Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez LeszkoII » wtorek 14 lutego 2017, 17:17

Miałem umieścić w luźnej gadce, ale temat może się przydać na przyszłość zwłaszcza że jest mutacją przypadków często omawianych a mianowicie kolizji skręcającego w lewo z wyprzedzającym lewym pasem.

Zresztą na wstępie przypomnijmy, że w niemal identycznej sytuacji (widoczność była lepsza), sąd uniewinnił skręcającego w lewo: http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-zderzenie-policyjnej-vectry-i-peugeota-jest-wyrok,nId,1531455

Zaznaczyć należy, że pojazd pani Premier należał do kolumny pojazdów uprzywilejowanych, tak przynajmniej wynika ze zdrowego rozsądku. Pojazd ten nie był pilotem kolumny. Samochody pilotujące powinny wysyłać ponadto sygnał błyskowy czerwony.

Istotne dla wyjaśnienia sprawy pytania:

1. Czy pojazd p. Premier posiadał włączone sygnały świetlne ORAZ dźwiękowe.

2. Czy pojazdy pilotujące kolumnę miały włączone sygnały świetlne niebieskie oraz czerwone ORAZ nadawały sygnał dźwiękowy o ZMIENNYM tonie?

3. Czy odległość między pojazdami w kolumnie była na tyle dostatecznie mała, żeby zasugerować innym uczestnikom ruchu ciągłość kolumny? Kierowca fiata widząc że był wyprzedzony przez pojazd na sygnałach mógł nie przewidzieć, iż za tym pojazdem jadą kolejne pojazdy uprzywilejowane. W tym kontekście ważna wydaje się odp. na pytanie: czy pierwszy pojazd miał włączone również sygnały czerwone oraz czy jadący za nim pojazd miał włączone sygnały błyskowe.

4. Czy pierwszy pilot kolumny zbliżając się do pojazdu, który za chwilę wyprzedzi, nie powinien bezpiecznie zmniejszyć prędkości, nawet do 30 km/h, współpracując w ten sposób z pojazdem jadącym bezpośrednio za nim, co umożliwiłoby zmniejszenie odległości pomiędzy pojazdami w kolumnie?

4. Teza. Art. 53 ust 2 "Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów(...)"
Tutaj nie mam wątpliwości, że to na kierowcy pojazdu uprzywilejowanego spoczywa ciężar odpowiedzialności, kiedy nie stosuje się do przepisów (linia P-4, wyprzedzanie na skrzyżowaniu). Nie zdarzyło mi się jeszcze widzieć karetki na sygnale wjeżdżającej na czerwonym świetle z maksymalną dopuszczalna prędkością w O.Z.

5. Czy kierowca fiata miał zawczasu i wyraźnie włączony kierunkowskaz.

6. Czy kierowca fiata mógł zastosować art. 4 na swoja korzyść, gdy po wyprzedzeniu go przez pojazd pilotujący (ale tylko z włączonym niebieskim sygnałem) nie widział w lusterku innych pojazdów w tym uprzywilejowanego pojazdu z Premier Szydło?

7. Jaką widocznością dysponował kierujący fiatem w lewym lusterku bocznym w chwili podejmowania manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.

8. Dlaczego pojazdy uprzywilejowane, zwłaszcza te stanowiące flotę dla ważnych oficjeli w Państwie, nie posiadają zainstalowanych kamer oraz urządzeń typu czarna skrzynka? ABSURD! Nie wierzę, że Polski nie stać na zakup nawet chińskich kamerek za 40 zł od sztuki :hmm: Smutne to a nawet żałosne :( Później prokuratura "żebrze" o nagrania, o świadków...

A może było wszystko nagrane, ale "się zepsuło" jak kamery na lotnisku w Smoleńsku.

9. Jakim prawem pan Błaszczak feruje wyroki, skoro go nawet nie było na miejscu zdarzenia a postępowanie przed sądem nawet się nie rozpoczęło?

10. Dlaczego wciąż panuje stereotyp, że "doświadczony kierowca" nie może popełnić błędu podczas kolizji z "niedoświadczonym kierowcą"?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7744
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez kamil9480 » wtorek 14 lutego 2017, 20:59

Nie wyobrażam sobie, żeby sąd w przypadku tego filmu mógł uznać inaczej . Gość pewnie w najśmielszych snach nie spodziewał się, że ktoś wywinie taki numer.
Sporo pytań, ale na te i wiele więcej odpowiedzą biegli w tej sprawie.
Jedyne co mogę powiedzieć to to, że moim zdaniem (i pewnie wielu innych osób) z "funkcji uprzywilejowania" powinny korzystać tylko i wyłącznie służby ratownicze; a nie tak jak tutaj pojazdy rządowe.
kamil9480
 
Posty: 18
Dołączył(a): wtorek 24 stycznia 2017, 23:40

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez JAKUB » wtorek 14 lutego 2017, 21:32

Nie nakręcaj się.
W TV jest dużo półprawd.
3 dni szczują świadkami, a wszystko jest nagrane na kamerach pokładowym pojazdów BOR.
Dziś problem z prędkością...
jakby wzoru na prędkość z fizyki zapomnieli.

Mnie te kłamstwa (ps. tajemnice) przestały interesować.
Adwokat kierowcy Seicento idzie na współwinę.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez hyperthermi » wtorek 14 lutego 2017, 22:03

Według ostatnich informacji nie wygląda na to, żeby kierowca i adwokat szli na współwinę...
hyperthermi
 
Posty: 6
Dołączył(a): poniedziałek 31 października 2016, 16:14

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez JAKUB » wtorek 14 lutego 2017, 22:16

"Kto ma oczy niech patrzy,
Kto ma uszy niech słucha"..
Kto ma rozum niech myśli, a nie łyka wszystko ....
jak delfin wodę.
Ostatnio zmieniony wtorek 14 lutego 2017, 22:21 przez JAKUB, łącznie zmieniany 1 raz
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez LeszkoII » wtorek 14 lutego 2017, 22:20

JAKUB napisał(a):3 dni szczują świadkami, a wszystko jest nagrane na kamerach pokładowym pojazdów BOR.
Dziwne to, bo prokuratura zajmująca się tą sprawą usilnie prosiła o materiał dowodowy.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7744
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Borys_q » wtorek 14 lutego 2017, 22:25

1. Czy pojazd p. Premier posiadał włączone sygnały świetlne ORAZ dźwiękowe.


Samochód pani premier nie musiał mieć sygnałów, ani dźwięków i najprawdopodobniej nie miał.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez JAKUB » wtorek 14 lutego 2017, 22:29

LeszkoII napisał(a):(...)
10. Dlaczego wciąż panuje stereotyp, że "doświadczony kierowca" nie może popełnić błędu podczas kolizji z "niedoświadczonym kierowcą"?
Ja uważam, że kierowca w nowym środowisku "uczy" się max. pół roku, później musi się pilnować aby nie "zgłupiał".
Rutyna, (doświadczenie)- usypia czujność.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Borys_q » wtorek 14 lutego 2017, 22:36

Gdzieś pojawiła się informacja, że wprawdzie szofer Pani Premier był doświadczonym borowikiem ale opancerzonym jechał pierwszy raz.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez LeszkoII » wtorek 14 lutego 2017, 23:07

Borys_q napisał(a):
1. Czy pojazd p. Premier posiadał włączone sygnały świetlne ORAZ dźwiękowe.
Samochód pani premier nie musiał mieć sygnałów, ani dźwięków i najprawdopodobniej nie miał.
W takim razie kierujący tym pojazdem popełnił wykroczenie, za co zapłacił zdrowiem. (nie wiemy jak było)
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7744
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Borys_q » wtorek 14 lutego 2017, 23:43

Rozwiń proszę, kolumna uprzywilejowana jest to kolumna pojazdów z pojazdem uprzywilejowanym z przodu i z tyłu, osygnalizowanymi dodatkowo błyskowym czerwonym. Pojazdy w środku kolumny nie niosą żadnego specjalnego znaku.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez mp0011 » środa 15 lutego 2017, 13:12

A ja przy okazji chętnie dowiem się wreszcie co to jest kolumna.
Od ilu pojazdów się liczy? 2? 3? Jakie muszą być maksymalne odległości między pojazdami?

Czy dowolne trzy pojazdy tworzą kolumnę?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2332
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez LeszkoII » środa 15 lutego 2017, 21:21

Borys_q napisał(a):Rozwiń proszę, kolumna uprzywilejowana jest to kolumna pojazdów z pojazdem uprzywilejowanym z przodu i z tyłu, osygnalizowanymi dodatkowo błyskowym czerwonym. Pojazdy w środku kolumny nie niosą żadnego specjalnego znaku.
Skąd o tym wiesz? Ja bazuję na def. pojazdu uprzywilejowanego oraz na przepisach o kolumnie pojazdów. Można np. pilotować kolumnę czołgów czy pojazdy nienormatywne. Wtedy nie będzie to jednak kolumna pojazdów uprzywilejowanych. Nie poruszamy tematu kolumny rowerzystów.
Borys_q napisał(a):Gdzieś pojawiła się informacja, że wprawdzie szofer Pani Premier był doświadczonym borowikiem ale opancerzonym jechał pierwszy raz.
Nie wierzę, że pierwszy raz. Fakt, że kierowanie takim wozem pancernym jest mutacją kierowania "osobówką" z kierowaniem samochodem ciężarowym.
mp0011 napisał(a):Od ilu pojazdów się liczy? 2? 3?
Brak danych :) Racjonalnie minimum 3.
Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego
Zatem jeśli samochód pani premier nie był pojazdem uprzywilejowanym, to sorry gregory.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7744
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Makabra » piątek 17 lutego 2017, 08:52

No zainteresowało mnie to czy pojazdy jadące w kolumnie wszystkie mają być uprzywilejowane?
Kiedyś widziałem chyba z 10 autokarów jadących trzypasmówką w takiej "uprzywilejowanej kolumnie". Dowiedziałem się po fakcie, bo jak dojechałem do drogi głównej to jechały same autokary. Udało mi się wcisnąć między nie bo jeden z kierowców autokaru zostawił bardzo duże miejsce i dopiero jak zacząłem je wyprzedzać to zobaczyłem ze z przodu gdzieś tam daleko jedzie uprzywilejowany z czerwonymi sygnałami. Czyli defacto rozdzieliłem kolumnę uprzywilejowaną.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez LeszkoII » piątek 17 lutego 2017, 11:25

Rozróżnijmy 4 przypadki:

a) kolumna pojazdów nieuprzywilejowanych bez pilotów (pilota)
b) kolumna pojazdów nieuprzywilejowanych z pilotami (pilota)
c) kolumna pojazdów uprzywilejowanych bez pilotów (pilota)
d) kolumna pojazdów uprzywilejowanych z pilotami (pilotem)

Domyślam się, że kolumna z premierką była typu B, co oznacza że kierowca prowadzący pojazd z p. Szydło musiał stosować się do wszystkich przepisów ruchu drogowego, w szczególności nie mógł przekraczać linii P-4.

Nie wiem natomiast czy istnieje pojazd pilotujący, który jednocześnie nie jest pojazdem uprzywilejowanym (same światła czerwone). Same światła żółte można sobie wyobrazić jako wyposażenie nieoficjalnego pilota.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7744
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 42 gości