Strona 1 z 1
ABS a droga hamowania?

Napisane:
poniedziałek 02 października 2006, 11:01
przez oskdriver
przeczytałem juz wiele artykolow na temat dzialania systemu ABS ale do konca nie wiem na jakiej nawierzchni ten system optymalnie skraca droge hamowania.
sucha, mokra, oblodzona,niejednorodna.
ostatnio znalazlem pewne informacje ze tylko na suchej. inni autorzy twierdza ze na mokrej.
jesli ktos posiada wiedze na ten temat to prosze o porady.

Napisane:
poniedziałek 02 października 2006, 11:25
przez wiesniak
ABS generalnie wydłuża drogę hamowania, pozwala tylko na utrzymanie kontroli nad samochodem. Jeśli już ma skracać to na oblodzonej, bo na zdrowy rozsądek na asfalcie szybciej się zatrzymasz z zablokowanymi kołami niż z ABS-em.

Napisane:
poniedziałek 02 października 2006, 12:11
przez Xsystoff
Na nawierzchniach bitumicznych mniej wiecej podobnie (z taka przewaga, ze z absem mozesz uciekac), na luznych nawierzchniach zdecydowanie lepiej bez absu (szczegolnie szuter, piach etc). Na lodzie nic nie pomoze.

Napisane:
poniedziałek 02 października 2006, 12:32
przez Tomek_
ABS wydluza droge hamowania na nawierzchniach sliskich i znacznie nierownych.
Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h testowane na VW Golf V


Napisane:
poniedziałek 02 października 2006, 14:27
przez Cycu
Już po wcześniejszych odpowiedziach widać spore rozbieżności. Pewnie dlatego większość źródeł podaje, że generalnie droga hamowania z ABS-em nie zmienia się.
Na nawierzchniach suchych jednak zazwyczaj pozostaje zbliżona, natomiast na mokrych czy oblodzonych auta z ABS-em zazwyczaj zatrzymają się na krótszej drodze. Wynika to z tego, że koło zablokowane oznacza 100% poślizg, natomiast w nowszych układach, gdzie stosowany jest np. korektor, każde koło oddzielnie hamuje z maksymalną możliwą siłą, nie powodującą zablokowania koła (zależnie od nawierzchni). Na nawierzchni oblodzonej samochód z zablokowanymi kołami "sunie" niczym sanie, stwarzając tylko niewielki opór ruchu. Koła z ABS-em natomiast wykorzystują możliwą przyczepność i skuteczniej zwalniają pojazd.
Nawierzchnie nierówne mogą "oszukać" ABS, przez co może dojść nawet do dłuższego zablokowania koła, albo w stronę przeciwną, co gorsze, do osłabienia siły hamującej, która spadnie znacznie poniżej możliwości przyczepności, co wydłuży drogę hamowania.