Od dłuższego czasu wnikam w zapisy i podejście panujące na egzaminie w Japonii. Nie ma drugiego egzaminu na świecie gdzie zachowanie kandydata jest tak szczegółowo oceniane, zwłaszcza upewnianie się o możliwości jazdy na które tak narzekają polscy kursanci i instruktorzy.
U nas problemem są pacholki, u nich na egzaminie krawężniki na które nie można najezdzać, jest to trudne zwlaszcza w ciasnych zakrętach jakie pokonują na placu/miasteczku drogowym.
a) przed wejsciem do pojazdu kursant sprawdza sytuacje i obchodzi pojazd dookoła, sprawdza czy nie znajduje się przed, za oraz pod jakakolwiek zwierzyna. Bezpośrednio przed wejsciem do pojazdu musi upewnić się patrząc w prawo/lewo, dopiero wtedy otwiera drzwi, oburącz, wchodząc do pojazdu wsuwa lewą nogę, dopiero siadając na fotelu wsuwa prawą.
b) po wejściu ustawia fotel, lusterko wewnętrzne, (zewnętrznych się nie ustawia, montowane są na pokrywie silnika, górne lusterka dla kursanta, dolne egzaminatora), zapina pas, wciska zamki w drzwiach, kładzie stopę na hamulcu, upewnia się ponownie w lusterku wewnętrznym, uruchamia silnik, zwalnia hamulec, ponownie upewnia się o możliwosci jazdy.
c) rusza do przejazdu przez plac manewrowy oraz jego numeryczne sektory, zmienia pasy ruchu oraz kierunek jazdy -podczas zmiany ma obowiazek spojrzec w lusterko przednie, oraz odwrócić głowę w czasie nie przekraczającym 3 sec. w przeciwnym razie egzaminator przerywa egzamin, sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy musi odbyć się 30 metrow przed zakrętami, zatem manewr ma trwać ok. 3 sec (ludzie często liczą do trzech na glos żeby egzaminator się nie czepial)
d) podczas jazdy w zakrętach tzw "S kach" ma obowiazek maksymalnie zbliżać się do krewędzi jezdni aby uniemożliwić kierującym pojazdom jednośladowym omijanie lub wyprzedzanie (z lewej strony), w przeciwnym razie egzaminator przerywa egzamin w punkcie w którym kursant zostawil zbyt dużą przestrzeń (w japońskim podejściu jest to jazda defensywna)
e) podczas zmiany kierunku jazdy zabrania się używania hamulca oraz przyśpieszania, podczas zwalniania kursant ma obowiązek 3krotnie pompować hamulce
f) podczas wysiadania z pojazdu drzwi otwiera oburącz, najpierw do 30 stopni aby upewnić się o mozliwosci wyjscia.
myslicie że ktoś sie odwoluje od przebiegu egzaminu..