nie bardzo rozumiemy się.
przyczepa nie ma nic wspólnego z układem sterowania hamulcami, a ten znajduje się w samochodzie.
w samochodach dostawczych układ pneumatyczny stosuje się głównie do zawieszenia, sam mam takie coś w kamperze. ale to jest zupełnie inna bajka.
zawieszenie nabija odpowiednie ciśnienie do poduszek i to wszystko.
możesz je zmieniać włączając elektryczną sprężarkę lub spuszczać, nawet każdą stronę z osobna.
zawieszenie pojazdu ciężarowego lub autobusu jest samopoziomujące się, więc układ pneumatyczny musi cały czas zapewniać odpowiednie ciśnienie podczas pracy zawieszenia, a w takie coś pojazdy ani osobowe z zawieszeniem pneumatycznym, ani dostawcze nie są wyposażone.
kolejna sprawa to pneumatyczny układ hamulcowy.
jest to układ otwarty, gdzie po wypchnięciu tłoczysk siłowników, powietrze z tych siłowników idzie w atmosferę, więc nie dość że układ musi cały czas zapewnić stałe ciśnienie, ale też musi mieć zapas powietrza wystarczający do wielokrotnego hamowania, a siłowników w samochodzie mamy cztery i w przyczepie, albo dwa, albo cztery, albo sześć (naczepa).
zwykle w samochodzie mamy 4-5 zbiorników powietrza, a w przyczepie podobna ilość.
ani nie widziałem pojazdów dostawczych, ani przyczep do nich ze zbiornikami powietrza.
następnie jak już wspominałem, sterowanie układem hamulcowym.
gdy kierowca naciska pedał hamulca, najpierw hamują osie przyczepy/naczepy, potem oś przednia pojazdu, na końcu tylna oś samochodu.
taka kolejność ma zabezpieczyć przed złożeniem się zespołu pojazdów.
gdy puszczamy hamulec odpuszcza najpierw tylna oś samochodu, później przednia, na końcu koła przyczepy/naczepy.
nawet w starszych samochodach ciężarowych średniej klasy hamulce były pneumatyczno-hydrauliczne, ale takiego rozwiązania się już praktycznie nie spotyka.
układ hamulcowy pneumatyczny ma taką wadę, że nie działa jak nie ma ciśnienia, więc gdy nie dostarczymy ciśnienia, to samochód ma zablokowaną tylną oś (żeby nie ruszyć bez hamulców).
połączenie pojazdu z przyczepą/naczepą musi odbywać się za pomocą dwóch przewodów pneumatycznych, ponieważ siłowniki przyczepy/naczepy jak siłowniki tylnej osi samochodu są dwustronnego działania, a przyczepa/naczepa gdy się przypadkowo urwie osie zostaną zablokowane.
dodatkowo gdy odepniemy przyczepę/naczepę automatycznie hamulce będą w niej zaciągnięte. w starych przyczepach traktorowych był jeden przewód, bo nie miały zawieszenia pneumatycznego, a przed odczepieniem zaciągało się hamulce mechanicznie, kręcąc taką korbą w tyłu przyczepy, ale takiego rozwiązania nie stosuje się chyba od 30 lat i od 40 lat w przyczepach do ciężarówek. bardzo dawno zdarzało się, że gdy kierowca był senny odpinał przewód przyczepy, które była odblokowana więc mogła jechać i przy każdym hamowaniu kopała samochód budząc kierowcę.
więc mamy dwa przewody pneumatyczne łączące pojazd z przyczepą/naczepą:
czerwony (prawy) w którym zawsze jest ciśnienie. służy on do odblokowania kół przyczepy/naczepy i do powietrza dla zawieszenia.
żółty (lewy) w którym ciśnienie pojawia się tylko w momencie gdy naciśniemy na pedał hamulca i puszczamy ciśnienie na siłowniki przyczepy/naczepy.