przez Cyryl » sobota 12 października 2019, 22:33
to nie są rewelacje, ale normalna rzeczywistość.
jeżeli pójdziesz do pracy do dowolnego przewoźnika, to trafisz na 99% na ciągnik siodłowy z automatyczną skrzynią biegów.
jeżeli pójdziesz do pracy do przewoźnika komunikacji publicznej, bo tam trafiają początkujący kierowcy, z resztą szkolimy sporo kierowców na potrzeby wrocławskiego MPK, też trafisz na autobusy z automatyczną skrzynią biegów.
jeżeli trafisz do przewoźnika typu Flixbus również trafisz na autobusy z automatyczną skrzynią biegów.
przykładem może być dzierżoniowski PKS, do niedawna pojazdy były w opłakanym stanie, pamiętające chyba jeszcze komunę.
po wykupieniu przez prywatną firmę wszystkie pojazdy wymieniono na nowe (oczywiście z automatycznymi skrzyniami biegów).
SOR-y we Wrocławiu jeżdżą w komunikacji miejskiej i podmiejskiej wszystkie w automacie.
nasi przewoźnicy: DLA, Sevibus, którzy eksploatują SOR-y nie posiadają pojazdu w manualu.
na 100 sprzedanych ciągników siodłowych, może kilka jest z manualną skrzynią biegów.
nawet jeżeli spojrzysz na allegro, a jest to rynek wtórny, większość pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5t) ma "swoje lata", znajdziesz tam 1287 pojazdów z manualna skrzynią biegów, a 979 pojazdów z automatycznymi i stanowią 43%.
ale jak włączysz filtr wiekowy, to wśród pojazdów wyprodukowanych po 2010 roku. automat - 735, manual - 322. automat to już 70%
pojazdy po 2016 roku 113 do 32 - 78% pojazdów z automatem.
mam nadzieję, że zauważyłeś wzrost.
trudno więc przygotowywać do pracy na pojazdach, które są wyjątkami.
chodzi mi o to, że szkolenie w zakresie kat. C+E pojazdem z przyczepą, pojazdem dystrybucyjnym (jakim jest MAN TGL), kiedy wiadomo że znacząca większość będzie pracować na ciągniku z naczepą, jest trochę niepraktyczne i z krzywdą dla szkolonych/egzaminowanych.
nie wiem czy prowadziłeś MAN-a TGL z przyczepą oraz np. MAN-a TGX z naczepą i masz porównanie.
również podczas Szkolenia Okresowego jest taki temat, który powinno omawiać się 7h, jest to "wykorzystanie momentu obrotowego silnika", czyli jak zmieniać biegi.
wyobraź sobie, że masz takie szkolenia dla 132 kierowców komunikacji miejskiej, którzy od ponad 15 lat jeżdżą autobusami z automatyczną skrzynią biegów.
podsumowując, piszesz o wyjątkach, które (nie przeczę) mogą się zdarzać, ale cały współczesny transport funkcjonuje już inaczej, czy nam się to podoba czy nie.