Pas dzielący wyłączony 2

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » sobota 06 kwietnia 2013, 01:58

Zostały jeszcze moje wątpliwości. Jak potrzebny do tego osobny temat to ok.

Obrazek

To, że to jest pobocze to mi nikt nie wmówi :P
Dla mnie pozostaje kwestia, czy jest to środkowy pas dzielący pomiędzy 2 jezdniami, czy element jezdni.
I czy można w tym wypadku dostać mandat za:
"Wjeżdżanie na pas między jezdniami: 100 zł"
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez silvox » sobota 06 kwietnia 2013, 06:37

Mamy egzaminatorów chyba na forum - zapraszamy do dyskusji.. :spoko:
Można tez zadzwonić do ZIKiTu w Krakowie i zapytać o ich interpretację..
silvox
 
Posty: 350
Dołączył(a): poniedziałek 03 września 2012, 19:15

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez maryann » sobota 06 kwietnia 2013, 09:16

Jeśli to pas do jazdy, to można nim wyprzedzać. Jeśli to pobocze, to można parkować...Tego drugiego na pewno bym nie zrobił!
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez szymon1977 » sobota 06 kwietnia 2013, 09:38

maryann napisał(a):Jeśli to pas do jazdy...
Przypominam, że sposób oznakowania (zastosowane linie poziome i brak odpowiednich sygnalizatorów) wyklucza możliwość, że jest to pas o zmiennym kierunku ruchu. Swoja drogą na oko widać (ja linijki do tego nie potrzebuję), że zastosowane linie nie są liniami służącymi do wyznaczania pasów ruchu.
p-5.png
s-4.gif

-----
maryann napisał(a):Jeśli to pobocze, to można parkować...Tego drugiego na pewno bym nie zrobił!
Całe szczęście, bo zrobić tego nie można.
Kodeks napisał(a):Art. 49.1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
na pasie między jezdniami;

-----
Swoją drogą mój mózg jakoś nie przyjmuje możliwości, że Drogowcy wyznaczyli pas ruchu (podłużny pas jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych), na który w tym samym momencie mogą wjechać dwa jadące w przeciwnych kierunkach pojazdy, o łącznej prędkości do 100 km/h.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » sobota 06 kwietnia 2013, 10:31

@szymon1977
Weź nie wyskakuj z pasem o zmiennym kierunku ruchu, bo temat zupełnie nie o tym. Tak samo nie wiem skąd wziąłeś jakieś 100 km/h (edit: już doczytałem... ale to trochę jak dodawanie do siebie prędkości rdzeni w komputerze :P). Ja chcę na serio się czegoś dowiedzieć.

Gdyby to był pas dzielący to w ogóle nie można by na niego wjeżdżać... nie rozumiem w takim razie po co przerywana linia.

Ja o pasach dzielących wszędzie znajduję tylko coś takiego:
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie napisał(a):Rozdział 5. Pasy dzielące
§ 31. Pas dzielący
Pas dzielący powinien mieć szerokość i konstrukcję powierzchni odpowiednie do przeznaczenia oraz wymagań bezpieczeństwa ruchu.
§ 32. środkowy pas dzielący
1. Środkowy pas dzielący drogi poza terenem zabudowy oraz dróg klasy A i S na terenie zabudowy powinien mieć po obu stronach opaski, każdą o szerokości 0,5 m.
2. Właściwości użytkowe opaski, a także jej pochylenie poprzeczne i podłużne powinny być takie same jak pasa ruchu przylegającego do niej.
3. Na opasce nie należy umieszczać żadnych urządzeń, a zwłaszcza kratek ściekowych.
4. Środkowy pas dzielący drogi klasy A i S powinien umożliwiać umieszczenie na nim bariery ochronnej.
5. Środkowe pasy dzielące na drodze klasy A oraz, z zastrzeżeniem § 34, na drodze klasy S powinny spełniać wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.
§ 33. Ukształtowanie środkowego pasa dzielącego
1. Ukształtowanie i konstrukcja powierzchni środkowego pasa dzielącego powinna umożliwiać spływ wód opadowych i przejęcie tych wód w obrębie pasa dzielącego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Dopuszcza się spływ wód z utwardzonego pasa dzielącego na jezdnię, pod warunkiem że materiał utwardzający pas dzielący nie będzie zanieczyszczać jezdni, a spływ z powierzchni pasa będzie równomierny.
§ 34. Krawężnik pasa dzielącego
Na terenie zabudowy oraz w obrębie skrzyżowań i węzłów pas dzielący na drodze klasy S i drogach niższych klas może być obramowany krawężnikiem, jeżeli uzyskuje się lepsze warunki odwodnienia lub utrzymania drogi.


