prawko C a automat

Tutaj możecie zamieszczać opinie dotyczące kursów na prawo jazdy

Moderatorzy: ella, klebek

prawko C a automat

Postprzez Marcel2727 » środa 09 października 2019, 18:50

Czy takie prawko ma sens? Jak jest z pracą? Czytałem, że jeśli chodzi o osobówki to sam automat średnio wypada przez to, że trudniej o dobre auto i stąd sporo aut ma manualną skrzynię. Jednak przy C auto ma firma i z czego widzę przy większych samochodach kompletnie inaczej to wygląda np. prawo jazdy kat. D można śmiało zrobić na automacie, bo większość autobusów ma taką skrzynię - widać to nawet po komunikacji miejskiej.
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: prawko C a automat

Postprzez Cyryl » środa 09 października 2019, 20:19

prawie żadne OSK (we Wrocławiu na pewno i w innym miastach podejrzewam że jest podobnie) nie dysponuje pojazdem kat. C z automatyczną skrzynią biegów, z kat. D jest tak samo, bo nie ma zapotrzebowania, więc na tym możemy zakończyć dywagacje.

problem jest taki, że współczesne pojazdy ciężarowe typu ciągnik siodłowy są sprzedawane (nowe) tylko z automatyczną skrzynią biegów (tylko Volvo i Scania produkują jeszcze na rynek wschodni trochę aut z manualem), autobusów z manualną skrzynią nawet na zamówienie nie kupisz (we Wrocławiu jest fabryka Volvo i stąd te informacje), jednak chętnych na kat. C lub D w automacie nie ma.

tak samo żadne OSK nie dysponuje pojazdem kat. C1 i D1, podobnie z zespołem pojazdów D+E.
po prostu - nie ma na to chętnych, więc nikt nie kupuje czegoś takiego.
również WORD-y nie dysponują takimi pojazdami, w takim razie mógłbyś zdawać na pojeździe ośrodka, a takich nie ma.

firma z którą współpracuję kupiła ciągnik siodłowy z prawdziwego zdarzenia i chciała wstawić go do szkolenia na kat. C+E, ale jako że ten jest z automatyczną skrzynią biegów, dostałbyś kat. C+E z kodem 78 (tylko z automatyczną skrzynią).
co ciekawe najpierw uzyskaliśmy pozytywną opinię, bo zdający na egzaminie na kat. C wykazał, że potrafi prowadzić pojazd ciężarowy z manualną skrzynią, a na egzaminie kat. C+E ma wykazać się że potrafi prowadzić pojazd z przyczepą/naczepą, jednak później okazało się, że byłoby to wbrew przepisom.

dzisiaj ten zespół pojazdów służy do jazd dla osób, które posiadają kat. C+E, ale nie jeździły jeszcze prawdziwym ciągnikiem oraz chcą sprawdzić jak prowadzi się z naczepą. na naczepie zrobiłem również takie mini laboratorium do szkolenia w zakresie mocowania ładunków.
ponieważ nie wygląda na to, że przepisy się zmienią, zapotrzebowania nie ma wielkiego, zespół tych pojazdów przeznaczony jest do sprzedaży.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: prawko C a automat

Postprzez Radhezz » sobota 12 października 2019, 21:09

Przepisów się nie zmieni, ale pojazdy jak najbardziej są, tylko rzadko spotykane.

Cyryl napisał(a):problem jest taki, że współczesne pojazdy ciężarowe typu ciągnik siodłowy są sprzedawane (nowe) tylko z automatyczną skrzynią biegów (tylko Volvo i Scania produkują jeszcze na rynek wschodni trochę aut z manualem), autobusów z manualną skrzynią nawet na zamówienie nie kupisz (we Wrocławiu jest fabryka Volvo i stąd te informacje), jednak chętnych na kat. C lub D w automacie nie ma.


Nie wiem skąd takie rewelacje - w zeszłym roku mój ex-szef odbierał nowe Volvo z manualem - ciągnik siodłowy. Autobusy też można ciągle dostać z manualem - jest przykładowo taka czeska marka SOR, która używa w swoich autobusach skrzyń manualnych ZF Ecolite. Ba, nawet miałem okazję jeździć miejskim SOR-em BN12 z manualem - chociaż teraz oferują miejskie autobusy tylko z automatami.

Generalnie uwierzę w koniec manuali w momencie kiedy znikną z oferty producenta (ZF).
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 756
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: prawko C a automat

Postprzez Cyryl » sobota 12 października 2019, 22:33

to nie są rewelacje, ale normalna rzeczywistość.
jeżeli pójdziesz do pracy do dowolnego przewoźnika, to trafisz na 99% na ciągnik siodłowy z automatyczną skrzynią biegów.
jeżeli pójdziesz do pracy do przewoźnika komunikacji publicznej, bo tam trafiają początkujący kierowcy, z resztą szkolimy sporo kierowców na potrzeby wrocławskiego MPK, też trafisz na autobusy z automatyczną skrzynią biegów.
jeżeli trafisz do przewoźnika typu Flixbus również trafisz na autobusy z automatyczną skrzynią biegów.

przykładem może być dzierżoniowski PKS, do niedawna pojazdy były w opłakanym stanie, pamiętające chyba jeszcze komunę.
po wykupieniu przez prywatną firmę wszystkie pojazdy wymieniono na nowe (oczywiście z automatycznymi skrzyniami biegów).

SOR-y we Wrocławiu jeżdżą w komunikacji miejskiej i podmiejskiej wszystkie w automacie.
nasi przewoźnicy: DLA, Sevibus, którzy eksploatują SOR-y nie posiadają pojazdu w manualu.

na 100 sprzedanych ciągników siodłowych, może kilka jest z manualną skrzynią biegów.

nawet jeżeli spojrzysz na allegro, a jest to rynek wtórny, większość pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5t) ma "swoje lata", znajdziesz tam 1287 pojazdów z manualna skrzynią biegów, a 979 pojazdów z automatycznymi i stanowią 43%.
ale jak włączysz filtr wiekowy, to wśród pojazdów wyprodukowanych po 2010 roku. automat - 735, manual - 322. automat to już 70%
pojazdy po 2016 roku 113 do 32 - 78% pojazdów z automatem.
mam nadzieję, że zauważyłeś wzrost.

trudno więc przygotowywać do pracy na pojazdach, które są wyjątkami.

chodzi mi o to, że szkolenie w zakresie kat. C+E pojazdem z przyczepą, pojazdem dystrybucyjnym (jakim jest MAN TGL), kiedy wiadomo że znacząca większość będzie pracować na ciągniku z naczepą, jest trochę niepraktyczne i z krzywdą dla szkolonych/egzaminowanych.
nie wiem czy prowadziłeś MAN-a TGL z przyczepą oraz np. MAN-a TGX z naczepą i masz porównanie.

również podczas Szkolenia Okresowego jest taki temat, który powinno omawiać się 7h, jest to "wykorzystanie momentu obrotowego silnika", czyli jak zmieniać biegi.
wyobraź sobie, że masz takie szkolenia dla 132 kierowców komunikacji miejskiej, którzy od ponad 15 lat jeżdżą autobusami z automatyczną skrzynią biegów.

podsumowując, piszesz o wyjątkach, które (nie przeczę) mogą się zdarzać, ale cały współczesny transport funkcjonuje już inaczej, czy nam się to podoba czy nie.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław


Powrót do Szkolenie kierowców

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości