Moderatorzy: dylek, ella, klebek
przez janusz1962 » czwartek 21 listopada 2019, 18:08
przez LeszkoII » czwartek 21 listopada 2019, 19:24
przez janusz1962 » czwartek 21 listopada 2019, 19:49
LeszkoII napisał(a):A jaki wniosek należy wyciągnąć? Zbyt duże przywiązanie do formalizmu szkodzi w równym, lub nawet większym, stopniu niż nieznajomość prawa.
przez gumik » czwartek 21 listopada 2019, 20:10
przez yorki » czwartek 21 listopada 2019, 21:54
przez janusz1962 » czwartek 21 listopada 2019, 22:28
yorki napisał(a):Nie odkryję Ameryki, jeżeli napiszę, że wątpliwości wynikają z błędnego tłumaczenia definicji skrzyżowania z Konwencji Wiedeńskiej, a konkretnie braku słowa "każde".
yorki napisał(a):"Zielony" , jak zauważył gumik może nie zauważyć, skąd nadjechał "czerwony".
A możliwości jest kilka:
- Z lewej strony drogą oznaczoną D-1
- jw. ale z "pętelką" wokół wyspy
- od dołu drogą z A-7
- z prawej drogą z D-1 i zawraca objeżdżając wyspę.
yorki napisał(a):A swoją drogą takie skrzyżowanie powinno mieć sygnalizację świetlną
przez gumik » piątek 22 listopada 2019, 00:05
przez LeszkoII » piątek 22 listopada 2019, 06:51
Takie dylematy będą się pojawiać za każdym razem, gdy sposób organizacji ruchu nie zawęzi pola interpretacji przepisu ogólnego do adekwatnego sposobu zachowania się na objętym tą organizacją skrzyżowaniu.janusz1962 napisał(a):dochodzę do wniosku, że na polskich drogach bardziej liczy się intuicja niż znajomość przepisów. Z rozczarowaniem przyjmuję do wiadomości.
Błąd co do prawa wyłącza winę i odpowiedzialność karną, jeśli jest usprawiedliwiony. Aby ocenić, czy dany błąd jest usprawiedliwiony należy w miejsce sprawcy wstawić wzorcowego obywatela i zadać sobie pytanie, czy on rozpoznałby bezprawność czynu. Jeżeli także dla wzorcowego obywatela bezprawność czynu pozostawałaby nierozpoznawalna, należy przyjąć nieświadomość bezprawności za usprawiedliwioną. Wtedy brane są także pod uwagę indywidualne właściwości sprawcy.
Źródło*: https://www.infor.pl/prawo/kodeks-karny ... rt-30.html
*) UWAGA: To dotyczy przestępstwa a nie wykroczenia, ale zasada jest podobna, z tym że w przypadku wykroczenia ma znaczenie czy jest ono popełnione umyślnie czy nieumyślnie. Większość wykroczeń podlega sankcji bez względu na umyślność/nieumyślność zob. art. 5 Kodeksu wykroczeń (nie dotyczy świadomość/nieświadomość).
przez yorki » piątek 22 listopada 2019, 22:03
LeszkoII napisał(a):No chyba że mówimy o tzw. zasadzie prawnej, którą formułuje Sąd Najwyższy.
janusz1962 napisał(a):Jeżeli traktować to skrzyżowanie jako 4 odrębne to czerwony po wjeździe na drogę z pierwszeństwem nie powinien przypadkiem minąć znaku D-1 jeszcze przed punktem kolizyjnym? Inaczej zgodnie z przepisami ogólnymi powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi z jego prawej strony. No chyba, że ma założyć, że skoro przed chwilą miał znak A-7, to wjeżdżając na prostopadłą drogę wjeżdża na drogę z pierwszeństwem, co chyba jest dość odważnym założeniem ze względu na nadużywanie przez drogowców znaku A-7.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
przez szymonix » sobota 23 listopada 2019, 15:21
przez gumik » sobota 23 listopada 2019, 19:31
przez waw » niedziela 24 listopada 2019, 06:24
Odpowiedź jest prosta. Zarządca ruchu ma praktycznie zerową odpowiedzialność za to co robi, przepisy które miały to zmienić jakoś po cichu trafiły do kosza więc skoro nie ma motywacji do oznakowania dróg zgodnego z prawem to co mówić ułatwianie życia kierowcom...gumik napisał(a):Zarządcy drogi powinni za wszelką cenę dążyć do tego, żeby jak najbardziej ułatwić kierującym zorientowanie się w sytuacji. Czemu u nas się tego nie robi?
przez szymonix » niedziela 24 listopada 2019, 11:44
przez yorki » niedziela 24 listopada 2019, 17:35
waw napisał(a):Odpowiedź jest prosta. Zarządca ruchu ma praktycznie zerową odpowiedzialność za to co robi,
przez yorki » niedziela 24 listopada 2019, 19:33
szymonix napisał(a):Literalnie, jeśli to jest jedno skrzyżowanie zielony ma pierwszeństwo.. Można by sie pokusić o dopisanie jakiegos wyjasnienia sytuacji ale to nic nie da.