Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez jarowit » czwartek 15 września 2011, 23:17

Witam,

Chciałbym zasięgnąć opinii fachowców - pytanie w temacie nie jest takie banalne jak się wydaje. Niedawno dorobiłem się swojego pierwszego auta i zacząłem zwracać uwagę na technikę jazdy przyjazną dla samochodu.

Mianowicie zastanawia mnie kwestia poprawnej zmiany biegów. Parę lat temu gdy chodziłem na kurs prawa jazdy uczono mnie by w czasie zmiany biegów przed dodaniem gazu całkowicie puścić sprzęgło, jednak zmianiając biegi w ten sposób powoduje się szarpnięcia, które [tak mi się przynajmniej wydaje] pochodzą z niewyrównania obrotów skrzyni biegów i silnika i chyba nie są obojętne dla tych wszystkich mechanizmów.

Gdzieś czytałem, że przed całkowitym puszczeniem sprzęgła powinno się dodać trochę gazu, żeby wyrównać obroty silnika i skrzyni, unikamy wtedy szarpnięcia, tak zresztą jeździłem do tej pory. Jednak przeglądając niedawno instrukcję swojego samochodu [astra I z 2001r] trafiłem na zapis, że "szczególnie należy unikać ślizgania się sprzęgła w wyniku dodawania gazu w czasie zmiany biegów" i teraz sam już nie wiem co o tym myśleć. Pytam się znajomych to każdy ma swoją teorię i zdania są podzielone.

Jak powinno się zmianiać prawidłowo biegi? Całkowicie puścić sprzęgło i następnie dodać gazu, czy już w czasie puszczania sprzęgła dodać gazu?

Czy jest różnica w technice zmiany biegu na niższy/wyższy? Czy jest różnica w obrębie zmiany biegów niższych [1-2] i wyższych [4-5]?

Pozdrawiam
jarowit
 
Posty: 9
Dołączył(a): czwartek 15 września 2011, 23:12

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez Maniek5k » piątek 16 września 2011, 16:30

jarowit napisał(a):Mianowicie zastanawia mnie kwestia poprawnej zmiany biegów. Parę lat temu gdy chodziłem na kurs prawa jazdy uczono mnie by w czasie zmiany biegów przed dodaniem gazu całkowicie puścić sprzęgło, jednak zmianiając biegi w ten sposób powoduje się szarpnięcia, które [tak mi się przynajmniej wydaje] pochodzą z niewyrównania obrotów skrzyni biegów i silnika i chyba nie są obojętne dla tych wszystkich mechanizmów.

wolniej sprzeglo puszczaj. Ew jak wkrecisz silnik na ~4k rpm i wbijasz nastepny bieg (zalozmy z 2 trójkę) to moze poszarpac jak nie skorygujesz gazem, bo sila pedu auta bedzie 'ciagnac' obroty silnika. (wrzucaj w takim wypadku 4 od razu a nie przez 3 np. albo koryguj gazem)
jarowit napisał(a):Gdzieś czytałem, że przed całkowitym puszczeniem sprzęgła powinno się dodać trochę gazu, żeby wyrównać obroty silnika i skrzyni, unikamy wtedy szarpnięcia, tak zresztą jeździłem do tej pory. Jednak przeglądając niedawno instrukcję swojego samochodu [astra I z 2001r] trafiłem na zapis, że "szczególnie należy unikać ślizgania się sprzęgła w wyniku dodawania gazu w czasie zmiany biegów" i teraz sam już nie wiem co o tym myśleć. Pytam się znajomych to każdy ma swoją teorię i zdania są podzielone.

to trzeba wyczuc, ja dodaje gazu pod koniec puszczania sprzegla, jezdze tak juz kilka lat nubi i jakos problemow nie widze wiekszych. A wczesniej tez ani skrzynia ani sprzeglo mi w zadnym aucie nie padło, nawet w poldku z nalotem ~300k.
jarowit napisał(a):Jak powinno się zmianiać prawidłowo biegi? Całkowicie puścić sprzęgło i następnie dodać gazu, czy już w czasie puszczania sprzęgła dodać gazu?

jak wolisz - bylebys nie zamulal ruchu jak emeryt. Miedzygaz w czasie zmian biegów jest wykorzystywany czesto przy tzw. 'powershiftingu'. (ja sam korzystam jak wyprzedzam kogos np. na autostradzie rozpedzajac sie od 100 do ~160, ew. w miescie ze swiatel jak sie chce wcisnac przed goscia na drugim pasie :P)
Maniek5k
 
Posty: 277
Dołączył(a): niedziela 22 maja 2011, 15:58

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez Borys_q » piątek 16 września 2011, 17:23

Co do zasady, tak operuj gazem żeby w momencie puszczania sprzęgła na kolejnym biegu obroty były takie jakie powinny na tym biegu być. Z polskiego na nasze, masz np dwójkę rozpędzasz się masz np 3,5 krpm, zmieniasz bieg masz gaz puszczony obroty spadają musisz trafić puszczeniem sprzęgła w te obroty co będą na kolejnym biegu. Musisz dopasować tempo zmiany biegów do wytracania obrotów. Jeżeli na przykład różnica miedzy biegiem 2 a 3 wynosi 1,2 krpm to w czasie zmiany biegu obroty muszą o tyle spaść. Idealnie tego nie spasujesz ale im bliżej będziesz dopasowania tempa zmiany biegu do tempa wytracania obrotów przez silnik tym blizej będzie ideału.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez janekdzbanek » piątek 16 września 2011, 18:38

szczególnie należy unikać ślizgania się sprzęgła w wyniku dodawania gazu w czasie zmiany biegów

W czasie zmiany biegów, nie po zmianie...
janekdzbanek
 
Posty: 7
Dołączył(a): poniedziałek 29 sierpnia 2011, 00:28

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez jarowit » sobota 17 września 2011, 13:02

Dzięki za odpowiedzi, widzę ze trafiłem w dobre miejsce z moimi pytaniami :)
Niestety nie mam obrotomierza, ale rozumiem już na "logikę" o co chodzi.

Poczytałem o budowie i zasadzie działania sprzęgła i wiele mi to rozjasniło. Zastanawiam się jeszcze apropos samego ruchu puszczania sprzęgła. Widziałem gdzieś taki obrazek: Obrazek

Wnioskuję z niego, że sprzęgło powinno się puszczać jednym szybkim ruchem aż do momentu "brania", przytrzymać chwilę i potem płynnym ruchem puścić. Czy to ma zastosowanie wyłącznie do ruszania, czy też w bardziej lub mniej zmodyfikowanej wersji w zmianie innych biegów?:)

Nurtuję mnie jeszcze kwestia "wyrównywania obrotów", a mianowicie z czym właściwie są wyrównywane obroty silnika. Czy w czasie naciskania sprzęgła gdy samochód się toczy skrzynia biegów się kręci? Obejrzalem kilka filmikow, jak np ten:
http://youtu.be/uxcNjtG8I_s

Na wszystkich animacjach i flmikach w czasie wciskania sprzęgła skrzynia biegów "staje", oczywiście nie ma tutaj przeniesienia napędu na koła, ale silnika też nie ma - w końcu to symulacja, więc może coś jest na rzeczy.

Zastanawia mnie po prostu czy dobrze napisałem w pierwszym poście, że wciskąjac gaz w trakcie puszczania sprzegła wyrównuje się obroty silnika i skrzyni biegów.

Przepraszam za upierdliwość :)

Pozdrawiam
jarowit
 
Posty: 9
Dołączył(a): czwartek 15 września 2011, 23:12

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez Borys_q » sobota 17 września 2011, 16:56

Czy to ma zastosowanie wyłącznie do ruszania, czy też w bardziej lub mniej zmodyfikowanej wersji w zmianie innych biegów?:)


Oczywiście.


Czy w czasie naciskania sprzęgła gdy samochód się toczy skrzynia biegów się kręci?


Jeśli masz włączony bieg to kręci się: 2 wałki w skrzyni i tarcza strzegła, jeśli masz na luzie to kręci się tylko jeden wałek w skrzyni biegów.

Na wszystkich animacjach i flmikach w czasie wciskania sprzęgła skrzynia biegów "staje",


Tak chyba, że koła napędzają skrzynie.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez jarowit » sobota 17 września 2011, 18:07

Dzięki Borys_q , piszesz bardzo logicznie :)

Borys_q napisał(a):
Czy to ma zastosowanie wyłącznie do ruszania, czy też w bardziej lub mniej zmodyfikowanej wersji w zmianie innych biegów?:)


Oczywiście.


