instrukcja egzaminowania przy cofaniu

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

instrukcja egzaminowania przy cofaniu

Postprzez adalberthus » niedziela 28 września 2008, 20:43

Łonego czasu wielce dyskutowaliśmy na temat stosowania instrukcji egzaminowania podczas manewru cofania na łuku. Prosiłem, aby egzaminatorzy przytoczyli tą technikę kierowania, na którą się ona instrukcja powołuje i.....nic. Do tej pory.
Poniższe zamieściłem już w luźnej gadce, ale keine odzewu. Może tutaj?

No i doszliśmy do sławetnej instrukcji egzaminowania, na którą z lubieżną lubością powołują się egzaminatorzy, nawet na tym forumie (jakoś ucichli ostatnio).
Wracam zatem do zastosowania onej instrukcji przy manewrze cofania na łuku. Otóż, w instrukcji onej napisane jest, że przy manewrze tym należy posługiwać się widokiem przez szyby oraz lusterkami, zgodnie z techniką kierowania.
Onegdaj, na tym forum, zapytywałem panów egzaminatorów, gdzie opublikowana jest ona technika, lecz żaden z nich nie potrafił mi wskazać źródła, która wskazywałoby jako jedyne, słuszne wykręcanie kręgosłupa i gapienie się w tylną szybę.
A mnie udało się znaleźć wypowiedź w tym temacie autorytetu uznawanego od lat, piszącego podręczniki, pana Zasela, który poniżej przytoczę:

Pytanie (6): Czy pozycja kierującego wykonującego manewr cofania z prawą
ręką na prawym fotelu i głową odwróconą do tyłu jest pozycją prawidłową?

Odpowiedź: Dotykamy tu dziedziny techniki kierowania. Autor pytania ma
na myśli kierowanie samochodem osobowym. Taka pozycja kierującego była w
przeszłości zalecana i jest ona wygodna, albo i jedyna jeżeli kierujący
nie jest obdarowany dostateczną dozą wyobraźni.
Chodzi bowiem o to, że
współczesne samochody osobowe są wyposażone w taką liczbę lusterek do
obserwacji drogi z tyłu pojazdu, że wielu ludzi woli wykonywać manewr
cofania lustrując drogę za pojazdem właśnie za pomocą owych lusterek.

Nie można tu mówić o prawidłowości. To kwestia wyboru pozycji, która dla
nas jest wygodniejsza i pewniejsza.

[/c

Z życzeniami powodzenia w ruchu na drogach - Jan Zasel

Odpowiedzi udzielił: Jan Zasel, autor podręczników do nauki jazdy
Link do źródła:
PRAWO DROGOWE@NEWS - ARCHIWUM
Dodaj komentarz | Zobacz komentarze (2)
jak chceta to jedźta, ale nie jedźta jak chceta
Avatar użytkownika
adalberthus
 
Posty: 512
Dołączył(a): czwartek 11 sierpnia 2005, 14:04
Lokalizacja: toruń

Re: instrukcja egzaminowania przy cofaniu

Postprzez KUBA_1 » niedziela 28 września 2008, 20:54

adalberthus napisał(a):(...) Otóż, w instrukcji onej napisane jest, że przy manewrze tym należy posługiwać się widokiem przez szyby oraz lusterkami, zgodnie z techniką kierowania.
Onegdaj, na tym forum, zapytywałem panów egzaminatorów, gdzie opublikowana jest ona technika, lecz żaden z nich nie potrafił mi wskazać źródła, która wskazywałoby jako jedyne, słuszne wykręcanie kręgosłupa i gapienie się w tylną szybę.

Sam przytoczyłeś treść rozporządzenia wykonawczego (instrukcja egzaminowania kandydatów ...).
Cóż o technice kierowania pisałem w Metodyce... zasad kierowania jeszcze nie znalazłem (szukaj w skromnych instrukcjach obsługi pojazdów)

(...) zespół sposobów wykonania czynności kierowania pojazdem, w praktycznym aspekcie działania kierowcy, określa się jako technikę kierowania pojazdem. Oceniając poszczególne sposoby wykonania czynności kierowania pojazdem u kierowcy mówi się, że posiada on technikę kierowania prawidłową albo nieprawidłową, „czystą” albo niechlujną, elegancką, nieefektowną, staranną, ostrożną, brawurową itp.
Wiedza teoretyczna odnosząca się do techniki jazdy nazywana jest zasadami kierowania pojazdem. Zasady kierowania pojazdem zajmują się ustalaniem najkorzystniejszych sposobów wykonywania wszystkich czynności wchodzących w skład kierowania pojazdem. Stąd używane, niestety dość często, jako synonim zasad kierowania określenie „stosowana technika jazdy” jest zbyt wąskie, gdyż zasady kierowania opierają się nie tylko na mechanice jazdy, ale również na technice motoryzacyjnej, zasadach organizacji ruchu drogowego, psychologii komunikacyjnej, ograniczeniach fizjologicznych itp.
Tak więc zasady kierowania pojazdem odnoszą się nie tylko do doboru odpowiednich parametrów jazdy, wykonania określonych ruchów przez kierowcę.(...)

