Strona 1 z 2

Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: piątek 26 sierpnia 2011, 18:20
przez Bart22
Witam. Otóż zastanawiają mnie niektóre sytuacje..:

1. Po czym poznać jaką maksymalną prędkością może jechać motocyklista na drodze ekspresowej? (str 20, ew 15). Jest jakaś 'reguła' dla kierowców?
2. W jaki sposób obliczyć drogę hamowania. Czytam sobie to i są tam właśnie takie pytania. Przecież na egzaminie trzeba jakoś to obliczyć, prawda?
3. Parkowanie. Jak rozpoznać prawidłowe? str 10
4. Czy tramwaj na skrzyżowaniu dróg równorzędnych ma zawsze pierwszeństwo pomimo pojazdu po swojej prawej stronie? (oczywiście nie dotyczy pojazdów uprzywilejowanych)

Jeżeli podczas czytania coś mnie jeszcze zastanowi - zapytam. Na razie jest to takie orientacyjne bo mam jeszcze trochę czasu. Dzięki z góry za odpowiedź na te banalne pytania :P

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: piątek 26 sierpnia 2011, 18:37
przez alice_b
Kierujący motocyklem jest obowiązany używać podczas jazdy świateł mijania (przez 12 miesięcy w roku, w tym również w ciągu dnia).
Holowany motocykl powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie.
Prędkość dopuszczalna motocykla, którym przewozi się dziecko w wieku do 7 lat wynosi 40 km/h.
Prędkość dopuszczalna motocykla na obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h, przy czym w strefie zamieszkania prędkość ta jest jeszcze bardziej ograniczona i wynosi 20 km/h.
Prędkość dopuszczalna motocykla poza obszarem zabudowanym wynosi :

na autostradzie - 130 km/h,
na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 110 km/h,
na drodze ekspresowej jednojezdniowej - 100 km/h,
na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,
na pozostałych drogach - 90 km/h.


a hamowanie ? Bierzesz kalkulator i obliczasz w trakcie jazdy gdzie się zatrzymasz

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: piątek 26 sierpnia 2011, 18:42
przez Bart22
omg! Jak teraz to zapamiętać;p

Mam jeszcze pytanko do tego strona 35, drugi obrazek
Dlaczego 1, musi ustąpić pojazdowi 2 skoro on ma znak ustąp pierwszeństwa..?

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: piątek 26 sierpnia 2011, 18:43
przez alice_b
a skąd wiesz że ma " Ustąp pierwszeństwa "? ja tam widzę znak " zmiana pierwszeństwa "

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: piątek 26 sierpnia 2011, 18:53
przez Bart22
Ja tam nigdzie nie widzę takiego znaku. Najwyraźniej patrzymy na różne obrazki. Co z tym parkowaniem? Jak rozróżnić?

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: piątek 26 sierpnia 2011, 19:00
przez alice_b
ech, poczytaj sobie książeczki , które dostałeś na kursie. Tam jest wszystko ładnie napisane

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: piątek 26 sierpnia 2011, 23:16
przez lith
Ups... alice_b chyba trochę namieszałaś.

Prędkości (takei same dla motocykla jak i dla osobówki):

Teren zabudowany:
50 (godz.5-23)
60 (godz. 23-5)

Poza terenem zabudowanym:
90 - drogi jednojezdniowe
100 - drogi dwujezdniowe i ekspresowe jednojezdniowe
120 - drogi ekspresowe dwujezdniowe
140 - autostrada.

już sprawdzam resztę

edit: co do hamowania to tak orientacyjnie na suchym asfalcie:
Przy 30 km/h 3x3=9m
Przy 40 km/h 4x4=16m
Przy 90 km/h 9x9=81m
Przy 110 km/h 11x11=121m
To tak mniej więcej, na mokrym, lodzie itd. wartości są zdecydowanie większe, z resztą sam zobaczysz. Tyle 'liczenia' starczy.

edit2:
Odnosząc sie do Twoich pytań z pierwszego posta:
Ad. 1 To nie jest ekspresowa, a autostrada. Normalnie może 140... widocznie z pasażerem do lat 7 maks 40 (pewnie niezależnie od drogi... na motor nie robiłem to sie tym nie interesowałem, ale tak wynika z tego co podałeś). Na wiki w tabelce jest to ładnie zebrane:
TABELKA

Ad. 2 O hamowaniu już wyżej napisałem.
Ad. 3 Musisz po prostu wiedzieć gdzie się można zatrzymywać, a gdzie nie. Art. 46-50 PoRD to oddział 'zatrzymanie i postój'. obrazki wynikają wprost z nich. Często chodzi o odległość.

Ad. 4 Tak, na równorzędnym tramwaj ma pierwszeństwo. Ogólnie w sytuacji równorzędnej tramwaj ma prawie zawsze pierwszeństwo. Czyli jak tramwaj jest na drodze z pierwszeństwem to ustępują mu wszyscy na drodze z pierwszeństwem (ci na podporządkowanej oczywiście też, ale to wiadomo, oni ustępują wszystkim mającym pierwszeństwo). Tramwaj na podporządkowanej ustępuje tym na drodze z pierwszeństwem, ale ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi z podporządkowanej. Jedyny wyjątek to jak masz zielone światło (S-1) i jedziesz prosto.


Bart22 napisał(a):Mam jeszcze pytanko do tego strona 35, drugi obrazek
Dlaczego 1, musi ustąpić pojazdowi 2 skoro on ma znak ustąp pierwszeństwa..?

Mówimy o tym samym obrazku? Slrzyżowanie 'T' z tramwajem, autkiem i motorem?? Tam przecież nie ma A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu), który wygląda tak:
Obrazek

Tylko jest:
A-5 (skrzyżowanie dróg)
Obrazek
Co oznacza, że jest to skrzyżowanie równorzędne.

alice_b napisał(a):ja tam widzę znak " zmiana pierwszeństwa "

o.O... ciekawe...

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 13:16
przez Aiden
Bart22 napisał(a):omg! Jak teraz to zapamiętać;p

Mam jeszcze pytanko do tego strona 35, drugi obrazek
Dlaczego 1, musi ustąpić pojazdowi 2 skoro on ma znak ustąp pierwszeństwa..?


Pojazd 1 musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi 2, ponieważ jest to skrzyżowanie równorzędne, o czym mówi wyraźnie znak. W takim wypadku pojazd 2 jest po prawej stronie pojazdu 1 i ma przed nim pierwszeństwo.

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 14:56
przez Bart22
To i tak będzie nieaktualne od przyszłego roku - mam na myśli testy. Więc myślę, że na razie możemy dać sobie spokój. Totalnie schrzanią egzaminy;/
Btw. Dzięki za odp.

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 15:37
przez ks-rider
alice_b napisał(a):a hamowanie ? Bierzesz kalkulator i obliczasz w trakcie jazdy gdzie się zatrzymasz


Tak na serio kpisz sobie, czy po prostu nie wiesz ? I stad wymijajaca odp. ?

Bart22 napisał(a):2. W jaki sposób obliczyć drogę hamowania.


Najpierw moze ustalmy czy chodzi Ci o sama droge hamowania czy o calkowita droge zatrzymania ? ? ?

:wink:

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 16:36
przez szerszon
ks-rider napisał(a):
Najpierw moze ustalmy czy chodzi Ci o sama droge hamowania czy o calkowita droge zatrzymania ? ? ?

Czepiasz sie szczegółów :) Wzór podany przez litha w przyblizeniu załatwia sprawę.

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 16:40
przez ks-rider
szerszon napisał(a):Czepiasz sie szczegółów :) Wzór podany przez litha w przyblizeniu załatwia sprawę.


Ja ? ? ?

Widocznie jest istotne, pozatym nawet nie wdalem sie w dyskusje czy chodzi o zwykle hamowanie czy o amowanie awaryjne :mrgreen:

:wink:

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 16:45
przez szerszon
ks-rider napisał(a):
Ja ? ? ?

Ależ z całą stanowczościa twierdzę, że tak. :D
Podana przyblizona droga hamowania łapie sie razem ze wszystkimi czynnikami jak czas reakcji itp...

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 17:11
przez ks-rider
lith napisał(a):edit: co do hamowania to tak orientacyjnie na suchym asfalcie:
Przy 30 km/h 3x3=9m
Przy 40 km/h 4x4=16m
Przy 90 km/h 9x9=81m
Przy 110 km/h 11x11=121m


szerszon napisał(a):Ależ z całą stanowczościa twierdzę, że tak. :D
Podana przyblizona droga hamowania łapie sie razem ze wszystkimi czynnikami jak czas reakcji itp...


Moze dla Ciebie jest to wystarczajace, dla mnie i moich kursantow to stanowczo za malo !

Przy

30 km/h = 9m top droga reakcji, przy normalnym hamowaniu to 9m = 18m Przy hamowaniu awaryjnym to 13,5m czyli o 4,5 m dluzszta niz podal kolega Lith

40 km/h = droga reakcji to 12 m, przy normalnym hamowaniu to 28m, przy hamowaniu awaryjnym = 20m

50 km/h = droda reakcji = 15m przy normalnym hamowaniu + 25m droga hamoiwania = 40m przy hamiowaniu awaryjnym 27,5m

90 km/h = droga reakcji = 27m przy normalnym hamowaniu + 81m = 108m. Hamowanie awaryjne = 67,5m

Przy 110 km/h = droga reakcji = 33 m przy hamowaniu normalnym + 121m = 154m. Przy hamowaniu awaryjnym = 93,5m

Jak widac, slepy zauwazy, ze nie tak do konca ! :mrgreen:

:wink:

Re: Kilka zasntanawiających mnie sytuacji.

PostNapisane: sobota 27 sierpnia 2011, 17:26
przez alice_b
ks-rider napisał(a):
alice_b napisał(a):a hamowanie ? Bierzesz kalkulator i obliczasz w trakcie jazdy gdzie się zatrzymasz


[Tak na serio kpisz sobie,?quote]

kpię i to bardzo serio . Z hamowaniem to różnie przecież bywa. Zależy jaki pojazd ma hamulce, od warunków na drodze, od reakcji kierowcy itp itd.

A co do znaku to przyznaję mój błąd .