Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez GirlWithDeadFamily » piątek 22 maja 2020, 16:46

Witam! Mam kilka pytań związanych z techniką jazdy. Jestem nowym kierowcą, zależy mi na zachowaniu bezpieczeństwa siebie i innych przy dynamice i ekologiczności jazdy. Odziedziczyłam auto w b.dobrym stanie po dziadku, jednak nie chciałabym go "wyciorać" zbyt wcześnie. Chciałabym, aby rozjaśnione mi zostały następujące przypadki, bo czytałam lub też słyszałam o nich bardzo sprzeczne opinie:

* Hamowanie:
1) Jak byłam uczona:
Hamować silnikiem, nie jechać "na luzie", potem hamować hamulcem +sprzęgło i zatrzymać (wyjątek: ham. awaryjne).
2) Inne opinie:
Wcisnąć sprzęgło już na początku hamowania, dotoczyć się dalej, zatrzymać.

* Zjazd z górki:
1) Jak byłam uczona:
Nie wrzucać luzu, jeśli potrzeba hamować silnikiem, a dopiero potem hamulcami (oprócz nagłych przypadków oczywiście).
2) Inne opinie:
Brak hamowania silnikiem, trzymać nogę na hamulcu i w razie potrzeby hamować, zwłaszcza przed zakrętami, lub tez wrzucić na luz i dać autu się toczyć i dopiero potem dać bieg i gazu.

* Skrzyżowanie i zakręt:
1) Jak byłam uczona:
Zmienić biegi/zwolnić silnikiem przed skrzyżowaniem, potem hamulcem. Wrzucić 1 lub 2 zależnie od prędkości (i czy muszę się zatrzymać), skręcić, wrzucić wyższy bieg + gaz.
2) Inne opinie:
Wrzucić na luz, dotoczyć się, zmienić bieg w trakcie lub tuż po zakręcie.

Inne pytania:
* Jazda na półsprzęgle (oprócz parkowania i precyzyjnych manewrów) oraz "na luzie" (oprócz krótkich zatrzymań typu korek) - kiedy używać? Czy używać podczas powyższych manewrów?

* Jak najlepiej wykonać hamowanie awaryjne?

----

Egzaminy teoretyczny i praktyczny zdałam za pierwszym razem, stosując się głownie do podpunktów 1) (z małymi wpadkami oczywiście ;P ). Instruktor powiedział mi jednak, że potrzebuję jeździć "bardziej dynamicznie". Jednakże czas gra na moją niekorzyść, nie mam luksusu "uczyć się" auta ani też zbyt wiele czasu na to, gdyż moja rodzina potrzebuje kierowcy od zaraz - a ja jestem jedyną osobą zdolną prowadzić.

Prawda jest taka, że boję się następujących manewrów:
- pruć 70+km/h jeżeli nie czuję się pewnie na drodze (duża ilość ostrych zakrętów),
- poślizgu i wypadnięcia z drogi przy jeździe "na luzie" (jeżeli faktycznie taka jazda jest bardziej zalecana niż hamowanie silnikiem),
- włączania się do ruchu przed innymi pojazdami za wcześnie, "na styk" (co jeżeli zgaśnie mi auto? - czy nie lepiej poczekać aż czujemy się pewnie że zmieścimy się?),
- jazdy na luzie (utrata kontroli i j.w.), zmiany biegów zbyt późno przed skrętem lub podczas skrętu,

Oraz... agresji innych kierowców, a doświadczyłam jej już sporo nawet w trakcie kursu.

Proszę o rady doświadczonych kierowców, zwłaszcza instruktorów jazdy!
GirlWithDeadFamily
 
Posty: 1
Dołączył(a): piątek 22 maja 2020, 16:28

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez waw » środa 27 maja 2020, 11:55

Temat bardziej do przeniesienia do działu technicznego.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez szymonix » środa 27 maja 2020, 12:52

1 + 1 + 1 .. dobrze cię uczyli, tak sobie rób.. :spoko: :spoko:
Avatar użytkownika
szymonix
 
Posty: 451
Dołączył(a): poniedziałek 14 maja 2018, 22:28

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez gumik » środa 27 maja 2020, 13:37

3x 1)
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Henq » sobota 30 maja 2020, 03:22

GirlWithDeadFamily napisał(a):* Hamowanie:
1) Jak byłam uczona:
Hamować silnikiem, nie jechać "na luzie", potem hamować hamulcem +sprzęgło i zatrzymać (wyjątek: ham. awaryjne).
2) Inne opinie:
Wcisnąć sprzęgło już na początku hamowania, dotoczyć się dalej, zatrzymać.

1 zawsze najpierw silnikiem,
wciśniesz sprzęgło to auto leci bezwładnością, hamując przy prędkości a jak klocki nie wytrzymają to polecisz :)


GirlWithDeadFamily napisał(a):* Zjazd z górki:
1) Jak byłam uczona:
Nie wrzucać luzu, jeśli potrzeba hamować silnikiem, a dopiero potem hamulcami (oprócz nagłych przypadków oczywiście).
2) Inne opinie:
Brak hamowania silnikiem, trzymać nogę na hamulcu i w razie potrzeby hamować, zwłaszcza przed zakrętami, lub tez wrzucić na luz i dać autu się toczyć i dopiero potem dać bieg i gazu.

tylko 1
wszystkich wyznających *2 zapraszam w małopolskie i podkarpackie :spoko:
wierzę, że +-26 ton Jelcza z towarem na pierwszym lepszym zakręcie z górki zweryfikuje "technikę jazdy"


GirlWithDeadFamily napisał(a):* Skrzyżowanie i zakręt:
1) Jak byłam uczona:
Zmienić biegi/zwolnić silnikiem przed skrzyżowaniem, potem hamulcem. Wrzucić 1 lub 2 zależnie od prędkości (i czy muszę się zatrzymać), skręcić, wrzucić wyższy bieg + gaz.
2) Inne opinie:
Wrzucić na luz, dotoczyć się, zmienić bieg w trakcie lub tuż po zakręcie.

I byłaś bardzo dobrze uczona, 2 jest dla samobójców :mrgreen: może hamulec nie wytrzymać bezwładności :spoko:

GirlWithDeadFamily napisał(a):Inne pytania:
* Jazda na półsprzęgle (oprócz parkowania i precyzyjnych manewrów) oraz "na luzie" (oprócz krótkich zatrzymań typu korek) - kiedy używać? Czy używać podczas powyższych manewrów?

Nie! ponieważ zakatujesz sprzęgło i skrzynię!
Na pół sprzęgle uczą jeździć na kursach a potem nawyk zostaje :help:
Sprzęgło służy tylko i wyłącznie do zmiany biegów!.

GirlWithDeadFamily napisał(a):* Jak najlepiej wykonać hamowanie awaryjne?
Jadąc dwoma tonami z górki jak ktoś był noga z fizyki to każe ci wcisnąć sprzęgło i hamulec :eek2: :dumb:
W przypadku hamowania awaryjnego zadaj sobie wcześniej pytanie czy chcesz się bezpiecznie zatrzymać, czy chcesz tylko uchronić silnik :spoko:
Zapewne przydały by się obie opcje na raz :lol:
Więc: wciskasz hamulec i auto zwalnia a dopiero w ostatnim momencie przed zadławieniem silnika wciskasz sprzęgło -tutaj na prawdę: praktyka czyni mistrza
:spoko:

----

GirlWithDeadFamily napisał(a):Egzaminy teoretyczny i praktyczny zdałam za pierwszym razem, stosując się głownie do podpunktów 1) (z małymi wpadkami oczywiście ;P ). Instruktor powiedział mi jednak, że potrzebuję jeździć "bardziej dynamicznie". Jednakże czas gra na moją niekorzyść, nie mam luksusu "uczyć się" auta ani też zbyt wiele czasu na to, gdyż moja rodzina potrzebuje kierowcy od zaraz - a ja jestem jedyną osobą zdolną prowadzić.
Nie bardzo rozumiem: instruktor powiedział ci że masz jeździć a twoja rodzina chce byś już jeździła - tak? dobrze rozumuje? no to moja rada: jeździj!

GirlWithDeadFamily napisał(a):Prawda jest taka, że boję się następujących manewrów:
- pruć 70+km/h jeżeli nie czuję się pewnie na drodze (duża ilość ostrych zakrętów),
wjedź na autostradę pojedziesz 140 i brak ostrych zakrętów - trzeba to przeżyć!

GirlWithDeadFamily napisał(a):- poślizgu i wypadnięcia z drogi przy jeździe "na luzie" (jeżeli faktycznie taka jazda jest bardziej zalecana niż hamowanie silnikiem),
a kto zaleca jazdy bezwładnościowej? Nie masz się co bać poślizgu bo wypaść z drogi można nawet jadąc prosto :spoko:
Więc: "zwolnij" !

GirlWithDeadFamily napisał(a):- włączania się do ruchu przed innymi pojazdami za wcześnie, "na styk" (co jeżeli zgaśnie mi auto? - czy nie lepiej poczekać aż czujemy się pewnie że zmieścimy się?),
aż tak bardzo się śpieszy?
Początkowy kierowca: poczekać :spoko:
z czasem nauczy się włączać się :spoko: nie wymuszając na nikim
:spoko:

GirlWithDeadFamily napisał(a):- jazdy na luzie (utrata kontroli i j.w.), zmiany biegów zbyt późno przed skrętem lub podczas skrętu,
kwestia treningu, jak to mówią trening czyni mistrza:/

GirlWithDeadFamily napisał(a):Oraz... agresji innych kierowców, a doświadczyłam jej już sporo nawet w trakcie kursu.
szczerze: jeszcze nic nie doświadczyłaś !

GirlWithDeadFamily napisał(a):Proszę o rady doświadczonych kierowców, zwłaszcza instruktorów jazdy!

Tutaj instruktorów z wiedzą próżno szukać :eek2: więc radź sobie sama :spoko:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Cyryl » sobota 30 maja 2020, 06:02

ja widzę tu w punktach drugich z tą jazdą na luzie, że doradzał Ci ktoś wychowany na samochodach z silnikiem dwusuwowym (wyposażonym w wolne koło) lub na silnikach Diesel-a ze starą pompą rzędową, gdzie jazda na luzie, która powoduje utratę kontroli nad pojazdem, miała jako takie uzasadnienie ekonomiczne.
od co najmniej 40-30 lat jeździ się inaczej, tak jak w punktach pierwszych, to drugie możesz opisać w temacie "Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie".

1. upraszczamy sobie jazdę szczególnie gdy jeszcze nasze umiejętności nie są wystarczające, więc przed zakrętem skrzyżowaniem redukcja na odpowiedni bieg, puszczenie sprzęgła (delikatne), a potem dopiero manewr, aby skupić się na pokonaniu tego zakrętu, kręceniu kierownicą. robienie wszystkiego jednocześnie zostawmy sobie na później.

2. redukcja przed zakrętem, skrzyżowaniem ma za zadanie przejechania przez nie z bezpieczną prędkością, na odpowiednim biegu, więc redukcja przed i jazda na wciśniętym sprzęgle traci jakikolwiek sens, bo równie dobrze można by było przejechać taki zakręt na wstecznym.

3. zwolnienie, zatrzymanie się jest naturalnym, bardzo pozytywnym mechanizmem obronnym: sytuacja wymyka nam się z pod kontroli - zwalniamy, jeżeli jeszcze nie panujemy nad pojazdem - zatrzymujemy się.
na razie taka blokada, jak opisujesz, włącza Ci się dość wcześnie i dobrze, to znaczy że jesteś odpowiedzialną osobą i na siłę nie staraj się tego przełamać, to trochę potrwa.
gdy zdarzy się jakaś niebezpieczna sytuacja, ktoś wyjedzie, wyskoczy: pierwsze trzeba zatrzymać auto, czy silnik zgaśnie (bo nie zdążyliśmy wcisnąć sprzęgła) nie ma znaczenia, w pierwszej kolejności trzeba opanować pojazd.
wiele osób ma odruch, który każe im najpierw wcisnąć sprzęgło i czasem nie wystarczy czasu na opanowanie pojazdu.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Henq » sobota 30 maja 2020, 11:16

