Kierowanie i proces jego automatyzacji.
Zgodnie z przyjętą w rozważaniach o sztuce prowadzenia pojazdu definicją, kierowaniem nazywa się wchodzący w skład techniki jazdy zespół czynności, które polegają na wykonywaniu podstawowych elementów jazdy. Mechanizm psychomotoryczny związany ze sterowaniem czynności kierowcy zależy od tego, czy uczy się on wykonania danego elementu jazdy, czy też wykonuje ten element jazdy już po jego opanowaniu.
W pierwszym przypadku, podczas nauczania, działanie kierowcy przebiega według schematu przedstawionego na rys powyżej. Kierowanie według tego schematu nazywa się kierowaniem niezautomatyzowanym, gdyż charakteryzuje je znaczny udział pracy myślowej w działaniu kierowcy, znaczne obciążenie zakresu uwagi kontrolą przebiegu jazdy i bardzo niska sprawność działania.
Kierowanie niezautomatyzowane można zilustrować następującym przykładem. W początkowym etapie nauki kierowania pojazdem uczeń przyswaja z pomocą instruktora na placu manewrowy kierowanie po określonym torze jazdy ( np. zadanie nr 2
z Dz. U.217 ). Dzięki obserwacji zewnętrznej stwierdza, że pojazd porusza się w zbyt dużym oddaleniu od np. prawej krawędzi toru jazdy. Podejmuje decyzje o zbliżeniu się do prawej krawędzi toru jazdy poprzez ruch kołem kierownicy w prawo. Wykonując ten ruch obserwuje reakcję pojazdu – wiedząc, że w miarę zbliżania się do krawędzi jezdni musi wykonać skręt kołem kierownicy w lewo, a następnie w położenie neutralne (do jazdy na wprost) w takim tempie, aby poruszać się po żądanym torze jazdy.
W opisanym powyżej działaniu reakcja na spostrzeżenia jest oddzielona od ich odbioru procesem myślowym, wyrażającym się oceną sytuacji i podjęciem decyzji, który pochłania uwagę ucznia; w tym czasie uczeń myśląc intensywnie nadal obserwując tor jazdy pojazdu nie dostrzega już innych zmian sytuacji jak np. zbliżania się do słupka ograniczającego. Podczas wykonywania ruchów sterowania pojazdem uwaga ucznia koncentruje się na obserwacji zewnętrznej pomijając czynności kierowania i wówczas zamiast podjąć czynności hamowania przejeżdża przez słupek ograniczający tor jazdy.
Niezautomatyzowanemu kierowaniu towarzyszy opóźnienie reakcji i liczne błędy tkwiące w poszczególnych czynnościach ucznia. Jednak w miarę powtórzeń ćwiczenia, wskazówek instruktora i rosnącego doświadczenia ucznia, jego działanie usprawnia się. Spostrzeżenia i wrażenia na skutek zdobywania umiejętności kierowania obserwacją porządkują się już w fazie ich odbierania. Dzięki temu stopniowo zanika proces myślowy polegający na ocenie sytuacji i podejmowaniu decyzji.
Podczas jazdy zbyt duże oddalenie od namalowanej na placu linii staje się dla ucznia nakazem natychmiastowego ruchu kołem kierownicy, a zbliżanie się do przeszkody w postaci ograniczających słupków spowoduje spowolnienie ruchu pojazdu, a nawet odpowiednie jego zatrzymanie.
Kilkakrotne przekonanie się podczas obserwacji powrotnego toru jazdy pojazdu, jak i zmniejszanie prędkości, o prawidłowości ruchów przyrządami kierowania pojazdem rozwija pamięć mięśniowo-ruchową. Pamięć ta umożliwia kontrolę mięśniowo-ruchową prawidłowości ruchu kołem kierownicy i pedałami, dzięki czemu następuje odciążenie uwagi od śledzenia efektów poruszania mechanizmami sterowania i zwolnienie części zakresu uwagi, która może być wykorzystywana do obserwacji innych czynności.
W wyniku ćwiczeń, podczas wykonywania opanowanych już elementów jazdy, ustala się schemat kierowania zautomatyzowanego.
W schemacie tym następuje uporządkowanie spostrzeżeń i wrażeń już w fazie ich odbierania na skutek prowadzenia celowej obserwacji, a reakcja kierownicą czy pedałami następuje bezpośrednio po odebraniu spostrzeżeń. Prawidłowość ruchu kierownicą jest kontrolowana głównie zmysłem mięśniowo-ruchowym. Przed automatyzacją kierowania zmysł równowagi, spotęgowany napięciem emocjonalnym, powodował reagowanie na zmieniającą się sytuację na drodze odchyleniami całego ciała, zamiast odpowiednich ruchów kołem kierownicy czy odpowiednimi pedałami. Obecnie, na etapie kierowania zautomatyzowanego, wspomaga on obserwację, dostarczając przy nieskomplikowanych sytuacjach ruchowo-drogowych wrażeń-sygnałów do reakcji kierownicą i pedałami.
Myślowe procesy oceny sytuacji i podejmowania decyzji nie zanikają całkowicie. W czasie układania się wrażeń w niezbyt typowe spostrzeżenia procesy te zostają uruchomione do szybkiego działania. Umożliwia to na przykład puszczenie pedału hamulca podczas pierwszych objawów poślizgu kół, czy mocniejsze przytrzymanie kierownicy przy pokonywaniu nierówności występujących na drodze.
W pełni zautomatyzowane kierowanie jest działaniem wysoce sprawnym. Niemal zupełnie nie obciąża ono procesów myślowych, w minimalnym stopniu absorbuje obserwację, dzięki czemu tylko nieznaczna część uwagi jest poświęcona kierowaniu. Umożliwia to wykorzystanie zwolnionego zakresu obserwacji i uwagi na czynności taktyczne i inne dodatkowe czynności podczas jazdy.
Taka struktura kierowania zautomatyzowanego legła u podstawy niesłusznej, wydaje się, teorii sprowadzającej sztukę kierowania pojazdem do nawyków i wyćwiczonych doskonale sprawności manualnych.
Niesłuszność tej teorii można wykazać następująco:
-Kierowanie, w którym precyzja ruchów odgrywa niemałą rolę, to jeszcze nie całe zasady bezpiecznej jazdy, bowiem taktyczna strona jazdy, gdzie decydują inne uzdolnienia, jest czynnikiem decydującym we wszystkich poważnych i skomplikowanych zadaniach występujących podczas jazdy.
-Najbardziej nawet skomplikowane kombinacje ruchów pedałami sprzęgła, hamulca, gazu, czy kołem kierownicy, dźwigni hamulca ręcznego itp. są wyjątkowo proste i prymitywne w porównaniu ze złożonymi ruchami całym ciałem sportowców uprawiających klasyczne dyscypliny sportu (np. skoki w dal i wzwyż, o tyczce, czy pływanie). Stąd zupełny antytalent ruchowy czy poważne zaburzenia ruchowe u kandydata na kierowcę utrudniają lub uniemożliwiają opanowanie zasad kierowania pojazdem, natomiast nikłe uzdolnienia ruchowe – przy posiadaniu innych pozytywnych cech – wystarczają do nauki kierowania pojazdem, co najwyżej wymagają indywidualnego traktowania ucznia przez instruktora.
Analizując ruchy wykonywane podczas kierowania pojazdem należy wyróżnić pojęcie
osnowy,
dostosowania i
koordynacji. Ruchy o prawidłowej osnowie to ruchy wykonane prawidłowo co do kierunku. Prawidłowe dostosowanie ruchu oznacza wykonywanie ruchów o poprawnej osnowie, wielkości i tempie. Prawidłowa koordynacja ruchów zachodzi wówczas, gdy uczeń w razie potrzeby wykonuje jednocześnie ruchy różnymi przyrządami kierowania pojazdem. Najczęściej koordynacja dotyczy ruchów kołem kierownicy, pedałami gazu, hamulca czy sprzęgła jak i dźwigni hamulca ręcznego. Ruchy mogą być skoordynowane tylko w zakresie osnowy, albo skoordynowane w zakresie osnowy i dostosowania.
Na przykład: jeśli wprowadzając pojazd w zakręt uczeń skręcił koło kierownicy zgodnie, lecz proporcja skrętu lub prędkość poruszania się pojazdu były nieprawidłowe, to ruch jest skoordynowany tylko co do osnowy. Jeśli natomiast przy wprowadzeniu w zakręt uczeń skręcił zgodnie koło kierownicy we właściwej proporcji i przy odpowiedniej prędkości pojazdu, to ruchy były skoordynowane w zakresie osnowy i dostosowania.
Osiągnięcie przez ucznia prawidłowej osnowy pojedynczych ruchów jest warunkiem postępu w nauczaniu kierowania pojazdem. Osiągnięcie prawidłowego dostosowania ruchów jest warunkiem pełnej automatyzacji w prowadzeniu samochodów.