Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez Cyryl8 » czwartek 15 lipca 2021, 11:22

Powiedzmy, że nasz kolega przejeżdża dziennie 150km rowerem, ja jako przecietny 10km.
On dziennie na granicy 4 kolizji, czyli wychodzi jedna niebezpieczna sytuacja na 37,5km.

Z tego wynika, że jeżeli nasz kolega jeździ w miarę bezpiecznie jak inni, to każdy z nas w czasie tygodnia powinien co najmniej raz otrzeć się o wypadek.
A tak nie jest. Przynajmniej w moim wypadku i moich znajomych, wśród których są osoby jeżdżace bardzo intensywnie.

Z wypowiedzi naszego kolegi wynika, że bardzo dobrze jeździ po względem technicznym, w co wierzę i zgodnie z przepisami, a tu może być różne.
Ilość niebezpiecznych sytuacji wynika tylko (zdaniem naszego kolegi) z większej ilości przejechanych kilometrów.
Unikanie wypadków czy kolizji ze strony samochodów zawdzięcza tylko owej doskonałej technice jazdy.
A co z tymi którzy tej techniki jazdy nie mają?

Jeżeli weźmiemy po uwagę różnicę wieku, to mimo mniejszej intensywności sumarycznie przejechałem pewnie więcej kilometrów rowerem i myśl naszego kolegi powinienem mieć setki, jeżeli nie tysiące niebezpiecznych sytuacji, a mniej zaawansowany technicznie, powinienem nie żyć.
Cyryl8
 
Posty: 446
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez mp0011 » czwartek 15 lipca 2021, 11:47

Jak będziecie grzeczni, przygotuję wam jakąś kompilację.

I nie porównujcie "emeryckiej" jazdy rowerem po "ścieżce", a jak nie ma ścieżki to chodniku z zawodową jazdą. Wiadomo, że nie jeżdżę 10km/h, ale bliżej 25-30. Z tym, że mam do tego przystosowany sprawny i zadbany sprzęt.

Sytuacje z wczoraj o których wspominałem:
- Wyprzedzanie mnie na pasach na gazetę. Tłumaczenie kierowcy (bo za 200m i tak stał na czerwonym, to zagadałem. W zasadzie to sam pytał "czy mam jakiś problem" po tym, jak pokręciłem z politowaniem głową stojąc obok niego) "Jakbyś znał przepisy to byś wiedział, że pojazdy nie-mechaniczne wolno na pasach"
- Zawracanie kierowcy po postoju na przeciwległym pasie, przez podwójną ciągłą tuż przede mną. Zero refleksji.
- Wjazd na przejście i przejazd na pełnej prędkości z podporządkowanej (inni, z naprzeciwka się zatrzymali)
- Taksówkarz wyjeżdżą ze stacji benzynowej i zatrzymuje się na przejeździe. Hamuję 10cm od jego drzwi. Komentarz kierowcy "Święte krowy pedalarze".

Inny dzień - ten sam kierowca trzykrotnie wymusił pierwszeństwo na CPR (Targowa przy Pasażu Wileńskim) przy wjeździe w bramę lub wyjeżdżaniu z niej. Oczywiście pouczanie mnie o przepisach których rzekomo nie znam i o tym, że on ma pierwszeństwo i w ogóle to powinienem rower prowadzić...

Być może, jakbym nie miał TYLU sytuacji, inaczej podchodził bym do kierowców. Ale z czasem człowiek nabiera przekonania, że jest otoczony przez idiotów, którzy mają gdzieś bezpieczeństwo innych.

P.S.
Przykładowy dzień (2 kolejne skrzyżowania, 3 minuty z życia rowerzysty w Warszawie, parę lat temu, wyszukane na szybko:) I tak jest NORMA w Warszawie:
phpBB [media]

phpBB [media]

https://www.youtube.com/watch?v=IMqJFxWXSTw
https://www.youtube.com/watch?v=76k_5_7imfo

Sami sobie oceńcie, czy jadę agresywnie, konfliktowo, szybko i niebezpiecznie.

BTM. Może wydzielić wątek...?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2277
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez Cyryl8 » czwartek 15 lipca 2021, 12:07

Z tego co napisałeś ta liczba kilometrów zaczyna być problematyczna, bo wygląda na to, że większość czasu poświęcasz na pouczanie innych, dyskusje i przepychanki słowne, to kiedy jeździsz w takiej ilości?