Cyryl napisał(a):... od co najmniej 40-30 lat jeździ się inaczej...
dokładnie, ale sam musisz przyznać że nadal instruktorzy uczą jeździć na pół-sprzęgle, nie wiem czy to w trosce o katowanie auta czy by kursant wyrobił nawyk płynnej jazdy, a w rzeczywistości noga na sprzegle powinna być tylko w czasie zmiany biegu, potem pozostaje nawyk trzymania nogi na sprzęgle i jedzie taki świeży kierowca autostradą 140 km/h z nogą na sprzęgle :)
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Cyryl » sobota 30 maja 2020, 17:19

no muszę powiedzieć, że nie znam instruktora (we Wrocławiu), który by uczył jazdy na półsprzęgle oprócz pewnych momentów w manewrowaniu.

ale spotkałem się z ciekawostkami takimi jak:
- zakaz zmiany biegów na torach tramwajowych,
- zakaz zmiany biegów na przejeździe kolejowych (co było sensowne w pojazdach, w których zkleszczały się skrzynie, a takich pojazdów od 30 lat już nie ma), co nie jest wskazane jako błąd w rozporządzeniu w sprawie egzaminowani,
- zakaz przekraczania 40km/h,
- konieczność objeżdżania linii jednostronnie przekraczalnej,
- zakaz zmiany biegów na skrzyżowaniu i podczas skrętu
i wiele innych.

niektóre są z poprzedniej epoki, a niektóre wynikają z innych - nieznanych mi przyczyn.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez szerszon » sobota 30 maja 2020, 22:06

Cyryl napisał(a):no muszę powiedzieć, że nie znam instruktora (we Wrocławiu), który by uczył jazdy na półsprzęgle oprócz pewnych momentów w manewrowaniu.

Podczas ruszania. Puszczenie sprzęgła do końca powoduje kangura.
zakaz zmiany biegów na skrzyżowaniu i podczas skrętu
Podczas skrętu chyba jednak lepiej pewnie kontrolować kierownicę obiema rękami niż machać dźwignią zmiany biegów, a pojazd jedzie nie tam gdzie chce osoba kierująca.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Cyryl » sobota 30 maja 2020, 22:22

no tak, ale jeżeli masz obszerne skrzyżowanie Armii Krajowej - Bardzka (https://www.google.pl/maps/@51.0829487, ... a=!3m1!1e3), gdzie przechodzą na skręcie w lewo tylko trzy auta osobowe, to jadąc na jedynce nie opuścisz go przed zmianą świateł.

a są jeszcze kat. C, C+E i D, gdzie ruszasz z 1 lub 2 biegu, a kończysz skrzyżowanie na 5.
bez zmiany biegów musiałbyś na tym skrzyżowaniu skręcając w lewo jechać przez trzy może cztery zmiany świateł.

ruszanie rzeczywiście pominąłem jako oczywiste.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Henq » niedziela 31 maja 2020, 01:29

Cyryl napisał(a):no muszę powiedzieć, że nie znam instruktora (we Wrocławiu), który by uczył jazdy na półsprzęgle oprócz pewnych momentów w manewrowaniu.
ruszanie na półsprzęgle - nie puszczać do końca, zmiana biegów na półsprzęgle - nie puszczać za gwałtownie, nauka jazdy w mieście w korkach i właśnie non stop takie sytuacje
to wszystko wytwarza świadomość u młodego kierowcy, że ma trzymać lewą nogę na sprzęgle podczas jazdy, zapomina o tym, że ta noga jest na sprzęgle i lżej lub mocniej je dociska - jazda na półsprzęgle :)

Cyryl napisał(a):ale spotkałem się z ciekawostkami takimi jak:
- zakaz zmiany biegów na torach tramwajowych,
- zakaz zmiany biegów na przejeździe kolejowych (co było sensowne w pojazdach, w których zkleszczały się skrzynie, a takich pojazdów od 30 lat już nie ma), co nie jest wskazane jako błąd w rozporządzeniu w sprawie egzaminowani,
- zakaz zmiany biegów na skrzyżowaniu i podczas skrętu
i wiele innych.
akurat jestem zdania, że zmienić bieg należy przed skrzyżowaniem, przed torami, przed przejazdem tramwajowym - nie zdusi to silnika na tychże trudnych przejazdach i mniejsze prawdopodobieństwo, że auto na nich zgaśnie i się zatrzyma :spoko:
Inaczej przy 60km/h wchodzi się w zakręt redukując wcześniej bieg (hamowanie silnikiem) a inaczej przy tej samej prędkości wciskać sprzęgło i lecieć bezwładnością :wall:

Cyryl napisał(a):- zakaz przekraczania 40km/h,
:lol: no tak bo jak ma jedną nogę na sprzęgle a drugą na gazie to większa prędkość równa się większe obroty na półsprzęgle zamiast 3tyś mamy 6tyś :)

Cyryl napisał(a):- konieczność objeżdżania linii jednostronnie przekraczalnej,
a to przyznam się szczerze nie wiem o co chodzi jak objeżdżać?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Cyryl » niedziela 31 maja 2020, 05:05

Henq napisał(a):
Cyryl napisał(a):- konieczność objeżdżania linii jednostronnie przekraczalnej,
a to przyznam się szczerze nie wiem o co chodzi jak objeżdżać?


skrzyżowanie we Wrocławiu Borowska-Kamienna, skręt w lewo (zaznaczyłem na zielono), za skrzyżowaniem jest linia jednostronnie przekraczalna P-3 (zaznaczyłem na czerwono), u paru szkolonych po innych instruktorach dowiedziałem się, że kazano im bezwzględnie objeżdżać tą linię, co w jednym przypadku skończyło się oblanym egzaminem, bo zdający nie "wyrobił" przed sygnalizatorem (zaznaczyłem na niebiesko), musiał cofać i zablokował skrzyżowanie na jeden cykl świateł dla wszystkich, chodzi o kat. D.
jeszcze kilka podobnych sytuacji, gdzie prawo dopuszcza przejeżdżanie przez tą linię, a podczas szkolenia nakazuje się bezwzględnie objeżdżanie ich.

natomiast o tej zmianie biegów z półsprzęgłem mówiłem o normalnych warunkach jazdy po płaskim na wprost bez korków, czyli sprzęgło, zamiana biegów, gaz, i dopiero puszczenie sprzęgła.
skutkuje to tym, że nie poprawi to komfortu jazdy (wystarczy delikatniej puścić sprzęgło), skróci żywot sprzęgła, a w przypadku pojazdu użytkowego (autobusu) będzie konieczność wymiany zespołu sprzęgła nie po 250-300tyś km, ale po 150, oprócz kosztów naprawy, jest to wycofanie auta z eksploatacji na dwa dni, w tym czasie konkurent wskakuje na nasze miejsce dla tego klienta i zdarzy się, że nie mamy po co już wracać.
także całkowite koszty takiej jazdy mogą być znaczące.
Załączniki
Borowska - Kamienna1.png
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez szerszon » niedziela 31 maja 2020, 07:33

Cyryl napisał(a):no tak, ale jeżeli masz obszerne skrzyżowanie
Ok. Tylko dlaczego na podstawie paru skrzyżowań jesteś zdziwiony,że nie powinno się zmieniać biegu podczas manewru skrętu?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez Cyryl » niedziela 31 maja 2020, 08:00

jestem zdziwiony tym, że nie ma żadnych podstaw ku temu, aby zakazywać zmiany biegów podczas skrętów.

zgadzam się w procesie początkowego szkolenia może to stanowić utrudnienie dla uczących się, ale przede wszystkim trzeba dopasować technikę kierowania do warunków w jakich się poruszamy.

jeżeli wymagamy zakazu kręcenia kierownicą w jednym wypadku, co nie ma żadnych podstaw prawnych, ale może być uzasadnione warunkami, nie może obowiązywać wszędzie i zawsze.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Przykładowe sytuacje - potrzebne porady, pilne!

Postprzez szerszon » niedziela 31 maja 2020, 08:14

Cyryl napisał(a):jestem zdziwiony tym, że nie ma żadnych podstaw ku temu, aby zakazywać zmiany biegów podczas skrętów.

Ależ sam je wymieniłeś w następnym akapicie.
, nie może obowiązywać wszędzie i zawsze.
Ale tak to napisałeś w pierwszym swoim poście, jakby można było to robić zawsze i wszędzie i byłeś bardzo zaskoczony, że gdzieś tam tego zakazują. A jak sam zauważyłeś nie zawsze tak jest.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 58 gości