Strona 1 z 2

Półbiegi w ciężarowych

PostNapisane: wtorek 14 lutego 2006, 22:40
przez Serafim
Witam
Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć na czym polegają tzw. "półbiegi" kiedy i w jakich autach się je wykorzystuję ??
Jeżdziłem Renault Premium i tam czegoś takiego nie było (a może nie wiedziałem.... :))
pozdrawiam

PostNapisane: środa 01 marca 2006, 12:47
przez operator
czesc.polbiegi sluza do optymalnego wykorzystania momentu obrotowego silnika.przyklad:ruszanie z miejsca pustym zestawem do tego celu uzywam calej 3ki.natomiast jesli jestem zaladowany lepiej bedzie mi ruszyc z 2ki z polowka.wyprzedzanie jesli jade na pusto i przede mna jedzie auto troche wolniej ode mnie wlaczam polowke.ale przy tej samej sytuacji np z ladunkiem musialbym zredukowac o caly bieg.do tego mniej wiecej sluza polbiegi w samochodach ciezarowych.kazdy bieg ma tzw"polowke"czyli ten polbieg.czyli jesli w aucie mamy 8 biegow to z polowkami wychodzi 16.
nie wiem jak jest w premiumkach(jeszcze nie jezdzilem)ale mysle ze podobnie jak w magnumkach.przechodzenie z niskiej skrzyni na wysoka wymaga energicznego odchylenia dzwigni zmaiany biegow w lewo lub w prawo.natomiast do wlaczania polbiegow powinien byc przelacznik z lewej strony tejze dzwigni tak ze kciukiem wlaczasz albo wylaczasz polbieg.mam nadzieje ze zrozumiales to co napisalem.pozdrawiam i bajo!!

PostNapisane: poniedziałek 27 marca 2006, 23:39
przez neoplan
w premiumkach tez sa przebijane z malej na duza, a polowki sa na guziku :)

PostNapisane: czwartek 27 kwietnia 2006, 08:01
przez bercikh
ale jak sie włancza te półbiegi? sprzęglo i naciska guzik czy sam guzik?

PostNapisane: czwartek 27 kwietnia 2006, 11:22
przez Tomek_
Zazwyczaj skrznia posiada 8 biegów + połbiegi i dzieli się na skrzynię małą (1-4) i dużą (4-8 ). Różnicę polegają w tym, że niektóre skrzynie mają przełącznik przy lewarku na skrzynię małą/dużą w innych jak np. ZF wszystko operujesz leawrkiem.
Zmieniasz biegi tak samo jak w osobowym tylko aby przekoczyć powyżej biegu do skrzni dużej (w ZF- przebitka) to musisz użyć większej siły, (w skrzyni z przełącznikiem jest przełącznik przy lewarku) pchnąć w prawo (na biegu jałowym) i przechodzisz do skrzni dużej. Zmiana biegów zależy od sutyacji tak więc nie zawsze używasz wszystkich biegów (np. biegu 1 - zazwyczaj mozna ruszac z 3). Nieraz przeskakujesz półtora albo 2 biegi do góry. Co do połówek to jak np. jedziesz na biegu 7 i chcesz dac pół biegu niżej to przełaczasz guzik/pstryczek przy lewarku i naciskasz sprzegło i jesteś na biegu 6,5 (czy jak kto woli na małej siódemce). Jak chcesz spowrotem przełączyć na 7 to robisz to samo. Jak jedziesz i chcesz dać na 7,5 (małą ósemkę) to przełączasz pstryczek i włączasz ósmy bieg. Wbrew pozorom to jest bardzo proste...
A tu masz układ biegów ZF (np. Starlis, czy MAN F2000) i układ biegów w TGA:
Obrazek

PostNapisane: czwartek 27 kwietnia 2006, 12:05
przez Tomek_
Tu masz jeszcze zdjecie jak to wyglada w rzeczywistosci (Man TGA):
Obrazek

1- przycisk Comfort Shift, przycisk sterujący automatyczną pracą sprzęgła ( można używać cały czas, oprócz ruszania i cofania zamiast sprzedla)
2- przejscie z malej (1-4) na duza (4- 8) skrzynie biegow,
3- przelacznik polbiegow,
4- hamulec reczny,
5- zaslepka na hamulec naczepowy.

A tu widok z gory:
Obrazek
lub
Obrazek

C to bieg pelzajacy(czyli taki, który nie pozwala na poślizg kół, Scania i Volvo mają coś takiego). W 16 biegowych zestawach bez obciazenia rusza sie najczesciej z biegu 3, przy obciazeniu z 2.5.
Jak jedziesz na 4 i chcesz podrzucić do góry, to wciskasz połówke i dajesz na 5, wtedy masz 4,5, jak już jedziesz na 4,5 to odczas jazdy wyłączasz połówkę, i potem żeby przeskoczyć na 5 wciskasz tylko sprzęgło i masz 5, podczas jazdy zaciągasz połówke, i wrzucasz na 6, i już masz 5,5, zaraz po włożeniu 5,5 wyłączasz połówkę i wystarczy że wciśniesz sprzęgło i masz 6.