Jeżeli dziennie masz, jak pisałeś 4 takie sytuacje to już ucieka Ci dwie godziny dziennie.
Chyba że ogranicza się to do grzecznościowego obrzucenia ch..mi podczas jazdy.
Cyryl8
 
Posty: 446
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez mp0011 » czwartek 15 lipca 2021, 12:27

Zazwyczaj zdążę na światłach.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2277
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez gumik » czwartek 15 lipca 2021, 16:16

mp0011 napisał(a):Sami sobie oceńcie, czy jadę agresywnie, konfliktowo, szybko i niebezpiecznie.
Wygląda na ostrożną jazdę.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 2810
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez waw » czwartek 15 lipca 2021, 16:23

Takich sytuacji będzie więcej do póki będzie przyzwolenie na konfliktogenną organizację ruchu. Widać to w Warszawie gdzie coraz trudniej znaleźć dobrze oznakowany odcinek drogi bo ZDMowi najbardziej zależy na rozsiewaniu nienawiści do kierowców.
Pytanie dlaczego ktoś kto np. wymusza pierwszeństwo to nieudacznik, ślepiec i głupek (co jest poniekąd prawdą) a ktoś kto dopuścił do użytku skrzyżowanie, przejscie dla pieszych czy przejazd rowerowy bez wymaganej widoczności to ekspert jakiego świat nie widział...
waw
 
Posty: 1783
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez Cyryl8 » poniedziałek 19 lipca 2021, 21:00

mp0011 napisał(a):...I nie porównujcie "emeryckiej" jazdy rowerem po "ścieżce", a jak nie ma ścieżki to chodniku z zawodową jazdą...


jeżeli jest to jazda zawodowa, to rozumiem, że z niej się utrzymujesz, więc jak mógłbyś powiedzieć:
w jaki sposób zarabiasz jazdą?
szacunkowo na jakiej wysokości apanaży można liczyć z takiej jazdy?

ale masz rację moja jazda wygląda zupełnie inaczej:
dzisiaj jechał około 8km (nie mam żadnych instrumentów pomiarowych) po to, aby grać w plażówkę dwie godziny i potem wracałem owe 8km.
czasem przy ładnej pogodzie dojeżdżałem do pracy, ale już dwa razy więcej.
we Wrocławiu infrastruktura rowerowa jest na tyle rozwinięta, że przy nawet niewielkim nałożeniu drogi można jeździć nie kolidując z samochodami.

także moja jazda służy czemuś, nie jest celem samym w sobie.
Cyryl8
 
Posty: 446
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez mp0011 » poniedziałek 19 lipca 2021, 21:37

Dostarczam jedzenie. Mógłbym robić coś innego, ale lubię jeździć na rowerze, a tu jeszcze za to płacą...

Obecnie sytuacja zarobkowa jest dynamiczna, ale przed pandemią można było na spokojnie, jeżdżąc 40h tygodniowo przebić z znacznie średnią krajową. Niektórzy robili dwie-trzy średnie - ale to już samochodami.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2277
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez Blacksmith » wtorek 20 lipca 2021, 02:46

Cyryl- Nie chcę zaprzeczać temu co piszesz w temacie. Ale wnioskuję (też po tym co często piszesz), że jeździsz przeważnie dłuższe trasy pozamiastowe. Myślę, że gdybyś 8-10h dziennie jeździł po centrum Wrocławia czy Warszawy to byś miał trochę inny ogląd na sprawę. Wiesz o co chodzi... wokół setki samochodów, rowerzystów, pieszych, ciągłe skrzyżowania, itd, itp. i tak cały czas przez wiele godzin dziennie.
Jak myślisz kto ma większe prawdopodobieństwo kolizji (niekoniecznie ze swojej własnej winy) lub obrzucania się z innymi kierowcami ch**mi, jeżdżący tyle samo godzin dziennie kierowca rozwożący w dużym mieście jedzenie na wynos czy kierowca Tira jeżdżący międzymiastowo/międzynarodowo?

P.S- Dopiero odczytałem wiadomość priv, jutro postaram się odpisać.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 1272
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: München

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez Cyryl8 » wtorek 20 lipca 2021, 07:26

Wygląda to tak, że mieszkam we północno-wschodniej części Wrocławia, wszędzie gdzie jeżdżę muszę przejechać całe miasto lub znaczną jego część.
We Wrocławiu masz do wyboru:
Jeździc ulicami,
Jeździć DdR wzdłuż Odry, jej koryt i kanałów.

Gdy jadę do pracy mogę jechać z samochodami w tłoku i smrodzie 9km, a mogę jechać wałami i parkami 12km.
W obu przypadkach czas dotarcia jest taki sam.

Jadąc na siatkówkę, to samo ulicami 6km, DdR 8km w spokoju i pod drzewami, co w lecie jest przyjemne, w tym samym czasie.

Lubię jeździć rowerem, ale gdyby to miało się odbywać w uciążliwych warunkach, postarałbym się zmienić te warunki.

Jeszcze jedna sprawa, to co robi nasz kolega, wożenie posiłków to jest transport, a w transporcie się wozi, a nie jeździ.
Jeździsz wtedy gdy jedziesz tam gdzie chcesz, kiedy chcesz i wieziesz to co chcesz.
Wozisz wtedy gdy jedziesz tam gdzie każą, kiedy każą i wieziesz to co każą.
Ja jeżdżę, a kolega wozi i tu jest największa różnica.
Cyryl8
 
Posty: 446
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez gumik » wtorek 20 lipca 2021, 09:42

Sorry, ale nie kumam jak to w praktyce wpływa na sposób jazdy.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 2810
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez Cyryl8 » wtorek 20 lipca 2021, 11:11

sposób jazdy trochę - tak, ale wynik, relacje z innymi użytkownikami - zdecydowanie tak.

jeżeli ja jadę 10km i nie mam kontaktu z pojazdami, to oczywistym jest, że ilość konfliktów będzie mniejsza niż ma ten, który jeździ po ulicach tan sam dystans ciągle dzieląc drogę z pojazdami.

druga sprawa: jeżeli mam do pracy na 8:00 czy na siatkówkę na 18:00, to mogę o dowolnej porze wyjechać wcześniej, aby nie śpiesząc się zdążyć.
inaczej jest jeżeli jeździsz rowerem po presją czasu, bo rozumiem że wysokość zarobków zależy od ilości rozwiezień.

to różni się tak jak sposób jazdy kamperem turystycznie w nieznane, bez wyraźnego celu, a sposób jazdy przedstawiciela handlowego i relacje ich z innymi użytkownikami dróg.

ostatnio mieliśmy jechać kamperem na Mazury, skończyło się nad jeziorem Ślesińskim z weekendowym turniejem plażówki w Przysuchej.
Cyryl8
 
Posty: 446
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez mp0011 » wtorek 20 lipca 2021, 20:55

Generalnie w Warszawie sieć dróg rowerowych w Centrum jest raczej kulawa. Jak się spojrzy na mapę, to od Wisły do linii Alei Prymasa (pas na jakieś 7km szerokości) są może 4 drogi rowerowe pn-pd, które i tak urywają się na Jerozolimskich. Jadąc dalekie dystanse, można wybierać drogi rowerowe, ale przy dostawach rzędu 500-1500m mija się to z celem, bo sam dojazd do DdR i potem z DdR do klienta wydłużyłby drogę dwukrotnie, a i tak jechał bym jezdnią do tej drogi rowerowej.

A i jazda po DdR wbrew pozorom jest mniej bezpieczna dla rowerzysty. Zapewnia pozory bezpieczeństwa i usypia czujność. Pod tym względem bezpieczniejsze są pasy rowerowe i jezdnia. Ja widzę kierowców, kierowcy widzą mnie. Jak jadę drogą rowerową, znikam ze świadomości kierowców i przestaję istnieć. Pojawiam się "nagle i niespodziewanie" na przejeździe rowerowym... I właśnie tam najczęściej dochodzi do sytuacji spornych i konfliktowych.

Najczęściej są to (kolejność przypadkowa):
- niezatrzymanie na S-2 i wjazd na przejazd rowerowy.
- zatrzymanie na przejeździe rowerowym blokując ruch
- zjazd ze skrzyżowania (lewoskręt) przez przejazd rowerowy. Jest kilka przejazdów, gdzie kierowcy skręcając lecą przez przejazd rowerowy na którym jest zielone i nawet nie zwolnią.
- Nieustąpienie pierwszeństwa 27.1a

Na jezdni to najczęściej wyprzedzanie na gazetę i na pasach.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2277
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez Cyryl8 » środa 21 lipca 2021, 09:54

mp0011 napisał(a):...Pojawiam się "nagle i niespodziewanie" na przejeździe rowerowym... I właśnie tam najczęściej dochodzi do sytuacji spornych i konfliktowych...


bardzo cenna uwaga.
gdyby samochody jeździły na okrągło po DdR, to obecność ich na przejazdach rowerowych nie byłoby takim zaskoczeniem dla rowerzystów.

mp0011 napisał(a):...można wybierać drogi rowerowe, ale przy dostawach rzędu 500-1500m mija się to z celem...


tak samo hamowanie na czerwonym świetle po to, aby za chwilę znowu hamować na następnym mija się z celem.

mi się wydaje, że ani pospiech, ani charakter pracy nie zwalnia z przestrzegania przepisów.
musisz pamiętać, że nie tylko Ty jeździsz po swoim mieście służbowo, pod presją czasu.
robi to znaczna część kierowców samochodów.

uważasz, że traktowanie przez Ciebie przepisów wybiórczo jest usprawiedliwione charakterem pracy i pośpiechem, ale odmawiasz tego innym.
Cyryl8
 
Posty: 446
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Pierwszeństwo pieszego - czy zawsze trzeba się zatrzymać

Postprzez gumik » środa 21 lipca 2021, 11:11

Ale czemu twierdzisz że mp traktuje przepisy wybiórczo?
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 2810
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 90 gości