gumik napisał(a):Spoko. Czyli nie umiesz uzasadnić dlaczego nie należy jeździć na luzie. Nie wiem po co w takim razie odpowiadasz na pytania co do których nie znasz odpowiedzi. Ktoś inny zna odpowiedź?...
jadąc na luzie mamy dwa negatywne zjawiska:
1. zamiast jak przy zdjęciu nogi z gazu gdzie zamykamy paliwo, musimy dostarczyć paliwa na tyle aby silnik pracował na wolnych obrotach,
2. mamy ograniczoną kontrolą nad pojazdem, bo gdy trzeba zahamować, możemy to zrobić, ale gdy trzeba przyspieszyć z jakiegokolwiek powodu, to zamiast wcisnąć gaz, musimy szukać biegu, nie zawsze trafimy w odpowiedny, aby silnika miał wystarczająco mocy i dopiero możemy przyspieszać.
przed zakrętem redukujemy bieg, aby zakręt ten pokonać z bezpieczną prędkością i na odpowiednim do niej biegu. redukcja przed zakrętem i pokonanie go z wciśniętym sprzęgłem traci sens.
nie wspominam tu o tak oczywistych rzeczach jak zjazd z wzniesień.
silnik w samochodzie nie służy tylko do pchania tego pojazdu.
natomiast przy zatrzymaniu czy to na skrzyżowaniu, czy z innych powodów, mamy trzy możliwości hamowania silnikiem:
1. noga z gazu - zamykamy paliwo,
2. redukcja biegów - jw., ale w momencie zmiany tego paliwa trochę idzie,
3. hamulec silnikowy - kat. C MAN TGL,
4. retarder - kat. D Solbus, Autosan Leader, VanHoll.