Strona 1 z 2
pytanie laika dotyczące silnika ;]

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 04:07
przez Sony_84
witajcie :)
mam male pytanie :)
mianowicie jestem zielony w temacie może ktoś mnie oświeci ;)
chodzi o pojemność silnika i o KM (konie mechaniczne)
to jak to jest ? podobno im wieksza pojemnosc silnika tym samochód ma wiekszą moc.. tak ? a co z tymi KM ?
np mam 2 samochody oba benzyna
1. poj. 1.6 , 55 KM
2. poj 1.2 , 75 KM
który z tych samochodów ma większą moc ? bo nie rozumiem a nie wiem kogo zapytac ;) wazniejsze zeby mial wiecej pojemności czy koni mechanicznych ?
ps. wiem ze dla kogos to banalne ale ja serio nie wiem :)
pozdrawiam i dziekuje z góry za odpowiedzi

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 08:02
przez Gozdek
hehe :D :D
pojemnosc nie swiadczy o mocy silnika tylko konie mechaniczne im wiecej KM tym mocniejszy silnik :)
Pozdrawiam

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 10:48
przez cman
Do tego co napisał Gozdek dodam jeszcze, że silniki z większą mocą, a mniejszą pojemnością są z reguły bardziej wysilone, a więc dożywają mniejszych przebiegów. Tak samo jak wiele amerykańskich silników ma duże pojemności, a stosunkowo niewielkie moce i wytrzymują ogromne przebiegi.
Inna sprawa, że często nowoczesne silniki potrzebują mniej pojemności, żeby uzyskać taką samą moc, jak starsze silniki, które do tej samej mocy muszą mieć większą pojemność.

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 12:55
przez wiesniak
Tak się tylko zapytam, z którego roku ten 1.6 55KM? Bo dzisiaj takie silniki mają po 2 razy większą moc :).

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 14:07
przez Sony_84
1996 rok :) opel astra :)
pozdrawiam :)

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 14:23
przez marcij
moc to nie wszystko, trzeba jeszcze popatrzec na moment obrotowy , czyli sile jaka jest przenoszona na kola.
Ten silnik jest to 8-smio zawororwa jednostka z katalizatorem w bazowo o mocy wlasnie 40kw (~55KM), byl on tez w mocniejszych wariantach (75KM). Slyszalem wiele dobrego o tym silniku , zywotny , osiagi nawet przyzwoite i dobrze znosi gaz.
A co do osiagania mocy z malych pojemnosci to ciekawostka jest silnik Wankla , ktory montowany w mazdzie rx bodajze 7 czy 8 z pojemnosci 1.3 ma moc 180 albo 220 KM , nie pamietam juz dokladnie

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 15:57
przez kooba$
prosty przykład bolid F1 pojemność 2000cm3, moc koło 700 KM, żywot silnika planowany 1 rok

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 18:45
przez Gozdek
dodal bym tez ze jezeli jakis samochod ma duzo mocy do nie znaczy ze jest szybki bo sa auto o mniejszej mocy ktore sa duzo szybsze od tych mocniejszych i nie chodzi tu tylko o moment obrotowy ale takze o mase auta:]
Pozdrawiam

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 20:27
przez marcij
No ale to jest przeciez oczywiste , taki Star to ma chyba cos kolo 200KM i co ?

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 20:35
przez Xsystoff
Moc oraz przebieg momentu obrotowego w stosunku do pojemnosci to obecnie kompromis miedzy osiagami, zuzciem paliwa, trwaloscia, cena i oczekiwaniami przecietnego Kowalskiego. Silnik ma byc tani, trwaly, malo palic, byc ekologiczny oraz ma dobrze jezdzic od niskich obrotow. Dlatego wiekszosc 1.6 ma obecnie ~110 - 115 km, a Honda 15 lat temu z 1.6 standardowo miala 170 km (!!!), z 1.8 200 km (!!!), a z 2.0 240 km (!!!). Tylko gdyby wsadzic standardowego uzytkownika, to narzekalby, ze do 5 tys obr silnik nie jedzie, a przy 8 tys wyje. Trzeba kochac motoryzacje, zeby to zrozumiec. No i dlatego dla Kowalskiego Opel wypuscil 1.6 55 koni. Tani, trwaly i oszczedny.

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 22:08
przez Włodek
A tu coś dla młodych miłośników motoryzacji 1KM/1kg masy auta:
http://ws.naukajazdy.prv.pl/pl/001/015/003/ :wink:

Napisane:
wtorek 13 lutego 2007, 22:13
przez cman
Wohoo, niezła maszyna. I to jeszcze na kat. B1 :shock:

Napisane:
środa 14 lutego 2007, 14:43
przez Sony_84
pozostaje podziekowac wszystkim za wszelkie odpowiedzi i wszelka pomoc :))
dziekuje :)
pozdrwaiam

Napisane:
piątek 23 lutego 2007, 14:19
przez Pinhead
Poczytaj sobie o momencie obrotowym to całkowicie zrozumiesz o co w tym wszystkim chodzi. Bo generalnie większa moc maksymalna wcale nie musi oznaczać lepszych osiągów. Mozna mieć 1.8 90KM które będzie zrywniejsze niż 1.4 100KM. Moc którą można wyczytać z danych technicznych to moc maksymalna. Jest ona dostępna dopiero na najwyższych obrotach. A jaką moc ma silnik na niższych obrotach to już znaczenie ma moment obrotowy. Im wyższy moment położony w jak najniżych obrotach tym silnik ma więcej mocy (moment * obroty = moc).

Napisane:
piątek 23 lutego 2007, 16:28
przez Xsystoff
Pinhead napisał(a): Im wyższy moment położony w jak najniżych obrotach tym silnik ma więcej mocy (moment * obroty = moc).
Co miales z matematyki ? Herezje glosisz. Lepiej miec 200 Nm przy 4000 obr niz 300 Nm przy 2000 obr.