Pas dzielący wyłączony 2

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez dylek » sobota 06 kwietnia 2013, 16:55

PoRD napisał(a):Art. 45. 1.Zabrania się:
(...)
5) wjeżdżania na pas między jezdniami;

Jeśli komuś zezwolono tam korzystać do wjazdu/wyjazdu z posesji... luz...reszta do art.45 ;)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » sobota 06 kwietnia 2013, 19:26

^^ Pas między jezdniami oznacza się linią krawędziową szeroką lub wąska ciągłą albo nie oznacza się go wcale gdyż niekiedy wystarcza, że taką funkcję pełnią krawężniki a za krawężnikami pas zieleni wraz z urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.

Często spotyka się taki pas w formie powierzchni wyłączonej z ruchu (kreskowane pole linią P-21), ale obecność linii P-21 wzdłuż jezdni wcale nie gwarantuje, że droga posiada więcej niż jedną jezdnię. Przy obecności znaku P-4 oraz P-21, znak P-21 rozdziela(separuje) pasy ruchu przeznaczone szczególnie(np. dla komunikacji zbiorowej). Najtrudniej jest zidentyfikować X-jezdniowość drogi, kiedy nie ma P-4(tym się zajmujemy w temacie)

Przejazd przez pas dzielący jezdnię oznacza miejsce przeznaczone do przejeżdżania pomiędzy jezdniami. Używanie tej części drogi dla określonego przeznaczenia, nie pociąga za sobą złamania zakazu wyrażonego w wyżej zacytowanym Art. 45., gdyż nie mamy do czynienia z pasem między jezdniami lecz z przejazdem przez pas dzielący jezdnie(popularnie - "przecinkę"). Taki przejazd nigdy nie będzie oznaczony linią ciągłą - może być wyznaczony przerywaną lub jednostronnie przekraczalną.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » niedziela 07 kwietnia 2013, 01:50

To od razu chciałbym zaznaczyć, że polskie prawo nie przewiduje dróg większych niż 2-jezdniowe. Oczywiście takie występują, ale.... :mrgreen: standardowo.
----------------------------------------------------------
Dla mnie oddzielenie liniami to żadne 2 jezdnie jakich linii by mi nie wymalowali. A w sytuacji z tematu widzę po prostu na środku wydzieloną część jezdni nie przeznaczoną do jazdy. Jednak za wjechanie na nią imo nie grożą żadne sankcje, więc jak ktoś zdąży to może i wykorzystać ją do wyprzedzania.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez silvox » niedziela 07 kwietnia 2013, 06:31

Przekopiuję mój post z tamtego, zamkniętego wątku...
Ta infrastruktura to taki "wynalazek" projektanta.. Aby wymóc na "śpieszących się" spokojną jazdę powstawiano tam słupki ze znakami C-9. Teraz nie ma miejsca aby wyprzedzić - jedno tylko znam gdzie wleczącego się można wyprzedzić ..
Głównym powodem zrobienia tego pasa było prawdopodobnie umożliwienie mieszkańcom w miarę normalny skręt do posesji, bez blokowania całej drogi.
A wierzcie mi - ruch tam jest spory, to co na obrazku to dopołudniowy "luzik" na tej drodze..
Przed przebudową była to normalna, wąska droga jednojezdniowa.. Tam był wtedy straszny tłok, bo zamiast autostradą(Katowice - Kraków) wszyscy jechali tędy(Katowice-Sosnowiec - Olkusz - Kraków), żeby nie płacić.. A że jechali godzinę dłużej ?? Po jakimś czasie odpuścili..


I dodam, że w świetle waszych interpretacji pasów, jezdni i pasów dzielących można wysnuć wniosek, że taki twór nie powinien istnieć.. Ale jest ..
LeszkoII napisał(a):Przejazd przez pas dzielący jezdnię oznacza miejsce przeznaczone do przejeżdżania pomiędzy jezdniami.

Dobre.. Coś koło tego chyba jest tu zrobione.. Z tym, że ten "przejazd" jest dość długi, nie jak na przełączce - kilkumetrowy..
lith napisał(a):Nie wmówisz mi, że to jest droga 2-jezdniowa:
http://goo.gl/maps/IZLVZ

LeszkoII napisał(a):na tym odcinku droga posiada dwie jezdnie.

W/g mnie to droga dwujezdniowa, a czy pomiędzy jezdniami jest pas zieleni, torowisko czy plotek lub barierki nie ma znaczenia ..
silvox
 
Posty: 350
Dołączył(a): poniedziałek 03 września 2012, 19:15

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » niedziela 07 kwietnia 2013, 08:07

lith napisał(a):Nie wmówisz mi, że to jest droga 2-jezdniowa:
http://goo.gl/maps/IZLVZ
LeszkoII napisał(a):na tym odcinku droga posiada dwie jezdnie.
W/g mnie to droga dwujezdniowa, a czy pomiędzy jezdniami jest pas zieleni, torowisko czy plotek lub barierki nie ma znaczenia ..
Może skoryguję swoją wypowiedź. Nie sądzę, że jest nieprawidłowa tylko niepełna.
Często drogowcy słyną z niedbalstwa lub zwykłej oszczędności i nie kreskują powierzchni wyłączonej z ruchu znakiem P-21, przeznaczonej tylko dla ruchu tramwajów. Pozostaje więc sama obwiednia tego obszaru czyli linia P-7b.
W miejscu zaprezentowanym przez @Lith http://goo.gl/maps/IZLVZ przestrzeń ta ma swój początek i koniec - przestrzeń jest zamknięta i żaden pojazd poza tramwajem(pomijam pojazdy uprzywilejowane i inne) nie może na nią wjechać. P-21 nie dotyczy tramwajów(można uznać to za dogmat uzasadniając, że P-21 pełni podobną funkcję jak zakaz wjazdu a konkretnie chodzi o § 2.3 z "Dz.U.170").
Podobny odcinek zaczyna się tutaj http://goo.gl/maps/iqCZn i ma następującą kontynuację http://goo.gl/maps/HH7BH, http://goo.gl/maps/RnS7N. Docelowo chodziło o takie malowanie linii http://goo.gl/maps/9ECWU
Od tego miejsca http://goo.gl/maps/ms7t8 zaczyna się "otwarcie ruchu" na torowisku dla innych pojazdów(moim zdaniem widoczna linia P-1c czyli wydzielająca w tym przypadku pas ruchu do lewoskrętów lub dla autobusów albo pasy zanikające). Oznaczałoby to, że nie mogą korzystać z tego pasa np. samochody osobowe do normalnej jazdy na wprost(dodatkowy przywilej dla tramwajów). W rzeczywistości mało kto zwraca uwagę, czy tam jest linia P-1b czy P-1c i niektórzy jeżdżą sobie torowiskiem.

P.S. Może ktoś napisać do redakcji Jedź Bezpiecznie żeby M. Dworak wyjaśnił w czym rzecz, bo on akurat zna zamiary organizatora ruchu w Krakowie i będzie wiedział czy tam jest P-2b czy P-7b a jeśli P-7b to w jakim zastosowaniu użyto linii(przynajmniej trzy tam widzę).
Znaki P-7b „linia krawędziowa - ciągła szeroka(...)stosuje się przede wszystkim dla(...)
- wewnętrznych i zewnętrznych krawędzi autostrad, dróg ekspresowych i dwujezdniowych,
- oddzielenia torowiska tramwajowego,
- obwiedni powierzchni wyłączonych z ruchu znakiem P-21


Tutaj na 100% mamy drogę 1-jezdniową http://goo.gl/maps/dOjOE
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez silvox » niedziela 07 kwietnia 2013, 08:33

LeszkoII napisał(a):zaczyna się "otwarcie ruchu" na torowisku dla innych pojazdów(moim zdaniem widoczna linia P-1c czyli wydzielająca w tym przypadku pas ruchu do lewoskrętów lub dla autobusów albo pasy zanikające). Oznaczałoby to, że nie mogą korzystać z tego pasa np. samochody osobowe do normalnej jazdy na wprost

No dokładnie.. Podobna sprawa jest na tej fotce z DK 94 - może się rozpędziłem z linią krawędziową, może tam jest P-1c ??
silvox
 
Posty: 350
Dołączył(a): poniedziałek 03 września 2012, 19:15

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » niedziela 07 kwietnia 2013, 09:10

silvox napisał(a):Podobna sprawa jest na tej fotce z DK 94 - może się rozpędziłem z linią krawędziową, może tam jest P-1c ??
P-1c tam nie ma. Widać na rysunku, że kreski przebiegają ciasno co metr a nie co 2 metry. Poza tym lepiej pasuje tam P-7b niż P-1c, bo nie ma strzałek informujących o zanikaniu pasa. Wizualnie mogła by być jeszcze P-1e, ale nie znajduję w tym miejscu merytorycznego zastosowania P-1e, bo niby co miałaby tam robić? http://images41.fotosik.pl/219/51aa419113ebae80.jpg
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez szymon1977 » niedziela 07 kwietnia 2013, 09:27

LeszkoII napisał(a):A jak odróżnisz wizualnie linie P-7b od P-2b ?
A po co miałbym to robić? Zdaniem Ustawodawcy chyba nie jest mi to potrzebne, skoro wyglądają identycznie?
-----
lith napisał(a):To od razu chciałbym zaznaczyć, że polskie prawo nie przewiduje dróg większych niż 2-jezdniowe.
Nie zaznaczaj głupot. To, że w Kodeksie nie jest opisany sposób zachowania na drogach dwukierunkowych o więcej niż dwóch jezdniach przeznaczonych dla kierunków przeciwnych nie oznacza, że prawo nie przewiduje innych możliwości. A owszem przewiduje. Ponieważ jednak pewne regulacje nie są w Kodeksie określone zachowanie kierujących na drogach o więcej niż dwóch jezdniach wynika z zastosowanego oznakowania.
-----
lith napisał(a):Dla mnie oddzielenie liniami to żadne 2 jezdnie jakich linii by mi nie wymalowali.
Jesteś znany na Forum z luźnego podejścia do przepisów i znaków drogowych. Znaki swoje, a Ty swoje.
lith napisał(a):A w sytuacji z tematu widzę po prostu na środku wydzieloną część jezdni nie przeznaczoną do jazdy. Jednak za wjechanie na nią imo nie grożą żadne sankcje, więc jak ktoś zdąży to może i wykorzystać ją do wyprzedzania.
Dopuszczając jazdę (wyprzedzając) po "części jezdni nie przeznaczonej do jazdy" (jak sam napisałeś) zaprzeczasz sam sobie.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » niedziela 07 kwietnia 2013, 10:23

Pobocze też nie jest przeznaczone do jazdy, a wjechać na nie często możesz.

W ogóle nie rozumiem jak linie, czy powierzchnie wyłączone, torowiska miałyby dzielić jezdnię na dwie. I co , pieszy ma stać na środku przejścia na torach i czekać? Bo niby nie na jezdni stoi?
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez dylek » niedziela 07 kwietnia 2013, 10:43

lith napisał(a):I co , pieszy ma stać na środku przejścia na torach i czekać? Bo niby nie na jezdni stoi?


lith - mam pytanie w związku z twoją wypowiedzią...
Czy uważasz, że np. w tym miejscu : http://goo.gl/maps/B5vCj mamy do czynienia z drogą 3-jezdniową ?
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » niedziela 07 kwietnia 2013, 11:05

Tutaj normalnie 2 są, nie widzę w tym niczego szczególnego.

Natomiast tutaj widzę 1 jezdnię, z 1 przejściem dla pieszych:
http://goo.gl/maps/IZLVZ
edit:
albo tutaj
przejscie2.jpg
przejscie2.jpg (47.67 KiB) Przeglądane 5200 razy
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » niedziela 07 kwietnia 2013, 17:12

Jeśli torowisko jest oddzielone od jezdni znakami to nie może być jej częścią. Wtedy przychodzi mi na myśl zapis z def. jezdni, że "pojęcie to nie dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni".
Czyżby była jakaś różnica istotna pomiędzy oddzieleniem a wydzieleniem?

Może za odwrót: co czyni drogę dwujezdniową :hmm: Dołożenie separatora, bariery ochronnej, krawężnika, wysepki z kostki chodnikowej, trawnik, drzewa? A linie krawędziowe nie mogą?

Co do oznakowania przejścia dla pieszych warunki techniczne mówią tak
Znak P-10 umieszcza się na torowiskach wyodrębnionych z jezdni krawężnikiem lub oddzielonych od pasów ruchu znakami poziomymi, a także na powierzchniach wyłączonych z ruchu, przerywając w tym miejscu liniowanie równoległe oraz linie ograniczające.

Jeżeli odległość między krawędzią jezdni, a torowiskiem wyodrębnionym z jezdni jest mniejsza lub równa 2,0 m, wówczas przejście przez torowisko wyznacza się jako kontynuację przejścia przez jezdnię, jeżeli zaś odległość ta jest większa od 2,0 m, wówczas znaku P-10 na tej powierzchni nie umieszcza się
Tym cytatem po części odpowiedziałem sobie na pytanie.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 72 gości