KATEGORIA C - materiał

W tym miejscu zamieszczamy posty związane z egzaminami

Moderatorzy: ella, klebek

KATEGORIA C - materiał

Postprzez witkacy5 » poniedziałek 12 września 2011, 21:29

Cześć
Jestem Łukasz i jest to mój pierwszy wpis na forum, dzisiaj zdałem egzamin na kategorię C. Podczas robienia kursu zrobiłem notatki, które mogą być pomocne w zdaniu egzaminu.

Oczywiście nie są one pełne, w sensie takim, że do tych notatek warto zapoznać się jeszcze z kodeksem oraz przećwiczyć "murzynki", ale w dużym stopniu mogą notatki pomóc.

Życzę owocnej lektury

ewentualne uwagii bądź poprawki są wskazane.

Pozdrawiam
Łukasz W.

PLAC MANEWROWY:

1. Przygotowanie do jazdy:
a) Płyny eksploatacyjne:
*zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego:
Należy pamiętać, że nie wolno otwierać zbiornika gdy płyn jest ciepły, ponieważ, pod wpływem ciśnienia może nam on wyprysnąć ze zbiornika.
*STAR LE 12.180 – Znajduje się z tyłu kabiny, od strony kierowcy. By móc sprawdzić jego ilość, należy odkręcić korek i zobaczyć na jakiej wysokości znajduje się lustro cieczy.
*MAN TGL 12.240 – Po otworzeniu maski, znajduje się po lewej stronie.

*zbiornik wyrównawczy płynu wysprzęglającego:
*STAR LE 12.180 – Znajduje się pod kolumną kierownicy. By sprawdzić ilość, należy wypiąć go z zaczepów i sprawdzić czy lustro płynu znajduje się pomiędzy minimum i maksimum.
*MAN TGL 12.240 – Po otworzeniu maski, znajduje się po prawej stronie.

*zbiornik płynu do spryskiwaczy: W obu samochodach znajduje się w stopniu umożliwiającym wsiadanie do samochodu od strony pasażera. Różnica występuje w sprawdzeniu ilości płynu w zbiorniku.
*STAR LE 12.180 – Ilość płynu wskazywana jest przez wskaźnik znajdujący się pod wlewem do zbiornika.
*MAN TGL 12.240 – Ilość płynu można sprawdzić poprzez odkręcenie wlewu i sprawdzeniu na jakiej wysokości znajduje się lustro płynu lub gdy zaświeci się kontrolka, która informuje o niedostatecznej ilości płynu w zbiorniku.

*wskaźnik poziomu oleju w silniku oraz wlew oleju:
Poziom oleju w silniku najlepiej jest sprawdzić po kilkunastu/kilkudziesięciu minutach od unieruchomienia pojazdu. Powodem tego jest fakt, że olej z silnika musi spłynąć do miski olejowej.
*STAR LE 12.180 – Znajduje się z tyłu kabiny od strony kierowcy.
*MAN TGL 12.240 – Po otworzeniu maski, znajduje się po środku.

b) Światła:
*światła pozycyjne:
Jedyne światła w pojeździe, które można sprawdzić na wyłączonym silniku. Do świateł pozycyjnych wliczane są również światła obrysowe,
*STAR LE 12.180 – Włącznik znajduje się za kierownicą, po lewej stronie od zegarów. By włączyć światła pozycyjne, należy przełączyć o jeden stopień.
*MAN TGL 12.240 – Włącznik znajduje się na desce rozdzielczej, po lewej stronie od kierownicy. By włączyć światła pozycyjne, należy przekręcić o jeden stopień.


*światła mijania:
*STAR LE 12.180 – Ten sam włącznik jak w wypadku świateł pozycyjnych. By włączyć, należy przełączyć na kolejny stopień.
*MAN TGL 12.240 – Ten sam włącznik jak w wypadku świateł pozycyjnych. By włączyć, należy przekręcić o kolejny stopień.

*światła drogowe:
*STAR LE 12.180 – Włącznik znajduje się w dźwigience uruchamiającej kierunkowskazy. By włączyć należy dźwigienkę pchnąć do przodu.
*MAN TGL 12.240 – Włącznik znajduje się w dźwigience uruchamiającej kierunkowskazy. By włączyć należy dźwigienkę pchnąć do przodu.

*światła przeciwmgielne:
*STAR LE 12.180 – Włącznik znajduje za kierownicą po lewej stronie od zegarów.
*MAN TGL 12.240 – Włącznik znajduje się za kierownicą po lewej stronie od zegarów.

