Hamowanie awaryjne.

W tym miejscu zamieszczamy posty związane z egzaminami

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez ella » wtorek 27 września 2005, 11:43

Nigdy go również nie wykonywałam,

Większość kursantów tego nie ćwiczy na kursie.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Silent » wtorek 27 września 2005, 12:21

Ja hamowanie awaryjne miałem zarówno na kursie, jak i na egzaminie. Na kursie było to hamowanie awaryjne 'z prawdziwego zdarzenia' natomiast na egzaminie owo hamowanie odbyło się już pod sam koniec egzaminu kiedy samochód toczył się już jakieś 10 KM/h to egzaminator głośniejszym tonem odrzekł: STOP! :lol:
Obrazek
Avatar użytkownika
Silent
 
Posty: 584
Dołączył(a): poniedziałek 01 listopada 2004, 21:06
Lokalizacja: Olsztyn / Trevelmond

Postprzez cappricio » wtorek 27 września 2005, 16:27

hmm a ktos gdzies tu podawal linka do strony, gdzie są wypisane zasady tego awaryjnego i tam jest napisane, ze auto musi jechac z MINIMALNĄ predkoscia 40km/h :)

no ale co egzaminator to obyczaj :]
Avatar użytkownika
cappricio
 
Posty: 788
Dołączył(a): sobota 20 sierpnia 2005, 16:27
Lokalizacja: Łódź

Postprzez BeniaMinek » wtorek 27 września 2005, 23:16

Ja o hamowaniu awaryjnym dowiedziałam się na egzaminie. Pan egzaminator powiedział, że zdaje sobie sprawę, że 90% kursantów tego nie robi. Wie też jak wiele osób oblewa właśnie na tym manewrze(najczęściej nie upewniając się o możliwości dalszej jazdy). Na szczęście dobrze zrobiłam to hamowanie. Niestety, koleżanka przede mną oblała bo: 1.najpierw wcisnęłą sprzęgło, 2. nie spojrzała w lusteka zanim ruszyła.
Avatar użytkownika
BeniaMinek
 
Posty: 71
Dołączył(a): wtorek 27 września 2005, 22:22

Postprzez Myslovitz » środa 28 września 2005, 08:52

BeniaMinek napisał(a):Ja o hamowaniu awaryjnym dowiedziałam się na egzaminie.


Czyli że Twój instruktor Ci o tym nie powiedział?
To zupełnie jak mój, do tej pory ani słowa.
Tak jak pisała ella, większość kursantów nie wykonuje tego manewru na krusie, ale do jasnej ciasnej instruktor chyba POWINIEN CHOĆ O TYM WSPOMNIEĆ???
Avatar użytkownika
Myslovitz
 
Posty: 502
Dołączył(a): sobota 24 września 2005, 20:41
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez cappricio » środa 28 września 2005, 20:32

moj instruktor (slawny pan Radus) w calej swojej swietnosci tez zapomnial mi o tym wspomniec... a dowiedzialam sie o awaryjnym przypadkowo jak bylam w OSK moim i pani kierowniczka gadala z jakims innym instruktorem... a jak skonczyla to zapytalam co to jest awaryjne... jak sie dowiedziala, ze mi radek nie powiedzial to sie tak wsciekla lol2 zaraz do niego zadzwonila, opierdzielila jak sie patrzy, pan Radus sie przyznal ze zapomnial (bo dostał zoltą kartke od szefowej lol2), a juz nastepnego dnia MNIE opierdzielil, ze wymyslam :evil: ale pożałował tego, jak mu awaryjne zrobiłam, a on bez pasow jechal :lol: :twisted: :twisted: :twisted:
Avatar użytkownika
cappricio
 
Posty: 788
Dołączył(a): sobota 20 sierpnia 2005, 16:27
Lokalizacja: Łódź

Postprzez mildphoenix » sobota 15 października 2005, 12:46

Witam, po raz pierwszy, bo do tej pory tylko czytalem :)

Moj instruktor na wykladzie powiedzial ze wiekszosc szkol jazdy nie przeprowadza hamowania awaryjnego, bo w znacznym stopniu niszczy sprzet, zwykle ogumienie no ale tez przeciez klocki. Pomyslcie, jak np. w ciagu miesiaca przetoczy sie przez samochod kilkudziesieciu kursantow z hamowaniem awaryjnym, to ogumienie jest do wymiany...

W szkolach w ktorych kurs nie jest drogi, liczy sie na pewno znacznie koszt eksploatacji pojazdow, dlatego tez pewnie nie mowi się o tym kursantom. Moj kurs nie jest zbyt tani, bo chyba najdrozszy w moim miescie, ale jak na razie jestem bardzo zadowolony.

Mysle ze warto sie zapytac swoich instruktorow, wykladowcow o mozliwosc przeprowadzenia takiego hamowania, bo warto wiedziec jak samochod zachowuje sie w warunkach blokady kol. Najwyzej powiedza ze nie jest to przewidziane :)
prawo jazdy kat. B, wydane 16.01.06
Avatar użytkownika
mildphoenix
 
Posty: 118
Dołączył(a): sobota 15 października 2005, 12:43
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Tomek_ » sobota 15 października 2005, 12:54

Pelne zasady hamowania awaryjnego ponizej:

------------

Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie przeprowadzania w trakcie egzaminu państwowego manewru - hamowanie awaryjne
ZASADY

Hamowanie awaryjne przeprowadza się na prostym odcinku drogi w ruchu miejskim lub na terenie ośrodka egzaminowania z zachowaniem poniższych warunków, a w szczególności minimalnej prędkości i elementu zaskoczenia w wykonaniu zadania.

Przed rozpoczęciem egzaminu w ruchu miejskim egzaminator informuje osobę egzaminowaną, że ruchu miejskim będzie wykonywany manewr hamowania awaryjnego i jednocześnie ustala sygnał na który osoba egzaminowana wykona manewr. (może to być sygnał słowny np.: "STOP", "HAMUJ"). Wszyscy egzaminatorzy w obrębie jednego WORD powinni używać jednego sposobu sygnalizacji rozpoczęcia manewru hamowania awaryjnego.

Miejsce do wykonania manewru hamowania awaryjnego wybiera egzaminator. Miejsce to musi być tak dobrane aby manewr hamowania awaryjnego mógł być wykonany bezpiecznie i nie powodował zagrożenia w ruchu drogowym.

Moment wykonania manewru hamowania awaryjnego, z założenia, musi stanowić zaskoczenie dla osoby egzaminowanej.

Prędkość wykonania manewru hamowania awaryjnego musi wynosić co najmniej 40 km/h, a pojazd znajdować się na co najmniej 3 biegu.

Po wybraniu odpowiedniego miejsca egzaminator wydaje polecenie rozpoczęcia manewru hamowania awaryjnego wcześniej umówionym sygnałem

Osoba egzaminowana po usłyszeniu wcześniej ustalonego sygnału do wykonania manewru hamowania awaryjnego:

energicznie naciska na pedał hamulca,

kontynuuje manewr aż do zatrzymania pojazdu w możliwie najkrótszym czasie,

w ostatniej fazie hamowania, w razie możliwości, wciska pedał sprzęgła w celu nie dopuszczenia do unieruchomienia silnika pojazdu samochodowego,

po zatrzymaniu, dokonuje upewnienia się o możliwości jazdy, i kontynuuje jazdę.

Nie wymaga się przeprowadzenia manewru hamowania awaryjnego w przypadku kiedy w trakcie egzaminu w ruchu miejskim osoba egzaminowana zmuszona była poprzez czynniki zewnętrzne do wykonania tego manewru. (w tym przypadku nie muszą być zachowane procedury opisane powyżej)

Ze względów bezpieczeństwa w trakcie wykonywania manewru hamowania awaryjnego osoby przebywające w pojeździe egzaminacyjnym powinny mieć zapięte pasy bezpieczeństwa - jeżeli pojazd egzaminacyjny jest w nie wyposażony.

UWAGA! Należy zwrócić szczególną uwagę na dobór miejsca wykonywania manewru ponieważ za wykonanie manewru w sposób bezpieczny odpowiedzialność ponosi egzaminator.
KRYTERIA

Manewr nie zostaje zaliczony w przypadku:

wciśnięcia jako pierwszego pedału sprzęgła, Bardzo ważne jest aby jako pierwszy został wciśnięty pedał hamulca roboczego. Wciśnięcie sprzęgła jako pierwszego w trakcie wykonania manewru automatycznie dyskwalifikuje osobę egzaminowaną. (przy tym błędzie można dokonać powtórzenia manewru)

kiedy początkowa siła hamowania była zbyt mała (brak energicznej reakcji na sygnał do rozpoczęcia manewru - w 1 fazie hamowania powinno nastąpić zblokowanie kół pojazdu w przypadku pojazdu nie wyposażonego w ABS. W przypadku pojazdu wyposażonego w ten system powinno nastąpić co najmniej uruchomienie tego systemu. Należy także zwrócić szczególną uwagę na to w jaki sposób osoba egzaminowana operuje pedałem hamulca. Koła nie powinny po pierwszym wciśnięciu pedału hamulca pozostać zablokowane do zatrzymania pojazdu chyba, że z warunków ruchu wynika, że pozostawienie zablokowanych kół doprowadzi do najszybszego zatrzymania pojazdu - możliwe na suchej, szorstkiej i gładkiej asfaltowej nawierzchni.)

kiedy sposób wykonywania przez osobę egzaminowana manewru doprowadził do zmiany toru jazdy pojazdu (wyjątkiem jest sytuacja jeżeli osoba egzaminowana podczas egzaminu zmuszona jest przez warunki zewnętrzne do wykonania manewru hamowania awaryjnego połączonego koniecznością ominięcia przeszkody), - w tym przypadku egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym,

Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt czy zachowanie samochodu spowodowane było brakiem umiejętności osoby egzaminowanej, czy np.: w związku ze złym stanem technicznym pojazdu (amortyzatory, klocki hamulcowe, tarcze itp.) lub stanem nawierzchni.

pojazd samochodowy lub przyczepa wpadł w poślizg niekontrolowany, którego efektem końcowym była znacząca zmiana toru jazdy pojazdu lub upadek,- w tym przypadku egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym,

w trakcie wykonywania manewru obydwie ręce osoby egzaminowanej nie spoczywają na kierownicy,

przed ruszeniem po zatrzymaniu osoba egzaminowana nie upewni się o możliwości jazdy.

W przypadku nie zaliczenia pierwszej próby egzaminator informuje osobę egzaminowaną, że manewr nie został zaliczony, oraz że manewr ten będzie przeprowadzony powtórnie.

Egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym w przypadkach wyszczególnionych w punkcie 1 lit. c i d lub w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania manewru hamowania awaryjnego.

Dopuszcza się odstąpienie przez egzaminatora od wykonania manewru hamowania awaryjnego w przypadku kiedy warunki atmosferyczne lub warunki ruchu drogowego nie pozwalają na bezpieczne wykonanie tego manewru - fakt odstąpienia od jego wykonania należy odnotować w protokole egzaminacyjnym z podaniem przyczyny odstąpienia.

Unieruchomienie silnika pojazdu powstałe w wyniku wykonania manewru hamowania awaryjnego nie stanowi błędu.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Myslovitz » wtorek 18 października 2005, 23:30

A ja dzisiaj sobie awaryjnie zahamowałam aż się mój instruktor zdziwił, ale pochwalił, że prawidłowo :D :P
Robiłam to po raz pierwszy, ale udało się :D Było już pomarańczowe światło, upewniłam się, że nikogo za mną nie ma, że nie spowoduję zagrożenia nagłym hamowaniem i sobie zahamowałam, zatrzymałam się idealnie przed linią :lol:
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że na egzaminie człowiek czeka na to egzaminatorskie "stop" i się denerwuje, inne są warunki, człowiek zestresowany, ale jednak jestem z siebie zadowolona :P
6.03.2006 - zdane
21.03.2006 - odebrane
Avatar użytkownika
Myslovitz
 
Posty: 502
Dołączył(a): sobota 24 września 2005, 20:41
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez mildphoenix » środa 19 października 2005, 10:20

Hehe, jak sądze instruktorzy sa przygotowani na rozne dziwactwa kursantow ... ;)
Trzymam kciuki jutro.
prawo jazdy kat. B, wydane 16.01.06
Avatar użytkownika
mildphoenix
 
Posty: 118
Dołączył(a): sobota 15 października 2005, 12:43
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Myslovitz » środa 19 października 2005, 10:38

Oczka mu się zrobiły okrągłe i leciutko był zaskoczony, ale pochwalił :D :P

Jutro tylko teoria, ale stresik malutki gdzieś tam jednak się pałęta :wink:
Wierzę głęboko, że nic "złego" nie może się przydarzyć :D
6.03.2006 - zdane
21.03.2006 - odebrane
Avatar użytkownika
Myslovitz
 
Posty: 502
Dołączył(a): sobota 24 września 2005, 20:41
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Tomek_ » środa 19 października 2005, 10:49

Gdy mi egzaminator powiedzial "stop" to jeszcze nie zdarzyl skonczyc a juz slyszal pisk opon. Uslyszalem nawet od niego "swietnie" :lol:
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez mildphoenix » środa 19 października 2005, 10:57

ciekawe jak często zmienia się opony w L-kach ;)
prawo jazdy kat. B, wydane 16.01.06
Avatar użytkownika
mildphoenix
 
Posty: 118
Dołączył(a): sobota 15 października 2005, 12:43
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Silent » środa 19 października 2005, 14:52

Zapewne bardzo często ;) Kasy mają duużo... w olsztyńskim wordzie zauważyłem nawet że niektórzy z egzaminatorów (nie wszyscy) ustawiając samochód na placyku, szarżują tym samochodem po placu i na hamulcu ręcznym zawracają ustawiając się do stanowiska rozpoczynającego łuk :lol: Średnia zdawalność wynosi 45 % więc setki osób podchodzi do egzaminu ponownie... pieniążków mają naprawdę dużo ;) Świadczyć o tym może fakt że w każdym z autek zainstalowany jest fajowy sprzęt audio, klimatyzacja, wspomaganie kierownicy typu city, elektryczne szyby, podgrzewane lusterka i tysiące innych bajerów :lol:
Obrazek
Avatar użytkownika
Silent
 
Posty: 584
Dołączył(a): poniedziałek 01 listopada 2004, 21:06
Lokalizacja: Olsztyn / Trevelmond

Poprzednia strona

Powrót do Egzamin na prawo jazdy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 22 gości