Przejście dla pieszych

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Przejście dla pieszych

Postprzez MATRIX266 » czwartek 05 sierpnia 2021, 18:56

Witam jak wiemy są nowe przepisy dotyczące pieszych. Ja mam pytanie czy zawsze kierujący jest winny? Bo jeśli tak, to jest głupie. Dla przykładu jadę za jakimś busem z prędkością 50 km i nie widzę co stoi przed pasami, bus przejeżdza pasy a mi nagle wyskakuje pieszy pod maskę. No sorry ale jak ja wtedy mogę za, to odpowiadać przecież, to jest absurd. Rozumiem,że pieszy ma pierwszeństwo ale, to nie znaczy, że może wejść na pasy kiedy mu się podoba, bo to jest niesprawiedliwe względem kierowców. Jest też taka sytuacja, że są dwa pasy ruchu jadę jadę lewym np po prawej auta, która są minimalnie przede mną zaczynają hamować bo widzą pieszego ja go nie widzę i jest duże prawdopodobieństwo, że mi wejdzie pod maskę. Ok rozumiem ,że jak jestem 100m przed pasami i widzę auta, która stoją, to powinienem wiedzieć aby się zatrzymać, bo pewnie pieszy idzie ale jak już jestem blisko, to nie patrze się cały czas na prawo co się dzieje, czy auta jadą czy nie bo tak na prawdę muszę patrzeć przed siebie, bo się poruszam. Zgadzam się,że wiele ofiar jest z winy kierowców ale jak piesi będą myśleli, że ja mam pierwszeństwo i koniec, to będzie dochodziło do wypadków i w mojej ocenie często nie wcale z winy kierowcy. Jeśli piesi nie będą oglądać się po przejściu jednego pasa, czy na drugim nic nie jedzie z myślą,że mają iść bo taka jest ustawa, to będzie jeszcze gorzej niż dotychczas i wcale nie wypadków nie będzie.

https://hej.mielec.pl/pl/473_na-sygnale ... ideo-.html

Sytuacja z przed roku w Mielcu. Ok kierowca miał prędkość ale nie widział rowerzysty i tak na prawdę przyjął pewnie, że kierowca rozpędza auto po wjechaniu drogę z pierwszeństwem, bo ona tam nie stał 10 sekund tylko wyjeżdżał z krzyżowania a kierujący już był blisko. Wiem,że powinien w takiej zwolnić sytuacji bardzo zwoolnić jeśli nie widział co się dzieje na pasach ale chwila nie uwagi i pach a rowerzysta nie patrzył kompletnie tylko ruszył i tyle.

Serio są sytuacje gdzie nie ma tłumaczenia ale tutaj też mi trochę szkoda kierowcy, bo auto się normalnie włączało do ruchu a on nie wyprzedzał, bo to nie było wyprzedzanie.
MATRIX266
 
Posty: 31
Dołączył(a): środa 28 września 2016, 18:18

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez Cyryl8 » czwartek 05 sierpnia 2021, 21:06

nie wiem czy zdajesz sobie sprawę z tego co piszesz.

1. w obszarze zabudowanym jest ograniczenie prędkości do 50km/h, a nie prędkość minimalna 50km/h.
znak obszar zabudowany jest po to, aby kierujący wiedział, że znajduje się na terenie o dużej ilości ludzi i mogą oni pojawić się na jezdni, nawet w miejscach do tego nie przeznaczonych.
przykład Wrocław 800 tyś mieszkańców o normalnej porze jest na ulicach gdzieś około 100 tyś pieszych.
więc nie wiem jak może Cię zaskoczyć pieszy zwłaszcza prawidłowo przechodzący na przejściu.
a gdzie ci ludzie mają się podziać?

2. znak D-6 i D-6a znaczą:
"Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany
zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących
się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających."


3. PoRD Art. 26.3:
"Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;"


w omawianym przypadku z Mielca, kierujący nie mógł widzieć rowerzysty lub pieszego, bo omijał pojazd stojący i udzielający mu pierwszeństwa, dlatego też jest ten zakaz w tych miejscach.
poza tym rowerzysta był już na przejeździe.

nie wiem dlaczego Ci szkoda kierowcy?
gość zrobił źle. w konsekwencji zapłaci 250zł, będzie miał porysowaną maskę w samochodzie, a rowerzysta ucierpiał fizycznie.
jeżeli dla Ciebie ważniejsza jest blacha od zdrowia, jeżeli wolisz mieć złamaną nogę niż zapłacić 250zł, no to już nikt tu nic nie poradzi.
Cyryl8
 
Posty: 1028
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez gumik » czwartek 05 sierpnia 2021, 21:26

MATRIX266 napisał(a):Dla przykładu jadę za jakimś busem z prędkością 50 km i nie widzę co stoi przed pasami, bus przejeżdza pasy a mi nagle wyskakuje pieszy pod maskę.
Zwiększ odległość od busa tak żeby coś widzieć.

MATRIX266 napisał(a):Jest też taka sytuacja, że są dwa pasy ruchu jadę jadę lewym np po prawej auta, która są minimalnie przede mną zaczynają hamować bo widzą pieszego ja go nie widzę i jest duże prawdopodobieństwo, że mi wejdzie pod maskę.
Dlatego nie wolno wyprzedzać przed przejściem. Poza tym przejścia są oznakowane, więc obecność przejścia i pieszego na nim nie powinna być zaskakująca.

Obserwuj. Jak nie widzisz, to zwolnij. As simple as that.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3030
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez Cyryl8 » czwartek 05 sierpnia 2021, 21:57

gumik napisał(a):... Jak nie widzisz, to...

otwórz oczy.

w PoRD Art. 3. 1. jest:
"...Przez działanie rozumie się również zaniechanie."

posiadanie prawa jazdy nie jest obowiązkiem jazdy.
jeżeli nie jesteś w stanie na tyle właściwie ocenić sytuacji, aby innych nie narazić na szkodę, musisz zrezygnować z kierowania pojazdem.
Cyryl8
 
Posty: 1028
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez gumik » piątek 06 sierpnia 2021, 14:45

Spokojnie. Myślę, że są też mniej radykalne rozwiązania. Trening. Można się po prostu doszkolić. Wykupić jazdy z instruktorem.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3030
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez LeszkoII » niedziela 08 sierpnia 2021, 06:05

Cyryl8 napisał(a):w obszarze zabudowanym jest ograniczenie prędkości do 50km/h, a nie prędkość minimalna 50km/h.
Co nie zmienia faktu, że tak na oko w 90% sytuacji powinniśmy jechać równe 50 km/h. Próg został tak skonstruowany żeby temperować tych, którzy w zwyczaju dodają sobie dodatkowe 30 km/h, w efekcie jadą 80. Gdyby go podwyższono, np. do 60 km/h, to taki kierowca pojedzie 90, i tak dalej.

Istotą ograniczenia prędkości, w ogóle, jest minimalizacja skutków w sytuacjach nagłych i niebezpiecznych, chodzi o prawdopodobieństwo zdarzeń z u działami pieszych/rowerzystów czy o miejsca, w których przecinają się kierunki ruchu (np. skrzyżowania).

Do takiego wniosku doszedłem stosunkowo niedawno zastanawiając się, czy opłaca się wyprzedzać, a jeśli tak, to dlaczego, w jakich okolicznościach i jakim kosztem (ryzykiem).

Ostatnie kryterium jest chyba najciekawsze. Załóżmy, że jesteśmy wzorowymi kierowcami wyłączając jedno - mianowicie słabość do przekraczania prędkości ponad maks. dopuszczalną.

Teraz zastanówmy się, jak należy spojrzeć na delikt kierowcy, który przekraczając prędkość dość znacznie (a przynajmniej o wspomniane 30 km/h) znajdzie się w sytuacji gdy wyjdzie mu pieszy przed maskę na przejściu, gdy spod znaku B-20 nie ustąpi mu pierwszeństwa inny kierujący, gdy napotka na jezdni sarnę przeprowadzającą młode.

Można teoretyzować w stylu "miałem pierwszeństwo", albo ogólniej - gdyby tamten zachowywał się poprawnie, nie doszłoby do tragedii. Ale w praktyce coraz częściej zauważa się swobodę oceniania takich sytuacji przez sądy. Inna sprawa, że taką swobodę powinno się dawać ubezpieczycielom, tzn. wyposażać ich w przywilej częściowego uchylenia się od naprawy szkody (np. tylko 50% kosztów).
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7744
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez Cyryl8 » niedziela 08 sierpnia 2021, 07:21

LeszkoII napisał(a):
Cyryl8 napisał(a):w obszarze zabudowanym jest ograniczenie prędkości do 50km/h, a nie prędkość minimalna 50km/h.
Co nie zmienia faktu, że tak na oko w 90% sytuacji powinniśmy jechać równe 50 km/h...


Ty tak na poważnie?
to chyba na ślepe oko, ale zależy kto gdzie mieszka, bo np. w takiej Wrzącej Śląskiej (125 mieszkańców) jest tylko jedna droga z nawierzchnią i nie ma żadnego dodatkowego ograniczenia prędkości i tu by się zgadzało, ale już w Bukowicach (już 140 mieszkańców) jest do 40km/h na całym obszarze zabudowanym (a więc 0% jazdy z prędkością 50km/h), ale w miastach np. we Wrocławiu w obszarze zabudowanym mamy:
- strefy ograniczonej prędkości do 40km/h,
- strefy ograniczonej prędkości do 30km/h,
- strefy zamieszkania, gdzie pewnie nie wiesz obowiązuje ograniczenie do 20km/h.
urzędnicy miejscy nazywają to strefami uspokojonego ruchu.

w sumie tego jest na 584 km z 1600 km dróg miejskich we Wrocławiu. Jest to jedna trzecia wszystkich ciągów komunikacyjnych w mieście, czyli 60% jazdy z prędkością 50km/h.

jeżdżę po wioskach i tam gdzie przecinają je drogi wojewódzkie są przeważnie ograniczenia do 40km/h na całym ich obszarze, a takich nie ma gdy wioskę przecina droga niższej rangi powiatowa, lokalna.
natomiast innych miastach i w sumie jest wszędzie podobnie jak we Wrocławiu.
może w mieście X być 35%, a w mieście Y 28% stref uspokojonego ruchu, a Ty chcesz tam jeździć 50km/h.

bardzo ciekawe masz wnioski.
Załączniki
Wrocław strefy ograniczonej prędkości.jpg
Cyryl8
 
Posty: 1028
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez szymonix » niedziela 08 sierpnia 2021, 11:46

Cyryl8 napisał(a):we Wrocławiu w obszarze zabudowanym mamy:
- strefy ograniczonej prędkości do 40km/h,
- strefy ograniczonej prędkości do 30km/h,
- strefy zamieszkania, gdzie pewnie nie wiesz obowiązuje ograniczenie do 20km/h.

.. a także odcinki o podwyższonej dopuszczalnej prędkości, np. do 70 km/h :spoko:
Avatar użytkownika
szymonix
 
Posty: 451
Dołączył(a): poniedziałek 14 maja 2018, 22:28

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez gumik » niedziela 08 sierpnia 2021, 12:02

Prawie codziennie dojeżdżam przez spory kawałek strefy "30". Jadę sobie spokojnie mając na liczniku max 40. W praktyce to jest prędkość nie większa niż 35. I zamulam. Niejednokrotnie zostaje wyprzedany z prędkością ok. 70 (na oko).
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3030
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez Cyryl8 » niedziela 08 sierpnia 2021, 13:45

nie zmienia to faktu, że w miastach więcej niż 10% to "strefy uspokojonego ruchu".
a że są osoby łamiące przepisy, są ale jakie to ma znaczenie dla sprawy?

rozumując w ten sposób dojdziemy do wniosku, że przejeżdżanie na czerwonym jest dobre, bo są tacy co to robią.
Cyryl8
 
Posty: 1028
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez gumik » niedziela 08 sierpnia 2021, 19:45

Po prostu wylewam żale.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3030
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez LeszkoII » niedziela 08 sierpnia 2021, 20:19

Tak, uważam że jazda z prędkością mniejszą niż 50 km/h w o.z. nie ma sensu żadnego. No bo ile miałbym mieć na liczniku: 20, 30? Czy to NORMALNE?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7744
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez Cyryl8 » niedziela 08 sierpnia 2021, 20:41

czyli wszelkie strefy zamieszkania, czy strefy ograniczonej prędkości powinny być zlikwidowanie?

przepraszam, inaczej się wyraziłeś, więc inne pytanie:
czy uważasz, że stosowanie się do ograniczeń wynikających ze wszelkich stref zamieszkania, czy stref ograniczonej prędkości są bez sensu?
Cyryl8
 
Posty: 1028
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez Cyryl8 » poniedziałek 09 sierpnia 2021, 10:04

zastanowiło mnie to, dokąd zmierzamy, czy bardziej kto dokąd zmierza?

czy chcemy, aby na naszych drogach było większe bezpieczeństwo, porządek na wzór Niemiec, Austrii itp., czy też chcemy aby u nas było tak jak w Rosji, Ukrainie czy Białorusi, gdzie przepisy stosuje się wybiórczo, wtedy gdy mi to pasuje.

i jak widzę zdania są podzielone, jedni chcą na zachód, drudzy na wschód.
lub raczej jest parę osób dziecinnych wierząc, że stosując się do przepisów jak na wschodzie, spowodujemy że na drogach będzie bezpiecznie i uporządkowanie jak na zachodzie.

bardzo ciekawe.
Cyryl8
 
Posty: 1028
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Przejście dla pieszych

Postprzez waw » środa 11 sierpnia 2021, 17:15

Cyryl8 napisał(a):czy chcemy, aby na naszych drogach było większe bezpieczeństwo, porządek na wzór Niemiec, Austrii itp., czy też chcemy aby u nas było tak jak w Rosji, Ukrainie czy Białorusi, gdzie przepisy stosuje się wybiórczo, wtedy gdy mi to pasuje.

Jak widać kolega ma duże problemy ze znalezieniem przyczyny problemu.
Jedno że nie ma jednoznacznej korelacji między prędkością dopuszczalną a wypadkami (chyba że o czymś nie wiem).
Drugie, że problem z karygodnie oznakowanymi drogami - zarówno raport NIK jak i audyt GDDKiA pokazuje jednoznacznie że na przejściach dla pieszych mamy bardziej problem z infrastrukturą niż z kierowcami; do tego kilometry dróg błędnie oznakowane jako obszar (nie)zabudowany, wyrastające na pęczki przejazd dla rowerów w miejscach niedozwolonych, czy brak widoczności na skrzyżowaniach. Za to też odpowiedzialni są kierowcy poprzez przekraczanie prędkości?

Natomiast podział na uporządkowany zachód i dziwi wschód to wymysł wyłącznie stereotypów czy wręcz jakiś osobistych kompleksów. Chyba że dla kogoś Francja czy Włochy sa na wschodzi. Wtedy tak.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 39 gości