PostNapisane: czwartek 27 kwietnia 2006, 18:44
przez operator
Tomek moim skromnym zdaniem zaszla malutka pomyleczka na rys. nr 1. Zamiast 2 powinno byc 3 i zamiast 3 powinno byc 2.Aczkolwiek MANem jeszcze nie jezdzilem i nie wiem czy mam racje ale wydaje mi sie ze powinno byc tak jak pisze.Pozdrawiam.Bajo!!

PostNapisane: czwartek 27 kwietnia 2006, 19:33
przez Tomek_
Wyedytowalem post, pomylka poprawiona, dzieki za uwage.

PostNapisane: niedziela 27 stycznia 2008, 16:07
przez Cannon
Koledzy.
Możecie mi wytłumaczyć jak to jest w skrzyni 12 - biegowej np. w Scanii R420 ? Proszę o w miarę możliwości szczegółowy opis najlepiej ze zdjęciami.
Dzięki z góry.
Pozdrawiam forumowiczów.

PostNapisane: sobota 19 lipca 2008, 12:41
przez cZaK
Czesc mam pytanie co do tej skrzyni biegow w nowym midlum ktore jest w MORD w Krakowie ja jezdzilem na kursie stara midlum ze skrzynia 5 plus wsteczny nigdy nie mialem do czynienie z skrzynia 8 moglby ktos ja wytlumaczyc na przykladzie wlasnie tego auta??
Obrazek
Obrazek
Obrazek

PostNapisane: sobota 19 lipca 2008, 13:24
przez cman
Zakładam, że startujesz z luzu i niskiej skrzyni.
Przyciągasz lewarek do siebie i do przodu - jedynka (jak w osobówce), kolejne: dwójka, trójka i czwórka dokładnie tak, jak w osobówce. Potem popychasz lewarek w prawo i puszczasz (tak jakbyś chciał wbić piątkę, ale się rozmyśliłeś) - skrzynia wtedy przełącza się na "górę". Po tym lewarek do przodu - piątka (tak jak trójka w osobówce), kolejne: szóstka, siódemka i ósemka tak, jak w osobówce: czwórka, piątka, szóstka. Jeśli potem redukujesz, chcesz przejść na "niską" skrzynię, popychasz lewarek w lewo i puszczasz (tak jakbyś chciał wbić jedynkę, ale się rozmyśliłeś). Jeśli chcesz wbić R albo C (półjedynka) to lewarek dużo mocniej do siebie.
Nie wiem czy to zrozumiale napisałem, jak co, to będę pisał jeszcze raz :wink:.

PostNapisane: sobota 19 lipca 2008, 14:09
przez cZaK
Dzieki wielkie w miare to rozumiem :) a ten przelacznik na lewarku sluzy do czego??mogbys tez powiedziec mi mniej wiecej gdzie znajduja sie zbiorniczki na plyn do spryskiwaczy itp oraz przelaczniki swiatel przeciwmgielnych tylnich przednich.
Acha pytanko do zmiany biegow jeszcze jedno ruszac z 1 czy moze z 2??Wsteczny wrzucic moge po redukcji na mala skrzynei czy na duzej tez to mozliwe??Jesli chce zredukowac z 5 na 4 np musze zrobic przegazowke??Jesli tak to przebijam lewarkiem w lewo energicznie wrzucam 4 na wcisnietym sprzegle dodaje gazu i puszczam sprzeglo??

PostNapisane: sobota 19 lipca 2008, 14:22
przez cman
Eh, nie zauważyłem tego przełącznika i w efekcie opisałem Ci, jak zmieniać biegi w nieco innej, jak widać, wersji Midluma, konkretnie to w tym, również żółtym, wypożyczonym z Nowego Sącza. W każdym razie jeżeli trafiłbyś na niego, to już będziesz wiedział. Natomiast w tym na 100% Ci nie powiem, bo takim nie jeździłem, ale zamiast przebijania lewo - prawo, najprawdopodobniej przełącznik w dole oznacza "niską" skrzynię, a pyknięcie go w górę, przełącza na "wysoką".
Płyny, światła: http://www.mord.qmedia.pl/index.php/str ... swietl/133
W zasadzie można ruszać z trójki lub z dwójki, to już jak Ci wygodniej, nie ma potrzeby używać jedynki.

PostNapisane: sobota 19 lipca 2008, 14:28
przez cZaK
Dzieki wielkie moglbys mi jeszcze odpowiedziec na pytanko o ta redukcja np 5 na 4 co z przegazowka??We wtorek mam egzamin wtedy poznam co i jak.

PostNapisane: sobota 19 lipca 2008, 14:43
przez cman
Przegazówka nie jest konieczna, w tych nowszych modelach wszystko elegancko chodzi.