Strona 1 z 3

obrotomierz w samochodzie?!

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 15:06
przez rocko19
Obroty silnika powie mi ktoś coś więcej na ten temat przeszukałem różne fora itp ale nie znalazłem odpowiedzi na to co mnie interesuje(dodam że niemam u mnie obrotmierza i dlatego niewiem nic otym:))a mianowicie obroty silnika np mają 2000 jak to oznaczać duzo jest te 2000 mało?
Obrazek
co ten zegar pokazuje np jeżeli jest na 2 to co ? dokładnie jakby ktos napisał mi o tym jak najwiecej bo niemam bladego pojecia:/ i jak się to ma to zmiany biegów.Pozdrawiam.

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 15:32
przez remik
tak najszybciej to zapraszam do lektury : http://www.motofakty.pl/artykul/obrotom ... odzie.html

gdy wroce do domu, więcej Ci napisze ;)
pozdrawiam

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 15:35
przez rocko19
czytałem ten artykulik już:) niestety niema odpowiedzi na moje pytania,jak ktos moze to tak bardziej na chłopski rozum:)

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 16:05
przez Pinhead
Po chłopsku się nie da :)
Benzynówki mają w większości max 6200 a diesle 4200rpm więc sam sobie oceń jak subiektywnie odczytywać 2000rpm.
Przykładowo w moim silniku 1.8 moc maksymalna jest osiągana przy okolicach 5900-6000rpm a maksymalny moment obrotowy dostępny jest przy 2400rpm.
Poniżej możesz zobaczyć wykres z hamowni
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 12fcb01602
Od samej góry: moment obrotowy, moc, straty (opory). Dwa pomiary więc linie sa podwójne, początek do 2000rpm to rozpędzanie rolek. Widać więc że przy 2000rpm silnik generuje około 28KM. Jeśli to wystarczy to można jechać przy 2000rpm ale są to dosyć niskie obroty jak na silnik benzynowy.

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 16:10
przez Fiodor
Na tym zdjeciu masz max 8000 obrotow, czyli mozna wnioskowac ze jest to auto benzynowa diesle maja zazwyczaj na blacie max 6000. Te 2000 obrotow w takim wypadku to malo.

Obrotomierz duzo pomaga np. w szybkiej, agresywnej jeździe, bo wiesz kiedy zmienić, by Twoje auto mialo najwiekszą moc zaraz po wrzuceniu wyższego biegu.

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 17:06
przez mat4u
jak wskazowka jest na 2 to znaczy ze kazdy tlok w silniku 2000 razy na minute, zrobi pelny obieg z czterosuwowego ruchu w cylindrze (jesli utrzymujesz taka sama wartosc obrotow przez minute) proste? :D

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 17:11
przez Pinhead
Żeby nie pisać 2000,3000,4000 itd na obrotomierzach pisze się w skrócie 1,2,3,4 albo 10,20,30,40 itd. mnożąc to przez wartość podaną na obrotomierzu. Czyli x1000 przy jedno cyfrowych liczbach, x100 przy dwu cyfrowych i żadko spotykane x10 przy trzy cyfrowych.

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 17:39
przez rocko19
lecz ja dalej nierozumiem np: gdy miałbym samochód z obrotomierzem to przy jakiej liczbie ma się znajdować wskazówka aby zmienić bieg na wyższy?

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 17:43
przez HARNAŚ
Zależy jak dynamicznie chcesz jechać, zazwyczaj 2500-3000 obrotów-w przypadku benzyny.

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 17:47
przez remik
zmieniać biegi powinno się w okolicach maksymalnego momentu obrotowego,a najlepiej w przedziale pomiędzy maksymalnym momentem obrotowym a maksymalną mocą silnika (to jest najefektywniejsze wykorzystanie silnika)
przykład:
vw golf 3 1.8 (benzyna) :
maksymalny moment obrotowy : 145 NM osiągany przy 2400 obrotów na minutę.

moc maksymalna: 90 koni osiąganych przy 5800 obrotów na minutę.

z powyzszych danych wychodzi, iż zeby najefektywniej wykorzystać moj silnik muszę zmieniać biegi pomiędzy 2400-5800 obrotów na minute. tutaj dochodzimy do tego, iż lepiej zmieniać biegi przy samej odcince...ale to juz wyzsza szkoła jazdy :) hehe
jakies pytania jeszcze? bo nie wiem czy wszystko dopowiedziałem :D

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 18:01
przez rocko19
powoli zaczynam rozumiec jak to wyglada:) jeszcze pytanko napisałeś: maksymalny moment obrotowy : 145 NM osiągany przy 2400 obrotów na minutę? nierozumiem tego.,
Czyli zależy od silnika czy zawsze w kazdym aucie zmieniac biegi przy obrotach miedzy 2500-3000??

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 18:05
przez remik
tak tak, wszystko zalezy od danego silnika... podaj mi jakim autem jeździsz a napisze Ci jak sie powinno zmieniać biegi, by silnik nie był przeciązony :).

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 18:09
przez rocko19
też byłbym wdzieczny bo w instrukcji szukałem i o obrotach nic niema:/ a przemieszczam się nowym Fiatem Pandą który niestety niema zegara z obrotomierzem i biegu wrzucam na wyczucie,tutaj jeszcze sie Remik ciebie zapytam że czesto jade około 60 km/h na 4 biegu czy wrzucac juz 5 iatke bo nie wyczuwam tego w tych predkosciach.Dzieki z góry za odp.

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 18:30
przez remik
a jakiej pojemnosci jest silnik w tej pandzie?:>

PostNapisane: środa 16 kwietnia 2008, 18:33
przez rocko19
Panda 1103 cm3:) Aktual. Pozdrawiam/