I mi to na pas dzielący nie pasuje w żaden sposób, bo nijak kierunków ruchu od siebie nie oddziela.
Ostatnio zmieniony sobota 06 kwietnia 2013, 10:47 przez lith, łącznie zmieniany 2 razy
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » sobota 06 kwietnia 2013, 10:32

Lith,
ten pas służy do przejeżdżania przez dwie jezdnie oddzielone od siebie tym pasem oraz liniami krawędziowymi. Jak inaczej to interpretować? Droga dwujezdniowa z szerokim przejezdnym pasem. Przejezdnym w poprzek a nie wzdłuż. Odcinek na pewno nie służy do jazdy a zatem również do wyprzedzania - świadczą o tym również znaki C-9 na słupkach przeszkodowych U-5.

Obrazek
Obrazek

Jeśli się mylę to proszę o wskazanie kontr-przykładu, gdzie na jednej jezdni użyto od jej wewnętrznej strony linii krawędziowej P-7a (nie mylić z linią P-1e, która wygląda identycznie lecz zastosowanie wyróżnia ją kontekstem umieszczenia).
2.2.2.1. Linia krawędziowa - przerywana szeroka i wąska.
(...)
Ponadto znaki te stosuje się w celu:
– przedłużenia krawędzi jezdni na skrzyżowaniach (P-
7a),
– wyznaczenia przejazdów przez pasy dzielące jezdnie (P-7a)
(...)

Ponadto resztę zawarł w swoim poście Szymon1997 - post wyżej. Bardzo dobry merytoryczny cytat!
Ostatnio zmieniony sobota 06 kwietnia 2013, 10:41 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 2 razy
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » sobota 06 kwietnia 2013, 10:35

Tylko, że uznanie tego typu rozwiązań za 2 jezdnie niesie za sobą pewne konsekwencje. Np. traktowanie przejść dla pieszych przez poszczególne jezdnie jako 2 oddzielne.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » sobota 06 kwietnia 2013, 10:37

lith napisał(a):Tylko, że uznanie tego typu rozwiązań za 2 jezdnie niesie za sobą pewne konsekwencje. Np. traktowanie przejść dla pieszych przez poszczególne jezdnie jako 2 oddzielne.
I tak właśnie ma być. Zastosowano tam tzw. azyl dla pieszych lub potocznie "kładkę".

EDIT: tak wygląda to urządzenia bezpieczeństwa ruchu na kartach Rozporządzenia w ujęciu graficznym http://img248.imageshack.us/img248/7678/azyldlapieszych.jpg
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » sobota 06 kwietnia 2013, 10:44

Torowisko w środku pomiędzy tymi liniami krawędziowymi coś zmienia? Z dwóch jezdni robi się nagle 1 jezdnia z wydzielonym torowiskiem?
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez szymon1977 » sobota 06 kwietnia 2013, 10:45

lith napisał(a):Ja o pasach dzielących wszędzie znajduję tylko coś takiego:
Po co szukasz w przepisach, które jako kierującego Cię bezpośrednio nie dotyczą?
lith napisał(a):Ja chcę na serio się czegoś dowiedzieć.
W moim poprzednim poście masz wystarczającą ilość informacji, aby mieć pewność , e jeżeli wyprzedzasz po tym czymś co jest na środku postępujesz niezgodnie z prawem.
lith napisał(a):Tylko, że uznanie tego typu rozwiązań za 2 jezdnie niesie za sobą pewne konsekwencje.
Ale Ty nic niem masz tutaj nic do uznawania!? Z przepisów wyraźnie wynika, że jest to pas dzielący a nie pas ruchu. Przestaniesz po nim jeździć, zarośnie trawą to Ci się sytuacja wyklaruje.
lith napisał(a):Np. traktowanie przejść dla pieszych przez poszczególne jezdnie jako 2 oddzielne.
W czym problem?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » sobota 06 kwietnia 2013, 10:48

Ale to albo mogę po nim jeździć, albo nie mogę po nim jeździć wcale. Czemu mogę wykorzystać go do skrętu w lewo, a nie mogę do wyprzedzania?

I nie chodzi mi o to, że to jest normalnie jako pas do jazdy. Pobocze też nie jest do jazdy, a za przejechanie kawałka poboczem mandatu nie dostaniesz.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » sobota 06 kwietnia 2013, 10:53

lith napisał(a):Torowisko w środku pomiędzy tymi liniami krawędziowymi coś zmienia? Z dwóch jezdni robi się nagle 1 jezdnia z wydzielonym torowiskiem?
Wiele zależy od kontekstu w jakim użyto P-7a/b. Na rysunku użyto ich jako wyznaczenie lub oddzielenie pasa dzielącego jezdniE.
W przypadku torowiska również używa się linii P-7b - linia ciągła. Przerywana P-7a zastosowana w obrębie torowiska musiałaby umieszczona na skrzyżowaniach lub na przejazdach tramwajowych.

Więc w przypadku zastosowania P-7a dla torowiska wciąż mam do czynienia z jedną jezdnią - chyba, że torowisko oddzielone jest barierami ochronnymi(z pasem zieleni lub bez). Bez tych dodatkowych barier nie ma pewności czy torowisko jest pasem dla tramwajów wyznaczonym P-2b(znak wygląda identycznie jak P-7b) czy jest oddzielone od jezdni linią P-7b.

edit wcześniej było P-7b, powinno być i jest już P-7a. Natomiast P-7a wygląda identycznie jak P-1e :) - w ściśle określonych okolicznościach stosuje się te linie wymiennie.
Ostatnio zmieniony sobota 06 kwietnia 2013, 11:41 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 2 razy
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez szymon1977 » sobota 06 kwietnia 2013, 11:06

lith napisał(a):Torowisko w środku pomiędzy tymi liniami krawędziowymi coś zmienia? Z dwóch jezdni robi się nagle 1 jezdnia z wydzielonym torowiskiem?
Torowisko wydzielone z jezdni nie jest częścią jezdni, choć asfalt może Cię zmylić.

Jeżeli torowisko masz oddzielone liniami ciągłymi to masz dwie oddzielne jezdnie i torowisko.

Jeżeli torowisko oddzielone jest liniami przerywanymi, a gdzieś na środku masz podwójną linię ciągła to masz jedną jezdnię. A torowiskiem możesz poruszać się jak kolejnym pasem ruchu.

Panowie, zamiast klepać bez sensu Kodeks w rękę i do czytania!
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez lith » sobota 06 kwietnia 2013, 11:12

szymon1977 napisał(a):Jeżeli torowisko masz oddzielone liniami ciągłymi to masz dwie oddzielne jezdnie i torowisko.

Tu się nie mogę zgodzić. Nie spotkałem się jeszcze z taką interpretacją.
Nie wmówisz mi, że to jest droga 2-jezdniowa:
http://goo.gl/maps/IZLVZ
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pas dzielący wyłączony 2

Postprzez LeszkoII » sobota 06 kwietnia 2013, 11:48

szymon1977 napisał(a):Jeżeli torowisko masz oddzielone liniami ciągłymi to masz dwie oddzielne jezdnie i torowisko.
A jak odróżnisz wizualnie linie P-7b od P-2b :mrgreen: ? Linia P-2b oddziela/wyznacza pas ruchu dla autobusów(lub rowerów). I na pewno też pas tramwajowy na drodze jednojezdniowej z torowiskiem na jezdni. Mało pasów przeznaczonych dla pojazdów MPK(jakimi są też tramwaje)?
Na 90% przypadków użyto linii P-2b, która nie wydziela torowiska z jezdni lecz tworzy pas ruchu dla autobusów, tramwajów.

http://goo.gl/maps/IZLVZ - na tym odcinku droga posiada dwie jezdnie.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 45 gości