Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Blacksmith » sobota 17 października 2020, 22:24

Mam takie samo zdanie o Cyrylu. Dobry człowiek ale jednak nie rozumie pewnych rzeczy. Gdyby zarządzili, że każdy podchodzący do egzaminu dostaje na przywitanie kijem bejsbolowym w facjate to pewnie, -że tak powiem ironicznie- by oznajmił: "Koniec końców nie trzeba podchodzić do egzaminu, nikt nie zmusza, jest wybór".
Ale nie o to w tym wszystkim chodzi.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl » niedziela 18 października 2020, 06:31

nie twierdzę, że nasz system egzaminowania jest doskonały, sam bym zmienił wiele rzeczy, ale jestem tylko zwykłym gościem, który próbuje w miarę dobrze wykonywać swój zawód.

oprócz tych drobiazgów na jakie koledzy zwracacie uwagę są moim zdaniem rzeczy ważniejsze.

otóż od egzaminatorów wymaga się wiedzy i doświadczenia, tylko PO CO?
jeżeli on nie ocenia według siebie, czy zdający jest gotowy do samodzielnego poruszania się po drogach, ale tylko czy na egzaminie zrobi wszystko zgodnie z przepisami.
dość częste jest powiedzenie: świetnie pan/pani jechała, ale popełniał/popełniła błąd.
egzaminator nie może powiedzieć: co prawda było parę błędów, ale moim zdaniem jest już pan/pani gotowa do bezpiecznego poruszania się po drogach.
lub: co prawda było bez błędów, ale moim zdaniem jeszcze dla pana/pani za wcześnie na samodzielną jazdę.

kolejną sprawą są martwe prawa jazdy egzaminatorów na wyższe kategorie.

o ile w kat. B egzaminatorzy stale korzystają z pojazdów, to już w kat. C, C+E i D posiadanie prawa jazdy przez określony okres nie jest równoznaczne z prowadzeniem takiego pojazdu.
większość egzaminatorów ma prawo jazdy, wie jak mniej więcej poruszać się bezpiecznie, ale część z nich jest po prostu słaba technicznie z braku praktyki.

ale ja tutaj nic nie zmienię i nie będę opisywał, że mogę, że znam posłów, że mam jakąś siłę sprawczą.
mogę przez lata opisywać co mi się nie podoba i jest złe i co to da?
wolę skupić się na pracy.

żałujecie poprzedniego systemu zdawania z egzaminatorem z tyłu, ale wtedy manewry były na placu i byli egzaminatorzy, którzy przy parkowaniu równoległym mierzyli linijką odległość przedniego i tylnego koła od krawężnika i przy różnej odległości oblewali. nie było wyraźnych wytycznych co do błędów i oblać można było za cokolwiek, ale można było tez zdać jeżdżąc z błędami. czyli wtedy system mógł przepuścić ludzi bez umiejętności, ale i oblać ludzi z umiejętnościami.
tych złych rzeczy już nie pamiętamy?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » niedziela 18 października 2020, 14:54

Cyryl,

plac manewrowy zlikwidowal bym totalnie, wszystkie manewry mozna wykonac na ulicy !

Ty widze siegasz pamiecia do tych " poprzednich " a ja niestety lub stety do tych z conajmniej 30 lat temu.

A egzaminatora ktory mierzy linilka to sie powinno z tej funkcji na dziendobry usuwac !

Aby nie bylo, gdy rozpoczynalem prace w tym zawodzie legendy chodzily o jednym panu ktory byl sprawiedliwy do bolu ! i do dzisiaj tak egzamnuje, choc ostatnie czasy ( chyba po nowych wytycznych ) troszke przystopowal.

Debilizm kursantow widoczny jest i w Niemczech ! Na smartfonie czy kompie zrobia wszystko a w praktyce nawet nie potrafia trzymac sie prawej strony jezdni !

pozdro

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl » niedziela 18 października 2020, 17:31

Plac manewrowy był na egzaminie chyba od 1984 roku, więc egzamin bez placu był nie 30, ale co najmniej 36 lat temu.

Ja zmieniłbym dużo, ale jestem tylko poślednim instruktorem i mogę sobie pomarzyć.
Mam wiele ważniejszych codziennych rzeczy, nie mam czasu na fantazjowanie.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szerszon » niedziela 18 października 2020, 20:07

Cyryl napisał(a):
Ja zmieniłbym dużo,.
Czyli ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl » niedziela 18 października 2020, 20:16

a jakie to ma znaczenie jeżeli nie ma szans dość do skutku?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 10 grudnia 2021, 15:01

Po wielu perturbacjach, wnoszenia pod obrady i wycofywania się z projektu ostatecznie Prezydent podpisał:

https://next.gazeta.pl/next/7,151003,27 ... ydent.html

Jak się okazuje nie trzeba mieć B+E, wystarczy samo B, żeby zwiększyć DMC pojazdów. Skrzyknie się grupa lobbystów od baterii i tak się ustanawia prawo w tym kraju. Zmiany prawa podyktowane lobbingiem a nie merytorycznymi przesłankami dobitnie puentują całą tę długą rozmowę, stawiając po raz kolejny, już nie wiem który raz na moim.

I teraz jest pytanie: skoro kierowca kat. B mógł ciągnąć zestaw 4,25 tony i na podstawie tego teraz może jechać pojazdem 4,25T To czemu nie można tego zastosować dla kierowcy B+E , który w odróżnieniu od kierowcy kat B jest po kursie i egzaminie na przyczepkę? A kierowca kat B i ciągnięcie przyczepki i zwiększone DMC pojazdu dostał za przysłowiowy "frajer"
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 10 grudnia 2021, 19:01

ale to jest weszło w życie 21.06.2021.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 10 grudnia 2021, 19:53

Jeśli te zmiany weszły w czerwcu to co podpisywał Prezydent 7 grudnia? I jak te zmiany miały niby obowiązywać 21.06.2021 skoro 30.06.2021 Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych dopiero nawoływało do nowelizacji prawa?

https://www.bankier.pl/moto/prawo-jazdy ... iany-9768/
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 10 grudnia 2021, 21:37

miało wejść najpierw 23 maja 2021, potem 21.06.2021 i nie śledziłem tego dokładnie.
ale znając szybkośc naszych fachowców może faktycznie tak się pośpieszyli, że opóźnili.

powodem wejścia tej zmiany jeszcze w 2021 roku było to, że na mocy innego aktu prawnego 10% pojazdów jednostek terytorialnych o 1.01.2022 musi mieć napęd alternatywny.

a czy utrzymany został wymóg co najmniej 2 lat posiadania kat. B, aby móc prowadzić pojazdy 3,5 - 4,25t?
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 10 grudnia 2021, 22:13

Prezydent podpisał więc stało się obowiązującym prawem

Nie chciałbym się rozwodzić o sprawach wtórnych, jednostkach terytorialnych itp. temat jest o zdrowym rozsądku przy rozszerzaniu uprawnień.

Prawo weszło w kształcie, że trzeba posiadać prawo jazdy minimum 2 lata.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » piątek 10 grudnia 2021, 23:26

szofer80 napisał(a):Jeśli te zmiany weszły w czerwcu to co podpisywał Prezydent 7 grudnia? I jak te zmiany miały niby obowiązywać 21.06.2021 skoro 30.06.2021 Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych dopiero nawoływało do nowelizacji prawa?

https://www.bankier.pl/moto/prawo-jazdy ... iany-9768/


U mnie ti juz dawno jest, moze nie tak jak Ty postulowales, bo trzeba zrobic dodatkowe szkolenie bez egzaminu ! :mrgreen:

:)
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 26 grudnia 2021, 11:44

Następna sprawa, czy na auto z napędami alternatywnymi działają jakieś inne prawa fizyki niż na auta spalinowe o tej samej wadze? Takie pytanie zada przed sądem pierwsza osoba, która spowoduje zdarzenie drogowe bo ubezpieczyciel nie będzie chciał wypłacić odszkodowania w klasycznym pojeździe spalinowym 4,25 T. Więc skoro prawdopodobnie obowiązują te same prawa fizyki to dlaczego można prowadzić tylko jeden typ pojazdu? W związku z tym należy się spodziewać, że te rozgraniczenie zniknie z prawa po jakimś czasie.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » niedziela 26 grudnia 2021, 15:37

Szofer, Ty dyskutujesz o czyms czego sam nie przetestowales wiec niestety pojecie masz mierne.

Ja wymieniajac polskie PJ na niemieckie w roku 1982 dostalem " Kategorie C1 ) z automatu-

Na dziendobry moglem prowadzic pojazdy o tonazu od 3,5 t do 7,5 t + przyczepy ( pneumatyczny uklad hamulcowy ) o lacznem CMD do 18,5 t ( przyczepy jednoosiowe ) i takimi pojazdami jezdzillem !

Tyle, ze dzisiaj nie nazwal bym tego " jazda " a przemieszczaniem sie z punktu " A " do " B " z lepsiejszym lub gorsiejszym skutkiem !

Na szczescie dla innych ktos dostrzegl problem i wprowadzil " niekorzystne " zmiany !


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » niedziela 26 grudnia 2021, 17:57

Od co najmniej 40 lat motorower i tramwaj są w PoRD zaklasyfikowane jako pojazdy niesilnikowe.
Posiadają silnik, ale w ramach definicji nie są pojazdami silnikowymi.
Nie pamiętam, aby w wyniku wypadku, przy ustalaniu winy ktoś w sądzie zadał pytanie: czym silnik motoroweru lub tramwaju pod względem fizyki różni się od silnika innych pojazdów?

Autobus Ikarus miał silnik w przedniej części pod podłogą, a to z tyłu było "doczepą" dlatego była wymagana kat. D+E.

Dzisiejsze przegubowce z racji konieczności niskiej podłogi maja silnik z tyłu (pchacze) i razem z doczepa stanowią całość, dlatego wystarczy kat. D.

Czym oba te pojazdy różnią się w prowadzeniu, że wymagane są inne kategorie prawa jazdy?

Było sporo wypadków z udziałem współczesnych przegubowców i jakoś nikt nie zakwestionował brak kat. E kierujących.

Ja bym się martwił stosowaniem do ograniczeń prędkości, pierwszeństwa przejazdu itp. wszystkich kierujących.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 76 gości