Kategoria A od... 24 lat?

W tym miejscu zamieszczamy posty związane z egzaminami

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez ks-rider » środa 19 grudnia 2012, 10:23

Mas74 napisał(a):Kibel nie kibel... ale są "kibelki" które wymagają A a startują jak F16...i nieco szybciej też niż szlifierka...
Kibel to raczej kwestia pozycji :lol: jaką się ma za sterami. Sam sobie planuję kupić takiego - wygoda.
W reszcie tematu się nie wypowiadam bom za stary i posiadam kategorie które mnie interesują, więcej nie będzie :D . Jedyne co bym dopuścił to dla posiadaczy B motocykle do 125cm, no ale ustawodawca "wie" lepiej.


Jezeli wezmie sie takiego kibla i wsadzi tam 800 ccm to fakt, ze to fruwa.

Jezeli chcesz sobie cos takiego sprawic, niema dylematu BMW wypuscilo wlasnie dwie nowe 650 - tki.

Dopuscil bys 125 - ti dla kierowcow kat. B.

Osobiscie nie wpadl bym na ten pomysl, z dwoch wzgledow.

1. 125 - ki w wersji 4 T ( do 15 KM ) rozwijaja predkosci do ca. 130 km/h, w wersji 2T do 160 km/h. Czyli predkosci do ktorych kierujacy moim zdaniem musi byc przegotowany / przeszkolony.

2. Przy predkosciach jakie wymienilem istnieje motliwosc zrobienia nie tylko sobie kuku ale i wyrzadzenia postronnym calkiem konkretnych szkod.

W innych krajach ( gdzie kultura jazdy motocyklem jest znacznie wyzsza niz w PL ) od lat na motorowery potrzebne jest PJ. Napewno pozwolenie na prowadzenie pojazdow kat. A1 na kat. B nakrecilo by sprzedaz w/w zarowno dealerom jak i panstwu i jego US.

Piszesz, ze ustawodawca " wie " lepiej. I tu powiem Ci, ze niestety wie lepiej !

Obecnie w/g nowego systemu na jednoslady ( nawet na motorowery do 50 ccm ) kierujacy bedzie szkolony ( w przypadku kat. A1 ) juz w wieku 16 lat. Wiesz wogole, ze na pozniejsze kat. jednosladowe dalsze szkoelnie teoretyczne i praktyczne nie jest potrzebne ? Zdajesz tylko i wylacznie egzamin praktyczny, wiec o co chodzi ?

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3819
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez Borys68 » środa 19 grudnia 2012, 10:52

Co do "motocykli A1 dla B" i "ustawodawca wie lepiej".
Tu jest dyrektywa z którą polska ustawa o kierowcach musi byc zgodna.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 060:PL:PDF

N str. 24
3. W odniesieniu do kierowania pojazdami na własnym terytorium
państwa członkowskie mogą przyznać następującą
równoważność kategorii:
a) prawo jazdy kategorii B uprawniające do kierowania motocyklami
trzykołowymi uprawnia do kierowania motocyklami
trzykołowymi o mocy ponad 15 kW, o ile posiadacz prawa
jazdy kategorii B ma co najmniej 21 lat;
b) prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklami
kategorii A1.


http://www.imtt.pt/sites/IMTT/Portugues ... trada.aspx

Wynika z tego, że portugalczyk z kat. B, który:
- ma kat AM
LUB
- ma ponad 24 lata

może jeździć A1.

Jeśli nie spełnia powyższych warunków musi zdać egzamin praktyczny A1.

Borys
PJ ("1.06"; "78") odebrane 4.V.2009
Borys68
 
Posty: 1057
Dołączył(a): czwartek 23 kwietnia 2009, 06:22
Lokalizacja: Warszawa-Bielany, Rzeczpospolita Polska

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez ks-rider » środa 19 grudnia 2012, 12:10

Borys68 napisał(a):W odniesieniu do kierowania pojazdami na własnym terytorium państwa członkowskie mogą przyznać następującą równoważność kategorii:
a) prawo jazdy kategorii B uprawniające do kierowania motocyklami trzykołowymi uprawnia do kierowania motocyklami trzykołowymi o mocy ponad 15 kW, o ile posiadacz prawajazdy kategorii B ma co najmniej 21 lat;
b) prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklami kategorii A1.

