Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez waw » wtorek 23 lipca 2019, 23:08

Jest to dwulicowość skoro uważasz że nie ma problemu w uważaniu na innych (pieszych, rowerzystów nawet jak ci nie mają pierwszeństwa) przez kierowców, a rowerzyści dla niby bezpieczeństwa powinni mieć wszędzie pierwszeństwo.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez mp0011 » wtorek 23 lipca 2019, 23:24

Ja tylko chcę egzekwowania obowiązującego prawa. Przez kierowców, rowerzystów i pieszych. A także zarządców dróg. I nie ćkania przejść gdzie tylko się da, ale tam, gdzie są potrzebne i uzasadnione. A niestety w Polsce, czy to na jezdniach, czy na DdR jest z tym różnie.

I dla jasności - jestem zwolennikiem, żeby piesi mieli pierwszeństwo zamierzając przejść przez przejście, a nie dopiero na nim. Czy to przejście przez jezdnię, czy DdR. Byle było prawidłowo oznakowane.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez waw » środa 24 lipca 2019, 00:02

Trochę to niekonsekwentne. Chcesz pierwszeństwa pieszego zamierzającego przejść ale tak żeby nie dotyczyło rowerzystów bo to korzystniejsze dla pieszych. Tak samo nie chcesz "ćkania przejść gdzie tylko się da" co ma oznaczać że mają być tylko na jezdniach a na DDR już nie.
U podstaw błędności tych twierdzeń jest to że pojazdy samochodowe mają większą masę i bezwładność od roweru i taki pojazd nie zatrzyma się w miejscu mimo ostrożności kierującego. Niedawny wypadek w Wiedniu jest tego najlepszym przykładem.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez mp0011 » środa 24 lipca 2019, 00:37

W obecnej sytuacji prawnej na DdR, bez znaków pionowych (i wynikających z tych znaków obowiązków rowerzysty), bez pierwszeństwa pieszych zbliżających się do takiego przejścia i przy ich tendencji do wchodzenia bez patrzenia i jakiegokolwiek sygnalizowania zamiaru (czy nawet wchodzenia poza przejściem) - malowanie pasów co paręnaście metrów nie ma sensu. Usuwanie przejść w tej sytuacji zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Jeżeli jednak wprowadzi się pierwszeństwo pieszego przed przejściem ORAZ prawidłowe oznakowanie takich przejść przez DdR, ORAZ sensowne ich umieszczanie, wtedy przejścia te będą miały jakikolwiek sens i wtedy będą zwiększały bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez waw » środa 24 lipca 2019, 02:41

Co masz na myśli jako "sensowne ich umieszczenie"?
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez Henq » środa 24 lipca 2019, 15:26

mp0011 napisał(a):Ja tylko chcę egzekwowania obowiązującego prawa.
to może czas zacząć egzekwować prawo i karać rowerzystów jadących przez przejścia dla pieszych? :spoko:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez mp0011 » środa 24 lipca 2019, 16:54

Nie mam nic przeciwko. Potem kierowców nie stających na s-2 i parkujących nieprzepisowo - zapewniam, że zabrakło by papieru na mandaty.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez RossoneriDevil » środa 24 lipca 2019, 22:00

Moim zdaniem, przy takich punktach jak przejście dla pieszych, bądź przystanki autobusowe, przy których przebiega ścieżka rowerowa powinny być wyznaczone przejścia dla pieszych, chociaż by z uwagi na to, aby było wiadomo, kto ponosi odpowiedzialność.
W tym wypadku to co, wina pieszego bo nie zwrócił uwagi, bo przecież tu nie ma pasów ani znaku.
Nie długo jeszcze dojdą hulajnogi elektryczne.

https://ibb.co/z73Ykw3
https://ibb.co/TmVq8Ym
https://ibb.co/gwtX6ys
https://ibb.co/42jqVYT
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez mp0011 » czwartek 25 lipca 2019, 00:25

Po pierwsze.

Oczywiście są miejsca, gdzie przejście powinno być. Ale oznakowane i dobrze widoczne (a nie np. za zakrętem czy krzakami). I najlepiej w takim miejscu, że pieszy nie będzie mógł przejść obok niego.

Po drugie.

Żeby przejście dla pieszych miało sens, pieszym powinno się chcieć do niego dojść. Powinni mieć motywację. Motywacją jest natężenie ruchu na drodze którą chce przekroczyć, szerokość drogi, prędkość pojazdów (i generalnie kalkulacja ryzyka obrażeń).

