Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez Cyryl » środa 10 lutego 2021, 09:08

nie jest to dla mnie nowe (Traffic light tree Londyn spełnia funkcję ozdobną), bo mam zdjęcie tego sygnalizatora w swoich prezentacjach na wykładach i jeszcze jeden rodzynek:
Załączniki
sygnalizacja 1.jpg
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez LeszkoII » środa 10 lutego 2021, 17:29

dymi napisał(a):Nie znam dokładnie przepisów jeśli chodzi o sygnalizację świetlną, natomiast stwierdziłem, że dwukomorowy S-2 jest poprawny, ponieważ kolega dylek umieścił wycinek dziennika ustaw, w którym jest napisane, że w określonych sytuacjach dopuszczalne jest zastosowanie sygnalizacji czerwony -> czerwony z zieloną strzałką -> czerwony. Aczkolwiek rzeczywiście nie ma tam słowa o tym, że może nie być pozostałych komór (żółtej i zielonej), a jedynie to, że nie muszą być wyświetlane.
W warunkach technicznych dla sygnałów drogowych określono, że S-2 nadaje sygnał żółty ostrzegawczy. No to teraz proszę wytłumaczyć, jak na dwukomorowym sygnalizatorze zapalić sygnał żółty skoro zakładamy że w komorach musi się wyświetlać czerwony (1) i zielona strzałka (2).
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez gumik » środa 10 lutego 2021, 17:35

dymi napisał(a):Chciałbym się dowiedzieć, czy prawa strzałka warunkowa może występować bez sygnalizatora głównego?

Nie może.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez Cyryl » środa 10 lutego 2021, 18:15

LeszkoII napisał(a):...W warunkach technicznych dla sygnałów drogowych określono, że S-2 nadaje sygnał żółty ostrzegawczy. No to teraz proszę wytłumaczyć, jak na dwukomorowym sygnalizatorze zapalić sygnał żółty skoro zakładamy że w komorach musi się wyświetlać czerwony (1) i zielona strzałka (2).


jeżeli przeczytamy załącznik 3.3 do rozporządzenia w sprawie sygnałów i znaków na drodze to dowiemy się, że mamy takie sygnalizatory:
a. ogólny do kierowania ruchem,
b. z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką,
c. sygnalizatory kierunkowe,
d, określające sposób korzystania z pasów ruchu,
e. sygnalizatory ostrzegawcze,
itp. dla pieszych, rowerzystów, tramwajów, autobusów, na przejazdach kolejowych.


to nie musi być sygnalizator kierunkowy, ale ostrzegawczy, a tu nie określono liczbę barw, czyli liczbę komór, więc mogą być tylko np. dwa.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez LeszkoII » środa 10 lutego 2021, 19:56

Cyryl napisał(a):to nie musi być sygnalizator kierunkowy, ale ostrzegawczy, a tu nie określono liczbę barw, czyli liczbę komór, więc mogą być tylko np. dwa.
Dalej nieudowodnione.
Zakładam, że w przepisie ogólnym, bo taki charakter ma przytoczony przez Ciebie fragment rozporządzenia, sygnalizator "z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką" jest po prostu sygnalizatorem S-2.

Wciąż nie wiem, jakim cudem udałoby Ci się zaprogramować "dwukomorowy" sygnalizator S-2 (ja dalej twierdzę, że taki nie istnieje), ażeby nadawał sygnał ostrzegawczy.
Każda komora powiązana jest z konkretną barwą sygnału, więc jeżeli dysponujemy tylko dwiema komorami na S-2, to żadna z nich nie wyświetli sygnału w kolorze innym niż czerwony lub zielony (strzałka).

Pozostaje tylko kwestia, czy sygnalizator S-2 MUSI czy tylko MOŻE nadawać sygnał ostrzegawczy :hmm:

PO EDYCJI: Sygnalizator ostrzegawczy to taki, który nadaje tylko sygnał przerywany żółty.
Ostatnio zmieniony środa 10 lutego 2021, 19:59 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 2 razy
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez dymi » środa 10 lutego 2021, 19:58

LeszkoII napisał(a):W warunkach technicznych dla sygnałów drogowych określono, że S-2 nadaje sygnał żółty ostrzegawczy. No to teraz proszę wytłumaczyć, jak na dwukomorowym sygnalizatorze zapalić sygnał żółty skoro zakładamy że w komorach musi się wyświetlać czerwony (1) i zielona strzałka (2).


Tak jak pisałem, nie jestem specjalistą w temacie sygnalizatorów świetlnych :) I tak jak pisałem, rzeczywiście w dzienniku ustaw nie było napisane, że sygnalizator S-2 można pomniejszyć fizycznie do mniej niż 4 komór, a jedynie, że można go tak ustawić, żeby jego cykl wyświetlania obejmował tylko 2 komory. Na początku błędnie to odebrałem jako, że S-2 może mieć fizycznie tylko dwie komory, co później odwołałem. Także rozumiem, że każdy S-2 musi mieć przynajmniej 4 komory.

Cyryl napisał(a):to nie musi być sygnalizator kierunkowy, ale ostrzegawczy, a tu nie określono liczbę barw, czyli liczbę komór, więc mogą być tylko np. dwa.


Myślę, że sygnalizator ostrzegawczy służy do ostrzegania, więc chyba nie może wyświetlać koloru czerwonego, ani zielonego, które wydaje mi się, że są zarezerwowane do kierowania ruchem.
dymi
 
Posty: 10
Dołączył(a): poniedziałek 25 stycznia 2021, 00:54

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez LeszkoII » środa 10 lutego 2021, 20:27

dymi napisał(a):Myślę, że sygnalizator ostrzegawczy służy do ostrzegania
Operujemy na sygnałach, ale wątek dotyczy sygnalizatorów. Zgadzam się z tym, co napisałeś.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez Cyryl » środa 10 lutego 2021, 20:28

dymi napisał(a):...Myślę, że sygnalizator ostrzegawczy służy do ostrzegania, więc chyba nie może wyświetlać koloru czerwonego,...


może,

we Wrocławiu jest takich sygnalizatorów co najmniej cztery:
na przejazdach tramwajowych - dwukomorowe nadające sygnał czerwony, gdy ma jechać tramwaj i żółty migający, gdy nie przejeżdża
ulica Bardzka przy kościele i ul. Opolska na początku.

przy wyjeździe z remizy strażackiej na ulicy Kosmonautów,
https://www.google.com/maps/@51.1443941 ... 312!8i6656
przy wyjeździe dla karetek ze szpitala ul. Fieldorfa

ale w ostatnich przypadkach sygnalizatory dwukomorowe, gdy nie wyjeżdżają pojazdy uprzywilejowana w ogóle nie działają, przy wyjeździe zapala się czerwony sygnał w górnej komorze.
podejrzewam, że w dolnej komorze jest sygnał żółty, ale bardzo rzadko tamtędy przejeżdżam i powiedzmy widzę je sporadycznie.

definicja sygnalizatorów ostrzegawczych:
"sygnalizacja ostrzegawcza jest to sygnalizacja zlokalizowana na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych poza skrzyżowaniami i w innych miejscach szczególnie niebezpiecznych, które jednak nie kwalifikują się jeszcze do zastosowania sygnalizacji pełnej (trójbarwnej)."
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez dymi » środa 10 lutego 2021, 21:18

Cyryl napisał(a):
dymi napisał(a):...Myślę, że sygnalizator ostrzegawczy służy do ostrzegania, więc chyba nie może wyświetlać koloru czerwonego,...


może,

we Wrocławiu jest takich sygnalizatorów co najmniej cztery:
na przejazdach tramwajowych - dwukomorowe nadające sygnał czerwony, gdy ma jechać tramwaj i żółty migający, gdy nie przejeżdża
ulica Bardzka przy kościele i ul. Opolska na początku.

przy wyjeździe z remizy strażackiej na ulicy Kosmonautów,
https://www.google.com/maps/@51.1443941 ... 312!8i6656
przy wyjeździe dla karetek ze szpitala ul. Fieldorfa

ale w ostatnich przypadkach sygnalizatory dwukomorowe, gdy nie wyjeżdżają pojazdy uprzywilejowana w ogóle nie działają, przy wyjeździe zapala się czerwony sygnał w górnej komorze.
podejrzewam, że w dolnej komorze jest sygnał żółty, ale bardzo rzadko tamtędy przejeżdżam i powiedzmy widzę je sporadycznie.

definicja sygnalizatorów ostrzegawczych:
"sygnalizacja ostrzegawcza jest to sygnalizacja zlokalizowana na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych poza skrzyżowaniami i w innych miejscach szczególnie niebezpiecznych, które jednak nie kwalifikują się jeszcze do zastosowania sygnalizacji pełnej (trójbarwnej)."


W temacie sygnalizatorów udało mi się znaleźć poniższy dokument:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dzie ... z-17066287

Podział sygnalizatorów według tego dokumentu jest inny niż przytoczyłeś, a mianowicie:

Rozróżnia się następujące rodzaje sygnalizatorów przeznaczonych do nadawania odpowiednich sygnałów:
a) sygnalizatory ogólne do kierowania ruchem,

b) sygnalizatory z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką,

c) sygnalizatory kierunkowe,

d) sygnalizatory określające sposób korzystania z pasa ruchu,

e) sygnalizatory ostrzegawcze,

f) sygnalizatory dla pieszych i rowerzystów,

g) sygnalizatory dla kierujących tramwajami,

h) sygnalizatory dla kierujących autobusami,

i) sygnalizatory zakazujące wjazdu umieszczane na przejazdach kolejowych, w miejscu wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych itp.


Podane przez Ciebie przykłady podchodzą pod poniższe pozycje:

3.2.10.
Sygnalizatory nadające sygnały dla kierujących pojazdami stosowane na przejazdach tramwajowych

Sygnały dla kierujących pojazdami stosowane na przejazdach tramwajowych zlokalizowanych poza skrzyżowaniami lub na skrzyżowaniach bez sygnalizacji dla pozostałych strumieni ruchu nadawane są przez sygnalizatory dwukomorowe o średnicy soczewek 200 lub 300 mm (odpowiednio: obok jezdni i nad jezdnią) z soczewkami barwy czerwonej i żółtej.


3.2.11.
Sygnalizatory nadające sygnały zakazujące wjazdu umieszczane na przejazdach kolejowych, w miejscach wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych, wjazdach na ruchome mosty i promy itp.

Sygnały nadawane przez sygnalizatory na przejazdach kolejowych, wyjazdach pojazdów uprzywilejowanych, wjazdach na prom lub ruchomy most mają postać dwóch na przemian migających sygnałów czerwonych lub pojedynczego migającego sygnału czerwonego. Średnica soczewek tych sygnalizatorów wynosi 300 mm.


Jeśli się mylę to mnie poprawcie :)
dymi
 
Posty: 10
Dołączył(a): poniedziałek 25 stycznia 2021, 00:54

Re: Warunkowa strzałka w prawo - czy może być "samodzielna"?

Postprzez dymi » środa 10 lutego 2021, 21:29

Dodatkowo w tym samym dokumencie znalazłem poniższe pozycje, które chyba wiele uściślają:

3.2.3.
Sygnalizatory z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką

Do nadawania sygnału dopuszczającego skręcanie w kierunku wskazanym strzałką przeznaczone są sygnalizatory S-2. Sygnalizatory S-2 mogą być cztero- lub pięciokomorowe. Średnica soczewki nadającej sygnał w kształcie strzałki wynosi 200 mm niezależnie od średnicy pozostałych soczewek.


3.2.6.
Sygnalizatory nadające sygnały ostrzegawcze

Sygnały ostrzegawcze w postaci światła żółtego migającego nadawane są przez:
- sygnalizatory S-1, S-1a, S-2, S-3, S-3a lub przez sygnalizatory jednokomorowe,

- lampy umieszczone na przeszkodzie.

W miejscach szczególnie niebezpiecznych dla ruchu pieszych (niewidoczne lub oddalone od skrzyżowania z sygnalizacją przejście dla pieszych) sygnał ostrzegawczy może występować w postaci żółtej sylwetki idącego pieszego.
dymi
 
Posty: 10
Dołączył(a): poniedziałek 25 stycznia 2021, 00:54

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości