przez BOReK » piątek 19 października 2012, 16:04
Nie wiem co masz w samochodzie, bo raz piszesz że masz klimatronika a potem pytasz, czy go masz... Ale skoro masz coś "auto", to chyba masz klimatronik, nie? Znaczy masz jakąś automatyczną kontrolę tego. Pewnie jak wdusisz ten automat i ustawisz sobie jakąś temperaturę, to będzie on tak mieszał powietrze z nagrzewnicy i sprężarki, żeby jak najszybciej ustalić zadaną temperaturę w samochodzie i potem ją utrzymać. Od tego są czujniki na zewnątrz i w kabinie. Dorwij instrukcję od swojego samochodu, po obrazkach dojdziesz co masz na wyposażeniu i znajdziesz opisy co to jest i jak to działa.
Mogę napisać jak miał stary Civic (88-91) - standardem była wajcha od mocy nawiewu, druga od strefy nadmuchu (nogi, nogi/głowy, głowy, szyby, nogi/szyby) i pokrętło od temperatury, bez konkretnej skali tylko pasek niebieski i czerwony. Pokrętło regulowało otwarcie strumienia z nagrzewnicy, które było mieszane z powietrzem zassanym z zewnątrz albo z kabiny, zależnie od ustawienie kolejnego pokrętła. W wyższej opcji był jeszcze przycisk włączający sprężarkę klimy. Oczywiście nawiew działał po włączeniu pozycji 1 (nie zapłonu), a klima to dopiero jak się odpaliło silnik - wiadomo.
Lancia Kappa z kolei ma albo ręczną klimatyzację, albo klimatronik (o wiele częściej). Przy klimie ręcznej masz przyciski do wyboru strefy wiania, siły wiania i temperatury (wybiera się tylko mniej lub więcej pasków na wyświetlaczu). Jest też osobny przycisk do uruchamiania sprężarki.
Przy klimatroniku przyciski temperatury ustalają pożądaną temperaturę, a komputer już tak miesza żeby szybko ją osiągnąć i utrzymywać. Nie ma przycisku do włączania sprężarki, ale można tym w pewien sposób sterować - są tryby auto, auto/ekonomiczny i ekonomiczny, można też cały układ wyłączyć. W obu przypadkach uruchamia się to razem z zapłonem (nie na 1 jak w Civicu), a sprężarka się kręci tylko jak działa silnik. To dlatego, że Civic miał sterowanie mechaniczne i wystarczyło dać prąd na wiatrak, a w Lancii nawiewy są sterowane elektronicznie i żeby nie ryzykować jakiejś awarii, to zrobili tak jak zrobili - działa dopiero na zapłonie.
Także instrukcja w łapę i szukaj co tam masz.