HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez gumik » piątek 17 września 2021, 07:58

To jest fakt powszechnie znany.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Cyryl8 » piątek 17 września 2021, 09:49

faktycznie "prędkość pieszego" nie jest zdefiniowana, ale chyba nie wymaga to specjalnego intelektu, aby domyśleć się, że chodzi o prędkość pieszego idącego zwykłym spokojnym krokiem bez pośpiechu, ale też bez zbędnej zwłoki.
oczywiście biegnący Usain Bolt będzie pieszym w podobnym stopniu jak odpoczywający na asfalcie po dożynkach działacz Samoobrony.

również na drogowskazach turystycznych na szlakach pieszych wskazany jest czas dojścia, gdzie przyjmuje się przeciętną "prędkość pieszego".
co ciekawe tam nikt nie ma kłopotów ze zrozumieniem.

wygląda więc na to, że zdobycie uprawnień do kierowania pojazdem ogranicza intelekt.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez waw » piątek 17 września 2021, 14:11

Cyryl8 napisał(a):faktycznie "prędkość pieszego" nie jest zdefiniowana, ale chyba nie wymaga to specjalnego intelektu, aby domyśleć się, że chodzi o prędkość pieszego idącego zwykłym spokojnym krokiem bez pośpiechu, ale też bez zbędnej zwłoki.
Dla ścisłości - przeciętna prędkość pieszego jest wskazana w załączniku do rozporządzenia 220 i służy wyliczeniu minimalnej długości fazy zielonej dla pieszych i czasów ewakuacji.
Cyryl8 napisał(a):również na drogowskazach turystycznych na szlakach pieszych wskazany jest czas dojścia, gdzie przyjmuje się przeciętną "prędkość pieszego".
co ciekawe tam nikt nie ma kłopotów ze zrozumieniem.

Za przejście szlaku w czasie szybszym lub wolniejszym niż ten wskazany na znakach nie stanowi złamania prawa i nie grozi za to żadna odpowiedzialność karna.
Dla mnie patologią przy tworzeniu prawa jest fakt, że żeby rozjaśnić co oznacza "prędkość pieszego" zapisana w ustawie i albo będzie to martwy zapis (jak jazda "powoli" rowerem) albo ktoś będzie się musiał poświęcić dla ogółu, nie przyjąć mandatu i sąd wyda jakąś interpretację tego - oczywiście szanse że sąd zastosuje art 7 par. 2 KW są zerowe...
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Cyryl8 » piątek 17 września 2021, 18:28

Powiedzmy sobie szczerze, że w tej chwili większość definicji jest martwa.
Jeszcze kilka lat temu było tych definicji około czterdzieści, dzisiaj jest ich ponad osiemdziesiąt.

Za dużo aby przeciętny człowiek ogarnął.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez MarcinLDK » wtorek 21 września 2021, 11:49

waw napisał(a):Dla ścisłości - przeciętna prędkość pieszego jest wskazana w załączniku do rozporządzenia 220 i służy wyliczeniu minimalnej długości fazy zielonej dla pieszych i czasów ewakuacji.

Nie jest to definicja ustawowa, więc nie jest wiążącą definicją przy interpretowaniu przepisów PoRD.
Może być najwyżej jakąś wskazówką. Co więcej, kierujący hulajnogą elektryczną, podczas jazdy chodnikiem, ma poruszać się prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Nawet jeśli uda nam się obliczyć średnią prędkość pieszego, to pozostaje jeszcze kwestia tego "zbliżenia". Czy 6 km/h to prędkość zbliżona do 5 km/h? A 7/8/9/10 km/h?

Moim zdaniem ta prędkość powinna zostać wyrażona w kilometrach na godzinę. 6, 8, 10 km/h... Ile tylko ustawodawca sobie życzy. Brak obowiązku wyposażania hulajnogi w prędkościomierz nie jest problemem. Średnio inteligentny człowiek jest w stanie jechać tak, żeby mieć stuprocentową pewność, że nie jedzie z prędkością większą niż np. 8 km/h. Chcesz jeździć bardzo blisko limitu? Dla wygody możesz używać prędkościomierza.

To samo z rowerzystami. Przecież dotyczą ich ograniczenia prędkości. Może dla większości rowerzystów osiągnięcie prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym to abstrakcja, ale 20 km/h w strefie zamieszkania jest jak najbardziej realne. Nie masz prędkościomierza? Nikt ci nie każe jechać 20 km/h. Jedź po prostu tak, żeby mieć pewność, że nie przekraczasz tych 20 km/h.

To trochę tak, jak z odległością od skrzyżowania przy zatrzymaniu. Nie musisz wiedzieć, ile to 10 metrów. Nikt nie każe ci zatrzymywać pojazdu równe 10 metrów od skrzyżowania. Zrób tak, żeby ta odległość wynosiła co najmniej 10 metrów. Niech to będzie 15, 20 metrów, a jeśli totalnie nie masz wyczucia odległości, to nawet 50 metrów.
MarcinLDK
 
Posty: 247
Dołączył(a): czwartek 18 lipca 2019, 12:05

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez waw » czwartek 07 października 2021, 18:19

MarcinLDK napisał(a):Nie jest to definicja ustawowa, więc nie jest wiążącą definicją przy interpretowaniu przepisów PoRD.
Tak. Tu problem jest w jakości stanowionego prawa. Ustawodawcy zdają się żyć w świecie gdzie problemy z interpretacją słabo sformułowanego prawa nie jest problemem. Tu definicja mogła by być konkretniejsza np.:
[..] prędkością zbliżoną do prędkości pieszego określoną w pkt. 8.3.4 zał. 3 do Rozporządzenia ws. [...]
lub
[..] prędkością zbliżoną do prędkości najbliższego pieszego
MarcinLDK napisał(a): Brak obowiązku wyposażania hulajnogi w prędkościomierz nie jest problemem. Średnio inteligentny człowiek jest w stanie jechać tak, żeby mieć stuprocentową pewność, że nie jedzie z prędkością większą niż np. 8 km/h. Chcesz jeździć bardzo blisko limitu? Dla wygody możesz używać prędkościomierza.

Mądre słowa, ale nie tylko średnio (lub bardziej) inteligentni ludzie poruszają się po drogach. Swego czasu środowiska rowerowe naciskały by nie karać rowerzystów za przekroczenia prędkości bo nie mają homologowanego prędkościomierza i to ich ma zwalniać z obowiązku stosowania się do ograniczeń prędkości.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Cyryl8 » czwartek 07 października 2021, 20:17

w samochodach mamy prędkościomierzy, ale to nie ma wpływu na prędkość z jaką jeżdżą kierowcy.
wszystko zależy od dobrej woli, poszanowania prawa i wychowania.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez waw » piątek 15 października 2021, 18:20

Prędkościomierz w samochodzie nie jest certyfikowanym urządzeniem mierniczym. Zawsze pokazuje prędkość inną niż rzeczywista.
Po naprawach w warunkach domowych bywa że pokazuje on prędkość 2-3 razy wyższą niż rzeczywista.

Natomiast brak szacunku do ograniczeń prędkości wynika z faktu, że coraz większa ich liczba jest wprowadzana niezgodnie z przepisami. Więc czy jest to bardziej brak szacunku do łamania prawa niż brak szacunku do prawa. Przepisy zwiększające odpowiedzialność zarządców drogi drogi utknęły w procesie legislacyjnym. Ktoś się ich ewidentnie bardzo boi.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Cyryl8 » sobota 16 października 2021, 10:44

Chyba fantazjujesz, bo zwykle prędkościomierz zawyża 5-10%.
Jeździłem bard o wieloma samochodami, ale jeszcze żaden nie wskazywał 200-300km/h przy prędkości 100km/h.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Cyryl8 » sobota 16 października 2021, 15:25

Ale może inaczej:

W jaki sposób miałby brzmieć przepis prawny ograniczajacy prędkość pojazdów i urządzeń wspomagających w miejscach gdzie mogą poruszać się wspólnie z pieszymi, tak aby:
Zrozumiał gość, który myli prędkość pieszego z prędkością biegu rekordzisty świata.
Przestrzegał ktoś, kto nie ma prędkościomierza, a jak ma to nie kieruje się nim, bo nie jest legalizowane.

