Dla motocykli

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Dla motocykli

Postprzez x098 » wtorek 26 lutego 2013, 14:04

Znaleziono Prawo drogowe news
Bogdan Sarna: Prawidłowa pozycja motocyklisty przy skręcie

Pytanie: Proszę o zajęcie się na łamach tygodnika przepisami regulującymi kwestię zajęcia prawidłowej pozycji na pasie ruchu przez kierujących motocyklami jednośladowymi. Konkretnie moje pytania brzmią: po której stronie pasa ruchu powinien ustawić się kierujący motocyklem jednośladowym, który zamierza skręcić w lewo z pasa ruchu oznaczonego wyłącznie do tzw. "lewoskrętu" (strzałka kierunkowa P-8b); czy powinien ustawić się przy osi jezdni tj. po lewej stronie tego pasa ruchu, czy po prawej stronie tego pasa, czyli możliwie jak najbliżej prawej krawędzi jezdni? Czy i jak pozycja motocyklisty na pasie ruchu powinna zmienić się przed skrętem w lewo w przypadku, gdy dany pas ruchu, po którym porusza się motocyklista oznakowany jest strzałkami kierunkowymi umożliwiającymi jednocześnie jazdę na wprost oraz skręcanie w lewo lub na podstawie przepisów ogólnych dozwolona jest z danego pasa ruchu jednocześnie jazda na wprost lub w lewo? Proszę także o odniesienie się do w/w zagadnienia w stosunku do kierujących innymi "jednośladami" takimi jak rowery i motorowery. Z mojego doświadczenia jako instruktora nauki jazdy kat. "A" wynika, że większość użytkowników dróg, a nawet część środowisk instruktorskich oraz egzaminatorskich nie zdaje sobie sprawy, że powyższa kwestia jest uregulowana przepisami prawa o ruchu drogowym i zdarzają się częste przypadki nieprawidłowego szkolenia kandydatów na kierowców lub oceniania osób zdających praktyczny egzamin na prawo jazdy z grupy kat. A. Grzegorz Czerny
Odpowiedź:



Bogdan Sarna (fot.) instruktor i właściciel Ośrodka Kształcenia Kierowców, Centrum Szkolenia Motocyklowego “SARBO” w Warszawie (Fot.: PD@N 456-23jm)

Zasady zajęcia prawidłowej pozycji do skrętu reguluje USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Oddział 4 Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1) do prawej krawędzi jezdni - jeśli zamierza skręcić w prawo;
2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeśli zamierza skręcić w lewo.
Ta sama zasada obowiązuje przy skręcie w lewo z zastosowaniem strzałki kierunkowej P-8b jak i strzałki kierunkowej do jazdy na wprost i skrętu w lewo lub w prawo przy skręcaniu.
Niestety przepis ten nie rozgranicza grup pojazdów, w przedmiotowym pytaniu na: jednośladowe i wielośladowe.
W artykule 22. 1 mówi się ,,kierujący pojazdem” w myśl ustawy PoRD pojazd - to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;”
W tym zapisie, pojazdem jest rower, motorower, także motocykl i inne pojazdy.
Rozumiejąc intencje autora pytania, że jeśli motocyklista zjedzie do krawędzi jezdni np. na odległość 10 cm, narazi się na niebezpieczeństwo ze strony innych użytkowników pojazdów zwłaszcza wielośladowych, którzy wykorzystają to miejsce do zrównania się z nim, tym samym zbytniego zbliżenia się, co może być w konsekwencji niebezpieczne. Jednakże słowa ,,zbliżyć się do lewej czy prawej krawędzi” nie precyzują dokładnie odległości od tej krawędzi, więc jeśli jadąc motocyklem przekroczymy oś pasa ruchu w stronę skrętu, uważam że zastosowaliśmy się do przepisu i z pewnością żaden rozsądny egzaminator nie zinterpretuje tego inaczej.
Odpowiedzi udzielił: Bogdan Sarna, instruktor i właściciel
Ośrodka Kształcenia Kierowców, Centrum Szkolenia Motocyklowego “SARBO” w Warszawie


No panowie instruktorzy kat. AM, A1, A2, A
Jak Wy uczycie, jak według was jednoślad może zając pozycje na pasie ruchu przed skrzyżowaniem.

Bo ja uczę że, może zająć centralnie środek pasa ruchu jeżeli z tego pasa można jechać w więcej niż jednym kierunku.
Nie mówię czego nie myślę, mówię co myślę.
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Re: Dla motocykli

Postprzez MotoTomasz » wtorek 26 lutego 2013, 14:50

PoRD Art. 16 ust. 7. napisał(a):Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 1.

Chociaż jeżeli przed motocyklem znajduje się jakiś pojazd to mądrzej byłoby stanąć w linii jego kół, żeby się nie zdziwić na widok dziury ;)
ObrazekPrawkoOnline ObrazekYouTube ObrazekMail me
PJ: ABCDET 2002 - 2013
Instruktor: ABC - 2006
Wózki widłowe: 2011
Ratownik MotoPozytywni.pl
Plecak w Szkoła Motocyklowa Turbo - Pabianice
Avatar użytkownika
MotoTomasz
 
Posty: 307
Dołączył(a): poniedziałek 04 lutego 2013, 11:12
Lokalizacja: Łódź/Warszawa

Re: Dla motocykli

Postprzez ks-rider » wtorek 26 lutego 2013, 15:21

x098 napisał(a):Bo ja uczę że, może zająć centralnie środek pasa ruchu jeżeli z tego pasa można jechać w więcej niż jednym kierunku.


A autem jak sie ustawia na prawo czy lewoskrecie.

W zaleznosci czy szkole z auta czy z motocyklu. Z auta kursant na lewoskrecie staje po lewej stronie osi pasa / jezdni. Gdy szkole z motocykla nie gra roli bo na czerwonym stajemy obok siebie, bez roznicy kto z ktorej strony.

:wink:
Ostatnio zmieniony piątek 01 marca 2013, 10:48 przez ks-rider, łącznie zmieniany 1 raz
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Dla motocykli

Postprzez superosk » środa 27 lutego 2013, 00:07

Uważam, że pan Bogdan Sarna wyjaśnił temat bardzo rzeczowo. Do skrętu w lewo należy ustawić na lewej połowie pasa ruchu, w prawo na prawej i to niezależnie od tego czy możliwa jest jazda w jednym czy w kilku kierunkach (przepis szczególny). Jadąc na wprost powinno trzymać się możliwie blisko prawej krawędzi, jeżeli dopuszczalna jest jazda tylko w tym kierunku, a jeżeli z danego pasa można jechać w kilku kierunkach, to albo przy prawej albo na środku pasa (przepis ogólny). Bynajmniej ja tak robię i gdybym szkolił to tak też bym wymagał.
Mnie bardziej zastanawia kwestia sygnalizowania wyprzedzania (wiem, że sygnalizuje się zmianę pasa ruchu a nie wyprzedzanie) innego jednośladu bez zmiany pasa ruchu. Sam to sygnalizuję, ale jak to uzasadnić słuchaczowi?
superosk
 
Posty: 40
Dołączył(a): sobota 09 lutego 2013, 02:48

Re: Dla motocykli

Postprzez ks-rider » środa 27 lutego 2013, 01:01

superosk napisał(a):Jadąc na wprost powinno trzymać się możliwie blisko prawej krawędzi,


Wyjasnisz dlaczego ? ? ? Czy tylko recytujesz bez zastanowienia ? ? ?

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Dla motocykli

Postprzez superosk » środa 27 lutego 2013, 01:54

A co tu wyjaśniać? Art. 16 pord
I żeby nie było wątpliwości, to "możliwie blisko prawej krawędzi" nie oznacza dla mnie "przy krawężniku", ale na tyle blisko na ile jest to możliwe i bezpieczne.
Jednocześnie prosiłbym o bardziej rzetelne cytowanie.
superosk napisał(a):Jadąc na wprost powinno trzymać się możliwie blisko prawej krawędzi, jeżeli dopuszczalna jest jazda tylko w tym kierunku,

A jaka jest Twoja propozycja w tej sytuacji? Bo chyba nie ze środka pasa???
;)
superosk
 
Posty: 40
Dołączył(a): sobota 09 lutego 2013, 02:48

Re: Dla motocykli

Postprzez x098 » środa 27 lutego 2013, 07:50

Panie super Pan łaskaw wyposażyć się w aktualny PoRD
I zaznajomić się z art. 16 ust7
Nie mówię czego nie myślę, mówię co myślę.
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Re: Dla motocykli

Postprzez MotoTomasz » środa 27 lutego 2013, 10:03

superosk napisał(a): Bynajmniej ja tak robię i gdybym szkolił to tak też bym wymagał.

Z tego wynika, że sam tak nie robi i gdyby szkolił to też nie kazałby się do tego stosować ;)

No i jak na superOSK (no chyba, że tylko z nazwy) to przydałaby się aktualna wiedza z PoRD, tak na marginesie.
ObrazekPrawkoOnline ObrazekYouTube ObrazekMail me
PJ: ABCDET 2002 - 2013
Instruktor: ABC - 2006
Wózki widłowe: 2011
Ratownik MotoPozytywni.pl
Plecak w Szkoła Motocyklowa Turbo - Pabianice
Avatar użytkownika
MotoTomasz
 
Posty: 307
Dołączył(a): poniedziałek 04 lutego 2013, 11:12
Lokalizacja: Łódź/Warszawa

Re: Dla motocykli

Postprzez ks-rider » środa 27 lutego 2013, 10:18

superosk napisał(a):A co tu wyjaśniać? Art. 16 pord
I żeby nie było wątpliwości, to "możliwie blisko prawej krawędzi" nie oznacza dla mnie "przy krawężniku", ale na tyle blisko na ile jest to możliwe i bezpieczne.


Po tej wypowiedzi watpie abys kiedykolwiek jezdzil motocyklem.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Dla motocykli

Postprzez MotoTomasz » środa 27 lutego 2013, 10:37

superosk napisał(a):Mnie bardziej zastanawia kwestia sygnalizowania wyprzedzania (wiem, że sygnalizuje się zmianę pasa ruchu a nie wyprzedzanie) innego jednośladu bez zmiany pasa ruchu. Sam to sygnalizuję, ale jak to uzasadnić słuchaczowi?


Nie zmieniając pasa ruchu - nie sygnalizujesz. Nie mniej jednak pamiętajmy o bezpiecznym odstępie od wyprzedzanego pojazdu jednośladowego, jego szerokości i jego odstępie od krawędzi pasa ruchu. Ważnym czynnikiem jest również prędkość pojazdów, która ma niebagatelny wpływ na wymagany odstęp między pojazdami.
Należy pamiętać, że ustawodawca mówiąc o odstępach określa go słowami "minimum/co najmniej" co daje nam możliwość zachowania odstępu takiego, że wymagana będzie zmiana pasa ruchu, a co za tym idzie sygnalizowanie.
Osobiście nie wyobrażam sobie przelecieć motocyklem 140 km/h zachowując odstęp 1-1,5m od "piździka" jadącego 45-50 km/h na autostradzie. Ale już jadąc 40-tką obok jadącego 20 - czemu nie...
W nauce jazdy każdym pojazdem, a już szczególnie motocyklem, ważne jest wyczulenie kursanta na czynniki zmniejszające bezpieczeństwo a nie tylko suche trzymanie się PoRD czy też instrukcji egzaminowania.
ObrazekPrawkoOnline ObrazekYouTube ObrazekMail me
PJ: ABCDET 2002 - 2013
Instruktor: ABC - 2006
Wózki widłowe: 2011
Ratownik MotoPozytywni.pl
Plecak w Szkoła Motocyklowa Turbo - Pabianice
Avatar użytkownika
MotoTomasz
 
Posty: 307
Dołączył(a): poniedziałek 04 lutego 2013, 11:12
Lokalizacja: Łódź/Warszawa

Re: Dla motocykli

Postprzez MEL » środa 27 lutego 2013, 17:43

Ja natomiast znam najnowsze doniesienia z kuluarów ministerstwa transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Minister Jarmuziewicz z departamentu transportu drogowego jest za zmianą w rozporządzeniu w sprawie szkolenia kandydatów na kierowców kat. A1, A2, A.

A oto przykład zadań egzaminacyjnych wykonywanych na placu manewrowym. 8)
I tylko jedno może unicestwić marzenie - strach przed porażką
MEL
 
Posty: 410
Dołączył(a): niedziela 28 października 2007, 17:31
Lokalizacja: Nibylandia

Re: Dla motocykli

Postprzez superosk » środa 27 lutego 2013, 23:00

Panowie: x098 i MotoTomasz, znam treść Art.16 ust. 7, ale chyba źle go interpretuję. Gdybyście byli tak mili i wyjaśnili mi, jakie wykroczenie popełniam ustawiając się na prawej połowie pasa ruchu przeznaczonego TYLKO do jazdy na wprost i na jakiej podstawie miałbym się ustawić inaczej?
Kolego ks-rider, pewnie masz większą praktykę w kierowaniu motocyklem ode mnie, choćby ze wględu na prowadzenie zajęć praktycznych w tym zakresie (mimo iż to wcale nie musi iść w parze), to jednak nie daje Tobie podstaw do podważania mojego doświadczenia. Może podzielisz się swoim doświadczeniem i odpowiesz jak Twoi kursanci ustawiają się w powyższej sytuacji?
superosk
 
Posty: 40
Dołączył(a): sobota 09 lutego 2013, 02:48

Re: Dla motocykli

Postprzez MotoTomasz » czwartek 28 lutego 2013, 00:22

Tutaj nie chodzi o popełnianie wykroczenia ponieważ takie ustawienie się nie jest zabronione.
Tutaj znowu kłania się zdrowy rozsądek potencjalnego motocyklisty.
Chodzi o to, że na prawej połowie pasa ruchu najczęściej zalega warstwa piasku, kurzu więc jeżeli przed motocyklistą jest jakiś pojazd to powinniśmy zakładać, że może gwałtownie zahamować i taka warstwa kurzu może przyczynić się do poślizgu. Jadąc środkiem pasa ruchu bądź po lewej stronie od osi pasa mamy możliwość ucieczki "w razie czego".
ObrazekPrawkoOnline ObrazekYouTube ObrazekMail me
PJ: ABCDET 2002 - 2013
Instruktor: ABC - 2006
Wózki widłowe: 2011
Ratownik MotoPozytywni.pl
Plecak w Szkoła Motocyklowa Turbo - Pabianice
Avatar użytkownika
MotoTomasz
 
Posty: 307
Dołączył(a): poniedziałek 04 lutego 2013, 11:12
Lokalizacja: Łódź/Warszawa

Re: Dla motocykli

Postprzez ks-rider » czwartek 28 lutego 2013, 00:41

do wykasowania.
Ostatnio zmieniony piątek 01 marca 2013, 10:50 przez ks-rider, łącznie zmieniany 1 raz
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Dla motocykli

Postprzez MotoTomasz » czwartek 28 lutego 2013, 02:43

ks-rider nie rozumiem Twojego sarkazmu w tym miejscu. Może nie doprecyzowałem ale chodziło o "dodatkowo mamy możliwość ucieczki" ale przede wszystkim minimalizujemy ryzyko potencjalnego poślizgu zarówno przy ruszaniu jak i hamowaniu.
ObrazekPrawkoOnline ObrazekYouTube ObrazekMail me
PJ: ABCDET 2002 - 2013
Instruktor: ABC - 2006
Wózki widłowe: 2011
Ratownik MotoPozytywni.pl
Plecak w Szkoła Motocyklowa Turbo - Pabianice
Avatar użytkownika
MotoTomasz
 
Posty: 307
Dołączył(a): poniedziałek 04 lutego 2013, 11:12
Lokalizacja: Łódź/Warszawa

Następna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości