Pinhead napisał(a): Dowiedz się co to jest elastyczność
Wymysł marketingu.
Pinhead napisał(a): i jaką charakterystyke momentu obrotowego mają diesla
Kiepska, duzy skok na poczatku i pozniej duzy spadek na koncu. Brak plynnego narastania momentu i ciagu wraz z rosnacymi obrotami.
Pinhead napisał(a):Ilość biegów w samochodach diesla i benzynowych jest taka sama a v-max przy tej samej mocy maksymalnej prawie taki sam (diesel jest nieco cięższy).
V-max nie zalezy od masy (jakis ulamek %) tylko od oporow powietrza i mocy jaka dysponuje silnik.
Imho diesel jest bardzo przyjemny w trasach, mniejsze obroty = mniejszy halas, wiecej momentu na dole = brak meczacego krecenia do wysokich obrotow, no i mega uboga mieszanka = sporo mniejsze spalanie niz analogicznej mocy benzyna.
Gaz to zawsze sa problemy. Zawsze cos sie psuje, a to nie trzyma wolnych obrotow, a to sie dusi, a to gasnie, a to szarpie, a to za duzo pali, a to nie ma mocy, a to nie chce odpalac na zimno, na goraco, a to bo przebutowaniu zamarza parownik i gasnie na wolnych etc. Z drugiej strony mamy troche gorsze osiagi i 2x tansze paliwo czyli po prostu jest sporo taniej. Mozna kupic duzy silnik i koszty paliwa beda akceptowalne.
Stary diesel to juz przezytek. Duza pojemnosc, malo mocy i wcale nie takie male spalanie jak na obecne warunki. Czesto sa to dojechane do granic wytrzymalosci silniki, ktore o kompresji juz dawno zapomnialy. Za to mozna i go kupic tanio i zalac rzepakowym z biedronki albo ze smazalni po frytkach.
Nowy diesel to rewelacyjne osiagi przy rewelacyjnym spalaniu. Koszt zakupu duzy i latwo trafic na duzy przebieg, bo nowy diesel kosztuje i zeby zakup sie zwrocil trzeba krecic kilometry. Oszczednosc na paliwie niestety czesto jest pozerana przez rozne awarie, a to turbosprezarka nieumiejetnie eksplatowana umiera, a to nasza kochana ropka zabija wtryski, a to elektronika wariuje, czeste tryby awaryjne, nieszczelnosci w dolocie etc.
Zwykla benzyna przy obecnych cenach paliw to chyba najdrozsza opcja. Male silniki wcale tak malo nie pala, a oferuja mikroskopijne osiagi. Zamiast 1.1 mozna kupic 2.0 z gazem i jezdzic o polowe taniej niz 1.1 majac nadal duuuzo lepsze osiagi do dyspozycji.
Czy tak czy siak ciezki wybor. Jezeli masz $ to obecnie wedlug mnie tylko nowoczesny turbodiesel.