Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z S1a

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z S1a

Postprzez mp0011 » czwartek 14 listopada 2019, 19:57

Taka małą zagwozdka... Pytanie bardziej pod kątem formalnym niż praktycznym, by żadna interpretacja nie zmusi mnie do stania na pasie rowerowym mając zieloną strzałkę ;)

Otóż.

Jest pas ogólny, obok niego pas rowerowy. Na skrzyżowaniu wiszą sygnalizatory S1 ze strzałką S2, oraz sygnalizator rowerowy S1a - bez strzałki. Według przepisów, rowerzystów poruszających się pasem rowerowym dotyczy sygnalizator S1a (a nie ogólny). Czy rowerzyście wolno skręcić więc w prawo jak zaświeci się strzałka na sygnalizatorze ogólnym, a na S1a jest czerwone?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez JAKUB » czwartek 14 listopada 2019, 20:24

Tak. Najpierw skrzyźowanie opuszczą wszyscy rowerzyści zebrani w śluzie (5 - 10 sek), a następnie włączają się sygnalizatory dla pojazdów.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez mp0011 » czwartek 14 listopada 2019, 20:32

JAKUB napisał(a):Tak. Najpierw skrzyźowanie opuszczą wszyscy rowerzyści zebrani w śluzie (5 - 10 sek), a następnie włączają się sygnalizatory dla pojazdów.


Ale tu nie ma śluzy. Pas rowerowy obok pasa ogólnego. I sygnalizacja. Niestety, nie mam zdjęć z Google, bo to nowe "wynalazki"...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez waw » czwartek 14 listopada 2019, 21:35

Problem możesz mieć jak równolegle będzie skręcał ktoś samochodem bo możesz być potrącony wjeżdżając na czerwonym świetle w martwe pole samochodu.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez Henq » sobota 16 listopada 2019, 00:48

JAKUB napisał(a):Tak. Najpierw skrzyźowanie opuszczą wszyscy rowerzyści zebrani w śluzie (5 - 10 sek), a następnie włączają się sygnalizatory dla pojazdów.
:dumb: nie no, aż strach słuchać takiego.. jak się nazywa osoba nie umiejąca czytać? akurat wypadło mi z pamięci... :hmm: :help:
cytat "Pawlaka" z "Kochaj albo rzuć" "Aaa… mądrego to i przyjemnie posłuchać." nie przyda się tutaj :help: :eek2:

---

mp0011 napisał(a):Według przepisów, rowerzystów poruszających się pasem rowerowym dotyczy sygnalizator S1a (a nie ogólny).
a to nie jest odpowiedź?
Więc zadam pytanie jaki sygnalizator dotyczy rowerzystów poruszających się pasem rowerowym?
A drugie czy pod tym sygnalizatorem jest umieszczona "zielona strzałka"?

mp0011 napisał(a):by żadna interpretacja nie zmusi mnie do stania na pasie rowerowym mając zieloną strzałkę
a ta zielona strzałka dotyczy S1a? :hmm: Zapewne jest umieszczona właśnie na tym sygnalizatorze :thumb2:

---

waw napisał(a):Problem możesz mieć jak równolegle będzie skręcał ktoś samochodem bo możesz być potrącony wjeżdżając na czerwonym świetle w martwe pole samochodu.
ale jaki problem?
przecież cytując autora: "żadna interpretacja nie zmusi mnie do stania na pasie rowerowym mając zieloną strzałkę" :spoko:
Więc jaki on może mieć problem skoro wie lepiej? :mrgreen:
A potem rowerzysty zdziwieni, że wszyscy ich nienawidzą :lol: :lol: :lol:

---

Ostatnio spotkałem takowego delikwenta, skręcam sobie spokojnie w czystą jezdnię jednokierunkową bez ograniczenia prędkości, a tu mi na maskę z naprzeciwka pakuje się "cudowne dziecko dwóch pedałów" alias "Szurkowski" :wow:
Coś było coś mówili w TV ale nie doczytałem nie dosłyszałem jestem rowerkiem wszystko mi wolno :dumb:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez mp0011 » sobota 16 listopada 2019, 01:45

Można argumentować, że S-2 to samoistny sygnał, i nie ma znaczenia gdzie fizycznie się znajduje.

S-1 pokazuje czerwony (dotyczy pasa ogólnego)
S-1a pokazuje czerwony (dotyczy pasa rowerowego)

S-2 pokazuje warunkowy zielony i dotyczy wszystkich.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez Cyryl » sobota 16 listopada 2019, 06:45

mp0011 napisał(a):...rowerowy S1a - bez strzałki...
...a na S1a jest czerwone?


jest to podobny dylemat jak ma większość rowerzystów jeżdżących po jezdni gdy jest droga dla rowerów.

kto ma jeździć po drodze dla rowerów:
- samochody,
- tramwaje,
- piesi,
- rowerzyści?

kto ma stosować się do sygnalizatora rowerowego:
- samochody,
- tramwaje,
- piesi,
- rowerzyści?

jak by to było, gdyby ba tym skrzyżowaniu rowerzyści stosowali się do sygnalizatora dla innych, a kierowcy samochodów i tramwajów analogicznie stosowali się do sygnalizatora dla rowerów?

aby wyjaśnić tą sytuację, aby była czytelna dla wszystkich rowerzystów wystarczy zlikwidować całą infrastrukturę rowerową i już będzie OK.
niektórym postęp szkodzi.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez mp0011 » sobota 16 listopada 2019, 15:26

OK...

A czy jak jest śluza rowerowa i rowerzyści chcący skręcić w prawo ustawią się, zgodnie z prawem, w tej śluzie koło siebie, blokując pas ogólny do skrętu w prawo znajdujący się za nimi... To mogą jechać na strzałce, czy mają czekać na zielone na S-1a i blokować wszystkich...?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez waw » sobota 16 listopada 2019, 15:30

Najpierw
mp0011 napisał(a):Ale tu nie ma śluzy.


Potem:
mp0011 napisał(a):A czy jak jest śluza rowerowa i rowerzyści chcący skręcić w prawo ustawią się, zgodnie z prawem, w tej śluzie koło siebie, blokując pas ogólny do skrętu w prawo znajdujący się za nimi... To mogą jechać na strzałce, czy mają czekać na zielone na S-1a i blokować wszystkich...?
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez mp0011 » sobota 16 listopada 2019, 15:36

A czy obecność śluzy zmienia interpretację sygnałów świetlnych i zasady stosowania się do nich...?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez gumik » sobota 16 listopada 2019, 15:37

"tu nie ma śluzy" - sytuacja faktyczne
"Jak jest śluza" - sytuacja hipotetyczna

Skupmy się na faktycznej sytuacji. Rowerzysta powinien stosować się do swojej sygnalizacji, gdy taka jest. Przejechanie na strzałce byłoby jednocześnie przejechaniem na czerwonym dla rowerzystów. Nie mam wątpliwości, że tak nie wolno robić.

Przy hipotetycznej sytuacji możnaby się zastanawiać, czy organizator ruchu to dobrze przemyślał, ale póki nikt nie widział takiej organizacji, to problemu nie ma. Nie musimy się zastanawiać nad wszystkimi możliwymi fuszerkami drogowymi. :)
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez yorki » sobota 16 listopada 2019, 18:14

Jest zaproszenie do dyskusji, to pozwolę sobie wyrazić moje zdanie na ten temat.

Sygnalizatory S1, S2 i S3 dotyczą wszystkich pojazdów.
Powstałe niedawno S1a i S3a przeznaczone są tylko dla rowerzystów.
Nie ustanowiono nowego S2a dla rowerzystów.

Moje zdanie jest tożsame ze zdaniem mp011, czyli: jeżeli pas ruchu dla rowerów znajduje się na jezdni, na której usytuowany jest sygnalizator S2, który to obowiązuje wszystkie pojazdy na tej jezdni, to obowiązuje również te na pasie dla rowerów, czyli finalniei również rowerzystów.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez Henq » sobota 16 listopada 2019, 21:45

yorki napisał(a):Jest zaproszenie do dyskusji, to pozwolę sobie wyrazić moje zdanie na ten temat.

Sygnalizatory S1, S2 i S3 dotyczą wszystkich pojazdów.
Powstałe niedawno S1a i S3a przeznaczone są tylko dla rowerzystów.
Nie ustanowiono nowego S2a dla rowerzystów.

