Sprawdzenie sprawności klimatyzacji bez nabijania?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez mazak » sobota 06 października 2007, 15:06

no popatrz a ja nie widziałem jeszcze nigdy wentylatora silnika chyba na innych światach żyjemy to, że patrząc od strony maski jest "za" chłodnicą, to nic nie znaczy.

Weź kochanieńki poczekaj, aż twój samochodzik się nagrzeje, włączy się wentylator i poczuj w którą stronę wiaterek z niego dmucha. Wtedy zapewne stwierdzisz, że dmucha na silnik :idea: oświeci cię, że wentylator ma zapewnić chłodzenie silnika podczas postoju lub dużego obciążenia (np. kompresor klimy). W czasie jazdy wiaterek przelatujący przez chłodnicę ostudza płyn... Zastanawiam się na jakim Ty swiecie żyjesz, a może na jakiej planecie :twisted: Nie myl początkującym kierowcom w głowach - zastanów się co piszesz, masz przecież google ? :oops:
JEŚLI WIERZYSZ, ŻE NIE MA RZECZY NIE MOŻLIWYCH. TO TRZAŚNIJ OBROTOWYMI DRZWIAMI
mazak
 
Posty: 231
Dołączył(a): środa 05 października 2005, 23:03
Lokalizacja: Warszawa - bemowo

Postprzez LOBUZ88 » sobota 06 października 2007, 16:42

mazak sorry że sie wcinam ale teraz Ty mącisz w głowach :roll:

jeżeli silnik jest chłodzony cieczą to silnik ma chłodzić nic innego jak ciecz a nie wiatrak . Wiatrak włącza sie dopiero kiedy temperatura cieczy przekroczy daną temperaturę (przeważnie jest to 90*C) jeżeli auto jest w ruchu to wiatrak nie pracuje , ciecz jest chłodzona pedem powietrza przechodzącym przez chłodnice wiec jeżeli powietrze przejdzie przez nią i odbierze temperaturę to wychodzi cieplejsze...czyli znaczyło by to ze ogrzewa silnik prawda ?
Wiatrak jest stosowany po to żeby w czasie postoju np w korku kiedy tego pędu nie ma wymusić go sztucznie czyli zaciąga powietrze .
Jak wytłumaczysz fakt że w niektórych autach wiatraki są przed chłodnicą ? wtedy wtłaczają powietrze w chłodnicę .

Studzenie silnika z zewnątrz nie ma sensu , po to jest ciecz i kanały w bloku silnika , po to w niektórych autach miski olejowe są użebrowane żeby oddawały temperaturę przez wychłodzenie oleju . Jeżeli samochód ma silnik chłodzony powietrzem to cylindry są ożebrowane żeby oddawały ciepło i wymuszany jest pęd powietrza który ma gorące powietrze "wypchać" spod oblachowania silnika , przykładem może być wszystkim znany maluch :)

Pzdr :)
Teoria : 28.03.2007 +
Praktyka : 13.04.2007 +
Odbiór : 27.04.2007 :)
Avatar użytkownika
LOBUZ88
 
Posty: 175
Dołączył(a): czwartek 05 kwietnia 2007, 12:34
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez mazak » sobota 06 października 2007, 17:18

I masz rację i jej nie masz jednocześnie, układ chłodzenia ma za zadanie utrzymać optymalną temperaturę silnika umożliwiającą najekonomiczniejszą jego pracę, a nie płynu chłodzącego. Wiatrak poniekąd wymusza przepływ przez chłodnicę powietrza podczas postoju. w samochodach stosuje się lub stosowano :
1. Obieg przymusowy cieczy chłodzącej
2. Zasada termosyfonu
3. Chłodzenie powietrzem
Ciecz przepływająca przez kanaliki chłodnicy oddaje ciepło do radiatora (właśnie chłodnicy), poniekąd do atmosfery :) Natomiast wentylator przed chłodnicą to bardzo stare rozwiązanie.
Wiatrak jest stosowany po to żeby w czasie postoju np w korku kiedy tego pędu nie ma wymusić go sztucznie czyli zaciąga powietrze .

Gdyby tak było to nie sądzisz, że wentlator powinien być obudowany korytarzem uniemożliwiającym pobieranie powietrza z boków chłodnicy ?
Jeżeli samochód ma silnik chłodzony powietrzem to cylindry są ożebrowane żeby oddawały ciepło i wymuszany jest pęd powietrza który ma gorące powietrze "wypchać" spod oblachowania silnika , przykładem może być wszystkim znany maluch

Jak byś popatrzył dobrze to znajdziesz wentylator w maluchu, dokładnie po lewej stronie - wymusza on obieg powietrza - dmucha na silnik (takie metalowe kółko obudowane :)) sam radiator w postaci ożebrowania nie wystarczy. Pozdrawiam.
JEŚLI WIERZYSZ, ŻE NIE MA RZECZY NIE MOŻLIWYCH. TO TRZAŚNIJ OBROTOWYMI DRZWIAMI
mazak
 
Posty: 231
Dołączył(a): środa 05 października 2005, 23:03
Lokalizacja: Warszawa - bemowo

Postprzez LOBUZ88 » sobota 06 października 2007, 17:28

mazak napisał(a):I
Wiatrak jest stosowany po to żeby w czasie postoju np w korku kiedy tego pędu nie ma wymusić go sztucznie czyli zaciąga powietrze .

Gdyby tak było to nie sądzisz, że wentlator powinien być obudowany korytarzem uniemożliwiającym pobieranie powietrza z boków chłodnicy ?

w dużej części aut tak jest , w niektórych jest tylko niewielki kołnierz



mazak napisał(a):
Jeżeli samochód ma silnik chłodzony powietrzem to cylindry są ożebrowane żeby oddawały ciepło i wymuszany jest pęd powietrza który ma gorące powietrze "wypchać" spod oblachowania silnika , przykładem może być wszystkim znany maluch

Jak byś popatrzył dobrze to znajdziesz wentylator w maluchu, dokładnie po lewej stronie - wymusza on obieg powietrza - dmucha na silnik (takie metalowe kółko obudowane :)) sam radiator w postaci ożebrowania nie wystarczy. Pozdrawiam.


ale wiem że jest wiatrak w małkersie ;) na wspólnej osi z pradnicą/alternatorem :)


trzeba pamiętać tez ze silnik ma dwa obiegi cieczy chłodzącej , duży i mały , jeżeli silnik jest chłodny ciecz przebiega jedynie w bloku silnika , po uzyskaniu temperatury nieco wyższej od optymalnej dla pracy silnika termostat otwiera duży obieg i wtedy do pracy wkracza chłodnica :)

Pzdr
Teoria : 28.03.2007 +
Praktyka : 13.04.2007 +
Odbiór : 27.04.2007 :)
Avatar użytkownika
LOBUZ88
 
Posty: 175
Dołączył(a): czwartek 05 kwietnia 2007, 12:34
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez mazak » sobota 06 października 2007, 18:12

trzeba pamiętać tez ze silnik ma dwa obiegi cieczy chłodzącej , duży i mały

Co ma piernik do wiatraka :?: obieg jest jeden, a termostat zamyka tylko dopływ do chłodnicy, żeby uzyskać optymalną temperaturę jak najszybciej. Bez termostatu da się żyć - zapewniam. Ci co mieli fiaty 125 coś o tym wiedzą. Wracając do meritum sprawy, żeliwo z którego zbudowane są kadłuby większości silników jest doskonałym radiatorem - niestety wymagającym chłodzenia. Zapewnia to wiatrak, który będę się upierał 8) chłodzi silnik podmuchem, a tylko w niewielkiej części wymusza przepływ powietrza przez chłodnicę.
w dużej części aut tak jest , w niektórych jest tylko niewielki kołnierz

Zgadza się przyjacielu - bo im większy silnik tym musi być lepsze chłodzenie, a można je uzyskać przez wymuszenie przepływu powietrza przez chłodnicę. Ale sądzę, że nie jest to czynnik decydujący jak piszesz.
Tak poza tym cieszę się, że chociaż Ty nie opuściłeś to forum. Pozdrawiam
JEŚLI WIERZYSZ, ŻE NIE MA RZECZY NIE MOŻLIWYCH. TO TRZAŚNIJ OBROTOWYMI DRZWIAMI
mazak
 
Posty: 231
Dołączył(a): środa 05 października 2005, 23:03
Lokalizacja: Warszawa - bemowo

Postprzez cman » sobota 06 października 2007, 20:24

cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez mazak » niedziela 07 października 2007, 00:04

W obiegu pełnym ciecz przeprowadzana jest przez chłodnicę (3) w której jej temperatura jest obniżana. Z chłodnicą współpracuje wentylator

Czy to coś wyjaśnia ?? Nie rozumiem ??
Chyba że chodzi Ci o to :
Przepływ powietrza może być naturalny - w motocyklach lub wymuszony wentylatorem w silnikach samochodowych
JEŚLI WIERZYSZ, ŻE NIE MA RZECZY NIE MOŻLIWYCH. TO TRZAŚNIJ OBROTOWYMI DRZWIAMI
mazak
 
Posty: 231
Dołączył(a): środa 05 października 2005, 23:03
Lokalizacja: Warszawa - bemowo

Postprzez marcij » niedziela 07 października 2007, 00:41

Nie no panowie , bez jaj. Wiatrak dmuchajacy na silnik ? To mniejwiecej tak samo jak my chcac ochlodzic garnek zupy dmuchalibysmy na niego. Wentylator oczywiscie dmucha w strone silnika , ale po to , by zassac chlodne powietrze z zewnatrz przez chlodnice. Gdyby mial dmuchac na blok silnika to bylby umieszczony gdzie idziej , bo ciagnac chlodne powietrze , a nie nagrzane przez chlodnice.

Zreszta tlumaczenie ze ziemia jest okragla nie ma sensu.

Co do samego wentylatora , to samochod wyposazony w klimatyzacje posiada dwie chlodnice. Jedna dla silnika ,standardowa i druga , zazwyczaj troche mniejsza dla klimatyzacji. Ta druga wlasnie musi byc wspomagana wentylatorem , gdyz tutaj duzo wazniejsze jest wydajniejsze chlodzenie , i zdarza sie tak , ze obie te chlodnice sa wspomagane jednym wentylatorem. Chlodnica klimy jest montowana po przedniej stronie glownej chlodnicy (po stronie przedu samochodu) i jesli nie posiada wlasnego , oddzielnego wentylatora, to wentylator na glownej chlodnicy jest wiekszy , lub sa dwa i po wlaczeniu klimy dmucha(ja).

I to tyle na temat tylko posrednio zwiazany ztematem watku.

Co do sprawdzania klimy metoda "na wentylator", czy "na wzrost obrotow" nie jest to dobry spoasob, bo mowi nam tylko o tym czy klima jest i czy [/b]dziala , a nie o tym czy jest szczelna i bedzie chlodzic[/b]
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez mazak » niedziela 07 października 2007, 22:17

Chłodzenie silnika spalinowego
Jest to proces utrzymywania właściwego przedziału temperatury pracy w silniku spalinowym tłokowym. Pożądany efekt uzyskuje się poprzez obmywanie jego elementów czynnikiem chłodzącym. W zależności od rodzaju tego czynnika rozróżnia się:
chłodzenie powietrzem - zwane chłodzeniem bezpośrednim
chłodzenie cieczą - zwane chłodzeniem pośrednim
Źródło: Encyklopedia Techniki: Budowa maszyn


Czyli jednak można dmuchać na garnek żeby ostudzić zupę :lol: :lol: (fiat 126p)
Jak wskazywał Robik (który nie pali) czyli autor postu, chciał sprawdzić sprawność klimy - w warunkach "polowych". Podpowiedziałem mu, że może poniekąd sprawdzić sprawność układu. Choć ten test, nie zapewnia sprawdzenia szczelności jego. Wiadomo, że klima posiada swoją chłodnicę, która np. przy zderzeniu czołowym jest bardzo często uszkadzana. Domorośli mechanicy sprowadzający samochody na handel, poradzą sobie z chłodnicą płynu, gorzej z chłodnicą klimy (koszty). Często sprzedają samochód z tzw. nie nabitą klimą, twierdząc, że jest ok. a tak naprawdę jest rozłączona mechanika lub po prostu dziurawa. Jeśli wiatrak się załącza, można domniemywać, że sterowanie jest ok. jeśli po wciśnięciu zaworka wylatuje freon - można przypuszczać, że jest szczelna. Czy jest to w/g Was "polowy" sposób na sprawdzenie układu AC ? O to mi tylko chodziło, a nie o spór czy wiatrak wieje czy nie wieje, zaciąga czy nie zaciąga. PS. Ziemia jest okrągła :lol: chyba :roll:
JEŚLI WIERZYSZ, ŻE NIE MA RZECZY NIE MOŻLIWYCH. TO TRZAŚNIJ OBROTOWYMI DRZWIAMI
mazak
 
Posty: 231
Dołączył(a): środa 05 października 2005, 23:03
Lokalizacja: Warszawa - bemowo

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości