Kij w mrowisko czyli filmik

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 03 maja 2021, 07:15

Cyryl8 napisał(a):Ale te wszystkie rzeczy, nawet gdyby dały pozytywny rezultat nie zmienią złych intencji sprawcy.
SPRAWCA -- idealne określenie. No to przeprowadźmy szybką analizę nagrania. Oba pojazdy ruszają z miejsca, wcześniej BMW przepuszczało dwa samochody. Ich prędkość nie zdążyła się (lub nie powinna się zdążyć) rozwinąć na tyle, żeby czas reakcji jadącego z tyłu miał znikomy wpływ na niewyhamowanie. Odstęp był prawidłowy, standardowy jak na warunki ruchu w danej chwili. Kierowca nagrywający swoje najechanie po prostu "zaspał". Ciężko doszukać się powodu tego "zamyślenia", może obserwował horyzont bo chciał szybko wyprzedzić BMV, ale to go w niczym nie usprawiedliwia.

Kierowca BMV zrobił głupotę, hamowanie było faktycznie gwałtowne i dlatego, już dla samej zasady, powinien zostać uznanym za ("współ-") sprawcę zdarzenia. Taki sposób hamowania w takim miejscu może zaskoczyć. Natomiast pomijając samą tę "zasadę", kierowca z tyłu miał szansę wyhamować, i to nawet całkiem płynnie.

Mogłoby się wydawać, że nagranie ujawnia słabe umiejętności manewrowe hamującego, ale w gruncie rzeczy dowodzi ono, że nie mamy do czynienia tylko z wydłużonym czasem reakcji HAMOWANIA, lecz ponadto manewrowania kierownicą.

Po tej krótkiej PSEUDO-analizie byłbym skłonny uniewinnić kierowcę BMV, mimo że zachował się perfidnie.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez Cyryl8 » poniedziałek 03 maja 2021, 08:00

moim zdaniem nie bardzo rozumiesz:

kierowca filmujący mógł przyczynić się do kolizji/wypadku z nieuwagi, braku bezpiecznego odstępu itp.

kierowca BMW chciał spowodować kolizję/wypadek.

różnica jest taka, jak między nieumyślnym spowodowaniem śmierci, a zabójstwem z premedytacją.

nawet jeżeli nie doszłoby do żadnych konsekwencji kierowca BMW (według mnie) powinien być ukarany za świadome i celowe działanie w celu spowodowania kolizji/wypadku.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez ks-rider » poniedziałek 03 maja 2021, 13:35

Gdzies jest granica, gafy a celowego hamowania. I tam gdzie hamowanie jest przeprowadzane w calu najechania, powinno byc to karane i egzakwowane prawnie.

Czasami gdy ktos naprawde siedzi mi na ogonie, to klade noge na hamulec bardzo delikatnie go naciskajac ale jedynie w calu aby zapalily sie swiatla STOP'u Prawa stopa przyspieszam aby absolutnie nie doszlo do hamowania.

Ten manewr ma na celu spowodowanie refleksji, aby jadacy za mna zwiekszyl bezpieczny odstep !



:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez waw » poniedziałek 03 maja 2021, 18:36

Cyryl8 napisał(a):
kierowca BMW chciał spowodować kolizję/wypadek.

różnica jest taka, jak między nieumyślnym spowodowaniem śmierci, a zabójstwem z premedytacją.

nawet jeżeli nie doszłoby do żadnych konsekwencji kierowca BMW (według mnie) powinien być ukarany za świadome i celowe działanie w celu spowodowania kolizji/wypadku.

Nie. Większość wypadków powstała mimo że sprawcą tego nie chciał. Mimo to prokuratorzy chętnie sięgają po zarzut umyślnego spowodowania wypadku. Idąc tym tokiem rozumowania każdy kto wsiada do samochodu musi mieć na uwadze możliwość spowodowania wypadku i się z nim godzić. I tak samo nagrywający jak i nagrywany chcieli doprowadzić do wypadku.

Natomiast gdyby kierowca BMW był bardziej inteligentny mógłby tak zahamować przy mijaniu pieszego lub przed PdP. Wtedy byłby bardziej pionierem BRD niż sprawcą kolizji. :mrgreen:
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 03 maja 2021, 19:04

Cyryl8 napisał(a):kierowca filmujący mógł przyczynić się do kolizji/wypadku z nieuwagi, braku bezpiecznego odstępu itp.
Co to znaczy "przyczynić się"? Fakty są takie, że skasował tył BMV przy śmiesznie niskiej prędkości, chociaż odstęp był bezpieczny, ale z niewyjaśnionych powodów refleks za słaby, a może stan ogumienia zadecydował? Kierowca zmęczony, rozproszony, czyżby rozmawiał przez telefon? Czy to ma być usprawiedliwienie?

Twój argument zaczyna mi przypominać wybielanie pilotów, którzy spowodowali "smolensk crash".
Cyryl8 napisał(a):kierowca BMW chciał spowodować kolizję/wypadek
Wątpię. Raczej chciał zagotować krew w żyłach. A nawet jeśli już miał taki plan, to pewności mógł nie mieć, że się powiedzie.
Cyryl8 napisał(a):różnica jest taka, jak między nieumyślnym spowodowaniem śmierci, a zabójstwem z premedytacją.
Ale tutaj nie było zabójstwa ani też zamiaru popełnienia takiego czynu.
Cyryl8 napisał(a):nawet jeżeli nie doszłoby do żadnych konsekwencji kierowca BMW (według mnie) powinien być ukarany za świadome i celowe działanie w celu spowodowania kolizji/wypadku
Trudno to udowodnić, zresztą... jak wyżej.
ks-rider napisał(a):Czasami gdy ktos naprawde siedzi mi na ogonie, to klade noge na hamulec bardzo delikatnie go naciskajac ale jedynie w calu aby zapalily sie swiatla STOP'u Prawa stopa przyspieszam aby absolutnie nie doszlo do hamowania.
Ja mam taki nawyk podczas ruszania "ze świateł", że pomiędzy pierwszymi przełożeniami biegów mrugam STOP-ami, a przynajmniej mam nogę nad hamulcem.

Na złość można zrobić komuś, hamując silnikiem, ale efektywność tej złośliwości zależy od prędkości pojazdu.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez Cyryl8 » poniedziałek 03 maja 2021, 19:40

LeszkoII napisał(a):
Cyryl8 napisał(a):kierowca BMW chciał spowodować kolizję/wypadek

Wątpię. Raczej chciał zagotować krew w żyłach. A nawet jeśli już miał taki plan, to pewności mógł nie mieć, że się powiedzie...


nie wiem czy miał zamiar zagotować krew, czy chciał spowodować wypadek.
jedno jest pewne:
świadomie i rozmysłem spowodował zagrożenie, mogło się skończyć na strachu, na skutek świadomego zagrożenia, mogło się skończyć wypadkiem z mniejszymi lub większymi skutkami również na skutek tego samego zagrożenia.

jeżeli dla Ciebie akceptowanym jest złośliwość, która jest zagrożeniem, to wygląda że uważasz iż na naszych drogach jest zbyt bezpiecznie.

po co redukować, hamować biegami?
jak już chcesz remontować auto na koszt innego, to trochę tego z tyło podminować raz wolną raz dynamiczną jazdą, potem wystarczy dynamicznie ruszyć ze świateł i zaciągnąć ręczny.

ale po co do tego dorabiać teorię?
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez ks-rider » poniedziałek 03 maja 2021, 21:43

LeszkoII napisał(a):Na złość można zrobić komuś, hamując silnikiem, ale efektywność tej złośliwości zależy od prędkości pojazdu.


Sa i inne sposoby ale nie bede opisywal aby tu nikogo na glupie pomysly nie naciagac !


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez LeszkoII » wtorek 04 maja 2021, 06:17

Cyryl8 napisał(a):świadomie i rozmysłem spowodował zagrożenie, mogło się skończyć na strachu, na skutek świadomego zagrożenia, mogło się skończyć wypadkiem z mniejszymi lub większymi skutkami również na skutek tego samego zagrożenia
Co innego jazda na zderzaku na autostradzie przy 150+ km/h, a co innego takie samo zachowanie w ruchu miejskim w korkach do 30 km/h. Dodajmy jeszcze stan nawierzchni i pogodę (też: opony zimowe w lecie, letnie w zimie, sprawność samego "hamowania"). Nie przeczę temu, że BMV spowodował zagrożenie b.r.d. Są sytuacje, w których doszukiwanie się sprawstwa tylko jednego z uczestników zdarzenia zmniejsza osłabia czujność i wzmaga pozorną pewność bezpieczeństwa. Przykładów można podać do woli... choćby zakaz wyprzedzania pojazdu z lewym kierunkowskazem, wejście pieszego bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd VS nowe przepisy o pierwszeństwie pieszych przed PdP.

Natomiast wskazywanie winy najeżdżającego było dotychczas standardem, czego przyczyny leżą w jakości materiału dowodowego. Brak kamerki + wgniecenie tyłu pojazdu --> policjant raczej uzna winę wyłącznie kierującego najeżdżającego. Na szczęście stereotypy zaczynają się przełamywać, co widać na przykładzie tzw. "bezwzględnego pierwszeństwa" jako czynni wyłączający sprawstwo zdarzenia.
Cyryl8 napisał(a):jeżeli dla Ciebie akceptowanym jest złośliwość, która jest zagrożeniem, to wygląda że uważasz iż na naszych drogach jest zbyt bezpiecznie
Jestem już zbyt stary na okazywanie złośliwości :lol: Wydaje się że obaj bohaterowie nagrania okazywali sobie szczere i pełne wzajemności sygnały mające na celu sprowokować, podnieść drugiemu ciśnienie, podbudować własne "ja".
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez Cyryl8 » wtorek 04 maja 2021, 09:32

LeszkoII napisał(a):...Jestem już zbyt stary na okazywanie złośliwości :lol: Wydaje się że obaj bohaterowie nagrania okazywali sobie szczere i pełne wzajemności sygnały mające na celu sprowokować, podnieść drugiemu ciśnienie, podbudować własne "ja".


masz rację, ale tylko jeden sprowokował ten wypadek, gdyby wyszło, że najeżdżający świadomie najechał na tył pojazdu poprzedzającego (a tego nie widać na filmie) miałbyś rację.

ale jakby nas inny użytkownik ruchu nie wkurzył, nie możemy odpowiadać zagrożeniem, no chyba że poziomem głupoty dorównujemy adwersarzowi.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez ks-rider » wtorek 04 maja 2021, 13:54

Mnie by ciekawilo, czy nejezdzajacy faktycznie hamowal awaryjnie ? Czy tez nie tak do konca bo generalnie wszyscy wiemy, ze hamowac a hamowac, to nie to samo !


:mrgreen:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez Cyryl8 » środa 05 maja 2021, 07:37

z tym hamowaniem w większości ludzi wygląda tak:
w momencie zagrożenia wciskają pedał hamulca do końca bez opamiętania.
odpuszczenie hamulca w takich sytuacja jest bez długotrwałych ćwiczeń i praktyki w zasadzie niemożliwe dla przeciętnego kierowcy.

dlatego też powstał układ ABS, bo gdy przychodzi w zagrożeniu hamując przed przeszkodą odpuścić hamulec, aby koła przednie zaczęły się kręcić i odzyskały przyczepność jest to niewykonalne, więc robi to za nas ABS.

kiedyś zatrzymałem się przy podobnej kolizji, gdzie kierowca który najechał poprzednika kulał na prawą nogę, gdy spytałem się czy nic mu się nie stało okazało się, że złapał go skurcz w nodze, którą jeszcze pół godziny po wypadku nie mógł zgiąć, bo w mózgu cały czas jeszcze naciskała hamulec.

więc wracając do Twojego pytania: czy kierowca najeżdżający hamował awaryjnie, to na 99% tak, chyba że było kierowca z przeszłością w sporcie lub świadomie chciał ukarać poprzednika albo na jego koszt naprawić jakąś wcześniejszą szkodę przedniego zderzaka.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez ks-rider » środa 05 maja 2021, 14:25

Cyryl,

tu masz zupelpodczas hamowania hamuje nie wykorzystujac nie inne doswiadczenia niz ja. Ja z kolei wiem, ze wlasnie wiekszosc kierowcow hamuje wlasnie zbyt lekko i niewykorzystuje potencjalu ukladu.

Z ABS'em to tez nie tak do konca jasne, bo bywaly wypadki, ze po ludzie twierdzili, ze ABS byl zepsuty lub popsul sie, bo pedal vibrowal ! :mrgreen:

W kazdym razie hamowanie z ABS'em trzeba przecwiczyc.


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez Cyryl8 » środa 05 maja 2021, 16:37

i tak i nie, czasami kierowca nie widząc zagrożenia (niewłaściwie oceniając sytuację) odnosi wrażenie, że "uda się" hamując jak na co dzień, dopiero zaczyna hamować na poważnie w ostatnim momencie, gdy już jest za późno.

również ma na to wpływ hamowanie pojazdu przed nami, gdy zaczyna on hamować delikatnie, później mocniej, czym zaskakuje kierowcę za sobą, które nieświadomy co nastąpi, od razu nie zaczyna hamować awaryjnie.

teraz coś o hamowaniu z ABS-em:
trochę to późno, bo zima w tym roku pozwoliła na ćwiczenie na śliskim.

ABS ma na celu kierowanie pojazdem podczas hamowania awaryjnego, które blokuje koła przednie, a te mogą kierować pojazdem tylko wtedy gdy się obracają.
i to jest fajne, ale ABS ma też wadę, a to wydłużenie drogi hamowania.
o ile na suchej powierzchni nie jest to wiele, im mniejsza przyczepność tym ta droga hamowania się wydłuża.
szczególnie jest to zauważalne na bardzo śliskiej nawierzchni: lodzie, śniegu.

i tu jest na to sposób, można wyłączyć ABS naciskiem nogi na pedał hamulca.
czyli:
wciskamy pedał do oporu, aż poczujemy uderzenia ABS-u na hamulcu i tak trzeba odpuścić pedał, aby ABS przestał działać - uderzenia zniknęły, ale tak aby hamulce działając zwalniały pojazd.
to fachowo się nazywa hamowaniem na granicy utraty przyczepności.
pozwala na skrócenie drogi hamowania na lodzie o 30%.
z tym, że to wymaga od ćwiczącego odpuszczenia (choć minimalnego) hamulca.
o ile to na prostej drodze jest łatwe, ale już gdy ustawisz na swojej drodze karton jako przeszkodę już robi się trudne, a przed rzeczywistą przeszkodą bez ćwiczeń - niewykonalne.
a nawet jak przećwiczysz to na torze (placu), to i tak do końca sam nie wiesz jak zachowasz się w realnym zagrożeniu.

na rysunku masz hamowania;
po lewej bez ABS-u, po prawej z ABS-em. na zielono rzeczywisty czas hamowania.
Załączniki
Hamowanie.png
Hamowanie.png (8.21 KiB) Przeglądane 5460 razy
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Kij w mrowisko czyli filmik

Postprzez ks-rider » środa 05 maja 2021, 20:45

Problemem w aktualnych autach nie jest ABS a asystent hamowania ktory po szybkim wcisnieciu hamulca nie odpuszcza i po prostu zatrzymuje pojazd.

Kilka lat temu mialem ceikawa dyskusje z policja, bo podczas kontroli zanim wysiadlem z auta zakladalaem buty a mamy przepis o " twardej po" :mrgreen:


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości