POŚLIZG!

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

POŚLIZG!

Postprzez mascer93 » sobota 18 lutego 2012, 13:11

Witam! Mam pytanie odnośnie wpadnięcia samochodu w poślizg. Na prawo jazdy jeszcze poczekam 2 tyg., wiem że prawdziwą nauką jest tak na prawdę praktyka, ale jedno z pytań egzaminacyjnych mnie zdziwiło.
Nie podam dokładnie jaki to nr. pytania, ale brzmiało ono mniej więcej tak: Co byś zrobił, podczas gdy samochód wpadnie w poślizg i zrzuca na prawo tył samochodu. Odpowiedź brzmiała, skręcić w lewo a potem wyprostować koła o ile pamiętam.
Nie rozumiem tego, ponieważ jeśli wpadamy w poślizg związany z nadsterownością, no i oczywiście rzuca nami na prawo, to czy zamiast wykonania popularnej kontry, skręcimy podczas poślizgu w prawo, następnie wyprostujemy koła i to jest sposób na wyjście z opresyjnej sytuacji. Bo jeśli wykonujemy kontrę, wpadamy w nadsterowność i w zgodzie z odpowiedzią egzaminacyjną skręcamy w lewą stronę, to wydaję mi się że fizycznego punktu widzenia, tył samochodu jeszcze bardziej nas wyrzuci w prawą stronę, co będzie związane z siłą odśrodkową.
Filmik prezentujący kontrolowany poślizg, gdzie kierowca robi to w sposób przeze mnie wyżej opisywany czyli zarzuca go w lewo i skręca kołami w lewo: http://www.youtube.com/watch?v=UyG0mWtc ... _embedded#!

Co innego z podsterownością, wtedy według mnie zasadne by było wykonanie kontry czyli koła w przeciwną stronę do kierunku poślizgu załóżmy w lewo koła, w prawo na znosi i następnie wyprostowanie kół.

Z góry dziękuje za odpowiedzi. :wink:
mascer93
 
Posty: 5
Dołączył(a): piątek 16 grudnia 2011, 19:50

Re: POŚLIZG!

Postprzez lith » sobota 18 lutego 2012, 14:16

Tylko w tym pytaniu na zarzucenie tyłu w prawo poprawną odpowiedzią jest skręt w prawo.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: POŚLIZG!

Postprzez patgaw » sobota 18 lutego 2012, 15:18

pytania na ezg teoretycznym jakie sa takie sa i dlatego niestety trzeba sie ich uczyc na pamiec.

w pytaniu jest tak jak lith napisal no i jest to proprawie. z tym ze ze dokladniej tam jest napierw w prawo potem w lewo, a takie uczenie na pamiec do niczego nie prowadzi.
na filmiku pokazanym przec ziebie tyl samochodu leci w lewo, czyli przod skreca jak by w prawo.
skoro samochod skreca w prawo to naturalne ze kontra bedzie w przeciwnym kierunku czyli lewo.
tutaj masz taka sytuacje jak w pytaniu:
http://www.youtube.com/watch?v=ksLIOoJ- ... 5BB5AD901F
podczas skrecania zarzucilo tylem samochodu w prawo, czyli tak jak by samochod skrecil w lewo czyli kontra byla w prawo.
patgaw
 
Posty: 48
Dołączył(a): środa 07 grudnia 2011, 19:06

Re: POŚLIZG!

Postprzez mascer93 » sobota 18 lutego 2012, 16:49

Ok rozumiem już o co chodzi. Inaczej odebrałem treść zadania egzaminacyjnego.
mascer93
 
Posty: 5
Dołączył(a): piątek 16 grudnia 2011, 19:50

Re: POŚLIZG!

Postprzez Mas74 » sobota 18 lutego 2012, 23:59

Eeee a która to oś jest pędna?
Bo różnie się pojazd może zachowywać w zależności od układu przeniesienia napędu, środka ciężkości...
Tylnonapędowcem zadeczek pięknie ucieka i można ten efekt wykorzystać. Auto idzie szeroko i kontrolowanie (w miarę) ale już przy napędzie przednim, szybki i trudno kontrolowalny poślizg (nie radzę szybko kręcić kierownicą bo piruet jest bardziej efektowny- lepiej od razu puścić gaz jak czujemy uślizg - trudniej wprowadzić w ślizg trudniej wyprowadzić z ślizgu a ten zabieg z reguły pomaga i koła łapią przyczepność) kończy się rowem. Kontrowanie bardzo często kończy się wahadłem i poza planowanym kierunkiem jazdy.
Z napędem na 4 jest jeszcze ciekawiej (tu mam mało doświadczenia -kilkakrotnie prowadziłem takie auto i nie było okazji się poślizgać) ale z tego co czułem trudno go wprowadzić w ślizg.
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34

Re: POŚLIZG!

Postprzez M.S. » niedziela 19 lutego 2012, 12:30

Pytanie brzmi dokładnie tak:
Kierujący samochodem osobowym, w czasie znoszenia tyłu pojazdu w prawo , powinien przednie koła:
a) pozostawić w dotychczasowym położeniu
b) skręcić w lewo, a następnie w prawo
c) skręcić w prawo, a następnie w lewo

Chyba nie ma wątpliwości, że odpowiedź C jest prawidłowa.
M.S.
 
Posty: 223
Dołączył(a): wtorek 20 lipca 2010, 16:10

Re: POŚLIZG!

Postprzez mascer93 » niedziela 19 lutego 2012, 13:02

W takim razie, aż dziw że zdałem teor. bezbłędnie :lol: .
mascer93
 
Posty: 5
Dołączył(a): piątek 16 grudnia 2011, 19:50

Re: POŚLIZG!

Postprzez mk61 » poniedziałek 20 lutego 2012, 21:37

A dlaczego następnie w lewo? Po jaką cholerę?
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: POŚLIZG!

Postprzez oskbelfer » poniedziałek 20 lutego 2012, 21:49

w lewo (czyli wyprostować )
zeby wyprostować z prawej kontry :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: POŚLIZG!

Postprzez mk61 » poniedziałek 20 lutego 2012, 23:53

Aha. Co za durna odpowiedź. :D

W sumie, to nie wiem, dlaczego się dziwiłem.
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: POŚLIZG!

Postprzez Mas74 » środa 22 lutego 2012, 00:01

Wiecie co, a czy można spróbować w czasie rzeczywistym wziąść to pytanie i przetestować, test na kolana i działamy wg instrukcji teoretycznej? :lol: :lol: :lol:
Ok, znów będzie OT
mk61 - masz rację.
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości