Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prosto.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prosto.

Postprzez lukin1 » środa 14 grudnia 2011, 15:49

Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prosto na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym

Tak naprawdę rondo jest wielkim tabu w Kodeksie Ruchu Drogowego. Przedstawiam typową sytuację na polskim rondzie:
http://zapodaj.net/7a3f706ba482.jpg.html

Niby pojazd niebieski jechał prawidłowo. Do jazdy prosto na rondzie można przecież wybrać dowolny pas. Pojazd czerwony jechał zewnętrznym pasek przy skręcie w lewo. A jednak... w przypadku stłuczki to pojazd NIEBIESKI jest winny kolizji, bo nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na prawym pasie.
Dlatego też, taka moja refleksja 8) - Lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prosto na rondzie.
lukin1
 
Posty: 12
Dołączył(a): sobota 19 listopada 2011, 18:24

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez ringus1 » środa 14 grudnia 2011, 16:15

Prawidłowo to on jechał, ale tylko do momentu, kiedy nie ściął zewnętrznego pasa przy zjeździe z ronda. Tak mu nie wolno.
Inna sprawa, że czerwony jedzie nieprawidłowo, bo z prawego pasa skręca w lewo. Ale to nie przyczyniłoby się bezpośrednio do tej kolizji. Dlatego, jak napisałeś - winnym jest niebieski.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez lukin1 » środa 14 grudnia 2011, 16:28

ringus1 napisał(a):Prawidłowo to on jechał, ale tylko do momentu, kiedy nie ściął zewnętrznego pasa przy zjeździe z ronda. Tak mu nie wolno.

Piszesz o pojeździe niebieskim?
lukin1
 
Posty: 12
Dołączył(a): sobota 19 listopada 2011, 18:24

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez maryann » środa 14 grudnia 2011, 16:29

Oczywiście! Toż to nawet mamy artykuł na to: 16.4. Korzystniej lewym(wewnętrznym), po to by zgodnie z intencją zwiększyć przepustowość ronda, jest tylko wtedy, gdy prawy zajęty.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez ringus1 » środa 14 grudnia 2011, 16:39

lukin1 napisał(a):
ringus1 napisał(a):Prawidłowo to on jechał, ale tylko do momentu, kiedy nie ściął zewnętrznego pasa przy zjeździe z ronda. Tak mu nie wolno.

Piszesz o pojeździe niebieskim?


Oczywiście.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez lukin1 » środa 14 grudnia 2011, 16:42

No ale przecież pojazd niebieski musiał jakoś zjechać z pasa wewnętrznego tj. przeciąż pas zewnętrzny.
lukin1
 
Posty: 12
Dołączył(a): sobota 19 listopada 2011, 18:24

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez kg1956 » środa 14 grudnia 2011, 16:52

Jest oczywiste, że musiał. Przecież nie przefrunie. Musi jednak ustąpić pierwszeństwa jadącemu tym pasem.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez ringus1 » środa 14 grudnia 2011, 17:17

Nie tylko musi ustąpić pierwszeństwa temu na zewnętrznej, ale też sam musi zająć ten pas chwilę wcześniej, gdyż ścinanie pasów jest niedozwolone.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez lith » środa 14 grudnia 2011, 17:20

Oczywiście, że wina niebieskiego, i tu nie ma specjalnie się nad czym rozwodzić. Z jednej strony 2 pasmowe ronda nie będące turbinowymi są właśnie pod tym względem nie trafione- jak wjedziesz na wewnętrzny to później możesz mieć problem ze zmianą na zewnętrzny, z drugiej jednak strony z tego powodu, że ludzie unikają wewnętrznego przy korku/dużym natężeniu ruchu opłaca się takie skrzyżowanie pokonać tym wewnętrznym pasem- oczywiście pod warunkiem, że potrafimy szybko i sprawnie zmieniać pasy i będziemy potrafili zjechać na zewnętrzny nie tracąc tego co nadrobiliśmy jadąc mniej zatłoczonym pasem.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez lukin1 » środa 14 grudnia 2011, 17:49

Dlatego też bardzo dobrym rozwiązaniem w Polsce byłoby budowa większej ilości rond turbinowych, poruszonych przez mojego poprzednika. Takie rondo pozwala zachować płynność ruchu i praktycznie nie ma możliwości kolizji (choć z polskimi kierowcami różnie to bywa).
Dla ludzi niewiedzących co to RONDO TURBINOWE przesyłam link do obrazka:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Turbo_Roundabout.svg
lukin1
 
Posty: 12
Dołączył(a): sobota 19 listopada 2011, 18:24

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez ringus1 » środa 14 grudnia 2011, 18:08

Phi. Niestety, na przykład we Wrocławiu w tym roku chyba jedno rondo turbinowe zamienili z powrotem na zwykłe. Powodem były, wydaje mi się, dość częste kolizje, bo ludzie nie potrafili się połapać. Mi na przykład, bardzo przypadło do gustu. Choć byłem wtedy pierwszy raz na nim może w miesiąc po zrobieniu prawka.

Zdaje sie, że ronda to dla niektórych zbędna i nie do końca zrozumiała fanaberia.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez kg1956 » środa 14 grudnia 2011, 18:21

ringus1 napisał(a):(...) gdyż ścinanie pasów jest niedozwolone.

Podaj proszę stosowny przepis.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez ringus1 » środa 14 grudnia 2011, 18:31

To był skrót myślowy. Miałem na myśli oczywiście np. skręcanie z lewego w prawo, czy na odwrót.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez dylek » środa 14 grudnia 2011, 18:37

lith napisał(a):Oczywiście, że wina niebieskiego, i tu nie ma specjalnie się nad czym rozwodzić.

Oczywiście to będzie wtedy gdy udowodnisz, że przy braku wyznaczonych znakami kierunków przejazdu przez skrzyżowanie:
1. nie można lewym pasem przejechać prosto przez skrzyżowanie
2. można skręcać w lewo z prawego pasa

A póki w przepisach nie ma nic na poparcie takich założeń to:
1. niebieski jedzie prawidłowo.
2. czerwony łamie przepisy.

P.S. Tych co uważają, że w lewo na rondzie się nie da - odsyłam do najbliższego przedszkola tudzież zerówki - może dzieci będą mogły im to wytłumaczyć skoro dorośli nie potrafią...
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Dlaczego lepiej wybrać pas zewnętrzny przy jeździe prost

Postprzez lukin1 » środa 14 grudnia 2011, 18:42

dylek napisał(a):1. niebieski jedzie prawidłowo.
2. czerwony łamie przepisy.

No tak, niebieski jedzie prawidłowo - ale w przypadku kolizji, to niebieski zostanie uznany za winnego jej spowodowania ponieważ nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi znajdującego się na prawym pasie.
lukin1
 
Posty: 12
Dołączył(a): sobota 19 listopada 2011, 18:24

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 38 gości