Światła i holowanie

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Światła i holowanie

Postprzez scorpio44 » czwartek 19 lipca 2007, 18:27

Postanowiłem ten wątek założyć w tym dziale, bo interesują mnie wypowiedzi osób "siedzących" w przepisach i umiejących je interpretować. W innym dziale roiłoby się zapewne od postów nic niewnoszących do tematu, których autorzy nawet nie do końca wnikaliby, o co mi dokładnie chodzi. ;)

Jak świat światem, kierowcy podczas holowania (pewnie ze zwyczajnej niewiedzy) niewłaściwie używają świateł. Najczęściej można było (i można) spotkać się z tym, jak holowany jedzie na awaryjnych. Po zmierzchu często holowany jechał również z włączonymi mijania. Zdarzało mi się widzieć również światła zapalone odwrotnie - holujący na pozycji, a holowany na mijania. :D

Tak było do kwietnia. Teraz jest troszkę inaczej, bo wprowadzili obowiązek jazdy na światłach cały rok, i w kwestii holowania powstało... niemałe zamieszanie. ;) A mianowicie: art. 31 się nie zmienił, a wynika z jego jednoznacznie, że pojazd holowany przy dostatecznej widoczności jedzie bez świateł, a przy niedostatecznej - na światłach pozycyjnych. Zapewne intencje były takie, że tak ma być do dziś i nic się w tej kwestii nie zmieniło. Tylko problem jest taki: z czego wnosić, że art. 31 ma wyższość nad art. 51 mówiącym jednoznacznie, że kierujący ma obowiązek używać świateł mijania? A wystarczyłoby po prostu w art. 51 zrobić zastrzeżenie do art. 31.
A tak, to coraz częściej można spotkać pojazd holowany z włączonymi mijania (czy w dzień, czy po zmierzchu), bo ci kierowcy myślą, że ten obowiązek dotyczy również ich.

Wypowiedzcie się, panowie, jak Waszym zdaniem należy interpretować te przepisy.

PS: Warto jeszcze dodać (o czym już kiedyś na forum przy okazji wspominałem), że zapomniano również uchylić art. 31 ust.1 pkt 2 (który w tej chwili nic nie wnosi).
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez dylek » piątek 20 lipca 2007, 09:23

Powiem tak, wg mnie należy to interpretować w taki sposób:
Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Pojazd holujący -> musi mieć włączone światła mijania
Pojazd holowany -> tutaj określenie, że osoba trzymająca koło kierownicy to kierujący.... hmmm... chyba nie do końca, bo niestety, ale nie decyduje o tym gdzie jej pojazd pojedzie :D:D:D:D więc wg mnie nie jest kierującym i nie musi włączać świateł mijania ;)
Jak zauważyłeś te moje przypuszczenia potwierdza Art 31 zezwalający na odmienne zachowanie w kwestii świateł niż stanowi Art. 51.

W kwestii uchylenia Art. 31.1 pkt 2 to się z tobą nie zgodzę - wg mnie jest potrzebny i wnosi "coś" :D - Nakazuje pojazdowi holującemu mieć włączone światła mijania :D:D:D
Art.51.1 wprawdzie nakazuje je mieć włączone cały rok, ale pkt 2 tego artykułu zezwala zastąpić je światłami do jazdy dziennej.
Wynika z tego, że jadąc "solo" jedziesz na mijania lub dziennych, a holując musisz mieć mijania ;)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez scorpio44 » piątek 20 lipca 2007, 11:23

dylek napisał(a):Pojazd holowany -> tutaj określenie, że osoba trzymająca koło kierownicy to kierujący.... hmmm... chyba nie do końca, bo niestety, ale nie decyduje o tym gdzie jej pojazd pojedzie :D:D:D:D więc wg mnie nie jest kierującym i nie musi włączać świateł mijania ;)

Art. 31, ust. 1, pkt 3: "W pojeździe holowanym znajduje się kierujący, mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem(...)"
Ale nawet i bez tego paragrafu nie bardzo wiem, na jakiej podstawie uznać, że nie jest on kierującym. Twój argument o tym, że nie decyduje on, gdzie pojedzie, mnie nie przekonuje.

dylek napisał(a):Jak zauważyłeś te moje przypuszczenia potwierdza Art 31 zezwalający na odmienne zachowanie w kwestii świateł niż stanowi Art. 51.

Owszem, ale ponawiam pytanie - z czego wnosić, że art. 31 ma wyższość nad art. 51?

dylek napisał(a):W kwestii uchylenia Art. 31.1 pkt 2 to się z tobą nie zgodzę - wg mnie jest potrzebny i wnosi "coś" :D - Nakazuje pojazdowi holującemu mieć włączone światła mijania :D:D:D
Art.51.1 wprawdzie nakazuje je mieć włączone cały rok, ale pkt 2 tego artykułu zezwala zastąpić je światłami do jazdy dziennej.
Wynika z tego, że jadąc "solo" jedziesz na mijania lub dziennych, a holując musisz mieć mijania ;)

Tutaj się z Tobą zgadzam. Zapomniałem o tym, że "normalny" pojazd może mieć światła do jazdy dziennej zamiast mijania. A ten paragraf wymusza na holującym włączone zawsze mijania. Ciekawe, że nikt na to nie zwrócił uwagi, kiedy już pisałem o tym na forum w innym wątku...
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez jjaacc » piątek 20 lipca 2007, 22:27

Uważam, że holowanie jest sytuacją wyjątkową i oczywiście zapis o światłach mijania w pojeździe ciągnącym stracił sens, podobnie jak używanie świateł mijania w tunelu. Pojazd jadący z tyłu powinien stosować się do zapisu z holowania czyli światła pozycyjne.
Można by było zastanowić się jeszcze czy można holować pojazd silnikowy pozbawiony silnika np. naprawa wymiana, też wyjdą nieścisłości.
Avatar użytkownika
jjaacc
 
Posty: 748
Dołączył(a): poniedziałek 18 lipca 2005, 23:16
Lokalizacja: SŁUPSK

Postprzez z.janczar » piątek 27 lipca 2007, 13:26

Do jjaacc

1.W obu cytowanych przez ciebie artykółach PORD ( 31-holowanie i 51 -światła) trzeba siegnac do genezy tych art, i celu jaki ma spełniać stosowanie świateł pozycyjnych i mijania w odpowiednich sytuacjach.
Światła pozycyjne przy holowaniu muszą być używane dla tego że używanie swiateł mijania przez pojazd holowany może oślepiać kierującego pojazdem holujacym. Czy nigdy nie jechał za tobą pojazd w odległosci 2-4m z włączonymi swiatłami mijania i jakie to było uciążliwe.
2. Światła do jazdy dziennej w tunelu należy zmienić na mijania z tego samego powodu. Maja one inną charakterystykę i inne ułożenie na pojeździe , w ciemnym tunelu światła do jadzy dziennej mogą oślepiać kierujacych jadacych z naprzeciwka
Oba artykóły 31 i 51 są spójne co do treści i zasad . Polecam poszperać w literaturze i necie , na ten temat wypowiadało się wielu specjalistów.
z.janczar
 
Posty: 7
Dołączył(a): wtorek 22 maja 2007, 23:16

Postprzez scorpio44 » piątek 27 lipca 2007, 19:19

Z.Janczar, swoją wypowiedź chyba kierowałeś do mnie, a nie do Jjaacca (bo to ja przywoływałem paragrafy art. 31 i 51). ;) :D

Powiem Ci szczerze, że nie sądzę, jakoby genezą obowiązku włączania w pojeździe holowanym pozycyjnych zamiast mijania miało być oślepianie kierowcy pojazdu holującego. Ja obstawiałbym dwa inne warianty (wzajemnie się nie wykluczające): 1) jak najmniejsze obciążanie akumulatora w pojeździe holowanym (dlatego w normalnych warunkach bez świateł, a przy niedostatecznej widoczności sama pozycja); 2) wyróżnianie się pojazdu holowanego i łatwe zauważenie po zmierzchu, że odbywa się holowanie (no nie ukrywajmy, że gdyby holowany jechał na światłach mijania, to w wielu wypadkach można by w pierwszej chwili sądzić, że po prostu jedzie na ogonie temu przed nim i tyle).
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez cwaniakzpekaesu » czwartek 06 września 2007, 11:21

Witam i pozdrawiam wszystkich. Jest to mój pierwszy post. Moim zdaniem sprawa jest prosta:
Lex specialis derogat legi generali
:D
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez mazak » sobota 13 października 2007, 00:25

w związku z niedopatrzeniem przy zmianie przepisów kodeksu, obecnie jest (uwaga):
1. obowiązek załączenia świateł mijania w obydwu pojazdach (kat. A i B) przy dobrych warunkach atmosferycznych
2. przy złych warunkach atmosferycznych: obowiązek załączenia świateł mijania w obydwu pojazdach (kat. A)
3. przy złych warunkach atmosferycznych: obowiązek załączenia świateł mijania w pojeździe holującym, a w pojeździe holowanym świateł pozycyjnych (kat. B) :lol: :lol: :lol:
Ps. Wiem, że to głupio brzmi - ale tak jest, każdy kto przerabia pytania egzaminacyjne z teori musi tak zaznaczyć :P :P :P
JEŚLI WIERZYSZ, ŻE NIE MA RZECZY NIE MOŻLIWYCH. TO TRZAŚNIJ OBROTOWYMI DRZWIAMI
mazak
 
Posty: 231
Dołączył(a): środa 05 października 2005, 23:03
Lokalizacja: Warszawa - bemowo


Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 48 gości