No właśnie i tu mam kolejne zapytanie do Ciebie :) Odnośnie mojego pierwsze pytania, nasuneło mi się kolejne - kiedy dodać gazu w trakcie puszczania sprzęgła : przed, w trakcie czy po braniu sprzęgła :)

Znalazłem filmik, który według mnie bardzo dobrze pasuje do wklejonego przeze mnie wcześniej zdjęcia. http://youtu.be/SQP1ZnPp91c

Na logikę [ po obejrzeniu ww. filmiku] wydaję mi się, że powinienem dodawać gazu przed braniem sprzęgła, żeby wyrównać obroty, bo przecież jak tarcza sprzęgła i koło zamachowe się zazębią to będzie "po ptokach" (sprzęgło same będzie musiało wyrównać obroty]. Jednak z drugiej strony w praktyce wydaje mi się, że jest to za wcześnie żeby dawac gaz i wydaję mi się że powinienem dodać gaz najwcześniej w czasie brania sprzęgła, albo później. Mam już mętlik w głowie od tych rozważań :) Co o tym myślisz?

Borys_q napisał(a):
Czy w czasie naciskania sprzęgła gdy samochód się toczy skrzynia biegów się kręci?


Jeśli masz włączony bieg to kręci się: 2 wałki w skrzyni i tarcza strzegła, jeśli masz na luzie to kręci się tylko jeden wałek w skrzyni biegów.


Czy dobrze wnioskuję, że jeżeli samochód jedzie to w czasie zmiany biegu, gdy naciskam sprzęgło skrzynia kręci się, ponieważ jest napędzana przez koła i jest to prędkości wprost proporcjonalna do prędkości kół? :)


Z kolei gdy stanę i nacisnę sprzęgło to wnioskuję że skrzynia kręci sie siłą bezwłądności i się powoli wyhamowuje ?:) Pewnie dlatego wsteczny łatwiej wchodzi gdy przed jego wrzuceniem postoi się kilka sekund z wciśniętym sprzęgłem [ skrzynia wtedy się zatrzyma i bieg łatwiej skoczy].

Pozdrawiam
jarowit
 
Posty: 9
Dołączył(a): czwartek 15 września 2011, 23:12

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez Borys_q » sobota 17 września 2011, 19:34

Z kolei gdy stanę i nacisnę sprzęgło to wnioskuję że skrzynia kręci sie siłą bezwłądności i się powoli wyhamowuje ?:) Pewnie dlatego wsteczny łatwiej wchodzi gdy przed jego wrzuceniem postoi się kilka sekund z wciśniętym sprzęgłem [ skrzynia wtedy się zatrzyma i bieg łatwiej skoczy].


Dokładnie. Jak skrzynia nie chce się zatrzymać to: Sprzęło np 4 bieg (biegi do przodu są zsynchronizowane więc nic nie zgrzytnie) skrzynia się zatrzyma to wtedy wsteczny wejdzie bez problemu, oczywiście mówimy o aucie zatrzymanym.

No właśnie i tu mam kolejne zapytanie do Ciebie Odnośnie mojego pierwsze pytania, nasuneło mi się kolejne - kiedy dodać gazu w trakcie puszczania sprzęgła : przed, w trakcie czy po braniu sprzęgła


Ułamek "sekundy" po tym jak złapie, tylko dodawaj z wyczuciem. Staraj się tak dobrać czas zmiany biegu żeby obroty się wytraciły o tyle jaka różnica jest między biegami.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez jarowit » piątek 14 października 2011, 16:02

Dzięki za odpowiedzi, oczywiście czytałem je już wcześniej, ale teraz naszły mnie kolejne pytania :)

Borys_q napisał(a):Dokładnie. Jak skrzynia nie chce się zatrzymać to: Sprzęło np 4 bieg (biegi do przodu są zsynchronizowane więc nic nie zgrzytnie) skrzynia się zatrzyma to wtedy wsteczny wejdzie bez problemu, oczywiście mówimy o aucie zatrzymanym.


A jaki jest mechanizm szybszego wytracania obrotów przez skrzynie na włączonym biegu na sprzęgle?:) Sprawdziłem, działa, ale nurtuje mnie to jak to działa i czy ma znaczenie jaki bieg dam:)

Borys_q napisał(a):Ułamek "sekundy" po tym jak złapie, tylko dodawaj z wyczuciem. Staraj się tak dobrać czas zmiany biegu żeby obroty się
wytraciły o tyle jaka różnica jest między biegami.


To się na pewno sprawdza przy zmianie biegów na wyższy, ale jak jest z redukcją? Tam obroty muszą wzrosnąc, więc dawać przed, w trakcie czy po braniu, żeby nie szarpało?:)

Pozdrawiam
jarowit
 
Posty: 9
Dołączył(a): czwartek 15 września 2011, 23:12

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez Borys_q » piątek 14 października 2011, 21:22

A jaki jest mechanizm szybszego wytracania obrotów przez skrzynie na włączonym biegu na sprzęgle?:) Sprawdziłem, działa, ale nurtuje mnie to jak to działa i czy ma znaczenie jaki bieg dam:)



Włączając bieg (dowolny) spinasz na sztywno koła i dwa wałki skrzyni, czyli musi się zatrzymać.

To się na pewno sprawdza przy zmianie biegów na wyższy, ale jak jest z redukcją? Tam obroty muszą wzrosnąc, więc dawać przed, w trakcie czy po braniu, żeby nie szarpało?:)


Dodajesz zanim sprzęgło złapie (nawet za nim zaczniesz puszczać) starasz się dodać tyle ile trzeba ani za dużo ani a mało.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez jarowit » sobota 15 października 2011, 16:16

dzięki za wyczerpujące odpowiedzi :)

Pozdrawiam
jarowit
 
Posty: 9
Dołączył(a): czwartek 15 września 2011, 23:12

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez jarowit » poniedziałek 12 listopada 2012, 15:28

Cześć,

Właśnie wymieniłem swoje stare auto na lepszy model - tym razem z silnikiem diesla. Czy powinienem jakoś przystosować wyżej podaną technikę zmiany biegów ( m.in. moment dodania gazu przy puszczaniu sprzęgła...) do silnika diesla? Czy są to uniwersalne wskazówki - zarówno do benzyny jak i diesla? Dzisiaj słyszałem opinię że kategorycznie nie wolno dodawać gazu w czasie puszczania sprzęgła , bo to niszczy sprzęgło ( wysoki moment obrotowy silnika diesla....) Jak to w końcu jest ? :)

Pozdrawiam
jarowit
 
Posty: 9
Dołączył(a): czwartek 15 września 2011, 23:12

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez BOReK » poniedziałek 12 listopada 2012, 16:54

Ten wysoki moment jest dostępny już od dołu i daje tyle, że znacznie trudniej zdławić silnik. Nie musisz używać gazu przy ruszaniu, puszczasz sprzęgło właściwie w dowolnym tempie i prędzej spalisz gumy na dwójce niż silnik zgaśnie (choć zależy to od jego parametrów). Natomiast jak najbardziej gazu można używać, żeby ruszyć szybciej i płynniej. Jak puszczasz sprzęgło i potem wciskasz gaz, to zwykle jest ten ułamek sekundy gdy wóz osiągnie prędkość dla obrotów jałowych, a jeszcze nie wdepniesz gazu i jest szarpnięcie.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez aguusia88 » poniedziałek 12 listopada 2012, 18:18

ja powiem ze mnie sie roznie jezdzi, czasem relacja biegi-silnik idzie gladko, a czasem przerzucam bieg i auto mi wyje a obrotomierz lata na wysokich wartosciach


czasem poprostu sie rozpedze zagapie i dochodze na 3 do 60 km/h, gdzie w tym czasie juz bym 5 wbila
Prawo Jazdy B - 2009r za I razem
Avatar użytkownika
aguusia88
 
Posty: 157
Dołączył(a): poniedziałek 22 października 2012, 16:26
Lokalizacja: raj

Re: Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Postprzez jarowit » poniedziałek 12 listopada 2012, 18:22

Chciałbym jeszcze usłyszeć opinie innych, bo to twierdzenie że trzeba w dieslu całkowicie puścić sprzęgło zanim doda się gazu powiedział mi serwisant u lokalnego dealera. Zdaje sobie sprawę że może być w błędzie, ale chcę się jeszcze upewnić :)

Pozdrawiam
jarowit
 
Posty: 9
Dołączył(a): czwartek 15 września 2011, 23:12

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości