Forum Chat #1

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » czwartek 04 sierpnia 2022, 22:38

ogólnie rzecz biorąc w Polsce zaczyna być nieciekawie.

mamy w domu ogrzewanie na gaz, ale musi być prąd do sterowania, jak wyłączą jedno lub drugie - kicha.

patrząc na to co się dzieje, ma drakować kilka mln ton węgla (między innymi do elektrowni), a polskie porty są w stanie przeładować rocznie 800 000 ton, mamy do oddania już Balitc Pipe, ale żadna umowa na dostawy gazy jeszcze nie została podpisana, zima może wyć nieciekawa.

gdy żona zapytała mnie co zrobimy gdy wyłączą prąd lub gaz, odpowiedziałem: pakujemy się do kampera i jedziemy do Hiszpanii.

dzisiaj oglądałem ceny kempingów na południu Europy i zaciekawiła mnie ofera jednego z kempingów w Kalabrii (południe Włoch), w ziemie tam temperatura średnia to 16 stopni.
w okresie zimowym oferują długoterminowo parcele pod przyczepę/kampera, dwie osoby, prąd, dostęp do sanitariatów za 9 euro/doba.

to jest mniej więcej 42 zł, takiego kempingu w Albanii, Rumunii, Bułgarii czy Polsce nie znajdę.

w razie czego jest gdzie się ewakuować na zimę.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez Blacksmith » piątek 05 sierpnia 2022, 17:09

Cyryl8 napisał(a):mamy w domu ogrzewanie na gaz, ale musi być prąd do sterowania, jak wyłączą jedno lub drugie - kicha.

Możesz spać spokojnie. Co prawda z zasady głowy pod topór nie dam, ale jestem przekonany, że prądu i gazu nie zabraknie, oczywiście drogo ale będą. PiS już teraz stoi sondażowo kiepsko i poruszą niebo i ziemię i gdy będzie trzeba to gaz i z Australii sprowadzą. Drogo ale będzie.

Cyryl8 napisał(a): pakujemy się do kampera i jedziemy do Hiszpanii.

Cyryl8 napisał(a):zaciekawiła mnie ofera jednego z kempingów w Kalabrii (południe Włoch),

To będzie Hiszpania czy Włochy?

A czemu nie zaszalejesz i nie spędzisz zimy w Indiach czy Tajlandii? Koszty życia nawet dla Polaka są tam śmiesznie niskie. Ciągle tylko Włochy, Chorwacja, Hiszpania, itp.

Co do sytuacji w kraju... Jak to jest, że w kraju niby węglem stojącym ma zabraknąć węgla dla mieszkańców? Sprowadzaliśmy na potęgę węgiel od Ruskich, a co się działo z Polskim węglem? Nie wiem, nie jestem specjalistą, ale moim zdaniem tam na górze dzieją się chachmenty niezłe.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » piątek 05 sierpnia 2022, 17:42

1. Brakuje nam około 3 mln ton węgla, a wszystkie polskie porty są w stanie przeładować rocznie 800 000 ton. Więc nawet jak ten węgiel zostanie kupiony w ilości jakiej potrzebujemy, to jak dostanie się do Polski?

2. Otwarcie Balic Pipe za mniej niż miesiąc, a my nie mamy jeszcze żadnego kontraktu na gaz. A jak te kontrakty będą podpisane za późno?
Od podpisania kontraktu do realizacji mija tydzień, dwa, więc można rzec: już jest za późno.
Po co nam gazociąg, który będzie stał pusty?

3. Polska jest w UE w czołówce zużycia gazu, jednak mamy najmniejsze magazyny.
Nawet Węgry, którym dzięki przyjaźni Orbana z Putinem gazu nie zabraknie, mają magazyny na gaz ponad dwa razy większe od naszych.

I jak tu być optymistą?

Nie po to kupowałem kampera, aby stał.
Jadąc do tych krajów co wymienileś trzeba mieć paszport.
Dzięki członkostwu w Schengen, nie musimy ich posiadać. Do krajów nie członków UE takich jak: Turcja, Albania, Czarnogóra czy Bośnia i Hercegowina można bez paszportu przebywać do 180 dno, więc paszportów nie posiadamy.
Poza tym wcześniej trzeba rezerwować bilety, co wiąże Cię terminami, a do Włoch, Hiszpanii, Grecji można w każdej chwili pojechać i w każdej chwili wrócić. W zależności od sytuacji.

Ps.
Jakbym już miał dalej jechać to wybrałbym Kostarykę.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez Blacksmith » piątek 05 sierpnia 2022, 18:25

Mi już ręce opadają na tych ludzi u władzy. Myśleli, że chyba wiecznie będzie tak jak choćby w rzeczywistości sprzed np. 1 roku. Praktycznie zero myślenia długofalowego i energetycznego zabezpieczania się. Lepiej obiecywać socjale bo wtedy będą wyborcy.

Teraz rząd chce odblokować energetykę wiatrową kiedy wcześniej zablokowali rozbudowę nakładając ograniczenia.
Tak samo jakiś czas temu zmienili przepisy dotyczące paneli słonecznych, że tym którzy dopiero planowali je zakładać przestało się to opłacać.
Po co to? Wiadomo... aby ludzie przypadkiem nie mieli za dobrze i dalej porządnie płacili za prąd do budżetu.

Zresztą Niemcy nie dużo lepsi. Z posiadanych 17 reaktorów atomowych wygasili już 14. Zostały im 3 aktywne reaktory, które w planowo miały być wygaszone do końca tego roku i Niemcy miały ostatecznie zamknąć erę energii atomowej w swoim kraju. Jednak po fali krytyki którą zebrał kanclerz, że planowo wygasi te ostatnie reaktory i brakujący prąd Niemcy będą kupowali (drogo) od Czech i Szwajcarii możliwe, że tymczasowo z tego zrezygnują.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » piątek 05 sierpnia 2022, 18:44

Blacksmith napisał(a):Teraz rząd chce odblokować energetykę wiatrową kiedy wcześniej zablokowali rozbudowę nakładając ograniczenia.
Tak samo jakiś czas temu zmienili przepisy dotyczące paneli słonecznych, że tym którzy dopiero planowali je zakładać przestało się to opłacać.
Po co to? Wiadomo... aby ludzie przypadkiem nie mieli za dobrze i dalej porządnie płacili za prąd do budżetu.

Zresztą Niemcy nie dużo lepsi. Z posiadanych 17 reaktorów atomowych wygasili już 14. Zostały im 3 aktywne reaktory, które w planowo miały być wygaszone do końca tego roku i Niemcy miały ostatecznie zamknąć erę energii atomowej w swoim kraju. Jednak po fali krytyki którą zebrał kanclerz, że planowo wygasi te ostatnie reaktory i brakujący prąd Niemcy będą kupowali (drogo) od Czech i Szwajcarii możliwe, że tymczasowo z tego zrezygnują.


Ale Niemcy zawiesili już przepisy prawne zawieszające energetykę jądrową.

Natomiast u nas pół roku od początku wojny i rząd tylko chce, ale nic nie robi.

Te przepisy ograniczające energetykę odnawialną jest dealem z górniczymi związkami, zwykłe kupowanie głosów.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez Blacksmith » niedziela 07 sierpnia 2022, 01:16

W sprawie dzisiejszej tragedii w Chorwacji...

Z tego co się mówi to najbardziej prawdopodobna przyczyna wypadku to zaśnięcie kierowcy. Pojawiła się też masa komentarzy, że należy skrócić czas pracy kierowców. Ale mało kto zauważa jedną rzecz... Co to da jeśli dojdzie do tego, że kierowca pójdzie do pracy nie do końca wyspany? W dzisiejszych czasach brak porządnego pełnoprawnego snu jest epidemią. Niewyspany kierowca może iść do pracy z myślą: "A tam, pewnie dam radę, jak już wiele razy wcześniej".

Moim zdaniem bardziej powinno się inwestować w rozwijanie technologii monitorującej stan kierowcy podczas jazdy. Oczy, fale mózgowe... to może rejestrować technologia i trzeba to sprzeżyć w pojazdem. A pojazdy potrafią obecnie same zahamować, itd. Zresztą myślę, że to kwestia już nawet nie kilkunastu a kilku lat jak wprowadzi się konkretny system gdzie pojazd wyhamuje sam gdy kierowca zaśnie.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » niedziela 07 sierpnia 2022, 08:35

pomimo najlepszych zabezpieczeń dopóki jest czynnik ludzki może dojść do wypadku i tu wiele się już nie zdziała.

zabezpieczenia hamujące autobus w momencie gdy kierowca przymknie oczy są równie niebezpieczne dla pasażerów jak sam wypadek.

1. dopiero od niedawna autobusy zaczęły przechodzić testy wypadkowe i nie wszyscy producenci uwzględniają jeszcze wyniki w konstrukcji tych pojazdów.

2. autobusy turystyczne uprawnione do prędkości 100km/h na autostradach i drogach ekspresowych mają mieć między innymi siedzenia z zagłówkiami wyposazone w pasy i zewnętrzne fotele musza mieć podłokietniki. to ma zabezpieczyć pasażerów przed skutkami p[otencjalnych zdarzeń.
jednak wyegzekwowanie zapinania pasów jest bardzo trudne, jeżeli już w momencie startu kierowca nawet przejdzie między fotelami i na skutek czego pasażerowie zapną pasy, to w czasie jazdy najczęściej odpinają, chodzą między fotelami. także w czasie wypadku na pewno zdecydowana większość pasażerów była tak zabezpieczona jak byśmy ich przewozili na pustej skrzyni ładunkowej tira gdy siedzą na paletach.

3. w jakiś sposób trzeba zabezpieczyć przepusty pod drogami, aby wykopy były poza miejscami, gdzie może trafić pojazd, który wypadł z jezdni.
w tym wypadku barierki nie wyrządziły większej szkody, choć nie utrzymały pojazdu, dopiero wpadnięciu w przepust i uderzenie w jego ścianę spowodowało, że ten autobus z prędkości jaką podróżował, można przypuszczać 80-100km/h wyhamował w ułamku sekundy do zera.

w 2007 roku w Montrealu Kubica jadąc z szybkości 230km/h uderzył w betonową ścianę, więc wyhamowanie było dużo większe.
jednak bolid F1 to nie autobus, a kierowca był bardzo mocno przypięty, to pokazuje ile zdziałać mogą pasy bezpieczeństwa.
podejrzewam, że gdyby wszyscy byli dokładnie zapięci, to skutki byłby na pewno mniejsze.

Blacksmith napisał(a):...Ale mało kto zauważa jedną rzecz... Co to da jeśli dojdzie do tego, że kierowca pójdzie do pracy nie do końca wyspany?...


akurat to wszyscy odpowiedzialni za przepisy dotyczące czasu pracy widzą.
oprócz ograniczenia do 4,5h jazdy non stop, dzienny czas jazdy ograniczony jest dop 9h (z wyjątkami), tygodniowy do 56h, dwutygodniowy czas jazdy do 90h. przerwa po 4,5h 45 min, w ciągu doby 11h (z wyjątkami), tygodniowy 45h (z wyjątkami) itp.
dokumentacja czasu pracy kierowcó musi być archiwizowana w firmie przez 12 miesięcy.
ale nikt nie narzuca kierowcą co mają robić w czasie przerw i odpowczynku.
każdy dorosły człowiek, że czasem gdy mamy się wyspać bo czeka nas ciężki dzień w pracy, nie da się zasnąć.
przede wszystkim dotyczy to kierowców gdy ich czas jazdy wypada w nocy, a w dzień nie zawsze chce się spać.

dlatego zawód kierowcy autobusu jest tak wymagający, bo musi on na komendę: jeść, sikać, spać i być wypoczęty.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez Blacksmith » niedziela 07 sierpnia 2022, 12:47

Cyryl8 napisał(a):zabezpieczenia hamujące autobus w momencie gdy kierowca przymknie oczy są równie niebezpieczne dla pasażerów jak sam wypadek.

Nie musi to być automatyczne gwałtowne hamowanie. Można by zrobić wolniejsze hamowanie to tak aby pasażer nie połamał się o przedni fotel. Oczywiście... nie byłoby to rozwiązanie idealne które raczej nie istnieją, ale zawsze to lepiej niż z pełną prędkością walnąć w drzewo, budynek, auta stojące w korku, etc. Nie zastopowało by to może bezwzględnie takich zdarzeń jak w Chorwacji ale mogłoby zminimalizować ich prawdopodobieństwo.

Co do pasów to się zgadzam. Widziałem Często jeżdżę autokarami do Niemiec i z powrotem i pasów praktycznie nikt nie stosuje mimo, że zawsze są (typu biodrowego). Ciężko to egzekwować. W autokarze oprócz kierowcy jest zawsze pilot podróży, ale nigdy na pasy nie zwracają uwagi.

Tutaj filmik z Chin doskonale obrazujący co się dzieje w autokarze przy wypadku gdy kierowca i pasażerowie nie mają zapiętych pasów.
https://www.youtube.com/watch?v=5HGt85yCRHE
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » poniedziałek 08 sierpnia 2022, 10:29

chodzi o to, że wydarzenia na drodze przebiegają dynamicznie,
wszystkie konsekwencje tego wypadku wyniknęły z gwałtownego wyhamowania w tym wypadku przez przepust, a w podanym Ciebie przypadku -drzewo.
jak proponujesz aby system hamujący zadziałał przed uderzeniem w drzewo?

co miałoby go uruchomić, jak jeszcze jedzie prosto i nikt nie wie co się stanie?
jest takie powiedzenie: gdybym wiedział, że się przewrócę wcześniej położyłbym się.

ale jest coś co zabezpiecza przed powolnym zjechaniem z jezdni na skutek zaśnięcia, znurzenia, jest już na rynku od co najmniej 10 lat i nazywa się funkcją monitorowania pasa ruchu, a występuje w dwóch wersjach:

LDW - Lane Departure Warning — ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym lub pulsującymi wibracjami kierownicy.
LKA - Lane Keeping Aid(Lane Keeping Aid) — kieruje samochód z powrotem na zajmowany pas ruchu i/lub ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym lub pulsującymi wibracjami kierownicy.

https://www.youtube.com/watch?v=uHZ5lH6kwJ0
https://www.youtube.com/watch?v=TzDYZZPmux8

działa to w ten sposób, że gdy kamera widząca pasy ruchu, czy linię krawędziową (obojętnie ciągłą czy przerywaną) dostrzega, że przekraczamy go bez włączenia kierunkowskazu (co wyklucza celowe działanie, włącza się sygnał dźwiąkowy i włącza wibracje w kierownicy (Volvo) lub fotelu od strony pasa (Citroen), czasem zapala czerwony sygnał.

są dwa warunki, aby to zadziałało:
1. pojazd musi byc wyposażony w to,
2. na jezdni muszą być namalowane pasy.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » poniedziałek 08 sierpnia 2022, 22:01

przypomniało mi się, że paru producentów samochodów proponuje jako wyposażenie dodatkowe asystent czuwania (ATTENTION ASSIST), jeżeli kamera skierowana na twarz kierowcy zarejestruje mruganie czy inne zachowania świadczące o zmęczeniu sygnał dźwiękowy i kontrola wzywa do przerwy w jeździe.

https://www.youtube.com/watch?v=uMZDV3JL7IE

jednak to wyposażenie nie jest tanie.
jeżeli Cię nie stać to możesz kupić za jedyne 7,95 zł alarm antydrzemkowy dla kierowców

https://allegro.pl/oferta/alarm-kierowc ... 7606325940
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez Blacksmith » wtorek 09 sierpnia 2022, 00:02

Cyryl8 napisał(a):jak proponujesz aby system hamujący zadziałał przed uderzeniem w drzewo?

Jeśli kierowca zaśnie na drodze to przecież nikt nie mówi, że w ciągu ułamku sekundy uderzy w drzewo. Może tak przejechać np. 150 metrów. A automatyczne hamowanie uchroniło by wtedy przed uderzeniem w drzewo np. na zakręcie. Ale oczywiście jak wcześniej pisałem idealnego systemu jeszcze nie wymyślono. Dobrze jakby auta miała kilka takich systemów jednocześnie.
Cyryl8 napisał(a):przypomniało mi się, że paru producentów samochodów proponuje jako wyposażenie dodatkowe asystent czuwania (ATTENTION ASSIST), jeżeli kamera skierowana na twarz kierowcy zarejestruje mruganie czy inne zachowania świadczące o zmęczeniu sygnał dźwiękowy i kontrola wzywa do przerwy w jeździe.

Słyszałem o tym i właśnie o takie coś mi chodziło, tylko, że aby też aby oprócz sygnału dźwiękowego auto automatycznie zaczęło hamować. Nie musi to być gwałtowne super gwałtowne hamowanie, ale naturalne, że im wolniej jedzie auto tym większe szanse przeżycia.

Cyryl8 napisał(a):paru producentów samochodów proponuje jako wyposażenie dodatkowe asystent czuwania

No i właśnie, więc dlaczego nie zrobić z tego wyposażenia obowiązkowego jak obecnie np. system eCall? Moim zdaniem bezpieczeństwo przede wszystkim.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » wtorek 09 sierpnia 2022, 05:48

No ale to za 7,95zł to kierowców chyba stać kupić za swoje.
To tyle co pół paczki papierosów.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez ks-rider » wtorek 09 sierpnia 2022, 18:39

Cyral, w Indiach przezycie jedengo dnia to koszt rowny dwoch €

Mnie zystanawia tylko fakt, jak dojedziesz na poludnie EU gdy kraje wprowdza reglementacje paliwa a te bedzie tylko dla miejscowych ?

Jeszcze gorzej bedzie, dy beda konfiskowyc wszystko to, co wieziesz w kanistrach !


:)
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Forum Chat #1

Postprzez Cyryl8 » wtorek 09 sierpnia 2022, 21:44

ograniczenia paliwa są tylko na Węgrzech, gdzie dla tubylców jest po 480 forintów, a dla obcokrajowców ponad 799 euro, czyli 9,60zł czyli 2,04 euro.

jednak żadnego ograniczenia ilościowego nie ma.

żebyś pamiętał, że Polak potrafi na allegro pokazały sie ostatnio węgierskie tablice rejestracyjne za 25zł.

https://allegro.pl/oferta/wegierskie-ta ... 7604877703

jadąc na południe tankujesz wyjeżdżając z kraju do pełna, później wyjeżdżając ze Słowacji i następnie Słowenia lub Chorwacja jeżeli nie starczy Ci na powrót do Słowacji.
nie ma żadnych ograniczeń jak na razie.

my we wrześniu jedziemy na południe i albo będę tankował na Węgrzech, bo mam konto forintowe, albo zatrzymamy się na jakiś czas nad Balatonem, aby je wydać.
no i jeszcze muszę opróżnić konto kunowe, bo w przyszłym roku w Chorwacji będzie już euro.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Forum Chat #1

Postprzez Blacksmith » wtorek 09 sierpnia 2022, 23:06

Cyryl8 napisał(a):No ale to za 7,95zł to kierowców chyba stać kupić za swoje.

A testowałeś? Bo wygląda to trochę jak jakiś chiński szajs.

Kiedyś kupiłem kołowrotek do wędki za 40 zł (jakieś 20 lat temu, czyli wtedy 40 zł miało większą wartość) i rozklekotał się po jednym dniu.

Pojawiła się informacja, że kierowca w Chorwacji który doprowadził do nieszczęścia to 72- latek. I pojawia się pytanie czy w takim wieku powinno się dokonywać przewozu autokarem pasażerów. Jakie znaczenie ma doświadczenie, równowaga psychiczna/emocjonalna jeśli serce stanie albo zasłabnie?

Cyryl8 napisał(a):bo mam konto forintowe,

Cyryl8 napisał(a): jeszcze muszę opróżnić konto kunowe,

Widzę powodzi się, czuje, że masz jeszcze wiele kont. Ja mam tylko PLN i EUR
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości