przez kirk » piątek 20 stycznia 2006, 23:35
OK wszystko wyjasnione - pierw hamujemy ladnie, z redukcja i przy ok 20 km/h sprzeglo. Jednak jak zwykle musza byc pewne wyjatki. Czasem jednak (gdy jest bardzo slisko - lod ) wyzej opisana metoda okaze sie bardzo niebezpieczna.... spoko juz tlumacze.
Ma to miejsce szczegolnie autem nie wyposazonym w uklad ABS.
Otoz- jedziemy sobie ladnie oblodzona droga az tu nagle musimy sobie przyhamowac - co robimy ..... hamujemy pulsacyjnie - pamietamy ze jest lod - hamujemy pulsacyjnie az tu nagle silnik nam gasnie!!! Dlaczego ? - mala predkosc obrotowa silnika (zbyt wysoki bieg) za dlugo przytrzymany hamulec, zablokowane kola "dusza silnik" a puszczony hamulec nie chce spowrotem zalaczyc silnika, gdyz jest bardzo slisko -prawie zerowy wspolczynnik tarcia miedzy opona a nawierzchnia!!! Zapalaja sie ze 3 kontrloki czerwone na desce, nie dziala wspomaganie hamulcow, wspomaganie ukladu kierowniczego, auto sciaga - mimo poprawnego odruchu puszczenia hamulca auto nie dalej nie reaguje, gdyz silnik zgasl - co wtedy robic??? SPRZEGLO od razu!!!!!!!!!!!!!!! Prostujemy tor jazdy i zapalamy silnik .
Oczywiscie sa to rzadkie sytuacje ale sie zdarzaja - sam mialem z 5 razy tego typu akcje, i raz gdy zjezdzalismy z kuzynem (on prowadzil) z oblodzonej gory w wisle (przyhamowal chcial sprawdzic czy jest slisko - auto zgaslo, pusicil hamulec ale juz silnik zgaszony, kola zablokowane i sciagnelo nas do rowu - mam nawet fotke:) To byl ulamek sekundy - potem przeanalizowalismy sytuacje i wyciagnelismy wnioski - na lodzie pierw sprzeglo potem hamulec Ogolenie to spotkalo mnie to dlatego gdyz za bardzo przyzwyczailem sie do metadoy hamowania z redukcja i hamowania pulsacyjnego. Odruch jak najbardziej prawidlowy ale nie na bardzo sliskiej nawierzchni!!!! Pisze nawet o tym sam Sobieslaw Zasada w "Szybkosc Bezpieczna". Uczy on wlasnie takiego nawyku - gdy wpadniesz w poslizg na lodzie - pierw sprzeglo!
"Proste sa dla szybkich samochodów, natomiast zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae
--------------------------
Prawko od: listopad 2000:)
Instruktor:)