Bogdan Sarna: Prawidłowa pozycja motocyklisty przy skręcie
Pytanie: Proszę o zajęcie się na łamach tygodnika przepisami regulującymi kwestię zajęcia prawidłowej pozycji na pasie ruchu przez kierujących motocyklami jednośladowymi. Konkretnie moje pytania brzmią: po której stronie pasa ruchu powinien ustawić się kierujący motocyklem jednośladowym, który zamierza skręcić w lewo z pasa ruchu oznaczonego wyłącznie do tzw. "lewoskrętu" (strzałka kierunkowa P-8b); czy powinien ustawić się przy osi jezdni tj. po lewej stronie tego pasa ruchu, czy po prawej stronie tego pasa, czyli możliwie jak najbliżej prawej krawędzi jezdni? Czy i jak pozycja motocyklisty na pasie ruchu powinna zmienić się przed skrętem w lewo w przypadku, gdy dany pas ruchu, po którym porusza się motocyklista oznakowany jest strzałkami kierunkowymi umożliwiającymi jednocześnie jazdę na wprost oraz skręcanie w lewo lub na podstawie przepisów ogólnych dozwolona jest z danego pasa ruchu jednocześnie jazda na wprost lub w lewo? Proszę także o odniesienie się do w/w zagadnienia w stosunku do kierujących innymi "jednośladami" takimi jak rowery i motorowery. Z mojego doświadczenia jako instruktora nauki jazdy kat. "A" wynika, że większość użytkowników dróg, a nawet część środowisk instruktorskich oraz egzaminatorskich nie zdaje sobie sprawy, że powyższa kwestia jest uregulowana przepisami prawa o ruchu drogowym i zdarzają się częste przypadki nieprawidłowego szkolenia kandydatów na kierowców lub oceniania osób zdających praktyczny egzamin na prawo jazdy z grupy kat. A. Grzegorz Czerny
Odpowiedź:
Bogdan Sarna (fot.) instruktor i właściciel Ośrodka Kształcenia Kierowców, Centrum Szkolenia Motocyklowego “SARBO” w Warszawie (Fot.: PD@N 456-23jm)
Zasady zajęcia prawidłowej pozycji do skrętu reguluje USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Oddział 4 Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1) do prawej krawędzi jezdni - jeśli zamierza skręcić w prawo;
2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeśli zamierza skręcić w lewo.
Ta sama zasada obowiązuje przy skręcie w lewo z zastosowaniem strzałki kierunkowej P-8b jak i strzałki kierunkowej do jazdy na wprost i skrętu w lewo lub w prawo przy skręcaniu.
Niestety przepis ten nie rozgranicza grup pojazdów, w przedmiotowym pytaniu na: jednośladowe i wielośladowe.
W artykule 22. 1 mówi się ,,kierujący pojazdem” w myśl ustawy PoRD pojazd - to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;”
W tym zapisie, pojazdem jest rower, motorower, także motocykl i inne pojazdy.
Rozumiejąc intencje autora pytania, że jeśli motocyklista zjedzie do krawędzi jezdni np. na odległość 10 cm, narazi się na niebezpieczeństwo ze strony innych użytkowników pojazdów zwłaszcza wielośladowych, którzy wykorzystają to miejsce do zrównania się z nim, tym samym zbytniego zbliżenia się, co może być w konsekwencji niebezpieczne. Jednakże słowa ,,zbliżyć się do lewej czy prawej krawędzi” nie precyzują dokładnie odległości od tej krawędzi, więc jeśli jadąc motocyklem przekroczymy oś pasa ruchu w stronę skrętu, uważam że zastosowaliśmy się do przepisu i z pewnością żaden rozsądny egzaminator nie zinterpretuje tego inaczej.
Odpowiedzi udzielił: Bogdan Sarna, instruktor i właściciel
Ośrodka Kształcenia Kierowców, Centrum Szkolenia Motocyklowego “SARBO” w Warszawie
No panowie instruktorzy kat. AM, A1, A2, A
Jak Wy uczycie, jak według was jednoślad może zając pozycje na pasie ruchu przed skrzyżowaniem.
Bo ja uczę że, może zająć centralnie środek pasa ruchu jeżeli z tego pasa można jechać w więcej niż jednym kierunku.