Pismo z Ministerstwa Transportu w odpowiedzi na postulaty KSE ustalone w Aleksandrowie Łódzkim.
Warszawa, dnia 13 lipca 2006r.
Nawiązując do pisma z dnia 12 maja 2006 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i oceny egzaminu państwowego na prawo jazdy Ministerstwo Transportu nie wnosi generalnych zastrzeżeń do przedstawionych propozycji stosowania przepisów prawa dotyczących egzaminu państwowego na prawo jazdy. W trakcie analizy w/w propozycji zauważono jednak, że przedstawione przez Krajowe Stowarzyszenie Egzaminatorów stanowisko dotyczące stosowania niektórych przepisów w sprawie szkolenia i egzaminowania w opinii resortu powinno być inne:
- egzaminator w trakcie przeprowadzania i oceny zadania pierwszego na egzaminie dla kandydatów na kierowców powinien sprawdzić wszystkie punkty wymienione w instrukcji egzaminowania. Dotyczy to także sprawdzenia działania wszystkich świateł zewnętrznych pojazdu. Przepisy rozporządzenia nie przewidują możliwości wybiórczego sprawdzenie tylko niektórych świateł zewnętrznych pojazdu.
- przy wykonywaniu zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym egzaminator ocenia każde zdarzenie i zachowanie osoby egzaminowanej. Dlatego też jeżeli potrącenie pachołka lub najechanie na niego nastąpi podczas wykonywania zadania egzaminacyjnego, to sytuacja jest jednoznaczna, egzamin jest przerywany.
Podobnie, jeżeli osoba egzaminowana, podczas manewrowania między kolejnymi zadaniami, utraci panowanie nad pojazdem i spowoduje lub mogłaby spowodować zagrożenie dla innych uczestników ruchu, to egzamin należy przerwać.
Oznacza to bowiem, że osoba egzaminowana nie panuje w wystarczającym stopniu nad pojazdem w trakcie egzaminu praktycznego na placu manewrowym.
Odrębną sprawą jest przygotowanie pojazdu (ustawienie we właściwym miejscu) do wykonania drugiej próby sprawdzanego zadania. W takiej sytuacji, najlepiej jak egzaminator sam przemieszcza pojazd na pozycję początkową. Jest to działanie przyjazne dla osoby egzaminowanej i usprawniające egzamin, nie stanowiące przy tym naruszenia zasad egzaminowania. Działanie takie eliminuje dyskusję w przypadku nieprecyzyjnego dojechania przez osobę egzaminowaną w to miejsce.
- Zgodnie z § 21 rozporządzenia w sprawie szkolenia i egzaminowania zarejestrowane powinny być wszystkie zadania egzaminacyjne.
- kontrola stanu technicznego pojazdu oraz sprzęganie i rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym może odbywać się na osobnym pojeździe, na wyodrębnionym w tym celu stanowisku. Jednakże należy zapewnić, aby zadanie w zakresie kategorii B prawa jazdy dla każdej z osób egzaminowanych było nagrane.
- sprawdzenie świateł zewnętrznych pojazdu przeprowadza osobiście osoba egzaminowana. Jedynym przypadkiem kiedy nie jest w stanie zrobić tego osobiście jest sprawdzenie świateł „stop”. W tym przypadku może skorzystać z pomocy egzaminatora, lub innego pracownika WORD. Osoba egzaminowana musi oprócz umiejętności włączania poszczególnych świateł, posiadać także umiejętność fizycznego sprawdzenia działania poszczególnych świateł zewnętrznych pojazdu.
- jeżeli stwierdzono awarię urządzenia rejestrującego i przebieg egzaminu nie został z tego powodu zarejestrowany, egzamin należy przerwać i powtórzyć na koszt ośrodka egzaminowania. Przepisy nie zabraniają powtórzenia egzaminu, tuż po usunięciu awarii lub wymianie samochodu.
- sprawdzenie stanu technicznego pojazdów dotyczy wszystkich kategorii prawa jazdy. Nie ma znaczenia, że kierowca przychodzący na egzamin ma wieloletnią praktykę w kierowaniu pojazdami. Nie jest także możliwe aby dokonywał tej czynności w oparciu wyłącznie o wskaźniki na desce rozdzielczej pojazdu, ponieważ nie wszystkie parametry będzie on w stanie właściwie ocenić.
Podsumowując szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że egzaminator przeprowadzając egzamin podejmuje decyzje co do jego wyniku w ramach obowiązującego prawa poprzez dokonanie samodzielnej oceny wiedzy i umiejętności kandydatów na kierowców w czasie wykonywania poszczególnych zadań egzaminacyjnych.
Zastępca Dyrektora
Departamentu Dróg i Transportu Drogowego
Andrzej Bogdanowicz
www.egzaminator.pl