Prędkość pojazdu pow. 3,5 t na autostradzie

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez sebix » niedziela 30 grudnia 2007, 14:47

Jeżeli holujesz samochód poza obszarem zabudowanym to też pojedziesz 90km/h (bo tyle można, ale nie holując się, ani ciężarówką itp.) czy pojedziesz 60km/h maksymalnie, bo przepis mówi, że nie można więcej jechać?
Jeśli ktoś pojedzie 90km/h to życzę powodzenia. Zastanówcie się trochę.

Jeszcze raz zapraszam do lektury :)
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez bruno666 » niedziela 30 grudnia 2007, 15:15

Czyli prędkość dopuszczalna tej ciężarówki za znakiem to 80 km/h czy 90 km/h? Takich pytań w testach nie ma, ale w życiu są...



sebix napisał(a):Jeżeli holujesz samochód poza obszarem zabudowanym to też pojedziesz 90km/h (bo tyle można, ale nie holując się, ani ciężarówką itp.) czy pojedziesz 60km/h maksymalnie, bo przepis mówi, że nie można więcej jechać?
Jeśli ktoś pojedzie 90km/h to życzę powodzenia. Zastanówcie się trochę.

I tu mi podpowiedziałeś kolejną sytuację... :wink:

Jaka jest prędkość dopuszczalna pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego na obszarze zabudowanym po minięciu znaku B-33 z wartością np. "50"?

Wszak organ zarządzający na obszarze zabudowanym może za pomocą znaków zmniejszyć lub zwiększyć prędkość dopuszczalną pojazdów.




sebix, z holowaniem jest chyba troszkę inaczej, gdyż prędkość w tym przypadku jest inaczej w PORD sformułowana:

PORD napisał(a):Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez cwaniakzpekaesu » niedziela 30 grudnia 2007, 15:48

Przepisy o holowaniu (i np. używaniu świateł... no powiedzmy np. mijania w tunelu, a także prędkości pojazdu z tym urządzeniem wystającym 1,5 m :D ) są przepisami szczególnymi, i w naszej dyskusji moim zdaniem ma zastosowanie podstawowa zasada prawa, mówiąca, że :

Lex specialis derogat legi generali ,

tj. podaję za Wikipedią

zasada prawna oznaczająca: prawo o większym stopniu szczegółowości (pochodzące z aktów prawnych o tej samej mocy, np. z dwóch ustaw, obowiązujące w tym samym czasie) należy stosować przed prawem ogólniejszym.

Pewien kłopot stanowić może sytuacja kolizji zasad lex specialis i lex posterior. Część doktryny wykazuje w takim wypadku pierwszeństwo tej pierwszej zasady, w myśl reguły lex posterior generalis non derogat legi priori speciali. Inne stanowisko postuluje zwrócenie uwagi przede wszystkim na względy celowościowe.


Stąd tez nasze uzasadnione wątpliwości...
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez sebix » niedziela 30 grudnia 2007, 17:35

bruno666 napisał(a):Czyli prędkość dopuszczalna tej ciężarówki za znakiem to 80 km/h czy 90 km/h? Takich pytań w testach nie ma, ale w życiu są...


80km/h


sebix, z holowaniem jest chyba troszkę inaczej, gdyż prędkość w tym przypadku jest inaczej w PORD sformułowana:

PORD napisał(a):Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem



Cytujesz mi artykuł dotyczący holowania i mówisz, że tutaj jest inaczej. Nie jest inaczej.

Poniżej jest coś innego napisane?

Art. 20.
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 500–2300 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 2300–500 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania
wynosi 20 km/h.
3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5,
wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej
masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie – 130 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 110 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej
co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu
– 100 km/h,
d) na pozostałych drogach – 90 km/h;
2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej
o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80
km/h,
b) na pozostałych drogach – 70 km/h



Tutaj też masz określone jaka jest dopuszczalna prędkość dla każdego samochodu, której nie może przekraczać bezwzględnie! chociażby był znak z ograniczeniem 150km/h (wiem, że takiego nie ma, ale już nie wiem w jaki sposób to wytłumaczyć)
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez cman » niedziela 30 grudnia 2007, 17:54

Bezwzględnie? Czyli znaki B-33 z prędkościami 70 km/h i 80 km/h są ustawiane w obszarze zabudowanym dla ozdoby?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dylek » niedziela 30 grudnia 2007, 18:43

Widzę gorącą dyskusję.... i muszę powiedzieć, że zgadzam się z sebixem w kwestii max prędkości z jaką może się poruszać w tym pytaniu pojazd >3,5t.
Wg mnie jest to 80km/h i ani ani więcej...
Był przytaczany tu art.5.1 PORD, który mówi o tym, że możemy olać przepisy jeśli znaki stanowią inaczej... tyle, że wg mnie akurat w tym przypadku B-33 nie stoi w sprzeczności z PORD.
Czy może tam stać ograniczenie do 110km/h ? który przepis jest w sprzeczności?
Chyba nie ten mówiący, że poza terenem zabudowanym można obniżyć prędkość....
Jednocześnie znak B-33 może podwyższać prędkość tylko w terenie zabudowanym - czyli tu nie podwyższa...
Stoi zgodnie z PORD i dotyczy tych których dotyczy, czyli tych co mogli jechać 130 a muszą 110. Ci co mogli 80 dalej mogą 80 ;)
Paradoksalnie, gdyby ograniczał prędkość do np 140km/h wtedy byłby w sprzeczności z PORD (podwyższałby, a tego ustawa nie przewiduje) i wtedy można by się nie stosować do PORD lecz do znaku na podstawie właśnie art. 5.1
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez bruno666 » niedziela 30 grudnia 2007, 19:02

dylek, a co wobec tego z pojazdem z tym urządzeniem wystającym 1,5 m? Rzecz ma sie w obszarze zabudowanym, gdzie organ zarzadzający moze prędkość obniżać i podwyższać.




sebix napisał(a):
PORD napisał(a):Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem



Cytujesz mi artykuł dotyczący holowania i mówisz, że tutaj jest inaczej. Nie jest inaczej.

Poniżej jest coś innego napisane?

Art. 20.
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 500–2300 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 2300–500 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania
wynosi 20 km/h.
3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5,
wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej
masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie – 130 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 110 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej
co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu
– 100 km/h,
d) na pozostałych drogach – 90 km/h;
2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej
o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80
km/h,
b) na pozostałych drogach – 70 km/h



Tutaj też masz określone jaka jest dopuszczalna prędkość dla każdego samochodu, której nie może przekraczać bezwzględnie! chociażby był znak z ograniczeniem 150km/h (wiem, że takiego nie ma, ale już nie wiem w jaki sposób to wytłumaczyć)


Oczywiście, że jest inaczej napisane.
W pierwszym artykule jest dozwolone holowanie TYLKO pod warunkiem poruszania się z maksymalną określoną prędkością.
W drugim są wyszczególnione pojazdy i ich dopuszczalne prędkości, które to predkości można zmieniać znakami.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez dylek » niedziela 30 grudnia 2007, 19:15

do bruno666:
dylek, a co wobec tego z pojazdem z tym urządzeniem wystającym 1,5 m? Rzecz ma sie w obszarze zabudowanym, gdzie organ zarzadzający moze prędkość obniżać i podwyższać.


Odpowiedź masz tu:
§ 27.
3. Znak B-33, określający dopuszczalną prędkość większą niż 60 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:
1) pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, o którym mowa w art. 20 ust. 5 ustawy,
2) pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia kierującego, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 2 ustawy,
3) pojazdu holującego pojazd silnikowy, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy,
4) motocykla, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 3 ustawy,
5) samochodu ciężarowego przewożącego osoby poza kabiną kierowcy, o którym mowa w art. 63 ust. 2 pkt 4 ustawy.


Nie dotyczy holującego, czy wystającego do przodu >1,5m. Prawo do skorzystania z podwyżeszenia mają tylko ci wymienieni w tym punkcie.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez bruno666 » niedziela 30 grudnia 2007, 19:30

Ale pytanie brzmiało:

"Jaka jest prędkość dopuszczalna pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego na obszarze zabudowanym po minięciu znaku B-33 z wartością np. "50"?"

W przepisie cytowanym przez Ciebie jest mowa o B-33 z wartościami wiekszymi niż 60 km/h.






ps. Musiałem zmienić całkowicie post, bo naprawdę sie mętlik zrobił. :wink:
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez dylek » niedziela 30 grudnia 2007, 19:51

bruno666 napisał(a):Ale pytanie brzmiało:

"Jaka jest prędkość dopuszczalna pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego na obszarze zabudowanym po minięciu znaku B-33 z wartością np. "50"?"


Tu zgadzam się z tym, że PORD jest kulawy :D

Na chłopski rozum taki pojazd może potraktować taką 50-tkę jako podwyższenie na podstawie art.21.1 choć zapewne nie koniecznie ustawodawca chciałby tego :D Z przepisów wydaje się nie wynikać, że nie ma prawa tak ją odebrać :D

Z drugiej strony należałoby chyba potraktować PORD nie wybiórczo, ale jako cały jednolity dokument. Rozważając co w nim jest napisane dochodzimy do wniosku, że prędkość w terenie zabudowanym w PL została ograniczona do 60km/h (tak, tak... 60 a nie 50 ;) - 50 to dodatkowe ograniczenie od godz 5 do 23, ale chyba nikt nie powie, że przepisy ogólne nie pozwalają jeździć po mieście powyżej 50-tki )
Stąd wziął się zapis o podwyższaniu prędkości powyżej 60km/h.
Można również założyć, że ustawodawcy chodziło w tym zapisie o to, że podwyższenie następuje właśnie wtedy, gdy pozwala nam się jechać szybciej nie ta zasada ogólna mówiąca o 60-tce.
I teraz najważniejsze: kto może skorzystać z podwyższenia? Nic o wystającym ponad 1,5m czy holującym......
Porównałbym te zapisy do np. zawodów motocyklowych... Jest klasa 125cm3, 250cm3 i 500cm3... Po przebudowie toru komisja wymyśliła sobie np, że ze względu na poprawę bezpieczeństwa pozwala klasie 500cm3 zwiększyć pojemność do 600cm3. Czy to oznacza, że do klasy 125cm3 można wsadzić większy silnik?? NIE.
I tu chyba mamy podobnie.. Ogólna zasada jazdy do 60km/h w terenie zabudowanym zostaje zmieniona znakami... jeśli powyżej 60 to przepis jest czytelny... natomiast jeśli staje tam 40-tka lub 50-tka to wg mnie nie można mówić w tym wypadku o podwyższeniu, a jedynie o ograniczeniu prędkości.... Ci co mogli jeździć 30km/h dalej mogą 30-tką jeździć, bo ich zasada podwyższania prędkości nie dotyczy - dotyczy ona tych, którzy mogli jeździć 60-tką (oczywiście z zastrzeżeniami i ograniczeniami dodatkowymi....)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez sebix » poniedziałek 31 grudnia 2007, 10:42

Dylek przejął pałeczkę - może jego zrozumiecie :P
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez cman » poniedziałek 31 grudnia 2007, 12:54

To ja spróbuję podejść od innej strony. Zapis w chwili obecnej wygląda tak:

Rozporządzenie napisał(a):§ 27. 1. Znak B-33 "ograniczenie prędkości" oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę. Dopuszczalna prędkość określona na znaku obowiązuje, z zastrzeżeniem ust. 4 i § 32, do miejsca:
1) wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakiem B-33 lub B-43,
2) umieszczenia znaku D-40 oznaczającego początek strefy zamieszkania,
3) umieszczenia znaków oznaczających odpowiednio początek lub koniec obszaru zabudowanego, o których mowa w § 58 ust. 3 i w § 114 ust. 1 pkt 1 i 2.
2. Umieszczona pod znakiem B-33 tabliczka, o której mowa w § 23 ust. 2, wskazuje, że ograniczenie prędkości dotyczy kierującego pojazdem, którego symbol znajduje się na tabliczce.
3. Znak B-33, określający dopuszczalną prędkość większą niż 60 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:
1) pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, o którym mowa w art. 20 ust. 5 ustawy,
2) pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia kierującego, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 2 ustawy,
3) pojazdu holującego pojazd silnikowy, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy,
4) motocykla, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 3 ustawy,
5) samochodu ciężarowego przewożącego osoby poza kabiną kierowcy, o którym mowa w art. 63 ust. 2 pkt 4 ustawy.
4. Znak B-34 "koniec ograniczenia prędkości" oznacza odwołanie ograniczenia prędkości wprowadzonego znakiem B-33.


