Strona 1 z 2

Mam kilka najbardziej podstawowych wątpliwości.

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 14:47
przez Latens
Witam :)

Jestem nowy na tym forum. Przymierzam się do kursu na prawko i z tego właśnie względu chciałbym się zawczasu przygotować pod każdym względem, także teoretycznym.

Jest bardzo dużo do nauczenia się, cała tematyka samochodowa to faktycznie ogrom wiedzy do przyswojenia (takie mam na razie wrażenie) :P

Niestety, nikt w mojej najbliższej rodzinie nie miał auta i nie mogłem czerpać wiedzy "bezpośrednio". Dlatego niektóre moje pytania będą zapewne dość prymitywne/głupawe... :/

A oto one:

1. Rejestracja pojazdu: czy jeśli kupię używane auto, to automatycznie przejmuję stare numery rejestracyjne, czy muszę składać jakieś wnioski/podania/papiery aby wyrobić nowe?

2. Czy przeglądy co roku są obowiązkowe? Czy można ich dokonać w dowolnym autoserwisie, i czy kompletnie konserwują one pojazd? Jaki jest przeciętny koszt takiego kompletnego przeglądu?

3. Czy w takim przeglądzie oferowana jest też wymiana płynu hamulcowego, płynu chłodniczego, oleju, hamulca oraz innych wymienalnych elementów? Bo ja to jak na razie chyba nawet zatankować bym nie umiał, a co dopiero olej wymienić :( :lol:
No ale się nauczę wkrótce, spoko :twisted:

4. Ładowanie akumulatora: pamiętam, że pewien mój krewny ładował kiedyś akumulator przy użyciu bodajże prostownika. Nosił akumulator do garażu i tam ładował. Jak często trzeba ładować akumulator i jakie urządzenia są do tego konieczne?

5. Wymiana opon: jak często? Czy tylko z zimowych na letnie i odwrotnie? Po czym poznać, że należy wymienić konkretną oponę?

6. Jak długo zwykle "wytrzymuje" każda z żarówek reflektorów? Ile kosztuje wymiana każdej?

7. Mycie auta: jak często (przeciętnie) jest konieczne? I co z myjniami: ile kosztuje takie mycie, oraz jak długo przeciętnie ono trwa?

8. Ile kosztuje lakierowanie auta (przeciętnie)? Czy można kazać przelakierować auto na dowolny kolor, czy są jakieś ograniczenia?

9. Czy wyposażenie auta w sprawne światła, wycieraczki itp. "akcesoria" jest obowiązkowe?

10. Czy może się zdarzyć, że np. coś się zablokuje na egzaminie (no czasem mam takie myśli, ech, co zrobić...) i np. nie będę w stanie otworzyć maski albo wyregulować fotela/lusterka, i przez to egzaminator mi tego nie zaliczy? :/
Zdarzyło się coś takiego komuś z Was?...

11. Jak szybko ulegnie korozji pojazd trzymany ciągle na dworzu (nie mam i na razie raczej nie będę miał garażu)?

12. I na koniec takie nieco bardziej ogólne pytanie: jak często przydarzają się Wam różne nieprzewidziane sytuacje (stłuczka, niemożność wyjechania z miejsca z jakiegoś powodu, zgaśnięcie silnika na środku jezdni z niemożnością odpalenia ponownie, złapanie "gumy")? ;]

13. Jeśli nasunęły się Wam na myśl jakieś inne najbardziej elementarne i podstawowe sprawy o które nie zapytałem a które powinienem znać, to napiszcie, proszę, śmiało! :roll:

14. Może znacie jakieś fajne stronki, gdzie tacy dość zieloni ignoranci jak ja mogą wszystkiego się dowiedzieć od "zera"? :?:
Dajcie linki w razie czego :P

Pozdrawiam, mam nadzieję że komuś będzie się chciało odpowiedzieć na powyższe i rozwiać moje wątpliwości... ;) :roll:

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 14:53
przez kamiles
Latens - praktycznie na wszystkie swoje pytania znajdziesz odpowiedź na tym forum. Użyj opcji szukaj, a sam się zdziwisz, jak wielu ludzi przed Tobą zadawało takie pytania. A tutaj raczej nikt po raz setny nie będzie na nie odpowiadał.
Miłej lektury :)

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 15:07
przez Latens
No poszukam, dobrze...
Tyle że nie lubię przekopywać się przez stosy innych informacji - no ale z drugiej strony, masz nieco racji :?

Tak czy owak, jeśli ktoś bęzie chciał się wypowiedzieć w tym wątku, to zapraszam :)

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 15:39
przez cman
A, tam...

1. Tablice przejmujesz, a jeżeli są to nowe tablice i z tym samym wyróżnikiem (KR, WZ, PO), który Tobie przypada ze względu na miejsce zameldowania, to tablice zostają. W każdym przypadku i tak składasz w wydziale komunikacji wniosek o rejestrację pojazdu wraz z załącznikami (dowód rejestracyjny, stare tablice, opłata).
2. Przeglądy w warsztatach/serwisach nie są obowiązkowe, chyba że w celu utrzymania gwarancji, jeżeli jeszcze jest, ale wtedy tylko w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO). Przeglądy rejestracyjne to inna sprawa, są obowiązkowe, dokonywane w stacji kontroli pojazdów (SKP) i dla nowego samochodu pierwszy przegląd po trzech latach, kolejny po dwóch, następnie corocznie.
3. W SKP nie, w ASO czy jakimkolwiek innym serwisie tak, oczywiście za drobną opłatą.
4. Akumulator w samochodzie jest ładowany (doładowywany) podczas jazdy przez alternator. Jeżeli akumulator jest sprawny, to nie trzeba go ładować ręcznie. Jeżeli nadaje się już do wymiany na nowy, a więc co jakiś czas nie da rady nawet zapalić samochodu, to pomijając to, że należy go po prostu wymienić, można go właśnie ładować prostownikiem.
5. Aż się zużyją/uszkodzą. Zużyją, czyli będą miały bieżnik mniejszy, niż wskaźniki pokazujący minimalną grubość bieżnika. Uszkodzą, czyli pęknie osnowa (lekkie bujanie w czasie), popęka ze starości guma itp.
6. Zależy jaka żarówka i w jakim samochodzie. Jest bardzo różnie, od kilkuset kilometrów i kilku tygodni do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów i kilku lat. Koszt najtańszej normalnej żarówki kilka zł, wymiana raczej prosta, w razie czego kilkanaście zł.
7. Jak często, pojęcie bardzo względne. Koszt na automyjni kilkanaście zł, czas kilka-kilkanaście minut. Koszt na ręcznej myjni podobnie, czas zależny od tego, jak się będziesz sprężał.
8. Nie mam nawet cienia doświadczeń w tej kwestii.
9. No, w to co jest wymagane, to musi być wyposażone, ale trudno w tym momencie wszystko wyliczać. Np. światła mijania drogowe oczywiście tak, przednie przeciwmgłowe już niekoniecznie. Wycieraczki i spryskiwacz przedniej szyby tak, tylnej już niekoniecznie.
10. Egzaminator nie jest raczej komputerem, w którym w dodatku nie zaprogramowano obsługi występujących błędów. Jeżeli widzi, że coś nie działa z przyczyn technicznych, to pomoże, poradzi...
11. Zależy jaki, nierozbity Mercedes czy BMW wytrzyma właściwie dowolną ilość czasu, Astra I z Gliwic może zacząć gnić już po kilku latach.
12. Jak dla mnie, to trochę za ogólne pytanie.
13. To raczej tylko Ty sam możesz wiedzieć, czego jeszcze nie wiesz :wink:.
14. Jakiekolwiek fora, inne artykuły, zawsze się znajdzie coś ciekawego do poczytania.

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 19:12
przez kamiles
cman napisał(a):w ASO czy jakimkolwiek innym serwisie tak, oczywiście za drobną opłatą

to podaj jeszcze koledze definicję drobnej opłaty w ASO ;P

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 19:55
przez Brunet
To może jadodam nieco do tego co cman napisał.

Lakierowanie jest bardzo drogie, kilkaset złotych za każdy element np. drzwi, błotnik itp. Przy malowaniu całości może być nieco inna stawka ale i tak kosz bardzo duży.

Co do stłuczek, łapania gumy itd. to są to sytuacje losowe i najczęście niezależne od nas. Ale dodam od siebie, że zdarzają się bardzo rzadko. Choć jeśli ktoś ma pecha to...
Jak często myć? A Ty jak często się myjesz? Jak jesteś brudny to się myjesz i tak postępuj z samochodem ale nie przesadzaj z czystością.

Co do naprawy samochodu to uważam, że są firmy któresię tym zajmują zawodowo i na pewno zrobią to lepiej, a ty nie będziesz się musiał brudzić i znać na wszystkim.

Posiadanie samochodu to fajna sprawa. Życzę wielu sukcesów.

Dzięki.

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 21:40
przez Latens
Dziękuję bardzo kolegom cman i Brunet za odpowiedzi, pozdrawiam bardzo serdecznie! :)

Re: Mam kilka najbardziej podstawowych wątpliwości.

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 22:21
przez kwito
Latens napisał(a):9. Czy wyposażenie auta w sprawne światła, wycieraczki itp. "akcesoria" jest obowiązkowe?

jeśli masz czas i chcesz wzbogacić swoją wiedzę na ten temat, to polecam:
http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm
rozdział 2 - Wyposażenie
dla mnie było to cenne źródło informacji przed pierwszym przeglądem, bo dowiedziałem się co muszę naprawić, a co nie przed wybraniem się na przegląd ;)
a panowie na przeglądzie powiedzieli mi jeszcze, że jeśli np już mam światło cofania to musi być sprawne, dlatego zanim jechałem na przegląd to je odkręciłem :P (z tym, że mój samochód nie musi go posiadać, bo są obowiązkowe od 1 stycznia 1986 r)

PostNapisane: sobota 28 czerwca 2008, 22:31
przez loser
Ad2 Koszt w SKP- 100zł.
W serwisie kilkaset złotych.
Jak wyjdzie, że coś jest nie tak- hamulce, amortyzatory itd. To koszt min klika stów. Zależy co i w jakim aucie. Czym nowsze tym raczej będzie drożej (wyjątkiem są zabytkowe)
Raz na kilka lat lub co 60/90/120 tyś km wymiana rozrządu. Koszt kilkaset złotych a nawet powyżej tysiąca. Zależy od modelu.

Ad6 Nauczysz się sam. Auto powinno mieć fabryczną instrukcję obsługi, gdzie jest opisane co i jak. Problem, że wiele aut jest sprowadzanych z zagranicy. A wówczas instrukcja będzie nie po polsku.
Na niektórych stacjach benzynowych wymieni, Tobie żarówkę pracownik, pod warunkiem, że kupisz ją u nich (wyższe marże)
Możesz szukać pomocy przez net. Popularniejsze marki mają swoje fora.


Ad7 Jak przyjrzysz się niektórym autom to dojdziesz do wniosku, że chyba nigdy nie były myte.


Ad9 Teoretycznie drogówka może odstawić samochód na płatny policyjny parking, jak będzie miał przepaloną żarówkę a Ty nie będziesz miał pod ręką nowej do wymiany.



Ad12
Stłuczek i nie tylko ich powinienem mieć pełno (przez pierwszych parę miesięcy to nawet liczyłem potencjalne sytuacje ale było ich za dużo i przestałem). Większość z mojej winy. Ale więcej miałem szczęścia niż rozumu i umiejętności.
Guma- raz.
Raz niemożność wyjechania z powodu ugrzęźnięcia w mokrej ziemi.
Uratował mnie jakiś facet, który często grzęźnie na swojej działce.
Dostałem lekcję. Od tej pory jeżdżę z najtańszymi gumowymi wycieraczkami w bagażniku. Podobno opony dobrze je chwytają. Najlepiej jak mają jakieś wzorki z obydwu stron.
Mogą być także drobne kamienie.

Re: Mam kilka najbardziej podstawowych wątpliwości.

PostNapisane: niedziela 29 czerwca 2008, 00:26
przez marcij
Latens napisał(a):Witam :)
.....

...... Czy można kazać przelakierować auto na dowolny kolor, czy są jakieś ograniczenia?
...


Ograniczenia sa , nie mozna umieszczac napisow powszechnie uwazanych za obrazliwe , czy wulgarne, oraz nie mozna pomalowac na granatowo z bialym paskiem(srebrny z niebieskim paskiem) i napisem POLICJA (bez napisu juz mozna), podobnie jest z napisami STRAZ , STRAZ GRANICZNA itp.

PostNapisane: niedziela 29 czerwca 2008, 11:45
przez Gość
to ja od siebie dodam ;) do tego lakieru i ograniczeń...
Widziałam samochody polakierowane farbą, która pod wpływem światła zmienia odcień.. taki kameleon ;)

jaki kolor wtedy wpisuje sie w dowodzie rejestracyjnym ? Bo mnie to zastanawiało :)

PostNapisane: niedziela 29 czerwca 2008, 11:47
przez dariex
Podobno "kameleony" są zabronione?(podobnie jak niefabrycznie przyciemniane szyby,etc)
Is that true? ;)

PostNapisane: niedziela 29 czerwca 2008, 11:50
przez Gość
dariex - nie mam pojęcia ;) ja widuje takie czasami ;) chociaż za pierwszym razem jak to widziałam to przeszła mi myśl po głowie "tak, impreza była dobra" ;)

szyby z tego co słyszałam - true ;)

PostNapisane: niedziela 29 czerwca 2008, 12:36
przez slayer17
Chyba można przyciemniać tylko tylną i tylne boczne z tego co wiem.

Przednich bocznych nie można.

PostNapisane: niedziela 29 czerwca 2008, 16:08
przez marcij
Przyciemniac mozna , ale tylko do pewnego stopnia. Jest napisane w przepisach ile % przepuszczalnosci musza miec (nie pamietam dkoaldnie ile). A co do lakieru , to w dowodzie juz sie koloru nie wpisuje.