Moje zdanie jest tożsame ze zdaniem mp011, czyli: jeżeli pas ruchu dla rowerów znajduje się na jezdni, na której usytuowany jest sygnalizator S2, który to obowiązuje wszystkie pojazdy na tej jezdni, to obowiązuje również te na pasie dla rowerów, czyli finalniei również rowerzystów.
no właśnie skoro do S-1a nie dołączono S-2 tylko do sygnalizatora S-1 to dlaczego ma obowiązywać rowerzystów skoro S-1 ich nie dotyczy? :hmm:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez mp0011 » niedziela 17 listopada 2019, 00:01

Skoro "220" nie przewiduje instalowania S-2 razem z sygnalizatorem S-1a, ani nie wprowadza S-2a, to oczywistym jest, że wiesza się go - zgodnie z rysunkiem w "220" obok S-1.

Zresztą - wieszanie dwóch zielonych strzałek działających identycznie i włączających się w tym samym momencie byłoby bez sensu. A wieszanie dwóch zielonych strzałek działających w różnych cyklach myliłoby i kierowców i rowerzystów...

Francuzi rozwiązali ten problem raz, a dobrze: stały warunkowy skręt dla rowerzystów w prawo, nawet jak nie ma zielonej strzałki (która, swoją drogą, nie wiem czy obowiązuje gdziekolwiek poza PL...)
https://goo.gl/maps/Q16ZJ86zjeStQh3g8
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Sygnalizator S2 w kontekście istnienia pasa rowerowego z

Postprzez Henq » niedziela 17 listopada 2019, 01:50

mp0011 napisał(a):Skoro "220" ...
ty czytaj a ne obrazki oglądaj :spoko:

3.2.2.
Sygnalizatory ogólne do kierowania ruchem
Do nadawania sygnałów ogólnych do kierowania ruchem stosuje się sygnalizatory S-1 i S-1a. Sygnalizator S-1 jest przeznaczony dla kierujących wszystkimi pojazdami, a sygnalizator S-1a wyłącznie dla kierujących rowerami. Średnica soczewek w sygnalizatorze powinna wynosić:
- 300 mm dla sygnalizatora S-1,
- 200 mm dla sygnalizatora S-1a..
Dopuszcza się stosowanie soczewek o średnicy 200 mm w przypadkach:
- sygnalizatorów umieszczanych obok jezdni, jeżeli sygnalizacja nie jest jedyną w danej miejscowości lub nie jest pierwszą od granicy miejscowości na danej trasie, a prędkość dopuszczalna nie jest większa niż 60 km/h,
- sygnalizatorów umieszczanych nad jezdnią, jeżeli wszystkie komory sygnałowe są komorami o źródle światła rozproszonym, a obok jezdni stosuje się także sygnalizatory o średnicy soczewek 200 mm, jednak wyłącznie w miastach na drogach nietworzących podstawowego układu komunikacyjnego.
Średnica soczewek w sygnalizatorach pomocniczych wynosi 90-100 mm. W przypadku sygnalizatorów dwukomorowych przeznaczonych do sterowania ruchem wahadłowym średnica soczewek wynosi 300 mm.
3.2.3.
Sygnalizatory z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką
Do nadawania sygnału dopuszczającego skręcanie w kierunku wskazanym strzałką przeznaczone są sygnalizatory S-2. Sygnalizatory S-2 mogą być cztero- lub pięciokomorowe. Średnica soczewki nadającej sygnał w kształcie strzałki wynosi 200 mm niezależnie od średnicy pozostałych soczewek.
przepisy przeczytane? to nie patrz na obrazki :mrgreen:
Co? nie widać znaczka rowerku?

mp0011 napisał(a):Zresztą - wieszanie dwóch zielonych strzałek działających identycznie i włączających się w tym samym momencie byłoby bez sensu. A wieszanie dwóch zielonych strzałek działających w różnych cyklach myliłoby i kierowców i rowerzystów...
tak? myliło by? a to S-1 i S-1a są takie same? :hmm: znaczek rowerku nic ci nie mówi? :lol:
Jakoś kierowcy samochodów rozróżniają "swoje" znaki od tych dotyczących rowerów :thumb2: dlaczego nie działa to w drugą stronę?

mp0011 napisał(a):Francuzi rozwiązali ten problem raz, a dobrze: stały warunkowy skręt dla rowerzystów w prawo, nawet jak nie ma zielonej strzałki (która, swoją drogą, nie wiem czy obowiązuje gdziekolwiek poza PL...)
https://goo.gl/maps/Q16ZJ86zjeStQh3g8
stały warunkowy skręt dla rowerzystów i nagle rowerkiem można rozjeżdżać pieszych :lol:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 45 gości
cron