Pieszy raczej dojdzie paręset metrów do przejścia przez drogę ekspresową, ale w mieście już nie, tylko przejdzie na dziko pomiędzy przejściami. W strefie Tempo 30 odległość ta jeszcze spada, i ludziom nie chce się iść do przejścia nawet jeżeli jest oddalone o powiedzmy 10-20m... Na nowych drogach osiedlowych też się odchodzi od wyznaczania przejść...

Gdzie na tym spektrum jest droga rowerowa? Jaki jest realny dystans jaki pieszy pokona do przejścia przez DdR, jeżeli do wyboru ma poczekać sekundę i w ciągu kolejnych dwóch sekund przejść te 3m drogi rowerowej?

Po trzecie.

Wzajemne ułożenie dróg rowerowych, chodników i jezdni stwarza dodatkowe problemy, których nie ma raczej na styku chodnik-jezdnia. Przykładowo tu: https://goo.gl/maps/yYdHDfHM7yXU2W1J8

Mamy chodnik, drogę rowerową i parking przy jezdni. I 5 przejść na odcinku 100m, czyli średnio co 15 metrów + szerokość przejścia. Czy przejścia do parkingów są konieczne? Przecież i tak kierowcy je ignorują, i do samochodów dochodzą pomiędzy nimi, bo krócej i szybciej. Nie starczy jedno przejście przy skrzyżowaniu (gdzie są potoki pieszych)? Teraz formalnie, na tym odcinku nie da się legalnie wyprzedzać innego rowerzysty...

Ale... Jeżeli skasuje się te "małe" przejścia (i tak ignorowane), formalnie dojście do samochodów stanie się nielegalne (bo 100m od przejścia). Brak przejść na tym odcinku nagle sprawi, że przechodzenie wszędzie będzie legalne, ale z zachowaniem ostrożności...

A tu przykład przejścia w dobrym (w sensie potrzebnym) miejscu, potrzebnego, ale fatalnie zaprojektowanego.
Kto ponosi odpowiedzialność na ewentualne potrącenie? Przejście za szykaną, za krzakami, za płotkami, bez znaków pionowych...

A hulajnogami to mnie nawet nie wkur#$%^cie ;)
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez waw » czwartek 25 lipca 2019, 12:01

Tu należy dodać że za likwidacją przejść na DDR są tylko środowiska rowerowe. Piesi się tego nie domagają.

Natomiast mp011 powiela pewną bzdurę. Zakaz przechodzenia 100m od przejścia dotyczy przechodzenia przez jezdnię a nie DDR czy torowisko wydzielone.
Tu warto nadmienić że jeszcze kilka lat temu ciągi pieszo - rowerowy z pionową kreską dawał pieszym możliwość chodzenia całą szerokością ciągu. I wypadków było mniej, ale jakimś lobbystom zachciało się prawa do zap*** to mamy...
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez Cyryl » czwartek 25 lipca 2019, 13:15

waw napisał(a):...czy torowisko wydzielone...


PoRD Art. 13.
"6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym."
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez waw » czwartek 25 lipca 2019, 14:08

Cyryl napisał(a):
waw napisał(a):...czy torowisko wydzielone...


PoRD Art. 13.
"6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym."

Tak. Dlatego mówię że artykuł o 100m nie obowiązuje. Zamiast niego jest to co zacytowałeś. To chyba było jasne.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez mp0011 » czwartek 25 lipca 2019, 14:52

To po co przejścia, skoro pieszy może wejść wszędzie (i wchodzi), nawet metr przed, czy po?

Cpr z pionową kreską to był bubel prawny, który był stosowany niezgodnie z przeznaczeniem.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez waw » czwartek 25 lipca 2019, 15:03

mp0011 napisał(a):To po co przejścia, skoro pieszy może wejść wszędzie (i wchodzi), nawet metr przed, czy po?

Choćby po to żeby rowerzyści mieli świadomość gdzie jest największe prawdopodobieństwo pojawienia się pieszego, a pieszy gdzie rowerzysta zwróci na niego większą uwagę.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga dla rowerów i przejście dla pieszych.

Postprzez Henq » czwartek 25 lipca 2019, 17:25

mp0011 napisał(a):Cpr z pionową kreską to był bubel prawny, który był stosowany niezgodnie z przeznaczeniem.
o czym ty rozmawiasz? obowiązuje: 4.2.19. Droga dla rowerów i pieszych z Dz.U. 220 i § 40 z Dz.U. 170
mp0011 napisał(a):To po co przejścia, skoro pieszy może wejść wszędzie (i wchodzi), nawet metr przed, czy po?
może ale wówczas jest wina pieszego, na przejściu jest wina rowerzysty.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 70 gości