Ostatnio znalazłem filmy ŚP Marina Bublewicza (google,pl) ciekawe podejście do techniki jazdy - kręcenia kierownicą, siedzenia w fotelu, itp. zajrzyj , naprawdę warto,...
pewne próby wypracowuje również Marek Dworak z Krakowa - w programie jedź bezpiecznie, - tam raczej przepisy, tor jazdy itp,...
Ostatnio zmieniony niedziela 28 września 2008, 21:25 przez KUBA_1, łącznie zmieniany 2 razy
Widziałem dziś ciekawy spór,
Jak z głową dyskutował mur,
KUBA_1
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek 02 lutego 2007, 22:03
Lokalizacja: mars

Re: instrukcja egzaminowania przy cofaniu

Postprzez bruno666 » niedziela 28 września 2008, 21:07

adalberthus napisał(a):zapytywałem panów egzaminatorów, gdzie opublikowana jest ona technika, lecz żaden z nich nie potrafił mi wskazać źródła, która wskazywałoby jako jedyne, słuszne wykręcanie kręgosłupa i gapienie się w tylną szybę.

Też nigdy tego nie znalazłem, ale wiem, że np. trzymanie rąk na kierownicy w pozycji za 10 minut 2-ga jest opisane w Rozporządzeniu w sprawie trzymania rąk na kierownicy.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez dylek » niedziela 28 września 2008, 21:22

Dla mnie "zgodnie z techniką kierowania" oznacza, że patrzymy się tam gdzie jedziemy. (nie wyobrażam sobie innej :D:D:D )
Sam kiedyś zostałem nauczony jazdy "na lusterka" i mocno się przestraszyłem, gdy wyjeżdżałem tyłem z posesji przez bramę i prawie staranowałem rowerzystę jadącego po ulicy ;/
A byłem święcie przekonany, że widzę i to co z tyłu i po bokach....... Niestety lustereczka pokazują tylko niewielki obszar obok pojazdu i dużo bezpieczniej jest jednak odwrócić głowę do tyłu i mieć szersze pole widzenia (osobówki mają jeszcze szyby boczne :D )

Dlatego moi kursanci są uczeni obserwować otoczenie przez tylne szyby, a lusterkami tylko się wspomagać.
Dodatkowym plusikiem jest to, że nie ma problemów z dojeżdżaniem do końcowego pachołka ;) Każdy widzi jak się do niego zbliża i bez problemu zatrzymuje się idealnie :D

Nie mówię, że to jedyna właściwa metoda - w końcu nigdzie nie pisze ile przez szybę, a ile przez lusterka... Wiem też, że trzeba się na początku więcej pomęczyć, bo tak jest nauczyć się trudniej...
Ale za to później to procentuje ;) I zawracanie z wstecznym i wyjazd z prostopadłego.... bez problemów :D
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

zgodnie z techniką kierowania

Postprzez piotrch » niedziela 09 listopada 2008, 22:56

Uważam, że powinno się uczyć posługiwania zarówno lusterkami wstecznymi jak i obserwowania przez tylną szybę. Problem w tym, że egzaminatorzy wymagają patrzenia głównie przez szybę i zasłaniając się ową mityczną instrukcją czasem oblewają osoby korzystające z lusterek. Przypomnę tylko "obowiązujące" swego czasu podnoszenie lusterek do góry podczas cofania. To takie ograniczone do samochodu osobowego (z widocznością na wszystkie strony przez szyby) pojmowanie techniki kierowania. A przecież są jeszcze auta z zabudowanym tyłem (dostawcze do kat B, ciężarowe, rożnego rodzaju terenówki itp). Sam uczę na samochodach ciężarowych i wtedy widać kłopoty z cofaniem tylko na lusterka.
piotrch
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 09 listopada 2008, 19:25
Lokalizacja: Łódź

Postprzez kopan » niedziela 09 listopada 2008, 23:22

Ależ Dylek co Ty wydziwiasz przecież zgodnie z instrukcją egzaminowania masz patrzyć przez tylna szybę i lusterka.
Fe w boczne szyby patrzyć nie wolno.
Tylko tylna szyba i lusterka.
I to wszystko zgodnie z techniką kierowania według której tego rowerzystę powinieneś przejechać.
Nie normatywny jakiś kolaż wymknął się z pod kontroli wszechwiedzących piszących przepisy - jechał niewłaściwym nie unormowanym torem jazdy poza widokiem przez tylna szybę i lusterka.
Ma leżeć pod autem. :wink:

Piotrch
A co przez boczne szyby patrzeć nie wolno bo jakaś instrukcja.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

instrukcja

Postprzez piotrch » środa 12 listopada 2008, 20:05

Kopan - lubię czytać Twoje komentarze. Zawsze znajdziesz coś nowego.
Pisałem o tym, że powoływanie się na jakąś instrukcję i bezkrytyczne stosowanie różnego rodzaju "przepisów" ma się nijak do rzeczywistości. Twoje pytanie - wybacz - kojarzy mi się z koniecznością poklepania ręką przedniej szyby auta ( no bo sprawdzamy podczas przygotowania elementy mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy) :wink:
piotrch
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 09 listopada 2008, 19:25
Lokalizacja: Łódź

Postprzez dylek » środa 12 listopada 2008, 21:31

kopan napisał(a):Ależ Dylek co Ty wydziwiasz przecież zgodnie z instrukcją egzaminowania masz patrzyć przez tylna szybę i lusterka.
Fe w boczne szyby patrzyć nie wolno.
Tylko tylna szyba i lusterka.


To, że ma jeden z drugim patrzeć przez tylną szybę i lusterka to fakt.

Ale skąd wziąłeś informację, że nie wolno przez boczne szyby ??

Ja coś przeoczyłem czy ty samowolnie dodałeś ?? ;)

EDIT, bo mi się fajna konkluzja nasunęła... :D
Zadanie obejmuje przejazd do przodu i do tyłu... a o przedniej szybie nic nie pisze... Znaczy pełny cytat powinien chyba być : "Fe w przednią i boczne szyby patrzyć nie wolno" :D:D:D:D:D
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

instrukcja egzaminowania a cofanie?!

Postprzez ślepowron » niedziela 30 listopada 2008, 21:25

Witam.
Coż...temat nie należy do łatwych,kiedy patrzymy mu "prosto w oczy",czyli dosłownie. Obawiam się,że tego rodzaju polemika prowadzi do nikąd.
Przykład: Jak Panowie słusznie napisali obserwacja ma nastąpić poprzez tylną szybę i lusterka. Słownik języka polskiego: «spójnik łączący dwa zdania lub ich części, pozostające względem siebie w związku łączności czasowej lub przestrzennej, np. i, oraz» Zatem mozna wyprowadzić wniosek ogólny,że obserwacja toru jazdy przy przy użyciu tynej szyby i lusterek są względem siebie w łączności czaso przestrzennej. Oznacza to,że istotą wykonywania tych czynności jest czas lub przestrzeń,a nie kolejność. Stąd obserwacja toru jazdy przy użyciu lusterek i tylnej szyby spełnia powyższy warunek czaso-przestrzenny. To może oznaczać,że obserwacja przy użyciu lusterek spełnia również warunek obserwacji przy użyciu tylnej szyby (wsteczne lusterko pokazuje odbicie tylnej szyby).
Owszem,przykład jest dość skomplikowany,ale w tak pojętym znaczeniu prawdziwy,jak wskazano w sentencji.
Natomiast odnosząc się do techniki kierowania. Coż...prawdą jest,że ten obszar wiedzy (jakże istotny) nie jest usankcjonowany. Stąd każdy,kto posiada kwalifikacje do oceny osób egzaminowanych na prawo jazdy powinien mieć swiadomość ogólnego charakteru przedmiotowego kryterium oceny. Co w pełni potwierdza Panów przypuszczenia.
Pozdrawiam
ślepowron
 
Posty: 23
Dołączył(a): sobota 17 czerwca 2006, 22:26
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez adalberthus » piątek 05 grudnia 2008, 21:51

i ło to loto. Cały czas nie piszę, że tak, czy tak jest lepiej czy gorzej, tylko chodzi o usankcjonowanie jedynie słusznej teorii, która zawarta jest w instrukcji egzaminowania. Bo instrukcja MUSI mieć podłoże w prawie.
I tak jak prawodawca usankcjonował trzymanie rąk na kierownicy i tego można wymagać, tak nigdzie nie usankcjonował owej techniki kierowania.
jak chceta to jedźta, ale nie jedźta jak chceta
Avatar użytkownika
adalberthus
 
Posty: 512
Dołączył(a): czwartek 11 sierpnia 2005, 14:04
Lokalizacja: toruń

Postprzez scorpio44 » środa 10 grudnia 2008, 21:52

adalberthus napisał(a):tak jak prawodawca usankcjonował trzymanie rąk na kierownicy i tego można wymagać

Można spytać, gdzie?
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez bruno666 » wtorek 23 grudnia 2008, 20:29

trzymanie rąk na kierownicy w pozycji za 10 minut 2-ga jest opisane w Rozporządzeniu w sprawie trzymania rąk na kierownicy.

:D
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez Brunet » środa 24 grudnia 2008, 15:59

Czy można prosić o link do tego rozporządzenia?
A może są jeszcze jakieś inne ciekawe przepisy np. o naciskaniu pedałów, zaciągania ręcznego itp?
Tak wiele by to ułatwiło.
Avatar użytkownika
Brunet
 
Posty: 61
Dołączył(a): środa 29 marca 2006, 18:29
Lokalizacja: Ruda Śl.


Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości