Strona 1 z 1

Kilka problemów natury technicznej

PostNapisane: piątek 26 grudnia 2008, 00:05
przez humanista
Witam wszystkich

Jestem tu nowy, od razu zaznaczam dopiero zacząłem kurs na prawo jazdy kategorii B no i czuję potrzebę wzbogacenia swojej wiedzy technicznej na temat kierowania samochodem.

Na początku takie proste pytanko, czy to prawda że bieg 1 służy tylko do ruszania, 2 do jazdy przez skrzyżowania, 3 do jazdy w mieście, 4 do jazdy poza miastem a 5 tylko do jazdy z prędkością maksymalną? Tak mi powiedział instruktor ale nie wiem czy to prawda.

Następne pytanie mam takie, jak to jest że podczas jazdy do tyłu świeci się z tyłu światło cofania? Jakoś nie mogę tego zrozumieć, czy to kwestia jakiegoś detektora kierunku jazdy? Tzn samochód "czuje" że jadę do tyłu i zapala się światło?

Pozdrawiam :)

PostNapisane: piątek 26 grudnia 2008, 00:11
przez garfield
Na początku takie proste pytanko, czy to prawda że bieg 1 służy tylko do ruszania, 2 do jazdy przez skrzyżowania, 3 do jazdy w mieście, 4 do jazdy poza miastem a 5 tylko do jazdy z prędkością maksymalną? Tak mi powiedział instruktor ale nie wiem czy to prawda.

A samochod, ktorym jezdze ma 6 biegow i nie wiem co z nimi zrobic :(
Biegi oczywiscie zmienia sie w zaleznosci od sytuacji, od nachylenia, predkosci i zapotrzebowania na moc - mowiac scisle, od obrotow silnika. Co do tego, ze jedynka sluzy tylko do ruszania to opinie sa podzielone, ale jesli bys chcial na niej jechac to tylko bardzo wolno (szybciej po prostu nie da rady). Jesli nigdy nie jezdziles samochodem to moze byc z poczatku ciezko, ale z czasem zaczniesz zmieniac biegi "automatycznie".
Następne pytanie mam takie, jak to jest że podczas jazdy do tyłu świeci się z tyłu światło cofania? Jakoś nie mogę tego zrozumieć, czy to kwestia jakiegoś detektora kierunku jazdy? Tzn samochód "czuje" że jadę do tyłu i zapala się światło?

A tutaj zadnej zagadki nie ma, swiatelko wlacza sie w momencia wbicia wstecznego biegu. Czyli jak ustawisz sie na gorce, wbijesz luz/jedynke/inny bieg i zaczniesz toczyc sie od tylu to swiatelko sie nie zapali.
Pozdrawiam, garfield

PostNapisane: piątek 26 grudnia 2008, 00:17
przez humanista
garfield napisał(a):Co do tego, ze jedynka sluzy tylko do ruszania to opinie sa podzielone, ale jesli bys chcial na niej jechac to tylko bardzo wolno (szybciej po prostu nie da rady).


Jak to jest że ludzie na youtube wrzucają filmy jak rozpędzają się na jedynce do 60 km/h, świadome niszczenie samochodu :roll:

A co by się stało jakbym się zapomniał i np niechcący podczas jazdy 100 km/h wrzucił jedynkę? Wiem że nie powinno mi się nigdy coś takiego przydarzyć no ale zawsze lepiej wiedzieć

PostNapisane: piątek 26 grudnia 2008, 00:21
przez cman
humanista napisał(a):Jak to jest że ludzie na youtube wrzucają filmy jak rozpędzają się na jedynce do 60 km/h, świadome niszczenie samochodu :roll:

To nie jest niszczenie samochodu, tylko korzystanie z możliwości jakie oferuje.

humanista napisał(a):A co by się stało jakbym się zapomniał i np niechcący podczas jazdy 100 km/h wrzucił jedynkę?

100 km/h to raczej nie jest, ale sytuacja w tym stylu: http://www.youtube.com/watch?v=Y4pA3U5kDxg - 3 minuta 16 sekunda.

PostNapisane: piątek 26 grudnia 2008, 00:22
przez garfield
Jesli w ogole by weszla (tj. synchronizator na to pozwolil, w co watpie) to obroty by skoczyly, szarpnelo by jak nigdy i mialbys pokazowe hamowanie silnikiem. Trwalo by to ulamek sekundy, bo ze strachu od razu wcisnalbys sprzeglo i wszystko wrocilo by do normy. No i moglbys ladnie zajechac silnik/skrzynie biegow.

PostNapisane: piątek 26 grudnia 2008, 00:23
przez humanista
Jak to nie jest niszczenie. Przecież jeżdzenie powyżej 3000 obr/ min powoduje zatarcie silnika :?

PostNapisane: piątek 26 grudnia 2008, 00:49
przez kamix500
humanista napisał(a):Jak to nie jest niszczenie. Przecież jeżdzenie powyżej 3000 obr/ min powoduje zatarcie silnika :?


nie prawda, zatarcie to coś innego. poprostu przy zbyt wysokich obrotów może jakieś tam pasek przeskoczyć i wtedy połowa silnika do wymiany :)

PostNapisane: sobota 27 grudnia 2008, 13:35
przez d
humanista napisał(a):Jak to nie jest niszczenie. Przecież jeżdzenie powyżej 3000 obr/ min powoduje zatarcie silnika :?


Powiedz to kierowcom rajdowym i innym ścigającym się. :)

PostNapisane: sobota 27 grudnia 2008, 13:48
przez modzel
należy mieć taki bieg przy danej prędkości jak nakazuje instrukcja.
w każdym samochodzie jest inaczej.

w ramach egzaminu wygląda to tak

od 20km/h II bieg
od 30km/h III bieg
od 40km/h IV bieg

a V to zależny co ci instruktor powie. V biegu użyłem mało przy ~70km/h (w wawie są ograniczenia w mieście miejscami do 80)

PostNapisane: sobota 27 grudnia 2008, 13:59
przez d
modzel napisał(a):w ramach egzaminu wygląda to tak

od 40km/h IV bieg


Pod strome wzniesienie też? Redukcja = oblanie egzaminu? :(

PostNapisane: sobota 27 grudnia 2008, 14:46
przez lled3
modzel napisał(a):w ramach egzaminu wygląda to tak

od 20km/h II bieg
od 30km/h III bieg
od 40km/h IV bieg


nie no ... :?

nie ma jednego, zawsze słusznego algorytmu na zmianę biegów ...
nawet na egzaminie cos takiego nie jest mądre.

PostNapisane: sobota 27 grudnia 2008, 14:55
przez ella
Te kilka problemów było już mnóstwo razy opisywane na forum.
Więc darujmy sobie kolejny o zmianie biegów