szymon1977 napisał(a):Ja piszę całkiem na serio! Wysiadać z pojazdu będącego w ruchu raczej nic nie zabrania. Jeżeli pojazd będący w ruchu stoi na światłach a pasażer wysiada prosto na chodnik raczej nie jest to niebezpieczne. Więc raczej podstawy do wlepienia mandatu nie ma? Bo za co, skoro na pewno nie za nieprzepisowe zatrzymanie lub postój.
Zgodnie z definicją: zatrzymanie pojazdu to unieruchomienie pojazdu n
iewynikające z warunków lub
przepisów ruchu drogowego trwające nie dłużej niż 1 minutę oraz każde unieruchomienie pojazdu
wynikające z tych warunków lub przepisów Ja to interpretowałbym tak, że to jednak jest zatrzymanie... Tyle, że zabronione jest zatrzymywanie się na skrzyżowaniu... Jedno wyklucza drugie. Co na to inni?
Z konwencji o RD:
k) określa się, że pojazd jest:
i) "zatrzymany", jeżeli jest unieruchomiony na czas niezbędny do wsiadania lub wysiadania osób albo w celu załadowania lub wyładowania rzeczy,
ii) "na postoju", jeżeli jest unieruchomiony z innego powodu niż konieczność uniknięcia kolizji z innym użytkownikiem drogi lub z przeszkodą albo zastosowania się do przepisów ruchu oraz jeżeli czas unieruchomienia pojazdu nie jest ograniczony do czasu niezbędnego do wsiadania lub wysiadania osób albo do załadowania lub wyładowania rzeczy.
Czyli zatrzymaniem auta nie wynikającym z przepisów ruchu czy też warunków drogowych może być np. wysadzenie pasażera.
Jeżeli zatrzymamy się przed stopem, czy przed czerwonym światłem, albo w celu ustąpienia pierwszeństwa – jest to zatrzymanie wynikające z przepisów ruchu drogowego.
Zatrzymanie i postój pojazdu jest dozwolony w miejscach i w takich warunkach, gdzie nie spowoduje zagrożenia, niebezpieczeństwa czy też utrudnień dla innych kierowców, a także wtedy gdy zatrzymany pojazd jest dostatecznie widoczny z bezpiecznej odległości.
Podsumowując:
Jeżeli pojazd zatrzymywany musi zostać na jezdni, to należy ustawić auto blisko i równolegle do jej krawędzi.
Nie wolno zatrzymywać się ( dotyczy zatrzymania dla potrzeb osób korzystających z pojazdu np. wysadzenia pasażera):
na przejazdach kolejowych, tramwajowych, na skrzyżowaniach, a także nie bliżej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania; w tunelach, na mostach i wiaduktach; na pasie między jezdniami; na drodze dla rowerów; na jezdni wzdłuż linii ciągłej, w miejscach gdzie zmusilibyśmy innych kierujących do najechania na linię ciągłą; na przejściach dla pieszych i na przejazdach dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m od tych miejsc; na jezdni przy linii przerywanej, która wyznacza krawędź jezdni, a także na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni; w odległości nie przekraczającej 10 m do przedniej strony znaku czy też sygnału drogowego, jeżeli pojazd by je zasłonił; przy lewej krawędzi jezdni, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o nie dużym ruchu; bliżej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek komunikacji publicznej, a na przystanku z zatoczką – na całej jej długości; bliżej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej strony ma tylko jeden pas ruchu;
Zaś postój jest niedozwolony ( ale zatrzymanie – czyli żeby np. zabrać pasażera jest dozwolone):
w miejscach gdzie postawione auto utrudni wjazd lub wyjazd ( bramy, garaże itp. );
w miejscu gdzie postawione auto utrudni wyjazd czy dostęp do innego zaparkowanego pojazdu;
w strefie zamieszkania w innych miejscach niż specjalnie wyznaczone do parkowania;
przed i za przejazdem kolejowym, na długości od słupka wskaźnikowego z jedną kreską do przejazdu kolejowego;
dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 16 t lub długości przekraczającej 12 m – na obszarze zabudowanym poza wyznaczonymi w tym celu parkingami;
Temat naprawdę ciekawy i chętnie poczytałbym opinie innych.