Jedziesz motocyklem, jest śnieg, polna droga, nieodśnieżona. Nagle trafiasz na tory kolejowy pod śniegiem, wywracasz się i łamiesz nogę. Tory nieczynne od lat, ale jeszcze są...
I teraz: jeżeli przed tym miejscem był znak ostrzegawczy o przejeździe kolejowym, czytelny, prawidłowo ustawiony, dostaniesz jeszcze mandat za spowodowanie wypadku. Dlaczego? Bo nie zachowałeś szczególnej ostrożności w związku z przejazdem kolejowym, o którym informował Cię znak. Wiedząc że jest przejazd, widząc śnieg powinieneś dostosować styl jazdy i przewidzieć taką ewentualność.
Jakby zamiast tego znaku był znak informujący np. o obecności zwierząt hodowlanych... przyjął byś mandat? Jakby przyszła policja i powiedziała, że skoro był znak ostrzegawczy, to trzeba było zachować szczególną ostrożność...?
Dlatego w ustawie użyto słowa "szczególna" a nie np. "wzmożona", że takie a nie inne znaczenie ma to słowo w języku polskim.
https://www.gov.pl/attachment/a8bc322a- ... 8ba69f078b
Zerknij tu na tekst Pana Kotowskiego. Masz tam przykłady co oznacza szczególna ostrożność w konkretnych przypadkach.
Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierującego pojazdem, który właśnie minął znak ostrzegawczy (...) nie wymaga od kierującego zmiany prędkości, czy też wykonywania z tego powodu jakichkolwiek dodatkowych manewrów, jeżeli tylko w jego (kierującego) ocenie warunki drogowe zezwalają na pozostawienie pojazdu w niezmienionej postaci ruchowej. Wymaga natomiast dostosowania zachowania do zmieniających się lub mogących zmienić się warunków na drodze w stopniu umożliwiającym skuteczność reakcji zapobiegającej zdarzeniu o negatywnych skutkach. Granicą zmieniającą obowiązek zachowania „ostrożności” w obowiązek zachowania „szczególnej ostrożności” jest miejsce ustawienia określonego znaku lub sygnału. Od tej chwili kierujący musi dostosować zachowanie w tym prędkość do warunków wskazanych rodzajem niebezpieczeństwa. Na czym ono polega? Otóż, kierujący musi być wyjątkowo skoncentrowany na obserwacji przedpola jazdy wybiegając wzrokiem możliwie najdalej oraz skrupulatnie rejestrując dane wynikające z sygnalizowanego przez znak niebezpieczeństwa w ścisłej korelacji z informacjami zawartymi w umieszczonej pod znakiem tabliczce, która stanowiąc integralną część znaku jest narzędziem ułatwiającym kierującemu orientację w zakresie rodzaju niebezpieczeństwa, odległości od chwili odczytania informacji do początku miejsca niebezpiecznego, jak również długości odcinka, na którym założono występowanie określonego rodzaju niebezpieczeństwa.