Żeby wszystko było prawidłowo, zapis powinien wyglądać tak (zmiany pogrubione):

Rozporządzenie napisał(a):§ 27. 1. Znak B-33 "ograniczenie prędkości" oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę. Dopuszczalna prędkość określona na znaku obowiązuje, z zastrzeżeniem ust. 5 i § 32, do miejsca:
1) wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakiem B-33 lub B-43,
2) umieszczenia znaku D-40 oznaczającego początek strefy zamieszkania,
3) umieszczenia znaków oznaczających odpowiednio początek lub koniec obszaru zabudowanego, o których mowa w § 58 ust. 3 i w § 114 ust. 1 pkt 1 i 2.
2. Umieszczona pod znakiem B-33 tabliczka, o której mowa w § 23 ust. 2, wskazuje, że ograniczenie prędkości dotyczy kierującego pojazdem, którego symbol znajduje się na tabliczce.
3. Znak B-33, określający dopuszczalną prędkość większą niż 60 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:
1) pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, o którym mowa w art. 20 ust. 5 ustawy,
2) pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia kierującego, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 2 ustawy,
3) pojazdu holującego pojazd silnikowy, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy,
4) motocykla, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 3 ustawy,
5) samochodu ciężarowego przewożącego osoby poza kabiną kierowcy, o którym mowa w art. 63 ust. 2 pkt 4 ustawy.
4. Znak B-33, umieszczony poza obszarem zabudowanym, dotyczy pojazdu wymienionego w ust. 3.
5. Znak B-34 "koniec ograniczenia prędkości" oznacza odwołanie ograniczenia prędkości wprowadzonego znakiem B-33.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dylek » poniedziałek 31 grudnia 2007, 14:08

Hehe - teraz to ja nic nie rozumiem ze zmian zaproponowanych przez cmana;)
Na razie jest tak, że poza obszarem zabudowanym ustawa nie przewiduje podwyższania prędkości ....
Natomiast w terenie zabudowanym przewiduje, z tym, że w taki sposób iż nie jest do końca jasne komu w jakich przedziałach prędkości.Kontrowersyjny jest ten zapis:

3. Znak B-33, określający dopuszczalną prędkość większą niż 60 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:

I tu pogrubiony tekst bym zastąpił czymś w rodzaju " określający dopuszczalną prędkość większą niż podana w art. 20.1"
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez bruno666 » poniedziałek 31 grudnia 2007, 14:17

dylek napisał(a):Na razie jest tak, że poza obszarem zabudowanym ustawa nie przewiduje podwyższania prędkości ....

Wg. mnie na razie jest tak, ze poza obszarem zabudowanym ustawa przewiduje zmniejszenie prędkości. Nie mówi wyraźnie o przeciwwskazaniach do podwyzszenia. Brakuje słowa "tylko". :wink:

Coś na kształt:
3. Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą poza obszarem zabudowanym, jeżeli warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiają. Nie może natomiast być ona zwiększona.




dylek napisał(a):Natomiast w terenie zabudowanym przewiduje, z tym, że w taki sposób iż nie jest do końca jasne komu w jakich przedziałach prędkości.Kontrowersyjny jest ten zapis:

3. Znak B-33, określający dopuszczalną prędkość większą niż 60 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:

I tu pogrubiony tekst bym zastąpił czymś w rodzaju " określający dopuszczalną prędkość większą niż podana w art. 20.1"

Tu się zgadzam.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez kopan » poniedziałek 31 grudnia 2007, 18:12

Cman
Dobrze kombinuje problem jest do rozwiązania tylko na poziomie znaków.
To że w ustawie napisano że organ może zmniejszyć prędkość to jest w ustawie a jest sprzeczne z znakiem B-33. więc ten zapis należy odrzucić.
Oni sobie mogą zmniejszyć ale się dla niektórych nie da.
Sam proponowany wytłuszczony zapis jest nietrafiony bo powinno być:
4. Znak B-33, umieszczony poza obszarem zabudowanym nie powoduje podniesienia prędkości pojazdów ponad prędkości dopuszczalne dla poszczególnych rodzajów pojazdów.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 79 gości