Wynika z tego, że portugalczyk z kat. B, który:
- ma kat AM
lub
- ma ponad 24 lata

może jeździć A1.


Nie tylko Portugalczyk, Hiszpan rowniez, tyle, ze tam jest ciut inna kultura i prawo. Jezeli od " zarania dziejow " bylo to zgodne z ich prawem, to nie mozna tego tak po prostu cofnac. W PL rowneiz ci ktorzy do tej pory jezdzili motorowerem na dowod osobisty, beda to mogli robic dalej.....

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3819
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez Borys68 » środa 19 grudnia 2012, 13:48

Nie wiem, czy od zarania dziejów. Tekst sugeruje, że to jest wprowadzone w 2009.
Za mało wiem aby argumentowac za czy przeciw, chciałem tylko pokazać że myśl o dawaniu A1 posiadaczom B nie jest czymś niezwykłym, a gdzie niegdzie nawet jest wprowadzana w czyn.
Borys
PJ ("1.06"; "78") odebrane 4.V.2009
Borys68
 
Posty: 1057
Dołączył(a): czwartek 23 kwietnia 2009, 06:22
Lokalizacja: Warszawa-Bielany, Rzeczpospolita Polska

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez Mas74 » środa 19 grudnia 2012, 14:39

ks-riderSądzę że ktoś kto dostał pozwolenie na prowadzenie np Koenigsegg-a po polskich drogach spokojnie może prowadzić coś z 125 na dwóch kółkach. Technika prowadzenia oczywiście ma znaczenie ale nie popadajmy w skrajności! Rowerem też mogę się rozpędzić do sporych prędkości i narobić szkód. Musisz się stosować do przepisów 800 konnym autem to i musisz 125ccm motocyklem a wiedzę na temat przepisów masz większą niż skuterzysta na dowód. Ja widzę pozytywy rozwiązania, np mniej aut na ulicach, mniejsza emisja spalin etc etc.
Więcej ewolucji, zdobywania doświadczenia (bezwypadkowo, bezpiecznie w jednej kategorii tym łatwiej z zdobywaniem uprawnień w innej) niż restrykcji reglamentacji a potem "urwania się" z sznurka jak się dostanie plastik.
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez ks-rider » środa 19 grudnia 2012, 18:41

Mas74 napisał(a):1. Sądzę że ktoś kto dostał pozwolenie na prowadzenie np Koenigsegg-a po polskich drogach spokojnie może prowadzić coś z 125 na dwóch kółkach.

2. Technika prowadzenia oczywiście ma znaczenie ale nie popadajmy w skrajności! Rowerem też mogę się rozpędzić do sporych prędkości i narobić szkód.

3. Musisz się stosować do przepisów 800 konnym autem to i musisz 125ccm motocyklem a wiedzę na temat przepisów masz większą niż skuterzysta na dowód.

4. Więcej ewolucji, zdobywania doświadczenia (bezwypadkowo, bezpiecznie w jednej kategorii tym łatwiej z zdobywaniem uprawnień w innej) niż restrykcji reglamentacji a potem "urwania się" z sznurka jak się dostanie plastik.



1. Sprawa wiecej niz dyskusyjna, pmijam juz fakt, czy ustawodawca wogole przewidzial poruszaie sie 800 KM bolidem po polskich drogach

2. Po czesci sie zgodze. O tym, jak wypadna konkretne szkody w porown aniu rower – motorower i roznicy 100 kg i wiecej na „ korzysc „ motoroweru nie wspomne, a 125 – ka potrafi wazyc 165 kg czyli o 20 kg wiecej niz obecny motocykl Moto GP. Polecam poogladac sobie na YT wypadki klasy 125 ktore na winklach wcale nie sa duzo szybsze niz na jakichs publicznych drogach.

3. Mas, po 74 domyslam sie, ze to Twoj rocznik, przemysl tylko co bylo by po wprowadzeniu czegos takiego. Zalozmy ze obecnie kat. B mozna otrzymac majac lat 18. Co bedzie gdy ustawodawca w roku 2014 wpadnie na pomysl, ze mozna bedzie kat. B robic majac lat 16 czy 17 ? Kat. A 1. dostawalo by sie wiec automatycznie, pomijam, ze obecnie mozna robioc w wieku lat 16 – tu.

Ilu znasz malolatow ktorzy w wieku 18 – tu lat jezdza takim przytoczonym 800 KM bolidem ?

Ile osob znasz w sumie ktorzy maja bolida o tej mocy, lub prowadzilo takiego ?

Firma Vector w 1981 r. Oferowala furke o mocy oc 650 KM do 1500 KM, z tym, ze kupujacy musial zobowiazac sie do odbycia kursu pilotow formuly 1.

Idac dalej poszperaj po allegro jakie ludzie robia przewalki z rejestrowaniem 125 / 50 czy wiecej, swego czasu bylo glosno gdy ktos sprzedawam Hornet 600 – 98 KM zarejestrowango na 125.

Poczytaj po forach motocyklowych, i sprawdz ktory z malolatow dostosowuje sie do ustawy kat. A1 ? Kupuja sprzet w 2T i odblokowuja i tuninguja miedzy 27 a 40 KM – taka jest rzeczywistosc.

4. Ewolucja, hmmmm, fajna sprawa, ale moze wiec niech w wieku lat 14 – tu zrobia najpierw kat. AM na manualnej skrzyni biegow, nastepnie kat. B. Przy takim zaozeniu chetnie zgodzilbym sie aby wydawano im kat. A1. Moze wiec warto byloby wprowadzic jak w cywilizowanym swiecie kat. B dla 16 i 17 latkow ( na zachodzie mozna rozpoczac jazdy i teorie w wieku 16 ½ potem przez rok jezdza z rodzicami czy osobami wpisanymi do PJ i nie bedzie urywania sie ze sznurka, bo bedzie rok pryktyki pod okiem ojca ktory w razie czego skutecznie utemperuje zapaly pociechy. Dlaczego nie idzie sie w tym kierunku ?


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3819
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez Mas74 » środa 19 grudnia 2012, 20:36

ks-rider
1. Sprawa wiecej niz dyskusyjna, pmijam juz fakt, czy ustawodawca wogole przewidzial poruszaie sie 800 KM bolidem po polskich drogach
Auto dopuszczone do ruchu.
2. Po czesci sie zgodze. O tym, jak wypadna konkretne szkody w porown aniu rower – motorower i roznicy 100 kg i wiecej na „ korzysc „ motoroweru nie wspomne, a 125 – ka potrafi wazyc 165 kg czyli o 20 kg wiecej niz obecny motocykl Moto GP. Polecam poogladac sobie na YT wypadki klasy 125 ktore na winklach wcale nie sa duzo szybsze niz na jakichs publicznych drogach.

Oczywiście że zabić się można i na rowerze i na 125 równie skutecznie. Tu chodzi o ideę.
3. Mas, po 74 domyslam sie, ze to Twoj rocznik, przemysl tylko co bylo by po wprowadzeniu czegos takiego. Zalozmy ze obecnie kat. B mozna otrzymac majac lat 18. Co bedzie gdy ustawodawca w roku 2014 wpadnie na pomysl, ze mozna bedzie kat. B robic majac lat 16 czy 17 ? Kat. A 1. dostawalo by sie wiec automatycznie, pomijam, ze obecnie mozna robioc w wieku lat 16 – tu.
Mam prawo jazdy na B od 17 roku życia. Przeszło się lekarza uprawnionego do badań -przeszło (pomijam jakość tych badań bo to inna sprawa i na dzisiejsze czasy dla mnie skandaliczna). Założyć można ze skoro ktoś dostaje uprawnienia na kilkutonowy pojazd (i może się w nim zabić nawet będąc opakowanym w stal i jest tego świadomym!) powinien posiadać wiedzę że i na 125 może się zabić i to znacznie łatwiej.
Ilu znasz malolatow ktorzy w wieku 18 – tu lat jezdza takim przytoczonym 800 KM bolidem ?

Ile osob znasz w sumie ktorzy maja bolida o tej mocy, lub prowadzilo takiego ?

Firma Vector w 1981 r. Oferowala furke o mocy oc 650 KM do 1500 KM, z tym, ze kupujacy musial zobowiazac sie do odbycia kursu pilotow formuly 1.

Idea, chodzi mi o iddeę! Znam kilku który produkują się na połowie tej mocy.(no może jeden by się znalazł w dalszej rodzinie żony podobno niejaki Pan Robert K - ale to raczej informacja nie tak pewna :lol: )
4. Ewolucja, hmmmm, fajna sprawa, ale moze wiec niech w wieku lat 14 – tu zrobia najpierw kat. AM na manualnej skrzyni biegow, nastepnie kat. B. Przy takim zaozeniu chetnie zgodzilbym sie aby wydawano im kat. A1. Moze wiec warto byloby wprowadzic jak w cywilizowanym swiecie kat. B dla 16 i 17 latkow ( na zachodzie mozna rozpoczac jazdy i teorie w wieku 16 ½ potem przez rok jezdza z rodzicami czy osobami wpisanymi do PJ i nie bedzie urywania sie ze sznurka, bo bedzie rok pryktyki pod okiem ojca ktory w razie czego skutecznie utemperuje zapaly pociechy. Dlaczego nie idzie sie w tym kierunku ?

I w tym miejscu się zgadzamy w 100%
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez ks-rider » środa 19 grudnia 2012, 23:35

Mas74 napisał(a):1. Auto dopuszczone do ruchu.

2. Mam prawo jazdy na B od 17 roku życia. Przeszło się lekarza uprawnionego do badań -przeszło (pomijam jakość tych badań bo to inna sprawa i na dzisiejsze czasy dla mnie skandaliczna).

3. Idea, chodzi mi o iddeę! Znam kilku który produkują się na połowie tej mocy.


1. He, he, tak dopuszczone do ruchu ale w roku X, przepisy dopuszczajace kierowce do auta z roku Y. Pozostaje pytanie czy gdyby ustawodawca wiedzial, ze w przyszlosci taka moc znajdzie zastosowanie czy nie wymyslil by jeszcze doidatkowej kat. PJ ? W dol jest B1 wiec dlaczego nie mialo by byc w gore ? np. B+

2. Podalem moze troche kulejacy pryklad jezeli chodzi o auta, ale w przypadku motocykli ma on jak najbardziej zastosowanie gdy chodzi o stopniowanie PJ. Siegajac niedaleko bo za Odre, ustawodawca wprowadzil dla malolatow stopniowanie bodajze od po wojnie, czyli po zdobyciu PJ kat. A przez okres dwoch lat wolno bylo prowadzic mlotocykle o mocy do 27 KM, po nowelizacji podniesiono moc do 34 KM. Tam sie jakos nikt nie plul, ze godzi sie w jego prawa i ogranicza swobode obywatelska, tylko bral to za dobra monete, ze ustawodawca chce go uchronic przed kalectwem czy smiercia.

Aby bylo smieszniej, w w/w kraju nie masz zadnych badan lekarskich, jedyne badenie to badanie wzroku ktore robisz albo w szkolce, albo u optyka w ostatecznosci u lekarza, w ostatecznej ostatecznosci u okulisty :mrgreen:

3. Osobiscie we wlasnym pojezdzie doszedlem do 600 KM, z tym, ze predkosc nie byla tak wysoka jak dla przykladu w BMW Alpina B7 Turbo - 330 KM i 287 km/h.

Sama moc nie sprawia problemu dpuki sie konkretnie nie depnie. O ile 250 - 300 KM to zabawka dla kazdego, tak 350 - 400 KM to juz inny swiat. 500 - 600 to dzien do nocy a 700 800 to lata swietlne do 300 - 400 KM

W motocyklu przeklada sie to jeuz zupelnie inaczej 165 - 175 KM w zaleznosci od typu motocykla ( speed bike czy sport Tour'er ) zloja dupsko kazdemu Murcielago, o ile rider cos tam potrafi

Motocykl moze zostac pogoniony ca od 450 - 500 KM wzwyz, ale i kierowca katamarana musi tez male co nieco...

I teraz mamy sytuacje, ze bardzo ogarniety 18 - to latek swierzo po zdaniu kat. A siada na np. CBR 1000 RR albo R1. Toz to jak pokazac malpie jak sie golic a potem zostawic jej brzytwe

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3819
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez Mas74 » czwartek 20 grudnia 2012, 01:11

No i o to stopniowanie mi chodzi. Nie mam nic przeciw stopniowaniu wg mocy.
Ale za dopuszczenie do świata motocykli uważam z całą stanowczością że posiadaczowi B można dać do 125 (z jakimś tam limitem mocy).
Co do brzytwy, a kto to na forach głupio gada "co na początek" ? - a jakąś 600-tkę...
No i potem jak mówisz brzytwa w ręce....
Ewolucja a nie rewolucja.
Idziemy w OT...
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez ks-rider » czwartek 20 grudnia 2012, 17:09

Mas74 napisał(a):No i o to stopniowanie mi chodzi. Nie mam nic przeciw stopniowaniu wg mocy.
Ale za dopuszczenie do świata motocykli uważam z całą stanowczością że posiadaczowi B można dać do 125 (z jakimś tam limitem mocy).
Co do brzytwy, a kto to na forach głupio gada "co na początek" ? - a jakąś 600-tkę...
No i potem jak mówisz brzytwa w ręce....
Ewolucja a nie rewolucja.
Idziemy w OT...


Widzisz, generalnie sie zgadzamy, tylko w prypadku tych 125 - tek nie, ale to szczegol.

Problemem w polskich realiach jest wlasnie oddlawianie tejze klasy ktora przy pojemnosci 125 ccm osiaga osiagi pojemnosci 500. Dlatego jestem przeciwny. Poza tym jako motocyklista wypadalo by miec elementrana wiedze teoretyczna jak i praktyczna. Przy hamowaniu awaryjnym cala ta nasza gadka pojdzie szlifem, bo kierujacy popelnil blad w sztuce, tylko skad biedak mial o tym wiedziec ?

Co do for, to powiem Ci, ze sam polecam cos co jest zdlawione wlasnie do 34 KM. Nie bedzie gralo roli czy bedzie to 500 - ka czy 600 - tka.

W zwiazku z tym, ze w PL motocykl pupuje sie 2 do 3 razy na wyrost, bo przeciez przy sprzedazy sie traci a przy zakupie traci kase aby znalesc cos w miare przyzwoitego kupuje sie wlasnie 600 - tki, co gorsza nie te zdlawione czy te o mocy ca. 65 KM - 86 KM tylko supersporty o mocy 109 KM +

Gdy czasami czytam co pisza na forum scigacz.pl - co na pierwsze moto, jakie <&%#$@>, zo naprawde przekrecic sie mozna.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3819
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez Mas74 » czwartek 20 grudnia 2012, 18:49

No to możemy się spierać o 125 i spór może zostać nierozstrzygnięty. Grunt to się mądrze różnić.
Ja osobiście szukam czegoś w 250. Najlepiej maxiskutera (jak już gdzieś mówiłem, wygodny jestem i pewne rozwiązania mi tu bardziej pasują bardziej niż w klasycznym motocyklu) Kupuję dla siebie nie na pokaz.
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez ks-rider » piątek 21 grudnia 2012, 00:51

Mas74 napisał(a):No to możemy się spierać o 125 i spór może zostać nierozstrzygnięty. Grunt to się mądrze różnić.
Ja osobiście szukam czegoś w 250. Najlepiej maxiskutera (jak już gdzieś mówiłem, wygodny jestem i pewne rozwiązania mi tu bardziej pasują bardziej niż w klasycznym motocyklu) Kupuję dla siebie nie na pokaz.


Mas, ale przeciez nie musimy dojsc do wspolnego mianownika w tym przypadku.

Tez nie kupuje sprzetu aby sie lansowac, choc niejeden moglby pomyslec. ze tylko w tym celu kupilem, a jest grubo.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3819
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kategoria A od... 24 lat?

Postprzez turnerka » wtorek 29 października 2024, 11:35

Na kursie po raz pierwszy usiadłam na motocyklu, nawet nie wiedziałam, w którą stronę odkręca się gaz, a po 20 godzinach jazd zdałam za pierwszym razem. Da się to zrobić. Jak masz B, to jest łatwiej, bo nie musisz ogarniać ruchu ulicznego, tylko uczysz się techniki jazdy, a wiele rzeczy łatwiej przenieść z samochodu na motocykl.
Od siebie mogę dać namiar na szkołę nauki jazdy w Bydgoszczy https://prawojazdy.bydgoszcz.pl/kursy-prawo-jazdy-a1/
turnerka
 
Posty: 28
Dołączył(a): czwartek 31 stycznia 2013, 10:29

Poprzednia strona

Powrót do Egzamin na prawo jazdy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości