Strona 1 z 1

Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzęt

PostNapisane: wtorek 14 lutego 2012, 22:16
przez bartek20
Witam,
jakie elementy eksploatacyjne należy zmieniać w samochodzie?

Po zakupie wymieniłem 1. filtr paliwa i 2. filtr kabinowy (przeciwypyłkowy), 3. płyn chłodniczy oraz 4. płyn hamulcowy, jeździłem dość długo bezproblemowo, ale postanowiłem teraz trochę powymieniać (akurat wolne + zima powoli odpuszcza).

Co więc się wymienia? Mam w planach:
5. świece - ale wymienia się same czy razem z przewodami (a może przewody tylko wtedy jak są problemy?) - wiem, że od ponad 4 lat na pewno zmieniane nie były
6. olej - raz na rok lub (przy większych przebiegach) co 15 tys. km (zmieniany miał być w listopadzie, przebiegu nie zrobiłem - tylko 7000 km, trochę przetrzymałem)
7. filtr oleju
8. filtr paliwa
Filtry bierzecie dość taniego FILTRONa czy jednak celujecie w BOSCHa, KNETCHa?


Poza tym wymienia się:
9. klocki, bębny, tarcze hamulcowe - w zależności od zużycia
10. olej w automatycznej skrzyni biegów (nie posiadam takowej)
11. płyn do spryskiwaczy :D
12. żarówki - w zależności od zużycia

O czymś zapomniałem?
Dodam, że mam na myśli wymiany eksploatacyjne a nie wynikające z uszkodzeń :)

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

PostNapisane: wtorek 14 lutego 2012, 23:29
przez lith
Ja po zakupie miałem wymieniony zestaw filtrów.
Przez 2 i pół roku wymieniałem raz olej (ten akurat przetrzymałem), dolewałem płynu do chłodnicy (bo była awaria :P), dolewałem do spryskiwaczy, wymieniłem ze 2 razy wycieraczki, kilka razy żarówkę, bo się sypały jak głupie (na szczęście ostatnio już długo trzymają)

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

PostNapisane: środa 15 lutego 2012, 00:02
przez bartek20
oo a dlaczego tak długo nie wymieniałeś oleju? Zalecają co rok, ja już przetrzymałem 3 miesiące.

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

PostNapisane: środa 15 lutego 2012, 00:21
przez lith
Nie wiem... tak jakoś przegapiłem. Co rok na siłę to bez przesady z tą wymianą. Ale po 10-15 tys wypada jednak się tym chyba zainteresować. Ja przejechałem na jednym oleju 2 lata (ponad 25 tys)... i jednak w sumie podobno jak mazut wyglądał.

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

PostNapisane: środa 15 lutego 2012, 08:04
przez Mas74
Olej w silniku raz do roku (olej się starzeje nawet gdy nie pracuje). Ja robięto na jesieni przy zmianie opon na zimówki - mam pewność że łatwiej zimą się będzie odpalało.
Poza tym w zależności od samochodu (instrukcja obsługi u mnie co 60tys km) zmieniamy pasek rozrządu, koła paska, napinacz, pompę wodną. To warto zrobić też przy zakupie auta - nie wiemy do końca jak sytuacja wyglądała u poprzedniego właściciela.
Zaniedbanie grozi ciężkimi uszkodzeniami silnika.
Najlepiej o tym co kiedy wymieniać doczytać się w instrukcji obsługi albo na forach netowych poświęconych danej marce lub modelowi auta. Kopalnia wiedzy.

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

PostNapisane: środa 15 lutego 2012, 16:56
przez Maniek5k
ja olej co 10k km wymieniam. Czyli ostatnio w nubi mi wychodzi co kwartal.. :P
razem z olejem robie filtry + przeglad zarowek i pierdółek jak wycieraczki.
plyn z chlodnicy nie ma prawa ubywac, hamulcowy wymieniam jak juz wyglada na zużyty (srednio raz w roku, ~45k km).
rozrząd mi raz na poltorej roku wychodzi :P
Wiekszosc sam wymieniam (poza hamulcowym i rozrządem bo duzo rzezby z tym jest zeby sie dostac w nubi), oleje i filtry sam wymieniam z racji posiadania garazu z kanalem. I zamiast placic 3 stówy u mechaniora wszystko mnie wychodzi polowe taniej :)