Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez mp0011 » poniedziałek 15 lutego 2016, 18:38

Jak wygląda kwestia pierwszeństwa przy jeździe na wprost w tych miejscach (skrajne prawe pasy mnie interesują)?

Czy pojazd jadący prawym pasem zmienia pas ruchu za skrzyżowaniem i ustępuje temu na pasie lewym,
czy ma pierwszeństwo jako będący z prawej strony?

https://www.google.pl/maps/@52.2276541, ... 312!8i6656

https://www.google.pl/maps/@52.2763505, ... 312!8i6656
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 15 lutego 2016, 19:10

W obu przypadkach jadący prawym pasem(który się skończy) musi zmienić pas ruchu na lewy i ustąpić pierwszeństwa. Poruszając się lewym pasem nie dochodzi do zmiany pasa ruchu, więc nie można mówić o pierwszeństwie wjeżdżającego na pas z prawej strony.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez mp0011 » poniedziałek 15 lutego 2016, 19:24

A na jakiej podstawie twierdzisz że prawy pas się kończy a nie lewy?

Równie dobrze można stwierdzić, przebiega on cały równolegle do krawężnika, (drugi link).

W pierwszym - zgodziłbym się, gdyby nie ta ukośna linia wyznaczająca przebieg pasa ruchu.
Jadąc prawym pasem wzdłuż niej pasa ruchu nie zmieniam. Zmieniam go jadąc prosto na pas do skrętu.
Bez niej nie byłoby dyskusji i moich wątpliwości...

Podgląd obu sytuacji z ortofotomapy (http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa):
Obrazek
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 15 lutego 2016, 22:12

Na pierwszym rysunku jest minimalne zwężenie łącznej szerokości dwóch pasów "na wprost" w stosunku do tej szerokości za skrzyżowaniem. O ile dwie osobówki standardowej szerokości pojadą obok siebie, o tyle dwa rzędy szerszych pojazdów nie spełniają definicji pasów ruchu za delikatnym lejkiem.
W dodatku nie ma czegoś takiego jak jednoczesna obecność wyznaczonych pasów ruchu i niewyznaczonych.

W przypadku trudności z wyprzedzaniem, trzeba przyjąć że pojazd po prawej pojedzie jako drugi. Wynika to z dwóch faktów. Pierwszy związany jest z zakazem wyprzedzania z prawej strony niewyznaczonym pasem ruchu(przy założeniu że jednak występują tam dwa niewyznaczone pasy). Drugi z zasadą, że pas ruchu kończący się(zanikający) z lewej strony powinien być specjalnie oznaczony strzałkami naprowadzającymi a miejsce wyprofilowane np. powierzchnią wyłączoną P-21.

Na skrzyżowaniu daje się zauważyć deficyt szerokości jezdni i "poupychane pasy", choć gdyby zwężono nieco pas do prawoskrętu, to z powodzeniem dałoby się tutaj wydzielić trzy pasy ruchu.

Na drugim rysunku zwężenie przebiega wyraźnie od prawej strony, o czy informuje znak drogowy. Pozostałe wnioski są analogiczne do wniosków dla rysunku pierwszego.
Jeżeli zwężenie jezdni uniemożliwia dalsze prowadzenie takiej samej liczby pasów ruchu, wówczas należy zamknąć skrajny lewy pas ruchu stosując znak P-21.
Problem w tym, że pkt. 7.5 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczegółowych wytycznych umieszczania znaków i sygnałów drogowych... określa sytuacje z wyznaczonymi pasami ruchu. Moim zdaniem należy zastosować tutaj analogię w stosunku do niewyznaczonych pasów ruchu.
Minimalną szerokość pasa ruchu, przy zwężeniach, określono na 2,8m w ruchu miejskim.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez x098 » wtorek 16 lutego 2016, 15:00

Zamiast pisać, nagrałem film o zasadach przy zmianie pasa ruchu.
www.youtube.com/watch?v=5FBk3TvZI5o
Nie mówię czego nie myślę, mówię co myślę.
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Re: Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez eragon » wtorek 16 lutego 2016, 15:15

Ta "skośna" linia wprowadza zamęt - gdyby jej nie było, pojechałbyś na wprost i za skrzyżowaniem zmiana pasa w/g zasad ogólnych..
Ten pas do prawoskrętu jest szeroki bo ma się tam zmieścić autobus.. Dlatego brakuje miejsca na wyznaczenie dwóch pasów na "lewej " stronie jezdni..
Leszko, nie uważasz, że błąd jest z sygnalizatorami?? Dwa pasy do skrętu a lampa jedna..
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50

Re: Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez LeszkoII » wtorek 16 lutego 2016, 16:03

x098 napisał(a):Zamiast pisać, nagrałem film o zasadach przy zmianie pasa ruchu.
Inicjatywa godna pochwały. Nie jest łatwo mówić z pamięci lub nawet korzystając ze ściąg - w sposób interesujący i pomijający rzeczy nieistotne.
eragon napisał(a):Ta "skośna" linia wprowadza zamęt
Przydałby się wcześniej znak "tabliczkowy" o nieoczekiwanej zmianie kierunku ruchu. To jest właśnie linia prowadząca wąska (1m x 1m x 12cm). Problem w tym, że następuje minimalne, ale jednak zwężenie - zupełnie pomijalne dla osobówek o standardowych gabarytach. Dochodzi problem "niewyznaczonych pasów ruchu w obrębie wyznaczonego pasa ruchu" - celowo dałem cudzysłów, bo wolałbym nie uprawiać filozofii. Ten pas do prawo-skrętu jest i tak zbyt(nienaturalnie) szeroki. Po oznakowaniu wnioskuję, że szerokość tej jezdni ma jakieś nietypowe wartości (za szeroka na dwa pasy ruchu a za wąska na 3).
eragon napisał(a):nie uważasz, że błąd jest z sygnalizatorami?? Dwa pasy do skrętu a lampa jedna..
Uważam, że to błąd wynikający z oszczędności. P.S. Nie lampa a soczewka ;)
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pierwszeństwo przy łączeniu pasów ruchu

Postprzez eragon » wtorek 16 lutego 2016, 19:03

LeszkoII napisał(a):Nie lampa a soczewka

Zwał jak zwał - powinna być nad każdym pasem..
LeszkoII napisał(a):Przydałby się

Tak..
Z jednej strony nie chcemy aby nas mieli za idiotów a z drugiej każde info dobre.. Anglikom czy amerykanom na jezdni wypisują "slow", "right only" itd - nam za to malują P-4 w głupich miejscach ..
Tam gdzie trzeba to organizatora ruchu nie ma, a gdzie nie potrzebuję aby myślał za mnie to go pełno..
LeszkoII napisał(a):Nie jest łatwo mówić z pamięci

Eeee tam, ja nie czytam, mówię to samo z pamięci - jakby to wyglądało na wykładzie ?? Podeprę się czasem jakimś filmikiem lub animacją i tyle.. Kolega ma namalowane na tablicy sytuacje, ja musze za każdym razem od nowa rysować bo musiała by mieć 2x20 metrów.. :lol:
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości