Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez MATRIX266 » czwartek 27 maja 2021, 22:35

Witam ja mam dwa pytanie odnośnie momentu obrotowego samochodzie.

Po pierwsze z tego co wiem moment obrotowy to siła wytworzona przez silnik na wał korbowy i teraz mam pytanie czemu ona spada już przy pewnych obrotach. przecież jak coś się kręci co raz szybciej to nie traci siły a wręcz przeciwnie. Oczywiście, że traci możliwość takiego samego przyspieszenia , to tak jak z jazdą na rowerze. No ale definicja podaje, że to siła, którą wytwarza silnik i nie rozumiem czemu ona spada powyżej pewnej granicy obrotów. Moment obrotowy to dla mnie możliwości przyspieszenia w danym momencie samochodem i to że one spadają jest logiczne ale nie wiem czemu spadają Nm czyli siła którą generuje silnik przy wysokich obrotach.

Drugie pytanie mam jeden silnik 1.6 dajmy na to i drugi 1.6 ale o różnej wrtości maksymalnego momentu obrotowego i czym takie silniki mechanicznie się różnią,że jesden ma lepsze możliwości. Chodzi o ciśnienie w komorach spalania, co genruje większy moment obrotowy przy tej samej pojemności dodam,że nie chodzi o kwestie turbin dodam. Różne marki mają te same pojemności w swoich modelach ale moc i moment jest różna często.
MATRIX266
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez Cyryl8 » czwartek 27 maja 2021, 23:00

Jeżeli porównamy to do roweru, to przy tym samym przełożeniu przy za wolnym obracaniu pedałów, masz mniejszy moment, ale on rośnie wraz ze zwiększaniem obrotów.
Aż dochodzisz do takiej szybkosci, że nie nadążasz już z naciskaniem na pedały, bo obroty stają się za szybkie i Twój moment obrotowy spada.

Moment obrotowy jest podawany w Niutonometrach, czyli sila razy ramię.
W silniku spalinowym jest to siła wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej naciskającej na denko tłoka, a ramie to wykorbienie, czyli odległość osi wału od osi tej części do której jest mocowany korbowód.

Jeżeli weźmiemy silnik autobusu turystycznego 6 cylindrowego o pojemności skokowej 6 litrów i porównamy z silnikiem autobusu miejskiego 6 cylindrowego o pojemności 11 litrów o tej samej mocy, to ten większy silnik ma większe ramię czyli większy moment obrotowy.
Silnik autobusu turystycznego ma rozpędzić pojazd i utrzymywać stałą prędkość, a w autobusie miejskim musi stale przyspieszać po każdym przystanku, a d tego potrzebny jest większy moment.

Ostatnimi czasy w dość dużych pojazdach typy VW Passat montuje się małe silniki 1,2l, ale doładowane o mocy porównywalnej do większych pojemności 2,0 i więcej.
Lecz z racji wymiarów mają one mniejszy moment obrotowy, a to wymusza inną technikę jazdy.
Trzeba przy wyższych prędkościach obrotów zmieniać biegi.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez MATRIX266 » czwartek 27 maja 2021, 23:18

No właśnie i ja to rozumiem bradzo dobrze na przykładzie roweru czemu w pewnym momencie sie słabiej przyspiesza. Natomiast definicja mnie trochę gubi jako siłę, którą wytwarza silnik. Ja to rozumiem tak skoro coś się kręci co raz szybciej, to wytwarza większą siłę na kole a tutaj jest wręcz odwrotnie. Wiatrak kręcący się co raz szybciej ma co raz większą siłe do pokonywania oporów a nie odwrotnie. Moment obrotowy rozumiem jako zdolność do przyspieszenia, która jest zależna od obrotów. Natomiast nie rozumiem czemu siłą, którą wytwarza mieszanka w tłoku, która go wprowadza w ruch jest mniejsza przy wyższych obrotach a na to wychodzi analizując definicję momentu obrotowego.
MATRIX266
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez Cyryl8 » piątek 28 maja 2021, 07:27

Możemy mówić o momencie obrotowym silnika który napędza wiatrak, a nie samym wiatraku.
Poza ty dałeś zły przykład bo silniki elektryczne mają stały moment.

Podobnie jak w przypadku rowerzysty, wał zaczyna się obracać tak szybko, że denko tłoka szybciej opada nim wybuch mieszanki zdąży go popychać w dół.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez ks-rider » piątek 28 maja 2021, 08:54

Cyryl8 napisał(a):Podobnie jak w przypadku rowerzysty, wał zaczyna się obracać tak szybko, że denko tłoka szybciej opada nim wybuch mieszanki zdąży go popychać w dół.


Nie tak do konca, bo uzywane sa przyspieszacze zaplonu regulujace moment zaplonu wzgledem obrotow.

Im weiksze obroty, tym wieksze przesuniecie zaplonu !

Co do " takich samych " silnikow to roznica beudie w

1. budowie samego silnika - krotszy / dluzszy skok

2. budowie glowicy

3. paliwi

to tak z grobsza, bo roznic bedzie znacznie wiecej.


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez Cyryl8 » piątek 28 maja 2021, 09:46

Masz rację, ale uprościłem to aby wyjaśnić.

Przespieszenie zapłonu może działać tez do jakiś obrotów, po przekroczeniu ich ten przyspieszony zapłon będzie wyhamowywać.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez MATRIX266 » piątek 28 maja 2021, 10:49

No to ja już nie wiem. Też pomyślałem o tym że czym większe obroty tym zapłon się dostosowuje, to logiczne. Ja z przykładem roweru, to tak rozumiem, że na początku rozpedzasz rower, to jest ciężko w pewnym momencie masz lekko przyspieszyc ale już jak szybko pedalujesz, to juz tak nie przyspieszysz, bo nie zdążysz nacisnąć na pedały nim tak dobrze.

Może , to chodzi o to ,ze przy takich obrotach spalanie trwa dużo krócej i ciśnienie w komorze jest dużo mniejsze. Kurde nie wiem chciałbym aby ktoś mi to wytłumaczył jakimś prostym sposobem.



Mamy silnik 1'4 90km i 1.6 90km dajmy na to moment podobny i w jaki sposób w tym mniejszym silniku sa yakie same parametry. Co mechanicznie w nim zrobione,że przy takiej pojemności generuje taką moc a . Inna praca tłoka ??bo pojemnosc mniejszsa a siła generowana z tlokow jednak ta sama.
Ostatnio zmieniony piątek 28 maja 2021, 11:27 przez MATRIX266, łącznie zmieniany 1 raz
MATRIX266
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez Cyryl8 » piątek 28 maja 2021, 11:26

Jestem nad morzem i nie mogę użyć rysunku, ale wyobraź sobie silnik benzynowy, pojemność 2l, skok tłoka powiedzmy 100mm:
1000 rpm zapłon następuje 10mm przed górnym położeniem tłoka,
1500 rpm zapłon następuje 20mm przed górnym położeniem,
2000 rpm 30mm,
4000 RPM 50mm,
jeżeli przekroczymy połowę to tłokowi będzie bliżej do dołu niż w górę, jeżeli to będzie na wszystkich tłokach to wał będzie chciał obracać się w drugą stronę.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez MATRIX266 » piątek 28 maja 2021, 12:17

Ale w tej chwili odnosisz sie do tego czemu moment obrotowy spada, czy chodzi ci o drugie moje pytanie idnosnie roznicy silnikow?

Jeszcze jedno pytanie np diesel ma moment obrotowy od gdzies 2 do 3,5 tysiaca, to czemu jak jade 120 i zredukuje bieg bo jeszcze sie da, to mam slabsze przyspieszenie niz nm ,to zrobił przy 90 na godzine i ten sam bieg. Obroty silnikiemk ma tez w zakresie nmentu obrotowego maksymalnego a przyspiesza wolniej
MATRIX266
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez Cyryl8 » piątek 28 maja 2021, 12:52

Musisz obejrzeć wykresy obroty/moc/moment silników pojazdów ciężarowych, jest bardziej wyraźne.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez MATRIX266 » piątek 28 maja 2021, 13:59

Ja mamment rozumiem jako siłę, ktora coś wprawa w ruch.Wiec mam korbe którą kręce i czym szybciej to robie tym ona generuje większą siłę wiec czemu ma się ona zmniejszac w pewnym momencie tego nie rozumiemmiem może głupi jestem ale jakoś nie potrafię tego sobie zobrazować.

A silnik elektryczny w aucie tak samo przyspuesza przy kazdej prędkości a przecierz opport sie zwiększają, to jak to się dzieje, że przy tak duztch prędkości reaguje tak sami ja gaz.
MATRIX266
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez Cyryl8 » piątek 28 maja 2021, 14:58

Siła to siła, moment to moment.
Przykład z korbą dałeś dobry przyśpieszasz kręcenie, aż przy pewnej prędkości nie nadążasz za korbą, Twój nacisk na korbą słabnie - siała maleje i mimo, że ramię korby nie zmienia się, moment maleje.

Aby zwiększyć obroty, czyli zwiększyć nacisk na korbę, musisz albo zmniejszyć obroty, aby za korbą nadążyć.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez MATRIX266 » piątek 28 maja 2021, 16:42

Skoro, moment to nacisk na korbe, to najwiekszy on jest wtedy kiedy cos rozpedzamy a potem juz nie musi być aby utrzymać stałą prędkość to tak jak z jazda na rowerze pierw naciskamy mocno a potem zmbiejszamy siłę. A jednak noment jest w aucie na poczatu niski i tego nie czaje, bo mi to sie nie zgadza z definicja kmentu.

Ok wirm,że jak będę krecil korba szybko, to w końcu nie za zdążę naciskać ale jak sie to ma do pracy tlokow? Mieszanka sie nie zdąży spspalić i wytworzyć odpowiednią moc? Jak to przełożyć z korby na tłoki ktore pracują.czemu w prwnym mimencie juz nie generuja tej sily czy nacisku takiego samego.
MATRIX266
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez MATRIX266 » piątek 28 maja 2021, 19:02

Chodzi o siłę nacisku na denko tłoka przez mieszankę, która wybucha, że tak to nazwę. Czemu ta siła nie jest taka sam przy niskich obrotach przy wyższych obrotach jest większy rozmach na wale. Żeby autem ruszyć potrzeba dużej siły a jak się bujnie to ma lżej. Więc nie rozumiem jak przy starcie np jest mniejsze ciśnienie na tłoku przez spalanie. Wał korbowy ma mniejszą siłe bo się wolniej kręci ale siła która napiera an tłok musi być duża.

a) moment obrotowy, to siła mierzona na wale korbowym
b) moment obrotowy to którą wytwarza mieszanka po w cylindrze.

Ja to rozumiem,że to nie jest to samo ponieważ siła popychająca wał może być bardzo wielka ale wał będzie się kręcił wolno i na nim będzie mała siła. Do ruszenie rowerem trzeba dużej siły a do jednostajnego ruchu np 10 na h już o wiele mniejszej ale siła rozmachowa pedałów jest większa.

Teraz czy moment, to siła z jaką pracują moje nogi czy wytworzona siła przez nie na pedałach, które się kręcą a to różnica.

Chodzi o siłe jaką ma rozpędzony tłok, czy siłę, która działa na niego.
MATRIX266
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Moment obrotowy proszę o wyjaśnienie

Postprzez Cyryl8 » piątek 28 maja 2021, 19:14

W zależności od składu mieszanki, od ilości paliwa ta siła się zmienia, a nie zależy od obrotów, ale osobną rzeczą jest efekt.

Gdy na niskich obrotach wrzucisz wysoki bieg, naciskając gaz do dechy dajesz więcej paliwa i sprawiasz, że siła nacisku na denko tłoka będzie się zwiększać, to przełożenie spowoduje duży opór tłoków i wolne przyśpieszanie pojazdu. Jeżdżąc w ten sposób szybciej zużyjesz pierścienie tłokowe.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 16 gości