Ps.
Jeżeli wzorujemy się prędkością Usana Bolta, to przepisy BHP powinny dopuszczać dźwiganie ładunków zbliżonych do rekordu świata.

Tachgrafy, w które wyposażone są pojazdy powyżej 3,5t DMC i ponad 9 osób są legalizowane co 24 miesiące, wskazują miedzy innymi prędkość.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez mp0011 » sobota 16 października 2021, 20:20

"Zabrania się wyprzedzania pieszych na chodniku,..."
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Cyryl8 » niedziela 17 października 2021, 09:52

Mozesz podać w którym dziale jest ten przepis i kogo dotyczy?
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez mp0011 » niedziela 17 października 2021, 14:59

Oczywiście, w żadnym. To przykład jak mógłby przepis brzmieć (choć po głębszym zastanowieniu nie do końca... ;) ), aby każdy wiedział co to jest prędkość pieszego i się jej trzymał. Jeżeli wyprzedzasz pieszego, znaczy, że jedziesz od pieszego szybciej.

Niestety, rząd dopuścił do poruszania się po chodnikach pojazdów, które mogą legalnie rozwijać prędkości powyżej 100km/h, licząc jedynie na rozwagę użytkowników. Tworząc fikcję oraz pole do kombinowania. Już teraz pełno jest hulajnóg z siedzących z prędkościami grubo powyżej limitu, albo chińskich motorowerków sprzedawanych jaki hulajnogi.

Moim zdaniem, powinno być tak, jak pisałem rok temu:

- limit sprzętowy na 12-15km/h i taki "kierujący" jest pieszym, ze wszystkimi prawami i obowiązkami.
- limit sprzętowy powyżej tej prędkości i pojazd jest motorowerem. Niech sobie leci 50 albo i 100km/h, ale na jezdni, z prawkiem i OC. To samo dotyczy e-rowerów "na manetkę" zresztą.

Cała nowelizacja miałaby dwa-trzy zdania i nie zawierała by tylu bzdur i kretynizmów co obecna wersja.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Cyryl8 » niedziela 17 października 2021, 21:29

mp0011 napisał(a):"Zabrania się wyprzedzania pieszych na chodniku,..."


No tak, ale w definicji wyprzedzania jest: "przejeżdżanie (przechodzenie)", więc jeżeli ktoś idzie wolno, to Ty musisz iść za nim i nie wolno Tobie również go wyprzedzać.

Poza tym po chodniku pojazdy (rower, ehulajnoga) mogą jeździć tylko w wyjątkowych warunkach.
Są jeszcze miejsca gdzie pojazdy te mogą poruszać się z pieszymi równocześnie, ale tych miejsc jest niewiele.

Dodatkowo rower jest ograniczony w definicji do 25km/h, więc skąd te pojazdy mogące poruszać się 100km/h po chodnikach?
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: HULAJNOGI ELEKTRYCZNE

Postprzez Amos » poniedziałek 18 października 2021, 19:13

Cyryl8 napisał(a):Poza tym po chodniku pojazdy (rower, ehulajnoga) mogą jeździć tylko w wyjątkowych warunkach.
Są jeszcze miejsca gdzie pojazdy te mogą poruszać się z pieszymi równocześnie, ale tych miejsc jest niewiele.

A miejsca oznaczone C-13+C-16 (połączone poziomo na jednej tarczy) albo C-16+T-22?
Nie powiedziałbym, że jest ich niewiele...
To nie prędkość zabija, tylko bezmyslność, złe przepisy i kiepska infrastruktura...
Avatar użytkownika
Amos
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek 16 października 2008, 14:32
Lokalizacja: Kraków

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 62 gości