*światło wsteczne:
Można poprosić egzaminatora o pomoc w sprawdzeniu. Jeżeli ten jednak nie będzie chciał to możemy sprawdzić sami. W tym celu uruchamiamy silnik, włączamy bieg wsteczny, następnie wyłączamy silnik. Po wyłączeniu silnika, przekręcamy kluczyk w stacyjce tak by zapaliły się kontrolki i wychodzimy sprawdzić czy światło wsteczne jest włączone. Powyższy schemat funkcjonuje zarówno w Starze jak i w Manie.

*światło stop:
Tutaj już jest niezbędna pomoc egzaminatora.

2. Ruszanie z miejsca, jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu oraz jazda po łuku (RĘKAW):
Jadąc na wprost, zatrzymuje samochód między żółtą kropką a linią końcową. Dobrym punktem odniesienia jest prawy słupek przedniej szyby, który powinien znajdować się jakieś 2-3cm od prawego słupka wyznaczającego koniec rękawa.
Jadąc do tyłu, należy trzymać się prawej linii w odległości około 10cm (będąc bliżej istnieje możliwość wjechania na linię będąc dalej przód może nam wyjechać za linię). Należy patrzeć w prawo lusterko do momentu wyjechania na prostą i uzyskaniu pozycji równoległej między liniami. Będąc równolegle między liniami, warto spojrzeć w lewe lusterko by skorygować czy samochód jest ustawiony prosto. Zatrzymać się:
*STAR LE 12.180 – Widząc w lewym lusterku linię końcową, na wysokości kłonicy bądź czwartego zawiasu.
*MAN TGL 12.240 – Widząc w lewym lusterku linie końcową na wysokości kłonicy bądź w połowie odległości między 3 a 4 haczykiem od opończy.

3. Parkowanie skośne przodem:
Wjechać samochodem dokładnie w taki sposób jaki czuję. Wyjeżdżając, kierować się na prawą stronę, jednocześnie uważając na to by nie wjechać na linię z lewej strony.


4. Parkowanie prostopadłe przodem:
Analogicznie do parkowania skośnego.

5. Parkowanie prostopadłe tyłem:
Patrząc w prawe lusterko znaleźć słupki wyznaczające wjazd (pierwszy słupek od prawej krawędzi lusterka to jest słupek najazdowy, drugi słupek to jest słupek dojazdowy). W momencie gdy drugi słupek (dojazdowy) zniknie w lusterku, należy skręcić w prawo. W momencie gdy koniec samochodu zbliży się do słupka, skręcam koła maksymalnie w prawo jednocześnie kontrolując w lewym lusterku czy nie najeżdżam na słupek dojazdowy (gdyby tak się działo zawsze mogę zrobić korektę) . Po ustawieniu samochodu równolegle względem prawej linii, kontroluję w lewym lusterku czy samochód jedzie prosto.
Manewr jest bardzo podobny do jazdy po łuku, trzeba znaleźć te same punkty odniesienia. Zatrzymać się, kontrolując słupki z przodu (Odległość jak w rękawie wjeżdżając przodem)

6. Parkowanie równoległe:
Włączam prawy kierunkowskaz oraz bieg wsteczny. Następnie skręcam delikatnie koła w prawo tak by uzyskać w prawym lusterku linię łączącą słupki po przekątnej. Po uzyskaniu linii, skręcam koła maksymalnie w prawo, w tym czasie w lewem lusterku szukam słupka po przekątnej. Po znalezieniu słupka prostuje koła i jadę tak dopóki nie zobaczę najbliższego słupka zbliżającego się do:
*STAR 12.180 – prawego lusterka
*MAN TGL 12.240 – kabiny
W tym momencie zaczynam kręcić w lewo, tak by stanąć równolegle między liniami. Na tym etapie najlepiej jest w lewym lusterku obserwować jak samochód ustawia się względem linii (lewej – bocznej) wyznaczającej miejsce zatrzymania.

7. Zawracanie na 3:
Włączyć lewy kierunkowskaz i odbić kierownicą w lewo. W ostatniej fazie skrętu odbić kierownicą w prawo (jest to spowodowane tym, że nie wolno kręcić kierownicą gdy samochód stoi). Włączyć bieg wsteczny oraz prawy kierunkowskaz i jechać do tyłu do momentu gdy linia boczna samochodu przekroczy kąt prosty względem krawężnika (patrząc w prawe lusterko). Po uzyskania kąta (100 – 110 stopni samochodu względem krawężnika), odbijamy kierownicą w lewo i zatrzymujemy samochód. Następnie włączamy pierwszy bieg, lewy kierunkowskaz i skręcamy w lewo uważając przy tym by nie wjechać na krawężnik.

8. Ruszanie do przodu na wzniesieniu:
Zatrzymując samochód na wzniesieniu, włączamy hamulec awaryjny. Popuszczamy delikatnie sprzęgło do momentu w którym wyczujemy, że samochód zaczyna „brać”. W tym momencie zwalniamy hamulec awaryjny i wciskamy pedał gazu.



JAZDA W RUCHU DROGOWYM:

1. Włączanie się do ruchu:
Włączając się do ruchu, zawsze powinieneś zachować szczególną ostrożność, oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. W trzech przypadkach jest inaczej, tzn. musisz ustąpić pierwszeństwa włączającym się do ruchu:
a) Gdy na obszarze zabudowanym do ruchu włącza się autobus wjeżdżając z oznaczonego przystanku
b) Gdy zbliżasz się do miejsca postoju autobusu szkolnego. Należy się bezwzględnie zatrzymać jeżeli autobus ma włączone światła awaryjne lub żółtą tablicę z napisem „stop”
c) Gdy włącza się do ruchu pojazd uprzywilejowany

2. Jazda drogami dwukierunkowymi:
Zajmuj zawsze prawy pas ruchu, możesz zmienić pas ruchu na lewy pod warunkiem, że będziesz skręcał w lewo. Warto pamiętać, że są drogi które są dość szerokie a jest tam tylko jeden pas ruchu, w takim wypadku również trzymaj się prawej krawędzi jezdni.

3. Jazda drogami jednokierunkowymi:

4. Przejazd przez skrzyżowania:
NIGDY NIE PRZEJEŻDŻAJ PRZEZ SKRZYŻOWANIE NA ŻÓŁTYM ŚWIETLE!!!! Gdy już taka sytuacja będzie miała miejsce postaraj się zatrzymać w miejscu, które nie będzie powodowało zagrożenia ruchu, obserwując w tym czasie sytuację w lusterku.
a) równorzędne (trzy i cztero wlotowe):
Zbliżając się do skrzyżowania równorzędnego należy zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwo pojazdowi jadącemu z prawej strony. Natomiast jeżeli skręcam w lewo, ustępuje pierwszeństwa pojazdowi jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost, a także skręcającemu w prawo.
b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu:
c) skrzyżowania o ruchu kierowanym:
d) skrzyżowania na których ruch odbywa się wokół wyspy (rondo):
Skrzyżowanie dróg o ruchu okrężnym, tzw. rondo, jest szczególnym rodzajem skrzyżowania. Oznacza się je znakiem „ruch okrężny”. Zanim wjedziesz na rondo, zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi na skrzyżowaniach powinieneś ustawić się na właściwym pasie i sygnalizować zamierzony kierunek jazdy:
- skręt w prawo: ustaw się na prawym pasie, włącz prawy kierunkowskaz i wyłącz go dopiero po znalezieniu się na tym wylocie.
- jazda na wprost: możesz ustawić się na każdym pasie, ale pamiętaj, że wybierając prawy skrajny pas utrudnisz zjazd z ronda pojazdom już się na nim znajdującym. Nie włączaj żadnego kierunkowskazu, aż do chwili mijania wylotu poprzedzającego ten, w który zamierzasz zjechać ze skrzyżowania. Wówczas włącz prawy kierunkowskaz. Jeżeli zamieniasz na rondzie pas ruchu, przed każdą zmianą sygnalizuj swój zamiar.
- skręt w lewo: włącz lewy kierunkowskaz, wjedź na środkowy lub skrajny lewy pas ruchu i będąc już na rondzie, w chwili mijania wylotu poprzedzającego ten w który zamierzasz wjechać by opuścić skrzyżowanie, przełącz kierunkowskaz na prawy. Włączaj odpowiedni kierunkowskaz przed każdą zmianą pasa ruchu.
Zmieniając pas ruchu na rondzie, musisz zasygnalizować swój zamiar za pomocą kierunkowskazu oraz ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierzasz wjechać. Dotyczy to każdej zmiany pasa ruchu, zarówno z lewego na prawy jak i z prawego na lewy.
e) przejazd przez skrzyżowanie wielopoziomowe:

5. Zachowanie w rejonach przejść dla pieszych i wobec pieszych:
Kierując pojazdem mam prawo liczyć, że piesi (tak, jak i inni uczestnicy ruchu) przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Jeżeli ich zachowanie budzi Twoje obawy, bądź gotów do odpowiedniej reakcji na ich niespodziewane zachowanie.
Ostrożność szczególnie potrzebna jest przy zbliżaniu do przystanku tramwajowego, na który wjeżdża lub na którym stoi tramwaj (jeżeli oczywiście szyny nie znajdują się bezpośrednio przy chodniku).
Należy zawsze uważnie obserwować rejon przystanku, zmniejszyć prędkość, zachować bezpieczną odległość (ok. 1m) od omijanego pojazdu i pieszych znajdujących się na lub w pobliżu przystanku.
Widząc przechodnia wchodzącego na przejście dla pieszych należy zawsze ustąpić mu pierwszeństwa!!!

6. Przejazd przez:
a) torowisko
Przejeżdżając przez torowisko tramwajowe należy zachować szczególną ostrożność, w przypadku gdy będzie jechał tramwaj, zawsze należy ustąpić mu pierwszeństwa.
Przejeżdżając przez torowisko po którym przejeżdżają pociągi, zawsze należy zatrzymać w miejscu do tego wyznaczonym, lub gdy takiego nie ma, w miejscu umożliwiającym zaobserwowanie pojazdów nadjeżdżających. Zatrzymanie jest traktowane prawidłowo tylko wtedy gdy bieg zostanie zredukowany do biegu pierwszego, po upewnieniu się, że droga jest wolna można kontynuować jazdę.
b) tunel
Przejeżdżając przez tunel samochodem ciężarowym, zawsze należy dostosować prędkość do prędkości podanej na znaku przed wjazdem do tunelu. Podczas przejazdu przez tunel o długości większej niż 500m samochód ciężarowy powinien zachować odległość 80m od samochodu go poprzedzającego
c) obok przystanków:
Należy zawsze obserwować rejon przystanku, zmniejszyć prędkość, zachować bezpieczną odległość od omijanego pojazdu i pieszych, znajdujących się na lub w pobliżu przystanku.
Jeżeli na oznaczonym przystanku stoi autobus, który ma włączony kierunkowskaz (w celu włączenia się do ruchu), należy bezwzględnie umożliwić mu włączenie się do ruchu.
Zachowanie bezpieczeństwa konieczne jest przy zbliżaniu się do przystanku, jeżeli na jezdni:
- nie ma wysepki dla pasażerów- zachowując szczególną ostrożność zatrzymaj pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodny dostęp do tramwaju i przejście na chodnik (równo z tyłem tramwaju)
- jest wysepka dla pasażerów- w wypadku gdy stoi tramwaj na przystanku z wysepką, można dojechać do przejścia dla pieszych ustępując im pierwszeństwa
7. Manewry na drodze:
a) wyprzedzanie
Przystępując do wyprzedzania upewnij się przed rozpoczęciem manewru, czy droga przed Tobą jest wolna i widoczna na dostateczną odległość, a jednocześnie czy kierujący pojazdem z tyłu nie sygnalizuje zamiaru wyprzedzania Twojego pojazdu. Jeżeli jesteś wyprzedzany, zachowuj się tak by ułatwić innym bezpieczne wyprzedzenie. Nie wolno w trakcie wyprzedzania i bezpośrednio po nim, zwiększać prędkości.
Z prawej strony można wyprzedzać tylko w trzech wyjątkach:
*Gdy wyprzedzasz pojazd szynowy, gdyż z zasady należy go wyprzedzać z prawej strony, chyba, że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzenie lub wyprzedzenie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.
*Gdy uczestnik ruchu, którego chcesz wyprzedzić sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo
* Gdy uczestnik ruchu, którego chcesz wyprzedzić, porusza się:
- po jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu.
- w obszarze zabudowanym po jezdni dwukierunkowej, posiadającej co najmniej dwa pasy ruchu przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku.
-poza obszarem zabudowanym po jezdni dwukierunkowej, posiadającej co najmniej trzy pasy ruchu przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku

b) omijanie
Chcąc bezpiecznie wykonać ten manewr, zachowaj odstęp od omijanego pojazdu, pieszych czy przeszkody, a w razie potrzeby zmniejsz prędkość.
Zmniejszenie prędkości może być konieczne zwłaszcza, gdy omijasz wysepkę na jezdni na której znajdują się piesi, lub takie pojazdy stojące na przystankach bez wysepki , jak autobus i tramwaj, z których piesi często nieostrożnie wchodzą na jezdnię. Dotyczy to także miejsc, gdzie prowadzone są roboty drogowe. Chodzi o to, aby nie zagrażać osobom pracującym na jezdni lub obok jezdni.
Jeżeli ominięcie przeszkody lub pojazdu wiąże się z koniecznością wjazdu na pas ruchu do jazdy w przeciwnym kierunku, ustąp pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka.
Nigdy nie omijaj pojazdów, które poruszały się w tym samym kierunku, lecz zatrzymały się przed przejazdem kolejowym, lub przed przejściem dla pieszych w celu ich przepuszczenia.
c)wymijanie
Przy wymijaniu zachowaj bezpieczny odstępom pojazdu lub uczestnika ruchu, których wymijasz. Trzymaj się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Jeżeli bezpieczeństwo wymijania tego wymaga, np. na wąskich drogach, na których trudno o właściwy odstęp – zjedź jak najbardziej na prawo i zmniejsz prędkość, a nawet zatrzymaj się.
Obowiązek zmniejszenia prędkości i zjechania ciąży na obu pojazdach wymijających się na drodze o spadku lub wzniesieniu. Jest to tym bardziej konieczne im większy jest spadek lub wzniesienie drogi.
Na zwężonym odcinku drogi, na którym wymijanie się dwóch pojazdów jest bardzo trudne, bądź w ogóle nie możliwe, ustawia się znaki drogowe ustalające pierwszeństwo przejazdu dla jednego z kierunków.
Jeżeli w porze nocnej, czyli wówczas, gdy używasz świateł drogowych – koniecznie zmień je zawczasu na światła mijania, aby nie oślepiać jadących z przeciwka. Twoje zachowanie jest jednocześnie dla nich nakazem do takiej samej zmiany świateł. Po zmianie świateł widoczność drogi maleje do kilkunastu, a nawet kilku metrów. Zawsze wówczas zmniejsz prędkość, abyś w razie pojawienia się przeszkody miał możliwość jej ominięcia.
d) zmiana pasa ruchu:
NIE ZMIENIASZ KIERUNKU JAZDY JEŻELI SKRĘCASZ ZGODNIE ZE ZMIANĄ KIERUNKU SAMEJ DROGI, GDYŻ NIE MA WÓWCZAS MOŻLIWOŚCI JAZDY INACZEJ, NIŻ PRZEBIEGA DROGA.
* zmiana kierunku jazdy w lewo
Skręcając w lewo lub zawrócić, powinieneś zbliżyć się do osi jezdni, lub w wypadku drogi jednokierunkowej, do jej lewej krawędzi. Skręcając należy zawsze zając prawy pas, w wypadku skrętu w lewo przy zajmowaniu prawego pasa, należy obserwować, czy nie znajduje się na jezdni linia ciągła, której nie wolno przekroczyć.

* zmiana kierunku jazdy w prawo
Skręcając w prawo zbliż się do prawej krawędzi jezdni.
SĄ SYTUACJE W KTÓRYCH PRZED SKRĘCANIEM NIE MUSISZ ZAJMOWAĆ SKRAJNEGO PASA:
*Jeżeli na skrzyżowaniu możliwe jest tylko skręcenie i tylko w jednym kierunku – wówczas manewr ten możesz wykonać także z innych pasów ruchu.
*Jeżeli wymiary Twojego pojazdu (np. długi pojazd, pojazd z przyczepą) uniemożliwiają wykonanie skrętu ze skrajnych pasów ruchu – wówczas możesz wykonać ten manewr z innego pasa ruchu, np. z środkowego
*Jeżeli na pasach ruchu wymalowane są znaki poziome w postaci strzałek kierunkowych – wówczas możesz skręcać z dowolnego pasa jeżeli umieszczone na nim znaki poziome taki skręt umożliwiają.

Przy zmianie kierunku jazdy lub zajmowanego pasa ruchu zachowaj SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚĆ! Swój zamiar powinieneś zawczasu i wyraźnie sygnalizować a gdy manewr zostanie już wykonany – niezwłocznie zaprzestań sygnalizowania. Twoje postępowanie musi być przewidywalne dla wszystkich uczestników ruchu.
Samo sygnalizowanie, nie uprawnia Cię do wykonania manewru. Zawsze upewnij się, że zmiana pasa ruchu (lub kierunku jazdy) nie utrudni ruchu innym użytkownikom drogi i nie spowoduje jakiegokolwiek niebezpieczeństwa. Chcąc zmienić pas ruchu ustąp pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierzasz wjechać oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
* zawracanie na skrzyżowaniu
Manewr zawracania wykonuj jedynie w takich warunkach, w których nie spowodujesz ani zagrożenia bezpieczeństwa, ani nawet jego utrudnienia. Należy brać pod uwagę wielkość i rodzaj pojazdu i możliwość wykonywania manewru w danym miejscu na jezdni.
Ważny jest wybór odpowiedniego pasa ruchu i dogodnego miejsca rozpoczynania i kończenia manewru, co zależy przede wszystkim od szerokości jezdni i wymiarów pojazdu. Zawracanie na szerokiej jezdni można zacząć z pozycji przy osi jezdni i wymiarów pojazdu, a przy wąskiej jezdni, w wypadku samochodu ciężarowego i autobusu – zawsze od prawej krawędzi.
Na skrzyżowaniu dróg zawracanie rozpoczynaj z pasa ruchu przy osi jezdni, a na jezdni o ruchu jednokierunkowym – od lewej krawędzi jezdni. Z uwagi na wielkość skrzyżowania i wymiary pojazdu można zawrócić bezpośrednio przy pasie rozdzielającym jezdnię, albo z objeżdżaniem środka skrzyżowania.
Bez względu na warunki ruchu nie wolno zawracać:
-w tunelach, na mostach i wiaduktach oraz na drogach jednokierunkowych
-na autostradach
-na drogach ekspresowych z wyjątkiem skrzyżowań lub miejsc do tego przeznaczonych
- w warunkach, w których mogłoby to zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub ruch ten utrudniać.
Nie wolno zawracać także wtedy, gdy zabraniają tego znaki:
-„zakaz skręcania w lewo”, który zabrania skręcania w lewo i zawracania na najbliższym skrzyżowaniu. Znak ten nie zabrania skręcania w lewo lub zawracania na odcinku drogi pomiędzy znakiem a skrzyżowaniem np. w celu wjazdu na parking.
- „zakaz zawracania”, który zabrania zawracania na najbliższym skrzyżowaniu oraz na odcinku drogi od znaku do tego skrzyżowania. Nie dotyczy on jednak skrętu w lewo, a więc za znakiem można skręcić w lewo, jak i przed nim, np. w celu wjazdu na parking.

8. Zachowanie wobec innych kierujących
Uważaj by nie wymuszać pierwszeństwa przejazdu!

9. Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych pionowych

10. Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych poziomych

11. Zachowanie w odniesieniu do sygnałów świetlnych / poleceń kierujących ruchem
NIGDY NIE WJEŻDŻAJ ZA SYGNALIZATOR GDY TEN WSKAZUJE ŻÓŁTE ŚWIATŁO.

12. Respektowanie zasad technik kierowania
Kierowanie pojazdem polega na odpowiednim ustawieniu go na drodze, nadaniu mu kierunku i prędkości uzależnionej od nasilenia ruchu, warunków terenowych i atmosferycznych, a także na kontroli pracy wszystkich jego mechanizmów.





13.
a) dynamika jazdy
szybkość podejmowania decyzji.
b) dostosowanie prędkości do warunków ruchu
c) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem

14. Przekraczanie dopuszczalnej prędkości:













PATRZ DALEKO PRZED SIEBIE PRZEWIDUJ ZDARZENIA NA DRODZE!!!!!
KONCENTRUJ SIĘ!!!!!
PRZED KAŻDYM WJAZDEM NA SKRZYŻOWANIE BĄDŹ NA ULICĘ PATRZ NA ZNAKI!!!!!
NIE WJEŻDŻAJ NA ŻÓŁTYM ŚWIETLE!!!!!
WJEŻDŻAJĄC NA KAŻDĄ ULICĘ ZWRACAJ UWAGĘ NA PIESZYCH I ROWERZYSTÓW!!!!!
witkacy5
 
Posty: 1
Dołączył(a): poniedziałek 12 września 2011, 21:13

Powrót do Egzamin na prawo jazdy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 48 gości