Poślizg (nie)kontrolowany?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez rafal149135 » poniedziałek 22 czerwca 2009, 01:47

zaglebiak napisał(a):Dobra. To już wiadomo jak jest w aquaplaningu. A jak jest na lodzie, bo już się pogubiłem. Na prostych kołach, bo na skręconych chyba poślizg występuje. Mi się dalej wydaje, że przy za dużej prędkości poślizg jest możliwy. I samochód siła poślizgu ściągać będzie na lewo (jeśli to prawe kolo straci przyczepnośc, a w czasie jazdy raczej oba prawe stracą). Chyba lewe koło z lepszą przyczepnością (siła ciężkości jest na tym kole większa niż na prawym) pociągnie za sobą to lżejsze z zerwaną.

jesli 2 prawe straca przyczepnosc to auto sciagni na prawa strone jesli dwa lewe to na lewa strone...
rafal149135
 
Posty: 168
Dołączył(a): sobota 07 lutego 2009, 16:00

Postprzez zaglebiak » poniedziałek 22 czerwca 2009, 19:23

rafal149135 napisał(a):
zaglebiak napisał(a):Dobra. To już wiadomo jak jest w aquaplaningu. A jak jest na lodzie, bo już się pogubiłem. Na prostych kołach, bo na skręconych chyba poślizg występuje. Mi się dalej wydaje, że przy za dużej prędkości poślizg jest możliwy. I samochód siła poślizgu ściągać będzie na lewo (jeśli to prawe kolo straci przyczepnośc, a w czasie jazdy raczej oba prawe stracą). Chyba lewe koło z lepszą przyczepnością (siła ciężkości jest na tym kole większa niż na prawym) pociągnie za sobą to lżejsze z zerwaną.

jesli 2 prawe straca przyczepnosc to auto sciagni na prawa strone jesli dwa lewe to na lewa strone...


Dzięki za odpowiedź. To co ja napisałem tez jest prawdą, tylko w odwrotnej sytuacji niż napisałem, czyli przy nagłym hamowaniu: http://www.auto-swiat.pl/wydania,Jak-dz ... 355,1.html

Jeszcze tylko jedno pytanie. Czy zerwanie przyczepności tylko 2 lewych lub 2 prawych kół na kałuży może doprowadzić do zjawiska aquaplaningu ?
zaglebiak
 
Posty: 129
Dołączył(a): czwartek 22 stycznia 2009, 23:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez slayer17 » wtorek 23 czerwca 2009, 22:29

Aquaplaning występuje niezależnie czy hamujesz czy nie.

Występowanie tego zjawiska zależy od jakości opon, głębokości bieżnika, głębokości kałuży, prędkości samochodu i wielu innych czynników, ale na bank nie od hamowania.
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Postprzez zaglebiak » czwartek 25 czerwca 2009, 12:49

Tzn. ostro hamując (tak żeby zablokować koła) nie mam prawa zaliczyć aquaplaningu ??

Czy aquaplaning mniej więcej wygląda jak poślizg na lodzie ? Podobnie się auto zachowuje ??
zaglebiak
 
Posty: 129
Dołączył(a): czwartek 22 stycznia 2009, 23:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez Pinhead » czwartek 25 czerwca 2009, 13:04

zaglebiak napisał(a):Czy aquaplaning mniej więcej wygląda jak poślizg na lodzie ? Podobnie się auto zachowuje ??


Inaczej. Lód nie stawia oporu, aquaplaning tak. Za to przyczepność jest bardzo podobna jak na lodzie, czyli praktycznie brak przyczepności.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez zaglebiak » czwartek 25 czerwca 2009, 13:51

A jak w aquaplaningu tylko jedna boczna strona auta straci przyczepność, to ściąga na boki przy przyśpieszaniu bądź wciśnięciu hamulca (w czasie aquaplaningu) tak samo jak na lodzie (tzn w te same strony) ?
zaglebiak
 
Posty: 129
Dołączył(a): czwartek 22 stycznia 2009, 23:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez Pinhead » czwartek 25 czerwca 2009, 14:30

zaglebiak napisał(a):A jak w aquaplaningu tylko jedna boczna strona auta straci przyczepność, to ściąga na boki przy przyśpieszaniu bądź wciśnięciu hamulca (w czasie aquaplaningu) tak samo jak na lodzie (tzn w te same strony) ?


Przy przyspieszaniu nie ściąga na boki ani na lodzie ani w aquaplaningu bo jest coś takiego jak mechanizm różnicowy.
Z hamowaniem to sam pomyśl czy ściąga skoro jedna strona ma przyczepność a druga nie.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez zaglebiak » czwartek 25 czerwca 2009, 15:01

Jak to nie ? Jedziesz za szybko. Nawierzchnia jest w miarę dobra, przejeżdżasz np. prawymi kołami przez zamarzniętą kałużę. Prawe koła tracą przyczepność i wpadasz w poślizg. Samochód zjeżdża do prawej. No dobra obraca się w prawo. Hamujesz - samochód obraca się w lewo. Tu przykład z hamowaniem: http://www.auto-swiat.pl/wydania,Jak-dz ... 355,1.html

Niech będzie. Źle to powiedziałem. Zamiast ściąga lub zjeżdża do obraca się. W aquaplaningu chyba jest tak samo.
Ostatnio zmieniony czwartek 25 czerwca 2009, 15:06 przez zaglebiak, łącznie zmieniany 1 raz
zaglebiak
 
Posty: 129
Dołączył(a): czwartek 22 stycznia 2009, 23:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez Pinhead » czwartek 25 czerwca 2009, 15:06

Zjeżdza do prawej bo woda stawia opór. Rozkład momentu obrotowego na koła jest taki sam gdy jedna strona wpadnie w poślizg. Poczytaj http://pl.wikipedia.org/wiki/Mechanizm_różnicowy
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez zaglebiak » czwartek 25 czerwca 2009, 16:18

Dobra ja już się całkiem pogubiłem, bo z fizyki zawsze byłem tępy, więc mi wytłumacz 4 sytuacje:
1. Jedziesz szybko po śniegu, masz koła wyprostowane. Prawą stroną wjeżdżasz na lód (lewa strona dalej na śniegu) i oba prawe koła tracą przyczepność. Jak będzie wyglądał poślizg. Samochód poleci prosto czy na prawo.
2. Ta sama sytuacja, tylko jak wjedziesz prawą stroną na lód to ostro hamujesz. Samochód poleci na lewo ?
3. Jedziesz z dużą prędkością po dobrej nawierzchni. Nagle wjeżdżasz prawymi kołami w głęboką kałużę (na prostych kołach). Opony nie nadążają odprowadzać wody => aquaplaning. I co się dzieje. Auto pojedzie prosto, czy poleci w prawo ?
4. Ta sama sytuacja, tylko w punkcie aquaplaning naciskasz hamulec do zablokowania kół. Auto poleci na lewo ?
Zakładając, że wszędzie jest równa prosta droga. Samochód z przednim napędem, bez żadnych abs itp.

Niestety nie miałem jeszcze do czynienia z takimi sytuacjami więc nie znam się. Mało jeżdżę Co do mechanizmu różnicowego jak mówiłem jestem ciemny z fizyki, więc nie całkiem rozumiem tamten tekst.
Ostatnio zmieniony piątek 26 czerwca 2009, 17:51 przez zaglebiak, łącznie zmieniany 2 razy
zaglebiak
 
Posty: 129
Dołączył(a): czwartek 22 stycznia 2009, 23:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez lled3 » czwartek 25 czerwca 2009, 16:54

więc nie całkiem rozumiem tamten tekst.


może konkretnie czego nie rozumiesz w tym tekście ? wytłumaczymy :)
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez zaglebiak » piątek 26 czerwca 2009, 17:32

...
Ostatnio zmieniony wtorek 30 czerwca 2009, 23:41 przez zaglebiak, łącznie zmieniany 1 raz
zaglebiak
 
Posty: 129
Dołączył(a): czwartek 22 stycznia 2009, 23:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez slayer17 » poniedziałek 29 czerwca 2009, 14:04

Jak masz jedną stronę na nawierzchni bardziej przyczepnej od drugiej to przy dodaniu gazu auto będzie ściągać w tą mniej przyczepną stronę, natomiast przy hamowaniu będzie znośić w tą przyczepniejszą.

Bez przyspieszania ani hamowania nie powinno nic znosić.
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Postprzez Pinhead » poniedziałek 29 czerwca 2009, 19:59

slayer17 napisał(a):Jak masz jedną stronę na nawierzchni bardziej przyczepnej od drugiej to przy dodaniu gazu auto będzie ściągać w tą mniej przyczepną stronę .


Co Ty cały czas na zblokowanym dyferencjale jeździsz w tych 4x4 ? :)
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez slayer17 » środa 01 lipca 2009, 09:58

Co na zablokowanym co na zablokowanym.

W zimie sobie sprawdzić trzeba - jedna strona na lód, druga na śnieg i tak przy 30 km/h gaz w podłogę.

Powinno znosić w stronę lodu.


PS. Na zblokowanym dyfrze nie znosi :mrgreen:

Raz już rowa uniknąłem dzięki tej wiedzy :wink:. Mokro było i auto złapało z prawej strony trawę - but na heble i z bidą wytargało biedaczka.
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości