Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez cavaliere » środa 14 marca 2012, 15:11

Witam,

Mam pewien dylemat. Mój instruktor zabrania zmiany biegów, także redukcji, inaczej niż po kolei, np 4-3-2. Ale wiem że można też zmieniać je skokowo, np 5-3, 4-2. Instruktor twierdzi że owszem, niektórzy tak robią, ale niszczy to skrzynię biegów. Serio? Przecież po to mam sprzęgło by jej nie zniszczyć, poza tym wątpię by konstrukcja skrzyni tego nie uwzględniała. Nie chodzi mi też o dziwne piłowanie silnika na dwójce przy 60km/h, ale np. o hamowanie silnikiem na długim dystansie.
Znam dobrych kierowców, którzy nie stosują się bezwzględnie do zmiany biegów zawsze po kolei, ale jeżdżą dużo mocniejszymi samochodami- czy może o to chodzi? Jak to z tym jest?
cavaliere
 
Posty: 5
Dołączył(a): środa 14 marca 2012, 14:53

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez szerszon » środa 14 marca 2012, 20:06

Lepiej aby Twój instruktor przestał byc juz Twoim instruktorem.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez lith » środa 14 marca 2012, 20:29

Można zmieniać spokojnie skokowo. Ja tak robię bardzo często.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez ringus1 » środa 14 marca 2012, 20:43

Instruktor ma rajdowe zapędy. A redukcję z gazem też praktykuje? Aaaa wychodzenie z poślizgu opanowane? :D
Pozdrów go ode mnie.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez cavaliere » środa 14 marca 2012, 20:45

Czemu "rajdowe zapędy"? Rajdowcy tak jeżdżą? Pytam serio :?:
cavaliere
 
Posty: 5
Dołączył(a): środa 14 marca 2012, 14:53

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez ringus1 » środa 14 marca 2012, 20:57

Tak. Ale przy ich prędkościach i obrotach mogliby szybko zepsuć sprzęgło robiąc inaczej. Już tam pomijając straty czasowe i właściwości jezdne (w tym efektywność hamowania).
Redukcja po kolei ma dobre własności, ale bez przesady...

EDIT: Przy zawrotnych prędkościach osiąganych przez "elki" redukcja taka czy siaka nie ma najmniejszego znaczenia.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez njoy » środa 14 marca 2012, 21:07

Powiedz swojemu instruktorowi, żeby wsiadł do ciężarówki i zmieniał po kolei 16 biegów "w górę" i "w dół". Ciekawe, kiedy mu się znudzi.
njoy
 
Posty: 198
Dołączył(a): środa 08 czerwca 2005, 07:56

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez alice_b » czwartek 15 marca 2012, 00:00

powiedz swojemu instruktorowi " Dziękuję " oraz " Do widzenia" i poszukaj sobie innego.
Zdałam egzamin 14 kwietnia 2011 roku !
alice_b
 
Posty: 299
Dołączył(a): sobota 01 maja 2010, 17:12
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez Maniek5k » czwartek 15 marca 2012, 11:53

tja niszczy skrzynię. zadna mi sie nie wysypała, a często potrafie odejsc z dwójki prawie pod odcinkę i potem przeskoczyc na 5 bieg. Jakbym majtał po kolei to jechałbym pare minut dluzej do roboty (a tak lecąc cały czas 60-80 to sie lapie na zielona linie :P)
Maniek5k
 
Posty: 277
Dołączył(a): niedziela 22 maja 2011, 15:58

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez oskbelfer » piątek 16 marca 2012, 20:08

njoy napisał(a):Powiedz swojemu instruktorowi, żeby wsiadł do ciężarówki i zmieniał po kolei 16 biegów "w górę" i "w dół". Ciekawe, kiedy mu się znudzi.



oj njoy -- chyba jednak troszke z ciężarówką przykład chybiony, bo o ile osobóweczki redukować można z 6 na 3 to w ciężarowym, technika kierowania jest nieco inna :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez Radhezz » piątek 16 marca 2012, 22:37

Pewnie że nie trzeba zmieniać po kolei.

Idąc w górę jednak lepiej zmieniać biegi po kolei, bo po coś one tam jednak są.

W dół - niekoniecznie. Ale jeśli nie znasz/nie czujesz auta, to przy redukcji "po kolei" ograniczasz prawdopodobieństwo szarpania - sprawa dość oczywista gdy jedziesz z ludźmi.

Ostatnio byłem na jazdach próbnych u gościa co miał firmę transportową - jazda na nowych Iveco 50C15. Nawet dwójki nie dało rady wbić jadąc 20km/h. Trójka też strasznie krótka... Ogólnie facet stwierdził że mnie nie zatrudni dlatego że raz próbowałem zredukować z 6 na 2, a za drugim razem z 6 na 3. Za drugim razem się udało, ale auto szarpnęło. Zrobiłem to wtedy jak zapoznawałem się z autem na początku trasy, potem strzeliłem 400km bez problemów, no ale cóż... "skrzynia się rozpadnie jak pan tak będziesz robił" :lol:

P.S.
Odnośnie opisanej sytuacji - nie lubię jak ktoś uczy ojca dzieci robić, tzn. facet z samym B co w życiu niczym większym od tego Iveco nie jechał zaczął robić kazania... Ubaw niezły, tylko szkoda czasu straconego :lol:
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez Tomasz2222 » piątek 04 maja 2012, 22:10

skrzynię biegów można zajeździć wówczas gdy to się robi na zbyt obciążonym silniku na przykład gdy ruszamy z 4 ze skrzyżowania lub gdy jadąc pod górę usilnie wachlujemy biegami aniżeli redukując do odpowiedniego biegu na przykład 3,a poza tym nie ma możliwości aby ją zniszczyć zaś sprzęgło też może na tym ucierpieć gdy non stop trzymamy nogę na sprzęgle a pojazd jest w ruchu lub gdy nie dociśniemy sprzęgła i zmieniamy biegi wówczas nieco sprzęgło ucierpi na tym ale tak ogólnie jeśli wszystko robimy delikatnie i z umiarem owe elementy powinny wytrzymać długi okres używalności.A co do zmiany biegów to zależne jest to od danego momentu bowiem w mieście robi się to po kolei ale z kolei poza miastem i obszarem zabudowanym i gdy przykładowo jest ostry zakręt i zwalniamy redukując bieg możemy zmienić z 6 na 3 lub gdy zaskoczy nas korek z 5 na 2,a do góry biegi zawsze idą po kolei od 1 wzwyż po 5 lub 6.
Tomasz2222
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 09 listopada 2011, 18:36

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez lith » piątek 04 maja 2012, 23:24

Czemu w górę muszą po kolei? Ma to jakieś uzasadnienie, czy od tak? I tak samo czemu w mieście muszę redukować po kolei?
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez Radhezz » sobota 05 maja 2012, 16:57

Trochę czasu mnie tu nie było, więc uzupełniając...

Czemu po kolei?
Bo tak to zostało zaprojektowane - kiedy kończy się użyteczny zakres obrotów silnika na danym biegu, przełożenie następnego jest tak dobrane, żeby na wyższym silnik już "porządnie ciągnął", bez zabawy z delikatnym puszczaniem sprzęgła.

W samochodach ciężarowych nie da się tego tak dokładnie wyliczyć, ze względu na dużą różnicę między masą pojazdu pustego a załadowanego. Generalnie biegi "po kolei" przełącza się w ciężarówce wtedy gdy jedziemy pod pełnym lub prawie pełnym obciążeniem, natomiast im auto lżejsze, tym więcej biegów możemy pominąć.

Przykładowo: ciągnik siodłowy ma skrzynię 16-sto biegową - ileż to jest machania dźwignią! No tak, tyle że tych biegów się używa przy pełnym obciążeniu (DMC zestawu dla przypomnienia to 40 ton). Gdy auto jest lżejsze, lub jedzie w lżejszym terenie (o właśnie, w górach to całkiem inna bajka) to wtedy kierowca rezygnuje z tzw. "połówek" i ma 8 biegów zasadniczych w użyciu. Ten sam kierowca, gdy jedzie na pusto, lub samym "koniem" używa tylko 4 biegów (czasem tylko tych wysokich, czyli z górnej połowy skrzyni) z tych 8 wcześniej wspomnianych zasadniczych.

A co do ruszania z wysokiego biegu - da się, ale należy pamiętać że osobówki nie są do tego przystosowane. Drugi bieg do ruszania to tylko w zimie ewentualnie. W cięższych autach to cóż - zależy od obciążenia. To że silnik daje radę ruszać z 5-tki, to nie znaczy że jest to bez znaczenia dla sprzęgła, które musi przenosić spore obciążenia i nierzadko mocno się przy takim ruszaniu nagrzewa, a to już wpływa na jego żywotność.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez ks-rider » sobota 05 maja 2012, 17:40

njoy napisał(a):Powiedz swojemu instruktorowi, żeby wsiadł do ciężarówki i zmieniał po kolei 16 biegów "w górę" i "w dół". Ciekawe, kiedy mu się znudzi.


Akurat w ciezarowce ten typ redukcji jest wskazany.

lith napisał(a):Czemu w górę muszą po kolei? Ma to jakieś uzasadnienie, czy od tak? I tak samo czemu w mieście muszę redukować po kolei?


Moze inaczej, po kolei do III - go biegu, pozniej juz bez problemu na VI - ke.

ringus1 napisał(a):Tak. Ale przy ich prędkościach i obrotach mogliby szybko zepsuć sprzęgło robiąc inaczej. Już tam pomijając straty czasowe i właściwości jezdne (w tym efektywność hamowania).

To na wyscigach jezdza jeszcze auta z tradycyjny skrzynia biegow, no popatrz, a ja myslalem, ze maja sekwencjonalna - jak w motocyklu - gora i dol.

Kierowca rajdowy generalnie w 4 literach ma czy mu sie sprzeglo zniszczy, czy tez nie. Sprzegla sa na tyle mocje, ze to wytrzymuja a inna bajka jest, ze gdy nawet siadzie, to po zakonczeniu etapu mechanicy wymieniaja na nowe.

EDIT: Przy zawrotnych prędkościach osiąganych przez "elki" redukcja taka czy siaka nie ma najmniejszego znaczenia.


Spytaj swojego Sensei / Guru = instruktora od 7 - miu bolesci dlaczego niszczy sie skrzynia a co wazniejsze co sie w niej niszczy ?

Tak jak radzili inni, zmien tego " instrruktora "

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości